Rayline TWB Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Enig med en av de andre ovenfor her - Firewall og AntiVirus er det første jeg også installerer. Er ikke engstelig for at noen skal være interessert i filene mine, men som sagt er det ikke det de er ute etter heller. Jeg har ved flere anledninger vært happy for AntiVirus, spesielt (enda jeg åpner heller ikke "rare" vedlegg) en del ganger jeg har vært inne på litt mer "spesielle" sider. Da har det av og til blitt med .js- script inn i midlertidig internett-filer mappa, og da har AntiVirusen ryddet kjapt opp. Og en annen gang ville det sneket seg inn en "dialer" uten at jeg hadde hatt muligheten til å merke det, hadde det ikke vært for at både firewall og AntiVirus'en ga melding om hva som holdt på å skje.......... Så, helt klart - dette blir min strategi også "for ever" i fremtiden........ Har forøvrig brukt det helt siden 98/99..... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Dersom du hadde giddet å oppgradere OS'et ditt, hadde du heller ikke fått MSBlaster. Oppdateringen lå faktisk ute i flere måneder før MSBlaster-viruset kom. Sant nok, men hva med de som reinstallerer. En haug med folk har jo fått MSBlaster rett etter installasjon av windows - altså før de har rukket windows update. Er man direkte koblet mot internett vil man derfor trenge en firewall for å ikke bli "tatt" i denne perioden. Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Dersom du hadde giddet å oppgradere OS'et ditt, hadde du heller ikke fått MSBlaster. Oppdateringen lå faktisk ute i flere måneder før MSBlaster-viruset kom. Sant nok, men hva med de som reinstallerer. En haug med folk har jo fått MSBlaster rett etter installasjon av windows - altså før de har rukket windows update. Er man direkte koblet mot internett vil man derfor trenge en firewall for å ikke bli "tatt" i denne perioden. Neida, man kan fint laste ned fila som inneholder MSBlaster fixen og lagre den som en vanlig exe fil til neste gang man reinstallerer (ikke det at jeg skjønner HVORFOR man skal behøve å reinstallere så ofte). Man TRENGER ikke bruke WindowsUpdate for å få den. Endret 9. desember 2003 av covah Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Janster: Jeg hadde samme innstilling som deg, inntil jeg fant ut at virus også kan lure seg inn "helautomatisk". Da tenker jeg på MSblaster. Derfor kjører jeg nå brannmur - men det er egentlig mest på grunn av at ruteren har det innebygget, og jeg finner faktisk ikke ut hvordan den skrus av. Men jeg hadde ikke giddet software firewall på PC-en. WinXP sin er mer enn god nok for oss som ikke er paranoide. Den stoppet forresten msblast også. WindowsXP sin firewall er jo latterlig.. Jeg liker den iallefall ikke etter og ha opplevd masse rot med den.. Liker heller symantech internett security og når man får det som en bundle er jo det genialt. Liker selv og bruke Netlimiter og symantec sin firewall for og overvåke og stenge ute all mulig trafikk jeg ikke vil skal sende ut\mota ifra nettet. Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Å ha PC uten firewall og antivirus er som å gå ut hver helg å få seg dame hver gang med alt mulig rart "parkert i innkjørselen" å samtidig gir begge F i prevansjon...Ihvertfall nesten det samme. Etterhvert blir det hyling og skriking både fra den ene og andre og eventuelle nykomlinger og du har det kjipt - Ja si at jeg tar feil og at det ikke er samme likhetstrekk. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Janster: Jeg hadde samme innstilling som deg, inntil jeg fant ut at virus også kan lure seg inn "helautomatisk". Da tenker jeg på MSblaster. Derfor kjører jeg nå brannmur - men det er egentlig mest på grunn av at ruteren har det innebygget, og jeg finner faktisk ikke ut hvordan den skrus av. Men jeg hadde ikke giddet software firewall på PC-en. WinXP sin er mer enn god nok for oss som ikke er paranoide. Den stoppet forresten msblast også. WindowsXP sin firewall er jo latterlig.. Jeg liker den iallefall ikke etter og ha opplevd masse rot med den.. Liker heller symantech internett security og når man får det som en bundle er jo det genialt. Liker selv og bruke Netlimiter og symantec sin firewall for og overvåke og stenge ute all mulig trafikk jeg ikke vil skal sende ut\mota ifra nettet. MS sin firewall er slett ikke latterlig. Den stoppet f.eks msblast. Den stopper kanskje ikke et "hackerangrep" men så er jo sannsynligheten for å bli hacket tilnærmet 0%. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Å ha PC uten firewall og antivirus er som å gå ut hver helg å få seg dame hver gang med alt mulig rart "parkert i innkjørselen" å samtidig gir begge F i prevansjon...Ihvertfall nesten det samme. Etterhvert blir det hyling og skriking både fra den ene og andre og eventuelle nykomlinger og du har det kjipt - Ja si at jeg tar feil og at det ikke er samme likhetstrekk. Jeg er enig med trådstarter, antivirus og firewall er ikke nødvendig om du følger med litt på hva du driver med, og holder sysytemet oppdatert, og ikke kom rekende med blaster, fixen kom måneder før blaster. Har ingen av delene og har kalrt meg fint i mange år (sjekker riktignok for virus en gang i året), og ikke kom med "hvordan vet du at du ikke har virus, eller har blitt hacket?" slikt merker man på trafikken. AtW Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Har alltid brukt firewall etter at jeg BLE hacket og mistet alt jeg hadde på harddisken, inntrengeren slettet rett og slett mappene og stakk. Antivirus har jeg pga at det kommer ofte kamerater som plugger inn sin uttagbare HD skuffe i maskinen min. Dere får ha hva dere vil, men jeg tilpasser alt mitt bruk ihvertfall Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Om noen kan nevne overbevisende argumenter for bredbåndsbrukere til IKKE å bruke antivirus (finnes gode gratisalternativer) eller en elementær firewall (fortrinnsvis separat som floppyfw eller lignende (DSL/kabel) router) er jeg lutter øre. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Antivirus og branmur er det første jeg installerer på maskinen. antivirus skal vel installeres til slutt, etter drivere og sys-progs? det bruker jeg å gjøre, så slipper jeg å slå den av hver gang en driver skal inn. firewall bruker jeg for å nekte installerte programmer til å kommunisere med produsenten bruker forresten 95% freeware, opensource, gpl lisensert software Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Jeg er enig med trådstarter, antivirus og firewall er ikke nødvendig om du følger med litt på hva du driver med, og holder sysytemet oppdatert, og ikke kom rekende med blaster, fixen kom måneder før blaster. Har ingen av delene og har kalrt meg fint i mange år (sjekker riktignok for virus en gang i året), og ikke kom med "hvordan vet du at du ikke har virus, eller har blitt hacket?" slikt merker man på trafikken. Har prøvd å si det samme før, men da blir jeg som regel flamet. Det må et skikkelig uhell til før jeg tar virus/sikkerhet på alvor... Å kjøre full pakke med antivirus og firewalls synes jeg er det samme som å gå rundt med hjelm hele dagen i tilfelle du skulle falle. Nå har det jo funket greit siden 386'en, så jeg regner med det funker fint i en del år til. Men jeg innrømmer at jeg føler meg litt mer utrygg etter at jeg fikk bredbånd - med fast IP... Endret 10. desember 2003 av GeeZuZz Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Det må et skikkelig uhell til før jeg tar virus/sikkerhet på alvor...Å kjøre full pakke med antivirus og firewalls synes jeg er det samme som å gå rundt med hjelm hele dagen i tilfelle du skulle falle. Vel, om ikke annet bør du bruke det for og spare andre for de plagene det er med en PC som spyr ut dritt til verden. F.eks Grisoft sin gratis AVP funker raskt og greit på P133 så da kan man ikke påstå den suger særlig ressurser heller og prisen er som sagt null. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Antivirus og branmur er det første jeg installerer på maskinen. antivirus skal vel installeres til slutt, etter drivere og sys-progs? det bruker jeg å gjøre, så slipper jeg å slå den av hver gang en driver skal inn. Nå skal man ikke ta alt så bokstavelig da. Ja jeg installerer det etter driverene er lagt inn. Og før det har jeg lagt inn operativsystemet, og før det så har jeg slått på strømmen osv Lenke til kommentar
Gaul Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg jobber i et firma som klarte å få Blaster viruset inn på flere PC'er, rett og slett fordi PC'er som sjelden er i bruk eller nesten aldri koples på nettet ikke blir kontinuerlig oppdatert, og som kjent trengte man ikke å være mange minutter på nettet før man kunne få dette viruset. Og selv om MS har klart å fikse de fleste sikkerhetshullene før hackere har klart å finne dem og utnytte dem, kan man aldri være sikker på at det ikke finnes sikkerhetshull som ikke rekker å patches før et hackerangrep, da hjelper det lite å være helt oppdatert ..... Man bestemmer jo selv hvor nøye man tar sikkerhet, men jeg anbefaler FW og antivirus (og backup) til alle som spør meg. (Bedre føre var.....) Tøffe gutter bryr seg ikke om sikkerhet.... Men de gråter ofte Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 kan man aldri være sikker på at det ikke finnes sikkerhetshull som ikke rekker å patches før et hackerangrep Det har da enda ikke vert noe større generelle angrep som har utnytta sikkerhetshull som det ikke har finnes patcher mot, sier ikke at det ikke kan skje men sansyndligheten er minimal. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Om noen kan nevne overbevisende argumenter for bredbåndsbrukere til IKKE å bruke antivirus (finnes gode gratisalternativer) eller en elementær firewall (fortrinnsvis separat som floppyfw eller lignende (DSL/kabel) router) er jeg lutter øre. God egenkunnskap vil være bedre enn fw og antivirus under den forutsetningen at du faktisk vet hva du driver med. Jeg har ikke noe problem med å luke ut ulumskheter på min egen maskin, og vil påstå at min hjerne er mange ganger smartere enn "dumme" antivirus og fw løsninger som kun leter etter bestemte mønstre. Men, har du ikke denne kunnskapen, er det ingen tvil om fw og antivirus burde være en prioritet. -5 år uten virus og angrep, uten fw og antivirus Endret 10. desember 2003 av tZar Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Å ha PC uten firewall og antivirus er som å gå ut hver helg å få seg dame hver gang med alt mulig rart "parkert i innkjørselen" å samtidig gir begge F i prevansjon...Ihvertfall nesten det samme. Etterhvert blir det hyling og skriking både fra den ene og andre og eventuelle nykomlinger og du har det kjipt - Ja si at jeg tar feil og at det ikke er samme likhetstrekk. Jeg er enig med trådstarter, antivirus og firewall er ikke nødvendig om du følger med litt på hva du driver med, og holder sysytemet oppdatert, og ikke kom rekende med blaster, fixen kom måneder før blaster. Har ingen av delene og har kalrt meg fint i mange år (sjekker riktignok for virus en gang i året), og ikke kom med "hvordan vet du at du ikke har virus, eller har blitt hacket?" slikt merker man på trafikken. AtW Vel for og si det slik , alle som ikke bruker antivirus / firewall burde vært kastet ut av internett , det er slike "idioter" som gjør at virusene sprer seg og spamm florerer . Det nytter ikke og sitte hjemme og si at "jeg vet hvordan alle de 70.0000 som antivirus programmet mitt finner virker så jeg trenger det ikke" Det er en idiotisk påstand. Antivirus og Firewall er gratis og bør brukes av alle. Disse jeg er så god at det nesten ikke er mulig og fatte trådene burde vært postet i søppel og har ingenting hær og gjøre. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dette inlegget er vel for de mer drevne blandt oss kanskje, jeg har jobbet med pc-er en god stund, og personelig finner jeg det interressant hvor mye snakk det er om firewalls og personelig sikkerhet + antivirus... En god stund? Neppe... du kan i så fall ikke ha fulgt med i timen! Du og dine like sørger for forsøpling av Internett og burde fått Internettilgangen inndratt Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Har brukt PC så lenge jeg kan huske og har omtrent aldri giddet å bruke antivirus. I løpet av denne perioden har jeg fått ett virus. Og ja, det la jeg merke til og fikk fjernet helt uten hjelp fra noe antivirusprogram. Hadde en periode hvor jeg brukte zonealarm - da fikk jeg 10 000 advarsler på ping-forsøk og annen uskyldig trafikk - mens et DDoS fra en kamerat (vi måtte bare prøve ) klarte den ikke blokke. Nå i det siste har jeg hatt inne norton 2004. Bare plagsomt. Har fått en hel haug med virus på mail, men den der helsikens norton stjeler bare tid ved å advare meg om at mailen inneholder virus. Det hadde jeg klart å forstå uten at norton skal fortelle meg om det. patch.exe fra @microsoft.com med teksten "InsTALL thIs PATch ammediAtely!!1" har en lei tendens til å virke mistenkelig. Så min erfaring tilsier at grunnen til virusinfeksjoner ligger like ofte mellom tastaturet og stolen, som i manglende AV/FW. For de som synes XXX-toolbar og patch.exe virker som fornuftige ting å skaffe kan jeg anbefale AV og FW på det varmeste. Det er DEN typen PC-brukere som sørger for spredning av virus - ikke oss som har litt mer erfaring og sunn fornuft. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 En god stund? Neppe... du kan i så fall ikke ha fulgt med i timen! Du og dine like sørger for forsøpling av Internett og burde fått Internettilgangen inndratt Hvordan kan en som ikke har fått virus, eller hatt angrep forsøple internett ? Personlig så mener jeg at alt for mange stoler helt og fullt på forskjellige firewall og antivirus løsninger. Man klikker ukritisk "ok" i dialogbokser som spretter opp, og tenker at antivirusen sier nok ifra om man ikke skulle ha gjort det. Det beste man kan gjøre er å selv lære seg det man driver med, og ikke være så utrolig paranoid. Verden går ikke under om du får virus en gang. Heller ikke om noen bruker maskina di til dump for en eller annen warez kanal på irc. Hvis noe slikt skjer har du derimot muligheten til å lære om hvordan ting fungerer, og dermed kunne beskytte deg selv, uten å stole 100% på tredjeparts programmer. Jeg sier absolutt ikke at antivirus og firewall er dumt, men det å si ukritisk at de som ikke bruker det, burde få internett tilgangen sin stengt, DET blir for dumt. En litt mer gjennomtenkt kommentar hadde kanskje ikke vært så dumt neste gang fra din side Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå