Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gamle Fallrettigheter

ili

Anbefalte innlegg

For rundt 100 år siden ble det lagd demning på en elv som går forbi eiendommen til mine besteforeldre. Da mine besteforeldre gjekk bort tok min familie over eiendommen og bruker den som ferieplass. Jeg lurte på hvordan jeg kan få lest denne kontrakten. Jeg vet at mine besteforeldre fikk en liten sum for dette hvert år, men dette gjekk ut. Da lurte jeg på om kontrakten var gått ut og vi eventuelt kunne reforhandlet. Må jeg kontakte kraftselskapet eller ligger slike kontrakter en eller annen plass?

Endret av ili
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at slike kontrakter er opp til den enkelte å oppbevare. Et naturlig sted å begynne er i dine besteforeldres papirer.

Heftelsen på eiendommen (retten til å bygge demningen) kan være tinglyst på eiendommen. I så fall kan man be om kopi av heftelsesdokumentet fra Statens Kartverk. Det er imidlertid ikke sikkert at gjenytelsen er tatt inn i det tinglyste dokumentet.

Du kan også kontakte motparten (kraftselskapet). Du bør være litt forsiktig med hvordan du ordlegger deg i en slik henvendelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hypotetisk spørsmål: når demningen/anlegget står der på din eiendom, og ingen kan finne eller vise til avtale som regulerer fallrettigheter, adgang, bruk av eiendom osv.

Hos hvem ligger "bevisbyrden" for å kunne sannsynliggjøre hva slags avtale som gjelder? Kan slike rettigheter erverves på hevd?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet forutsetter at ingenting er tinglyst, noe som er enormt sjelden. Poenget med tinglysning er nettopp at senere erververe ikke skal komme i en situasjon hvor de kan mothevde eller frihevde rettigheten.

I en situasjon som beskrevet vil det være den som hevder å ha en servitutt som må underbygge dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...