Simen1 Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 NAF sitt medlemsmagasin Motor hevder de gjør uavhengige dekktester, nå sist vinterdekktesten som også selges til en rekke norske aviser. Jeg har fulgt med disse testene en stund og synes det er påfallende ofte Continental som vinner disse testene. Continental er "hoffleverandøren" av dekk til Dekkmann, selskapet som har et omfattende samarbeid med NAF om blant annet rabatter. Det får meg til å lure, hvor uavhengige er egentlig disse testene? Er resultatene selektive eller manipulerte? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Virker litt søkt kanskje. Jeg ser ikke helt hvordan man kan jukse med tallene på rent empirisk data som bremselengde, støy og banetid. Dessuten krever det et ganske stort komplott sammen med Aftonbladet, Tekniikan Mailma, Auto Revue og Auto Motor og Sport. På sommerdekkene var det Nokian Hakka Blue2 som vant, men Continental kom på en solid andreplass. 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 (endret) Continental er på ingen måte "kongen av vinterveien". Hvis vi ramser opp de to viktigste kriteriene så har for eksempel: Bremselengde på is: (beste piggfritt 54.4 m) Nokian - 40.0m Continental - 40.2 Akselerasjon på is: (beste piggfritt - 5.6 s) Nokian - 3.6 s Continental - 3.5 s Ganske like altså - og det er de på resten av testene også. To veldig gode dekk! For piggfritt er Goodyear nærmest Continental: Bremselengde på is: Goodyear - 54.6m Continental - 54.4m Akselerasjon på is: Goodyear - 5.6 s Continental - 5.6 s Endret 7. oktober 2017 av Mr_Spock Lenke til kommentar
oOF Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Men Continental-dekkene holder da ikke på piggene. Da er de ikke best lenger. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Nokon som har sett testar frå andre land ein kan samanlikne med? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 De gangene jeg har sjekket så har resultatene på toppplasseringene vært nesten identiske. Bare å velge det man får billigst. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Synes disse testene er bra, hvis jeg tillater meg å ønske noe mer, så blir det en variasjon på "akselerasjon på is". At dette skjer fra stillestående til en hastighet - ikke som nå med måling fra 5 til 20 km/t. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Synes disse testene kunne utvides litt mer med antall dekk som testes. Gislaved har begynt å komme med, men typer som Nexen og div andre er det vanskelig å finne informasjon om som forhandles i markedet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Continental er "hoffleverandøren" av dekk til Dekkmann, selskapet som har et omfattende samarbeid med NAF om blant annet rabatter. Continental er ikke bare hoffleverandør, de eier også Dekkmann. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Er tydeligvis noen som mener dekktesten er kjøpt. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Testen er vell ikke gjort av NAF alene, men i samarbeid med flere organisasjoner. Dekkene blir meg bekjent testet flere ganger og kjøpt inn anonymt fra flere steder. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Er jo litt interessant at for noen år siden ble Apollo dekkene en test vinner, for året etter å bli totalt slaktet. Det samme i 08/09 med en annen dekkprodusent Ble Apollo dekkene noen sinne testet på nytt slik NAF lovte? Endret 11. oktober 2017 av LabWeiler Lenke til kommentar
toffo Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Synes disse testene er bra, hvis jeg tillater meg å ønske noe mer, så blir det en variasjon på "akselerasjon på is". At dette skjer fra stillestående til en hastighet - ikke som nå med måling fra 5 til 20 km/t. Jeg vil gjette at de gjør det slik fordi det er vanskelig å få helt sammenlignbare testverdier fra 0 km/t da grepet fra start vil variere både med gasspådrag og clutchsluring. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Et par tester til: https://www.expressen.se/motor/dack/basta-vinterdacken-i-nytt-stort-test/ https://www.expressen.se/motor/dack/har-ar-basta-dubbdacken-infor-vintern/ Continental vinner den første og Nokian den andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå