Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?

Anbefalte innlegg

Å ha PC uten firewall og antivirus er som å gå ut hver helg å få seg dame hver gang med alt mulig rart "parkert i innkjørselen" å samtidig gir begge F i prevansjon...Ihvertfall nesten det samme. Etterhvert blir det hyling og skriking både fra den ene og andre og eventuelle nykomlinger og du har det kjipt - Ja si at jeg tar feil og at det ikke er samme likhetstrekk.

Jeg er enig med trådstarter, antivirus og firewall er ikke nødvendig om du følger med litt på hva du driver med, og holder sysytemet oppdatert, og ikke kom rekende med blaster, fixen kom måneder før blaster. Har ingen av delene og har kalrt meg fint i mange år (sjekker riktignok for virus en gang i året), og ikke kom med "hvordan vet du at du ikke har virus, eller har blitt hacket?" slikt merker man på trafikken.

AtW

Vel for og si det slik , alle som ikke bruker antivirus / firewall burde

vært kastet ut av internett , det er slike "idioter" som gjør at virusene

sprer seg og spamm florerer .

Det nytter ikke og sitte hjemme og si at

"jeg vet hvordan alle de 70.0000 som antivirus programmet mitt finner virker så jeg trenger det ikke"

Det er en idiotisk påstand.

Antivirus og Firewall er gratis og bør brukes av alle.

Disse jeg er så god at det nesten ikke er mulig og fatte trådene burde vært postet

i søppel og har ingenting hær og gjøre.

Hmm, nå synes jeg du er litt nedlatende, har du peiling er ikke slikt ett problem, jeg er enig i deg når det gjelder brukere som har mindre peiling, jeg kan også være enig at det er lurt uansett, men har du litt greie så er det ikke dumt nok å ikke gjøre det til at det er noen grunn til å hisse seg sånn opp. Har ikke hatt virus siden jeg var en guttunge, ærlig talt, vet du om ett eneste virus som kan ta deg om du har de siste oppdateringene, og ikke kjører filer du ikke vet hva er?

Og det er ikke akkurat som jeg har en open-relay mailserver bare fordi jeg ikke har en firwall, så å skylde på spam er også litt drøyt. Erfaringsmessig er det brukere som ikke har peiling som skaper slik trøbbel, og som tror de er helt trygge fordi de har AV og firewall "jammen jeg har da antivirus" er ett omkved jeg har hørt mange ganger, feks i forbindelse med blaster (selv om det er bedre at de har det, enn at de ikke har det).

AtW

Ja jeg vet om et virus som infiserer uten din hjelp

og hvis ikke du vet om det så kan ikke du så mye som du påstår ,

det var ikke meningen og la det gå utover deg.

Jeg blir bare så utrolig provosert av disse trådene.

Slik som MS pacher nå (en gang pr måned) så er det 29 dager med usikerhet

hvær måned og da kan ikke du pacthe deg 100% om du er gud eller kongen.

Selfølgelig kan du bruke andre browsere enn ie og andre mail

programm enn outlook express, men det og hoppe av i svingen er ikke

like trygt som og bruke kondom.

Så har du alle på 11-13 som leser denne tråden og skal være "1337" som deg

og ikke bruker enkle gratis sikkerhetsprogrammer som hjelper.

Kan ikke fatte at det skal være et problem og bruke et program

som bare er en gode for deg og hjelper deg ?

Kan da ikke være så fælt ?

Endret av MyWar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Liten svikt i logikken. FW/AV er tilgjengelig for alle med minimal/ingen innsats/kostnad

Spørs hva du mener med innsats, det er ingen tvil om at AV treiger ned maskina, ok, tar ikke all verdens tid å konfigurere en firewall skikkelig, men så må du endre på ting når skal bruke dc, eller plutselig er det noe annet som ikke funker pga firewallen osv, rett og slett mer bry enn jeg orker for en gevinst jeg ser på som minimal.

AtW

Lenke til kommentar
Har enda ikke sett en grunn til at noen (erfaren eller ikke) IKKE bør bruke AW/FW..............

Man kan nevne:

ressurskrevende

spam tilstander (ved at advarsler som faktisk ikke er nødvendige hopper frem i hytt og pine)

kan føre til at folk blir paranoide fordi de får advarsler hele tiden, osv

Men, grunnregelen er vel for de fleste at man burde kjøre antivirus og firewall...

Vel hvis du er så god som du påstår og du ikke klarer og stille inn

en FW til og holde kjeft , så tror jeg det sier MYE om DEG.

Antivirus programmer kommer med "Mail Advarselen" default av og hvis

noen slår den på så er det deres feil og ikke AV softwaren sin feil.

:thumbdown:

Lenke til kommentar
QUOTE (Rayline TWB @ 10/12/2003 : 17:25)

Jeg må bare le litt asså - "en post for de mer drevne" av oss - HærreGud lmao........  

Så erfaren som du er i forumet, så har du vel skjønnt at 95% av brukerene i dette forumet har kunnskaper over gjennomsnittet i forumet? 

Ja, det var nærmest det at jeg måtte le av måten det ble lagt frem på........høres liksom ut som det var en post for en adelsklasse lmao...........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Ser de samme argumentene (igjen) fra de som ikke bruker FW/AV, som de som ikke vil bruke bilbelte.  "Jeg er en übersjåfør", "Det rammer ikke meg" og "Det er ukomfortabelt".  Splatt.

Siden du bruker den sammenligningen, så mener du vel da også at utfallet av å få et virus, og "splat" fra en kollisjon er det samme ?

I så fall tror jeg du burde vurdere oppfattningen din litt. Hvis du derimot ikke har den oppfattningen, så var vel heller ikke den sammenligningen den beste å komme med ?

Vel det koster penger , noen betaler for båndbredden du bruker

når du sender ut 1000 virus i minuttet og nåen må rydde opp

driten etter deg , du er ikke alene på nettet VIS HENSYN . .

Lenke til kommentar
Spørs hva du mener med innsats, det er ingen tvil om at AV treiger ned maskina, ok, tar ikke all verdens tid å konfigurere en firewall skikkelig, men så må du endre på ting når skal bruke dc, eller plutselig er det noe annet som ikke funker pga firewallen osv, rett og slett mer bry enn jeg orker for en gevinst jeg ser på som minimal.

AtW

Min McAfee VirusScan har brukt ganske nøyaktig 1:30 CPU-time siden sist jeg sist restartet maskinen for 6 dager og 5 timer siden (149 timer). Da har jeg påslått alle sjekker; SystemScan, E-MailScan, DownloadScan og InternetFilter. Og det på en Celeron-S 1.2 GHz. Sygate PF har til sammenligning brukt 9:20 CPU-timer. I denne perioden har maskinen stått med to aktive P2P-programmer 24/7, i tillegg til min vanlige maskinbruk. Konfigurasjon av FW for P2P er en engangsjobb (om det er nødvendig i det hele tatt). Og om man ligger unna ZoneAlarm som flere P2P-programmer har problem med, så merker man normalt lite til FW i ettertid.

Forøvrig er makelighet vanskelig å argumentere mot.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker fra en artikkel, står personer uten kunnskap om data for 2/3 av all viruspredning. Altså det er de folkene som trykker på e-postene med gratis sex-video med britneyspears som står for nesten all spredningen av virus.

Så hvis du tror virus blir utryddet hvis alle kompetente data-brukere som mener de har kontroll på virus, "ødelegger" maskinenen sin ved å stappe inn all mulig antivirus og firewalls så tar du faktisk feil.

Hvis de tallene du refererer til er riktig, synes du ikke det er ille at brukere som burde vite bedre står for 1/3 av virusspredningen? Brukere i en gruppe jeg regner med du regner deg blandt?

Forøvrig mener jeg at det er et ansvar for alle, mindre kompetente og de som tror de er kompetente, å beskytte maskinene sine med alle rimelige midler. Å beskytte sine egne maskiner er det samme som å bidra til å beskytte nettet. En beskyttet maskin, er en mindre potensiell virus-, orm- eller spamspreder (eller værre).

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker fra en artikkel, står personer uten kunnskap om data for 2/3 av all viruspredning. Altså det er de folkene som trykker på e-postene med gratis sex-video med britneyspears som står for nesten all spredningen av virus.

Så hvis du tror virus blir utryddet hvis alle kompetente data-brukere som mener de har kontroll på virus, "ødelegger" maskinenen sin ved å stappe inn all mulig antivirus og firewalls så tar du faktisk feil.

Hvis de tallene du refererer til er riktig, synes du ikke det er ille at brukere som burde vite bedre står for 1/3 av virusspredningen? Brukere i en gruppe jeg regner med du regner deg blandt?

Forøvrig mener jeg at det er et ansvar for alle, mindre kompetente og de som tror de er kompetente, å beskytte maskinene sine med alle rimelige midler. Å beskytte sine egne maskiner er det samme som å bidra til å beskytte nettet. En beskyttet maskin, er en mindre potensiell virus-, orm- eller spamspreder (eller værre).

Godt sagt SofTest! En annen ting GeeZuZz ikke har fått med seg som "data-expert" er at virusforfatterene etterhvert har blitt litt smartere og ikke lenger kamuflerer sine virus i så dårlig innpakning.

Det siste tilfellet av infeksjonsforsøk vi hadde på jobben var sendt i fra vår salgsekretær, hadde overskriften "Reservasjon av hotellrom", en tvers igjennom plausibel tekst hentet fra en melding hun hadde skrevet for flere måneder siden til en enkelt ansatt og et vedlegg som inneholdt virus. Om nå vår AV ikke hadde fjernet dette viruset før det kom inn i vårt mail-system, er det tydelig at de såkalte "ekspertene" her aldri har sett hvor raskt et virus mer eller mindre kan slå ut et nettverk med såpass mange arbeidsstasjoner som blant annet vårt...

Det å heve seg over "hopen" ved å innbille seg selv at man er "ekspert" fordi man nesten aldri har hatt et virus og/eller hackerangrep er, for å fortsette analogien, like dumt som å si "Jeg er så jævlig bra til å kjøre bil at meg hender det ingenting" mens man samtidig putter ungene i bilsete/sikkerhetsbelte i samme bil, eller båt for den saks skyld. Det er nemlig i samme båt vi er alle sammen, kalt Internett...

Jeg har samlet inn en del virus i årenes løp, tatt dem med meg hjem og tittet nærmere på dem, og jeg må si jeg er ganske så imponert over hva mange av virusfofatterene kan... Det fasinerer meg faktisk ganske mye hva de er i stand til gjøre med sine kunnskaper. Jeg tror også at de mest avanserte er relativt få, fordi det krever, i allefall når det gjelder førstegangsviruset, en stor del av kunnskap om spesielt Microsoft's produkter. De øvrige "scriptkiddies" som ikke gjør annet enn å modifisere koden litt og sende vriruset ut på nytt med eget nick er derimot hva jeg kaller tapere...

Poenget er som sagt at de virkelig dyktige virus forfatterene er relativt få, og om man skal tro "ekspertisen" her synes jeg det nærmest er utrolig at så få av dem klarer å gjøre så mye dritt på så kort tid???

For all del, drit i AV programmer og brannmurer og vær tøffeste gutten i gata, men jeg garanterer at den første av dere som videresender en virus til meg får besøk med slegge om tiltroen til egen kunnskap er den eneste beskyttelsen dere innehar...

Fra spøk til alvor! :-) MrVilla har tidligere skrevet et innlegg hvor han nevner noe annet som jeg synes er viktig, eksemplets makt... Det er jo klart at mange kan ha lyst til å være like tøffe som ekspertene, og dermed blåser i AV og brannmur for å kunne skryte av det på skolen... Om ekspertene heller tar til orde for at beskyttelse er bra, enten det dreier seg om kondomer eller AV programmer, vil både datavirus og uønskede farskap få en langt mindre utbredelse... ;-)

Lenke til kommentar

trn100: minst 90% av virusene spres fremdeles i den form jeg nevnte, via e-post. Det burde vel du vite som den virus-ekspert du er?

Jeg har ikke sagt at jeg ekspert, og jeg har heller ikke sagt at jeg ikke kan bli smittet av virus. Det er jeg selvfølgerlig klar over at jeg kan. Saken er den at jeg synes sannsynligheten er for liten til at jeg skal gå rundt å beskytte meg - og om jeg skulle bli smittet, så er ikke det skandale for meg, eller verden.

Virker som om dere tror dere redder verden fordi dere har antivirus og firewall. Er slett ikke alle virus som gjør noe skade utenfor din egen PC, og dere er slett ikke immun mot virus fordi dere har AV og firewall.

Lenke til kommentar

I mine øyne er det Ola Norman med utdatert SW FW og AV som er problemet, ekte guruer merker om det er noe galt med maskinen deres temmelig kjappt og selv om dem får virus fjerner dem det kjappt, dermed er "problemet" dem skaper så utrolig lite at det dem har bidratt med ved å hjelpe venner og bekjente fra å få virus o.l. veier opp for "skaden", dem har gjort.

Ola Norman med AV og SW FW sist oppdatert juni 1995, stoler blindt på norton og skjønner ikke at det er kan være virus/orm som gjør pc'en treig, men driter i det, venter et halvt år så kjøper dem ny. Hvis dem idetheletatt merker at den er treig, har så mye spyware og annen søppelprogs som går i bakgrunn at et virus blir som en dråpe i havet.

Dem som sverger til oppdatert AV / SW FW, bra for dem!

Dem som sitter med oppdatert OS. Sannsynligvis bra nok, hvis man har en mening om GAIN.

--

Måtte bruke en annen maskin enn min vanlige på skolen i dag, fant 2 virus og 175 klager fra Ad-aware. Det rare var:

* Norton AV var installert på den maskinen.

* Det var trendmicro sin gratis online scan som fant viruset.

(i dag)

--

På min vanlige skolemaskin har jeg hittil i år funnet 0 virus, 20/30 Ad-Aware klager.

Denne har ikke NAV.

(det er i hele år)

--

Maskinene står på siden av hverandre i samme nettverk og med samme HW FW.

--

Leksa er: software har ingen ting å si hvis ikke brukeren kan bruke den!

btw. Ola Norman kan IKKE bruke software.

Lenke til kommentar

:laugh::laugh::laugh:

Enig med Rayline TWB...

Hehe, jeg må le av alle disse som påberoper seg å være "de-mer-drevne-av-oss-ekspertisen" og likevel ikke vet at port 80 ikke affekterer nettsurfingen din, men er "default" port som web-servere mottar forespørsler på. Nettleseren din sender altså en forespørsel til serveren's port 80, men svaret og ned-informasjonen blir sendt til vilkårlige porter på PC'en din.

For meg høres det ut som om det at de bruker Windows Update og sjekke log-filer kvalifiserer til å utklasse verdens ekspertise på datasikkerhet.

Skulle likt å vite hva de i realiteten gjør for å manuelt oppdage en evnt. virusinfeksjon/trojaner/orm/script, hvor ofte de gidder å gjøre dette.

Dessuten kommer det uungåelige spørsmålet: hvordan vet du at du ikke har vært affektert?

Det er viktig å innse at virus/ormer ikke kun spres gjennom e-post eller skumle filer/nettsider. MSBlast er et eksempel på dette. Heldigvis var ikke denne ormen spesielt godt skrevet og var lett å fikse/fjerne og benyttet seg av en allerede kjent exploit. Men, det at den faktisk var laget på en slik måte at infiserte maskiner samlet ble forsøkt brukt til å kjøre et DoS-angrep mot nettopp Microsoft Windows Update-serverene, vitner om en stor grad av oppfinnsomhet og at de som produserer disse etter all sannsynlighet ofte er langt mer "drevne" enn det enkelte her mener å være...

Når det gjelder ytelse:

Er enig i at NAV 2004 suger CPU, men 2003-versjonen er helt kurant. Det går dessuten selvfølgelig an å deaktivere realtime-scanning (el. stoppe prosesser/tjenester) ved ytelses-intensive oppgaver skal gjøres (spill et.c.)

Konklusjon: bruk kondom! Det er ikke sikkert hun er like jomfru som hun påstår...

;)

Lenke til kommentar
trn100: minst 90% av virusene spres fremdeles i den form jeg nevnte, via e-post. Det burde vel du vite som den virus-ekspert du er?

Jeg har ikke sagt at jeg ekspert, og jeg har heller ikke sagt at jeg ikke kan bli smittet av virus. Det er jeg selvfølgerlig klar over at jeg kan. Saken er den at jeg synes sannsynligheten er for liten til at jeg skal gå rundt å beskytte meg - og om jeg skulle bli smittet, så er ikke det skandale for meg, eller verden.

Virker som om dere tror dere redder verden fordi dere har antivirus og firewall. Er slett ikke alle virus som gjør noe skade utenfor din egen PC, og dere er slett ikke immun mot virus fordi dere har AV og firewall.

Tenker alle slik og bare sprer feks 1000 virus før de oppdager det så

blir det jo INGEN problemer av det da ..

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Humre...kanskje jeg bommet på den portgreia, men jeg antok at en blokkering av alt ville føre til en temmelig god stans i trafikk..og hvis det blir sendt tilbake på vilkårlige porter, vil ikke da en som har blokkert alt slite litt da?..

Hele poenget er at skal det være kommunikasjon må porter være åpne..

og vil de da inn til deg ja så kommer de inn, jeg tviler vel på at firewalls vil hjelpe noe spes spør du meg..

Jeg pleier å bruke firewalls til å sørge for at man blokkerer for unødvendig bruk av internet f.eks...

Når det gjelder den drevne greia...kunne kanskje ordlagt meg annerledes, men for all del drit i emnet og fokuser på ordlegging for min del.

Inlegget ment for de med mer en middels peiling, jeg har dette, men jeg sa ikke at jeg var en ekspert...og jeg vil gjerne VITE om det er et poeng...dere snakker om disse MULIGE trusslene, men ser dere noe til dem???

Denne virus trusselen den virker for meg overdreven, som sagt, jeg får ingenting ever, og ser itno til hacking...og periodiske tester med oppdaterte verktøy bekrefter mine mistanker...so hvor i huleste er disse 1000 viruser i sekundet greiene det snakkes om?

Hilsen

Jan

Lenke til kommentar

Hvis alle som deltar i denne diskusjonen prøver å huske det opprinnelige spørsmålet: "Er det noen vits i å ha antivirus og firewall?"

Svaret på dette må da være et rungende "JA!" uansett om du "har peiling" eller ikke??? Selvfølgelig er det noe vits i å ha det! Det er ingen som sier at det er noen form for "catch all" eller 100% garanti mot virus/hacker angrep, men det er iallfall et første linjes forsvar som sparer deg for å sitte og ni glo på nettverks aktiviteten og finlese loggene dine for å se om du har noe skit på maskinen.

Og at man merker om man har en orm eller trojaner på maskinen? Hvordan, vil jeg gjerne vite? Ved at maskinen blir tregere? Min maskin er ikke nyeste og hotteste, men jeg ville ikke merket ytelses endring om det om det kom en trojaner som sendte 50-100kb med f.eks. spam mail ut en gang eller to i timen med mindre jeg leste loggene over nettverksaktivitet eller fikk melding fra brannmuren om ikke godkjent nettilgang eller at antivirus program meldte fra om mistenkelige programmer.

Jeg kjenner ingen som jobber seriøst med drift og data sikkerhet som anbefaler noen noe annet enn å ha antivirus og iallfall en enkel brannmur innstallert.

Den arrogansen en del utviser i denne tråden er rett og slett skremmende. Dere viser at dere har null kontroll på hvilke muligheter som fins.

For de som lurer, så er internet til nå spart for de store kriminelle elementene, men det er tegn som tyder på at det er i sterk endring. Organisert kriminalitet presser online forretningsdrivende med DDoS angrep i rene "protection rackets" a la mafiaen i statene på 20-tallet. Trafikk mønstre som registreres av internets rot servere kan tyde på at det foregår organisert "testing" av sprednings algoritmer for virus og annet svineri.

Trusselen mot deg der hjemme i stua di er som i den virkelige verden svært, svært liten i disse sammenhengene. Du er tross alt fullstendig uinteressant for de som driver organisert. Men du har lås på døra også, så hvorfor skal du la døra til pc'en din stå åpen når det er gratis å låse den? Det stopper ikke den som virkelig vil, men det stopper den som bare tar i dørhåndtaket...

Det er selvfølgelig ikke noen måte å redde verden på å få alle til å ha antivirus og brannmur innstallert. Men hvor mange tror dere har lest denne tråden nå, tenkt "Aha, det var det jeg tenkte, helt unødvendig!" og deretter avinnstallert begge deler? Forhåpentligvis ingen, men det er dette med eksempelets makt, da folkens...

Lenke til kommentar
Humre...kanskje jeg bommet på den portgreia, men jeg antok at en blokkering av alt ville føre til en temmelig god stans i trafikk..og hvis det blir sendt tilbake på vilkårlige porter, vil ikke da en som har blokkert alt slite litt da?..

Hele poenget er at skal det være kommunikasjon må porter være åpne..

og vil de da inn til deg ja så kommer de inn, jeg tviler vel på at firewalls vil hjelpe noe spes spør du meg..

Jeg pleier å bruke firewalls til å sørge for at man blokkerer for unødvendig bruk av internet f.eks...

Når det gjelder den drevne greia...kunne kanskje ordlagt meg annerledes, men for all del drit i emnet og fokuser på ordlegging for min del.

Inlegget ment for de med mer en middels peiling, jeg har dette, men jeg sa ikke at jeg var en ekspert...og jeg vil gjerne VITE om det er et poeng...dere snakker om disse MULIGE trusslene, men ser dere noe til dem???

Denne virus trusselen den virker for meg overdreven, som sagt, jeg får ingenting ever, og ser itno til hacking...og periodiske tester med oppdaterte verktøy bekrefter mine mistanker...so hvor i huleste er disse 1000 viruser i sekundet greiene det snakkes om?

Hilsen

Jan

Til info:

En brannmurl som er sperret for all inngående trafikk kan du utmerket sitte bak og surfe fint så lenge det tillates opprettelse av forbindelser ut gjennom den. Brannmuren kan helt utmerket filtrere hva som er trafikk initiert "innenfra" og slippe denne inn, uten å la noen opprette forbindelser "utenfra". Dette er helt normal brannmur funksjonalitet og akkurat dette er det som er poenget med å ha en brannmur i første omgang, om noen skulle være i tvil.

Lenke til kommentar
Argh!

Det er jo selvsagt ingen som anbefaler på det varmeste å ikke bruke antivirus og firewall. Selv om jeg ikke bruker det, anbefaler jeg selvsagt ikke andre å unngå å bruke det!

Joda GeeZuZz, jeg gjør det:

Vær 133t haxx0r! Dropp antivirus og brannvegg!

Bli som meg og andre fete folk!

Vi ruler!

Men du _kan_ jo bruke det og være dust.

Velg selv.

Lenke til kommentar
Argh!

Det er jo selvsagt ingen som anbefaler på det varmeste å ikke bruke antivirus og firewall. Selv om jeg ikke bruker det, anbefaler jeg selvsagt ikke andre å unngå å bruke det!

Utifra argumentasjonen som benyttes her kan det til forveksling virke som om det er akkurat det som anbefales:

"Antivirus og brannmur tar ressurser vekk fra andre oppgaver som spill."

"Du er ikke trygg uansett."

"Så lenge jeg ikke åpner vedlegg eller mail som er mistenkelig, så er jeg trygg."

"Jeg merker om jeg er infisert og jeg er ikke det." (Min personlige favoritt. Jeg vil GJERNE vite eksakt hva denne påstanden baseres på.)

Poenget er at man blir altfor opptatt av å demonstrer egen fortreffelighet og dyktighet istedet for å holde seg til saken og sunn fornuft.

Å jobbe med en hvilken som helst form for sikkerhet er en studie i paranoia. Utfordringen er å være sikker *nok*, uten at sikkerheten er til så mye bry at folk ikke gidder. I så måte bør denne tråden være en vekker for de som utvikler antivirus og brannmur programvare.

Det største problemet for sikkerhet på internet er kunnskapsnivået blant brukerne av det. Det må spres mer kunnskap om hva som fins der ute, og hvordan man unngår å bli utsatt for det. Fokus må faktisk vris vekk fra sikkerhets hull i kode, og over på hvordan programvare brukes. Å prøve å lage perfekt kode er fåfengt. Dagens OS og annen programvare er så komplekse at det *alltid* vil finnes bugs og exploits som er mulig å utnytte.

Det må jobbes med holdninger og kunnskapsnivå på toppen av det som gjøres for å tette mulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...