Gå til innhold

Fremføring av underskudd vs fradrag i annen inntekt


Anbefalte innlegg

§ 6-3.Underskudd

(1) Når fradragsberettigede kostnader overstiger inntekter fra samme inntektskilde, gis

det fradrag for underskuddet i inntekt fra andre inntektskilder.

 

 

 

 

§ 12-13. Fremføring av negativ beregnet personinntekt

(1) Beregnet negativ personinntekt kan ikke trekkes fra i personinntekt utenfor

virksomheten, men kan kreves fremført mot positiv beregnet personinntekt i senere

år fra den samme virksomheten.

 

 

Skjønner ikke helt. Hva er sammenhengen her? Sier ikke disse paragrafene to forskjellige ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjapt svar. Og beklager at jeg ikke svarer tilbake like kjapt.

 

Jeg driver å leser meg opp på dette, men har langt igjen til full forståelse. Jeg betviler på ingen måte at du har rett, men for å lære må jeg spørre.

 

Hvis jeg har forstått det riktig så er personinntekt inntekt uten "kaptialinntekt" og tilsvarende

Allminnelig inntekt er all inntekt inkludert kapitalinntekter.

Dvs. at mye av dette er "de samme pengene"

 

Hvordan henger det da sammen at i ene paragrafen så kan underskudd trekkes fra i inntekter i annen inntektskilde, mens i andre paragrafen kan det ikke det - og underskudd må framføres til neste år.

 

La oss si at man har et enkeltmannsforetak med:

-Allminnelig inntekt = minus 150000,-

-Personinntekt = minus 100000,-

 

De 100000 i personinntekt ingår da i de 150000 i allminnelig inntekt? Riktig?

 

Mulig jeg er helt på bærtur, driver fremdeles og leser meg opp..

Endret av eehgil
Lenke til kommentar

For alle skattesubjekter fastsettes det minst to størrelser - alminnelig inntekt, som er gjenstand for inntektsskatt, og formue, som er gjenstand for formuesskatt.

 

Formue fastsettes etter skatteloven § 4-1 til omsetningsverdien ved årsskiftet (inntektsårets slutt) av skattyters økonomiske rettigheter ("eiendeler"), fratrukket skattyters økonomiske forpliktelser ("gjeld").

 

Inntekt fastsettes ved å legge sammen alle skattepliktige inntekter etter skatteloven kapittel 5 og trekke fra alle skattepliktige fradrag etter kapittel 6. I utgangspunktet grupperer man hver inntektskilde med sine fradrag, men for de fleste er ikke dette relevant pga. skatteloven § 6-3. Siden man uansett får trekke fra i andre inntektskilder er det like greit - i de fleste tilfeller - å ta oppgjøret samlet.

 

For fysiske personer fastsettes det også personinntekt. Personinntekt utgjør det progressive elementet i skattesystemet, fordi det er personinntekt som brukes som beregningsgrunnlag for trinnskatt (toppskatt) og trygdeavgift. Personinntekt er en bruttoinntekt.

 

Årsaken til at man ikke åpner for globalutjevning av underskudd i personinntekt er fordi det i for stor grad strider mot personinntektens formål som bruttoinntekt og som progressivt beskatningselement. Du får fradrag, men du får ikke ta det fradraget i andre inntekter for å komme deg under toppskattgrensene f.eks.

 

 

Personinntekt og inntekt utmåles fra de samme inntektene, men har forskjellig formål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...