Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?

Anbefalte innlegg

Blablabla...

Sist...linjerapping....

Tjah jeg har vært med på det, når de brukte linjer på UIO til å kjøre hacker angrep med, men enkle brukere må da være temmelig uinterressante.

Når det gjelder han som fikk mappene sine sletta....skal jeg vedde på at det er som med det og mord...90+% er drept av folk de kjente...humre...kanskje på tide og sjekke hva kompisene dine synes om deg eh ?

Fra spøk til alvor..

Bruker noen min pc til indirekte hacking, hvor jeg står legalt da..tjah si det, men jeg tipper det blir som om noen stjal bilen min til å rane en bank med...jeg kan da ikke holdes ansvarlig for slikt...

Hilsen

Jan

Ja (jeg som fikk mappene med innhold selvfølgelig slettet) Det VAR reelt hack jo, jeg var eneste som hadde nøkkel til leiligheten min og ingen andre kunne kommet inn uten å ødelegge noe.

PCen sto tilkoblet internett og lastet ned no greier mens jeg var ute en steikende sommerdag og kjøpte meg ettpar cola.

Da jeg kom tilbake så jeg musepekeren vimse over skjermen og skjønnte hva som var på gang, så jeg styrtet inn og nappet utt ADSL ledningen fra modemet, men for sent. Fikk tilbake noe data med sånn resque programmer etter å ha innstallert windows på nytt for å reparere å legge til manglende filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For min del trenger jeg ikke firewall eller virusprogram installert men etter anbefaling som min erfaring på kundeservice på telenor så vil jeg anbefale at alle "normale brukere har dette installert, selv om jeg ser ikke brannmur som et must, de er ofte mer til plunder enn til hygge!

Ting jeg har installert er Ad-Aware og SpywareBlaster. Ad-Aware har jeg hatt bruk for men SpyWareBlaster har jeg ikke fått noen info om har fungert eller med andre ord har jeg ikke satt meg så heftig inn det.

Jeg mener hvis man har litt peiling på hva man skal holde seg vekk fra på nettet, så trenger man ikke antivirusprogram installert på maskina!

Eneste jeg gjør er å sjekke for virus med denne linken:

http://housecall.trendmicro.com

Kjekk liten sak som alltid er oppdatert og som ikke trenger å være installert på maskina sånn at man slipper slike ting som panda antivirus har som popper opp i tide og utide.

Just sharing my experience! :thumbup:

Det handler ikke om at en ting er et ikke eller ikke være. Det handler om å ha sikkerhet i flere lag. Ja, Blaster rammet ikke de som hadde patchet *eller* brannmur. Både brannmur og anti-virus hjelper.

Når det gjelder den "vite hva man skal holde seg borte fra", så kan du få lese loggen over alle RPC exploit'ene og annet dritt som blir fanget opp av firewallen min. Ja, det er en topp patchet maskin bakom der også, men det blir for dumt å påstå at du må oppsøke virusene - de oppsøker deg!

Og nei, den "housecall"en er ubrukelig mot et virkelig ondsinnet virus. Hvorfor? Det ville ha sørget for at det ikke funket som det skulle. Du kan ikke stole på en maskin som allerede er infisert.

Ad-Aware er et glimrende program, men det er også rettet mot en helt annen type programmer, nemlig spyware.... Som er en helt annen diskusjon igjen.

Kjella

Lenke til kommentar
Er latterlig med disse sammenligningene mellom virus og bilkjøring.

Å bli rammet av et datavirus er ikke det samme som å bli drept, og det burde ikke være så ufattelig vanskelig å forstå...

Hvis man ikke forstår metaforer, så har man et problem der ja.

Så lenge det helt store flertallet av virusspredere er folk med uvitenskap, og folk som sprer med hensikt, ser ikke jeg helt hvorfor jeg skal helgardere meg noe så til de grader, når sannsynligheten faktisk er veldig liten for at jeg skal bli infisert.

Situasjonen vill vært en annen hvis virusproblemet nesten var utryddet, og størstedelen av spredningen var forårsaket av oss som med unngår å bruke anti-virus.

Så du vil ikke bidra til sikkerheten i nettet, fordi "din" gruppe bidrar 18% for lite av virusspredningen? (Etter dine egne tall: 33% av virusspredningen fra "kompetent" hold + 18% = 51%) Eller "din" gruppe bidra med enda større del (70, 80, 90 %?) av virusspredningen før du er villig til å sikre deg?

Lenke til kommentar
Ser absoulutt ingen grunn til at en vanlig bruker trenger bedre firewall enn den som er integrert i winxp. Som jeg forøvrig har disablet!

Ser absolutt opptil flere grunner til å anbefale noe bedre enn WinXP's innebygde brannmur. Den filtrerer for det første bare inngående trafikk, og den er blottet for avanserte funksjoner. Bedre enn *ingen* brannmur, men det er også alt.

Svakheter ved Windows Internet Connection Firewall:

1. Ingen filtrering av utgående trafikk.

2. Ingen integritets kontroll av applikasjoner.

3. Ingen rapportering eller logging.

Gratis versjonen av ZoneAlarm gjør alle disse tingenel, noe som ikke bare gir deg mulighet for større kontroll med hva på din maskin som kommer ut på nett. Men også gir deg en økt sjanse for å klare å stanse noe/noen som vil inn.

Hvis du ikke ser noen grunn til at en vanlig bruker skal ha bedre brannmur enn den som er inkludert i WinXP, så har du ikke nok kunnskap om temaet. Det er plenty av grunner til å ha en bedre brannmur enn dette.

Lenke til kommentar

Vel, en ting da..

Dere som har alle disse virusscannere..hvor mange viruser har dere i uka f.eks?

Som sagt før..jeg hører folk som har firewalls skryte av antall hacker angrep de har personelig stoppet per dag, men da ville vel min stakkars ubeskytta pc være død og nedrent for lengst...

men det er den jo ikke!!

hah the truth is out there!

Janster

ps.

Det finnes såkaldte embedded programmer..som kan gjøre mye skummelt..firewalls stopper ikke de..og heller ikke AV

Endret av Janster
Lenke til kommentar
Vel, en ting da..

Hvor mye er plukket opp..som sagt før..jeg hører folk som har firewalls skryte av antall hacker angrep de har personelig stoppet per dag, men da ville vel min stakkars ubeskytta pc være død og nedrent for lengst...

men det er den jo ikke!!

Janster

Hehe, godt innlegg! Ser frem til et svar fra AV-groupiene :cool:

Lenke til kommentar
Vel hvis du er så god som du påstår og du ikke klarer og stille inn

en FW til og holde kjeft , så tror jeg det sier MYE om DEG.

Antivirus programmer kommer med "Mail Advarselen" default av og hvis

noen slår den på så er det deres feil og ikke AV softwaren sin feil.

:thumbdown:

Jeg trenger å gjøre en enda mer minimal innsats ved å ikke starte services som jeg ikke trenger, og da trenger jeg ikke engang ekstra programvare eller hardware.

Lenke til kommentar
Vel det koster penger , noen betaler for båndbredden du bruker

når du sender ut 1000 virus i minuttet og nåen må rydde opp

driten etter deg , du er ikke alene på nettet VIS HENSYN . .

Helt enig med deg i at man skal vise hensyn, og sikkre seg selv, men dette kan gjøres på andre måter enn antivirus og fw.

Lenke til kommentar
Vel, en ting da..

Som sagt før..jeg hører folk som har firewalls skryte av antall hacker angrep de har personelig stoppet per dag, men da ville vel min stakkars ubeskytta pc være død og nedrent for lengst...

men det er den jo ikke!!

Janster

ps.

Det finnes såkaldte embedded programmer..som kan gjøre mye skummelt..firewalls stopper ikke de..og heller ikke AV

Tja, jeg får ett til to virus som vedlegg til mail i uka som AV stopper. Brannmuren min stopper to-tre portscans i uka, så vidt jeg kan se utifra loggene er dette bot'er som scanner etter åpne proxyer. En til to ganger i måneden blokkeres ett script angrep som til forveksling kan likne på et amatør forsøk på Denial of Service angrep.

At din ubeskyttete PC burde vært død og nedrent har iallfall ikke jeg påstått noe om. Poenget her er at om du har noe imot å rydde opp etter en infeksjon, og oppbevarer ting du har noe imot å dele med omverdenen på din PC, så er det billig forsikring, gratis til og med.

Hva angår embedded software som kommer gjennom brannmur og AV ved hjelp av å være del av en "legitim" software pakke, så kan man unngå disse med andre hjelpemidler. Bl.a. integritets kontroll av applikasjoner, noe som er innebygd i de fleste seriøse brannmurer som f.eks. ZoneAlarm. Man kan også unngå at dette kommer inn ved innstallasjon bl.a ved hjelp av MD5 checksum kontroll på innstallasjonspakken eller sourcekoden. Det vil avsløre de fleste forsøk på å forandre "legitim" programvare til noe mer skummelt.

Selvfølgelig kan alt man gjør eller innstallerer unngåes/omgåes eller settes ut av spill av en som virkelig vil. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man skal gjøre det enklest mulig for bandittene :)

Lenke til kommentar
Vel det koster penger , noen betaler for båndbredden du bruker

når du sender ut 1000 virus i minuttet og nåen må rydde opp

driten etter deg , du er ikke alene på nettet VIS HENSYN . .

Helt enig med deg i at man skal vise hensyn, og sikkre seg selv, men dette kan gjøres på andre måter enn antivirus og fw.

Hvordan??

du merker ikke om du har fått "små" virus.

Ingen som hadde merket blaster om den ikke slo av pcen din. og ødela livet til mage cs-fanatikere..

Lenke til kommentar

Jeg har ofte hjemmevakt i forbindelse med jobben og den laptopen er installert med Symantec Firewall. Merkelig nok har den aldri detektert et angrep. Firewall/Antivirus bruker jeg ikke på min egen PC, dersom ikke det er på tide med en full scan av systemet (install/uninstall). I Outlook slår jeg av preview pane og leser mail kun i plain text. Bruker windowsupdate jevnlig og sjekker Run key'ene i regedit nå og da. Og MyWar som mener jeg derfor ikke burde få lov å bruke internett kan ***** *** **** * ****!!!

Lenke til kommentar
Hvordan??

du merker ikke om du har fått "små" virus.

Ingen som hadde merket blaster om den ikke slo av pcen din. og ødela livet til mage cs-fanatikere..

Som jeg har sagt før, så er generell kunnskap om pc og virus i mange tilfeller bedre enn av og firewall, du må riktignok tenke litt selv, men det tar ingen skade av.

Problemet med antivirus og patcher er at det kan ta noe tid før nye definisjoner og patcher kommer, og du står da i den tiden åpen for å bli innfisert av nye (eller modifiserte) virus.

Hva kan man da gjøre for å unngå virus ? Jo! man må unngå smittekilder. Hvordan gjør man dette ?

Man stenger ned det man ikke har bruk av servicer, man viser genrell aktsomhet med hensyns til nedlastning av programmer og websider man besøker, og man trykker ikke ukritisk "ok" i alle dialogbokser som spretter opp.

Gjør man dette, så er jeg nesten overbevist om at man har en bedre sikkerhet enn hvis man stoler kun på AV.

Som jeg også har sagt før, mange gidder ikke dette, eller har ikke kunnskapen til dette, og det er liten tvil om at AV har en hensikt, så det er selvsagt anbefalt for folk å bruke AV.

Hvordan har jeg ungått å bli smittet av virus de siste årene ?

Jeg har lastet ned patcher når det har kommet. Jeg har vist generell aktsomhet.

Hvordan har min min mor blitt smittet av virus med oppdatert antivirus scanner ?

Hun har ikke lastet ned patcher med en gang de kommer, og enten ukritisk trykket "ok" på dialogbokser som spretter frem, eller så har hun ikke forstått hva som skjer hvis hun trykker på "ok". Hun har heller ikke den samme oppfattningen av som meg at alle .scr filer ikke er screensavere

Endret av tZar
Lenke til kommentar

Problemet med antivirus og patcher er at det kan ta noe tid før nye definisjoner og patcher kommer, og du står da i den tiden åpen for å bli innfisert av nye (eller modifiserte) virus.

Det gjør du ikke uten AV ?

Men som skrevet, er jeg ganske så enig med deg også.. :D

(motsigelser motsigelser osvosv)

Men jeg mener de som har peiling, trenger ikke AV, om de er litt forsiktige.

Firewall kan være noe annet. Personlig driter jeg i begge.

Endret av JuZt3r
Lenke til kommentar
Har du en litt eldre versjon av winxp, installerer denne og kjører windows uptate, Har du allerede (sannsynligvis) Worm/Lovsan A. Hvordan merke slike ormer hvis de selv ikke sier fra eller du kjører AV ?

Man kjører ikke windows update på en helt ny installasjon av windows xp, man har corporate oppdateringene som man installerer (i alle fall for de mest hissige virusene/ormene) deretter kjører man mot windows update

Lenke til kommentar
Har du en litt eldre versjon av winxp, installerer denne og kjører windows uptate, Har du allerede (sannsynligvis) Worm/Lovsan A. Hvordan merke slike ormer hvis de selv ikke sier fra eller du kjører AV ?

Man kjører ikke windows update på en helt ny installasjon av windows xp, man har corporate oppdateringene som man installerer (i alle fall for de mest hissige virusene/ormene) deretter kjører man mot windows update

Du og jeg har corporat oppdateringer liggende, men vanlige brukere har ikke dette hjemme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...