Gå til innhold

Nå er salget av dieselbiler i fritt fall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I strøket der jeg bor har de fleste 2 biler og carport med lademulighet. Svært mange skifter nå ut den ene bilen med en elbil, grunnen er at de vil slippe bompenger. De få som bare har en bil kjører på bensin eller diesel og tar bussen til jobben.

 

Det er rundt 400 000 fritidsboliger i Norge, og svært få kjører elbil på hytten.

 

Vi har nå en midlertidig økning i elbilsalget fordi middelklassen bytter ut en bil. For alle som bor i borettslag uten lademulighet, eller kun har en bil, er det bensin og diesel som gjelder. Hydrogen kan selvsagt bli et alternativ for dem dersom det bygges ut nok fyllestasjoner.

 

Ellers er jo også elnettet allerede overbelastet pga elbiler, selv om de bare utgjør 4 % av bilparken.

 

https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Svært mange skifter nå ut den ene bilen med en elbil, grunnen er at de vil slippe bompenger. De få som bare har en bil kjører på bensin eller diesel og tar bussen til jobben.

Har du noen kilder eller er dette bare dine betraktninger?

 

Det er jo en sannhet som har blitt diskutert flere ganger i media. Gammel artikkel, men relevant http://www.nettavisen.no/3321699.html

De over middelklassen som har en elbil i garasjen, men har i tillegg en dyr luksus-SUV som brukes til hytta og lengre turer. Elbilen brukes da til jobb for å spare penger og slippe bompenger.

 

Disse menneske driter i å være grønne og miljøvennlige. De kjøper elbilen for å kunne utnytte fordelene så mye som mulig. Kunne kjøre i kollektivfeltet, lavere bompenger, egne parkeringsplasser.

Endret av Vertical^
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

Svært mange skifter nå ut den ene bilen med en elbil, grunnen er at de vil slippe bompenger. De få som bare har en bil kjører på bensin eller diesel og tar bussen til jobben.

Har du noen kilder eller er dette bare dine betraktninger?

 

Det er jo en sannhet som har blitt diskutert flere ganger i media. Gammel artikkel, men relevant http://www.nettavisen.no/3321699.html

De over middelklassen som har en elbil i garasjen, men har i tillegg en dyr luksus-SUV som brukes til hytta og lengre turer. Elbilen brukes da til jobb for å spare penger og slippe bompenger.

 

Disse menneske driter i å være grønne og miljøvennlige. De kjøper elbilen for å kunne utnytte fordelene så mye som mulig. Kunne kjøre i kollektivfeltet, lavere bompenger, egne parkeringsplasser.

Er motivet til den enkelte viktig? Stortingets ønske er å redusere lokal NOx i den daglige rushtrafikken.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nei, motivet er ikke viktig, men det er bare sannheten som media ikke ønsker å fremme. Når godene forsvinner, forsvinner også kjøperne. Er bare å se over til Danmark. Den eneste redningen her i landet er at vi har svært billig strøm, så det å lade fremfor å fylle bensin/diesel er jo svært gunstig.

Nå skal det jo også sies at elbilers rekkevidde begynner å komme seg såpass raskt, så om få år er rekkevidden lang nok til å dekke nesten alles behov.

Dog så har vi jo fortsatt ufordringer, som det å lade i Oslo sentrum. Er mange innbyggere som benytter seg av gateparkering, og da er ikke lading like lett..

Endret av Vertical^
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er jo en sannhet som har blitt diskutert flere ganger i media. Gammel artikkel, men relevant http://www.nettavisen.no/3321699.html

De over middelklassen som har en elbil i garasjen, men har i tillegg en dyr luksus-SUV som brukes til hytta og lengre turer. Elbilen brukes da til jobb for å spare penger og slippe bompenger.

 

Disse menneske driter i å være grønne og miljøvennlige. De kjøper elbilen for å kunne utnytte fordelene så mye som mulig. Kunne kjøre i kollektivfeltet, lavere bompenger, egne parkeringsplasser.

Nå var mitt egentlige spørsmål om personen jeg siterte hadde andre kilder en rene synsinger, men av det jeg leser skjønner jeg at så ikke er tilfellet.

 

Elbilforeningens hadde nylig en undersøkelse som ikke akkurat bekrefter din påstand:

"Ifølge vår spørreundersøkelse Elbilisten 2015 svarer 6.521 (86 %) av elbileierne at de ville kjørt bensin- eller dieselbil om de ikke hadde kjøpt elbil. Bare 606 (8 %) ville brukt kollektivtransport og 234 (3 %) ville syklet eller gått om de ikke hadde kjøpt elbil"

 

"De fleste elbileiere har også en eksosbil i tillegg til elbilen i husholdningen. Men 1.768 (23 %) klarer seg med bare elbil. Uansett er det elbilen som brukes til daglig og den erstatter mesteparten av transportbehovet. For 2.228 (28 %) har elbilen erstattet all bruk av bensin- eller dieselbil. 97 % av elbileierne oppgir at elbilen har erstattet over halvparten av kjøringen med eksosbil. Elbilen blir i praksis bil nummer én i husholdningen."

http://elbil.no/elbil-er-nummer-en/

 

Ellers kan dere lese noen andre saker fra media om samme tema (du finner sikkert flere)

https://www.tu.no/artikler/avliver-myte-elbil-brukes-som-nummer-1-bil/247421

http://www.nettavisen.no/tjenester/tre-elbilmyter-du-kan-kaste-pa-dynga/3423186228.html

Endret av Tastaturskriver
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Diesel er verre også for CO2 når raffinering av drivstoff tas med. Så det er faktisk ingen gode grunner for å tillate nye dieselbiler. Eneste kjøpsargument er rimeligere drivstoff enn bensin, men det skyldes urimelig avgiftsfordel!

 

Det er på høy tid å begrave diesel. Så enkelt er det!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I strøket der jeg bor har de fleste 2 biler og carport med lademulighet. Svært mange skifter nå ut den ene bilen med en elbil, grunnen er at de vil slippe bompenger. De få som bare har en bil kjører på bensin eller diesel og tar bussen til jobben.

 

Det er rundt 400 000 fritidsboliger i Norge, og svært få kjører elbil på hytten.

 

Vi har nå en midlertidig økning i elbilsalget fordi middelklassen bytter ut en bil. For alle som bor i borettslag uten lademulighet, eller kun har en bil, er det bensin og diesel som gjelder. Hydrogen kan selvsagt bli et alternativ for dem dersom det bygges ut nok fyllestasjoner.

 

Ellers er jo også elnettet allerede overbelastet pga elbiler, selv om de bare utgjør 4 % av bilparken.

 

https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789

 

Synes ellers det er mange som jag 2 elbiler etterhvert? Tesla og Leaf for det meste
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste som bor i Norge trenger kun å bruke øynene for å se hvor elbileierne bor. Du finner elbilene som nummer 2 biler i eneboligstrøk.

Dei fleste norske husstandar har meir enn ein bil. Over 20% av alle husstandar med elbil har berre elbil.

 

Det er svært få elbiler parkert utenfor blokker og rekkehus.

I Oslo kommune er det relativt vanleg å ha elbil. Der er den vanlegaste buformen blokk eller rekkehus. Eg såg massevis av elbilar utanfor blokker og rekkehus sist eg var der.

 

Elbiler er oversubsidierte matpakkebiler for middelklassen med 2 biler og lademulighet.

Gjennomsnittleg inntekt for husstandar med berre elbil i 2016 var 798', for husstandar med berre eksosbil var det 806' og for ladbar hybrid var gjennomsnittleg samla inntekt for husstanden 885'. Med andre ord liten skilnad, men du kan ha rett i at elbil er vanlegast blant middelklassen og arbeidarklassen, eksosbil i den øvre middelklassen og plug-in hybrid blant rikfolk.

 

Dei einaste som skil seg ut med gjennomsnittleg inntekt i husstanden på over 1 million 1001', er husstandar med fleire elbilar og ingen eksosbilar.

 

For alle andre er de fullstendig ubrukelig.

Statistikken seier at folk kjøper elbil likevel. 31% av alle elbilkjøparane i 2016 budde i rekkehus eller husvære. Har dei kjøpt fullstendig ubrukelege bilar?

 

Hydrogenbiler vil kunne brukes av langt flere fordi de kan tankes på 2-3 minutter.

Likevel er det nesten ingen som kjøper hydrogenbil. Kan du forstå det? Kor mange hydrogenbilar er det i husstanden din?

 

Ingenting er heller mer miljøvennlig enn hydrogen fra overskuddskraft.

 

Jau, bilen kan gå på overskotsstraum lagra i batteri. Då kan du køyre fire gonger so langt på same mengde straum. Om du på død og liv må lage hydrogen, kan du bruke det til noko nyttig, som gjødselproduksjon. Produksjon av hydrogen til gjødsel er ei av dei desidert største utsleppskjeldene i landet.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Nåe selv ikke Høyre og Frp klarer å redusere offentlige utgifter, er høyere skatter og flere offentlige ansatte sannsynlig. Og da må til slutt alle betale bompenger, engangsavgift, bensinavgift etc.

Lenke til kommentar

"Dieselbilene er imidlertid tyngre og kraftigere enn bensinbilene. I snitt var dieselbilene 400 kilo tyngre, og hadde 27 flere hestekrefter enn bensinbilene. Det tyder på at kjøperne velger diesel på større biler, og bensin på mindre.

 

Fra 2001 har trenden vært at dieselbiler blir tyngre og får kraftigere ytelse. Dermed har klimafordelene i realiteten skrumpet inn."

 

Vel, det blir et litt meningsløst utsagn hvis man ikke ser på bensin av samme tyngde og antall HK. Hvordan hadde ståa vært hvis de tyngre og kraftigere bilene drakk bensin?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De fleste som bor i Norge trenger kun å bruke øynene for å se hvor elbileierne bor. Du finner elbilene som nummer 2 biler i eneboligstrøk.

Dei fleste norske husstandar har meir enn ein bil.

Vel. Det er omtrent 50/50 med en eller to+ biler pr husholdning. Dvs at 1/3 av alle biler er konebiler. For det store flertall vil det lønne seg at konebilen er elbil. I tillegg er det sanmsynligvis mange som går fra en til to biler i disse dager. Eller null til en. Dermed er det logisk at elbilandelen av nybilsalget stabiliseres rundt 40% når parkeringsproblemene er løst. Men løser dette klimaproblemet? Dessverre... salget av bensin og diesel har økt de siste årene.

Lenke til kommentar

 

 

De fleste som bor i Norge trenger kun å bruke øynene for å se hvor elbileierne bor. Du finner elbilene som nummer 2 biler i eneboligstrøk.

Dei fleste norske husstandar har meir enn ein bil.

Vel. Det er omtrent 50/50 med en eller to+ biler pr husholdning. Dvs at 1/3 av alle biler er konebiler. For det store flertall vil det lønne seg at konebilen er elbil.
I dei aller fleste hushaldningar med elbil er elbilen bil nummer 1. Elbilane har òg lengre årleg køyrelengde enn eksosbilane.

 

I tillegg er det sanmsynligvis mange som går fra en til to biler i disse dager. Eller null til en.

Kvifor i desse dagar?

 

Dermed er det logisk at elbilandelen av nybilsalget stabiliseres rundt 40% når parkeringsproblemene er løst.

Kva er magisk med 40%? I Hordaland er dei allereie over 40%.

 

Men løser dette klimaproblemet? Dessverre... salget av bensin og diesel har økt de siste årene.

Berre salet av diesel. Salet av bensin har gått nedover i årevis. Elbilane utgjer vel ikkje meir enn 4% av bilparken, so det skal litt til å gjere eit stort utslag på salet av bensin+diesel heilt enno, men ser du på summen av salet siste 12 månadar, ser det ut til at summen av bensin+autodiesel nådde toppen i vår. Dei siste månadane har salet gått nedover. Då summerer eg siste 12 månadar når eg samanliknar, for at ikkje varierande mengde helgedagar og vêr i same månad år for år skal gje for stort utslag.

 

Bensinsalet vil nok halde fram med å gå nedover, sidan salet av bensinbilar òg går nedover. Salet av autodiesel vert helde oppe av aukande tungtransport, men med den kraftige nedgangen i salet av dieselbilar tek det nok ikkje veldig mange år før dieselsalet går same veg som bensinsalet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...