Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har NAF/Motor uavhengige dekktester?


Simen1

Anbefalte innlegg

NAF sitt medlemsmagasin Motor hevder de gjør uavhengige dekktester, nå sist vinterdekktesten som også selges til en rekke norske aviser. Jeg har fulgt med disse testene en stund og synes det er påfallende ofte Continental som vinner disse testene. Continental er "hoffleverandøren" av dekk til Dekkmann, selskapet som har et omfattende samarbeid med NAF om blant annet rabatter. Det får meg til å lure, hvor uavhengige er egentlig disse testene? Er resultatene selektive eller manipulerte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker litt søkt kanskje. Jeg ser ikke helt hvordan man kan jukse med tallene på rent empirisk data som bremselengde, støy og banetid. Dessuten krever det et ganske stort komplott sammen med Aftonbladet, Tekniikan Mailma, Auto Revue og Auto Motor og Sport.

 

På sommerdekkene var det Nokian Hakka Blue2 som vant, men Continental kom på en solid andreplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Continental er på ingen måte "kongen av vinterveien". Hvis vi ramser opp de to viktigste kriteriene så har for eksempel:

 

Bremselengde på is: (beste piggfritt 54.4 m)

Nokian - 40.0m 

Continental - 40.2

 

Akselerasjon på is: (beste piggfritt - 5.6 s)

Nokian - 3.6 s

Continental - 3.5 s

 

Ganske like altså - og det er de på resten av testene også. To veldig gode dekk!

 

For piggfritt er Goodyear nærmest Continental:

 

Bremselengde på is:

Goodyear - 54.6m

Continental - 54.4m

 

Akselerasjon på is:

Goodyear - 5.6 s

Continental - 5.6 s

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Er jo litt interessant at for noen år siden ble Apollo dekkene en test vinner, for året etter å bli totalt slaktet. Det samme i 08/09 med en annen dekkprodusent

 

Ble Apollo dekkene noen sinne testet på nytt slik NAF lovte?

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Synes disse testene er bra, hvis jeg tillater meg å ønske noe mer, så blir det en variasjon på "akselerasjon på is".

 

At dette skjer fra stillestående til en hastighet - ikke som nå med måling fra 5 til 20 km/t.

 

Jeg vil gjette at de gjør det slik fordi det er vanskelig å få helt sammenlignbare testverdier fra 0 km/t da grepet fra start vil variere både med gasspådrag og clutchsluring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...