Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietager som flytter ut og ikke svarer

Ninah

Anbefalte innlegg

I juli bestemte samboer og jeg oss for å leie ut leiligheten for en petiode. Vi fikk mange på visning, og valgte til slutt en person.

Etter hvert som leieforholdet har gått i noen uker, viser det seg at leietager egentlig ikke var ute etter langtidsleie, og hun gir beskjed om at hun har funnet seg ny leilighet. Vi sier at det er helt greit, men siden kontrakten er ubestemt må hun enten bidra med å finne ny leietager, eller betale leie ut oppsigelsestiden. Vi skulle selvfølgelig være behjelpelig med dette. Etter å ha flyttet ut(men ikke levert nøkler eller vasket), sier leietager plutselig at hun ikke vil betale leie ut oppsigelsestiden som avtalt. Siden vi ikke har overtatt rommet, kan vi ikke gå inn, så hva er vi forpliktet til å gjøre? Må vi finne en ny person når hun ikke bidrar selv? Og hvordan får vi overtatt leiligheten, når hun nekter å svare på spørsmål vedrørende leie og når hun praktisk sett tar ut de siste tingene sine?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere beholder da depositumet, som leier har betalt? Iallefall for nedvask av leilighet og trøbbel med at hun ikke ønsker å gjøre opp husleia, samt fakturerer henne for utestående beløp.. Og gjørt det frem til hun har betalt beløpet...

Om hun ikke betaler kan du kontakte namnsmann og kreve beløpet der, så det blir rettskraftig og ikke blir glemt... og hun vil få betalingsanmerkning på seg...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg har nøkkel, men disponerer ikke hun rommet i den perioden vi krever leie for? Jeg kan vel ikke gå inn uten hennes samtykke?

Nå er hun jo ute av leiligheten, men hun prøver hele tiden å komme seg unna oppsigelsen, så jeg vil ikke bli beskyldt for å ta i bruk rommet eller lignende.

Siden hun teknisk sett har flyttet ut, men overtagelse ikke er gjort, er ikke da prosessen å kreve inn ubetalt leie? Har depositum, ja :)

Lenke til kommentar

Jo, du kan gå inn uten samtykke:

1. I nødsfall (vannlekkasje, etc)

2. Når det er i rimelig ustrekning i forbindelse med visning. Dvs. man må ta hensyn til om det er visse tidspunkter som passer dårligere enn andre for leietaker og man må varsle i rimelig tid (noen dager) i forveien.

Jeg vet ikke prosedyrene for å kreve depositumet, men det bør du sjekke opp så snart som mulig. Tilsvarende med purringer og inkasso. Sjekk reglene og følg opp, jo tidligere jo bedre.

Lenke til kommentar

Her høres det ut som om leier uttrykkelig har oppgitt leieforholdet og gjort det klart at hun ikke vil betale leie.

Hvis leier har flyttet og boligen står tom så bør dere vaske (eller betale noen for å vaske) og prøve å leie ut på nytt. Hvis leier nekter å gi fra seg nøkkel bør dere også skifte lås. Etter at dere får inn en ny leier, eller eventuelt at oppsigelsestiden er ute, krever dere erstatning fra gammel leier for tapt leie, vask og eventuelt skiftet lås.

Hvis leier bestrider kravet må dere ta saken til husleietvistutvalget (eller noen steder, forliksrådet). 

Det kan være en fordel å sende et kort brev til leier der dere forklarer dette.

(Jeg tror ikke dere kan kreve noe særlig for bryet/kostnadene med å finne ny leier. Dere ville uansett hatt samme problemet noen måneder senere hvis leier hadde sagt opp på vanlig måte.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...