Gå til innhold

Rocker Switch - hvordan kobler jeg denne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan koble den gul/grønne lederen på jord (helt til høyre), den ene fasen til N og den andre fasen på det siste ledige tilkoblingspunktet. Bruk kabelsko (6,3mm) eller loddebolt så du får god kontakt. De tre koblingspunktene som står på rekke og rad er er sikkert koblet mot vippebryteren. Bruk et Ohm-meter og test ut funksjonen dersom du har tenkt å bruke bryteren i serie med C14 uttaket.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kobler en (brun) leder fra L til pinne 3 og så videre til lasten (i fra pinne 3). Så kobler du en annen (blå) leder i fra N til pinne 1, før du går videre til lasten (i fra pinne 2). Med litt flaks så kan du da legge inn lasten med bryteren samtidig som lampen i bryteren tenner samtidig med at lasten blir spenningssatt.

Lenke til kommentar

Du kobler en (brun) leder fra L til pinne 3 og så videre til lasten (i fra pinne 3). Så kobler du en annen (blå) leder i fra N til pinne 1, før du går videre til lasten (i fra pinne 2). Med litt flaks så kan du da legge inn lasten med bryteren samtidig som lampen i bryteren tenner samtidig med at lasten blir spenningssatt.

Hva og hvor er lasten  :eek:

Lenke til kommentar

Lasten er jo det du skal bruke strømmen til. Typisk så vil det være inngangen på en strømforsyning eller noe. Spenningen inn til enheten din mates typisk inn med en powerkabel av type Schuko C13.

Da er jeg med. Jeg har testet med en kabeltester og det viser seg å være en forbindelse mellom 1 og 2 når bryteren er på og ingen forbindelse når bryteren er av. Vil det da være korrekt å koble det slik som du beskrev sist?

Lenke til kommentar

Lasten er jo det du skal bruke strømmen til. Typisk så vil det være inngangen på en strømforsyning eller noe. Spenningen inn til enheten din mates typisk inn med en powerkabel av type Schuko C13.

Da er jeg med. Jeg har testet med en kabeltester og det viser seg å være en forbindelse mellom 1 og 2 når bryteren er på og ingen forbindelse når bryteren er av. Vil det da være korrekt å koble det slik som du beskrev sist?

Ja, det høres helt riktig ut. Mellom pinne 2 og 3 vil du kunne måle en gitt motstand, det er den ohmske verdien av signalpæren i bryteren. Ohm gjerne begge veier for dersom dette er en LED-lampe så kan den måles bare i en rettning.

Lenke til kommentar

Ser flott ut. Husk bare på at disse lederne skal til lasten din (altså at dem er for utgående power). Power inn (fra strømnettet) kommer via en kabel som kobles inn på den andre siden av panelet. 

Jepp, lederne går til en strømkabel med c5 plugg (mikke mus) i andre enden som går inn i strømforsyningen (cioks dc10). Dette er en strømforsyning som gir maks 1600mA. Det sitter også en sikring på 500mA i strømforsyningen. Burde jeg bruke en sikring i rocker switchen i tillegg? Og i så fall hvor mange ampere burde den være på? Jeg har kjøpt 10A sikring til switchen, men ble usikker på om jeg trenger det siden det allerede er en sikring i strømforsyninga?

Dette er undersiden av pedalbrettet:

post-403128-0-82623200-1507826469_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...