Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?


Anbefalte innlegg

Er ikke vi egentlig ferdig med den diskusjonen? Alle er jo enig i at det er vits i med AV og FW? :shrug:

For å ta et absurd eksempel igjen, det er vits i med hjelm når du kjører bil. Det er vits i, men det er ikke alle som føler det er nødvendig.

 

Vet ikke helt hva du mente med "skiller mellom privat og firma", men selvfølgelig må en skille mellom jobb PC (med sensitive/viktige/konfidensielle data, gjerne koblet til et stort nettverrk) og en privat PC for lek og moro.

kunne ikke vært mer enig :yes:

Det er ikke "DEG" det store uber ego som er viktig hær men

alle andre du plager med virusene dine.

 

Og en hacker driter i dine data han vil bare ha kontroll over boksen din ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, altfor mye til at jeg gidder å lese alt her. Men syns det er overraskende mange som mener FW/AV er viktig. Kjekt ja, nødvendig? Langt ifra. Er ganske så enig med trådstarter. Jeg har aldri brukt virusprogram i lengre perioder, aldri brukt firewall. Jeg kjører updates regelmessig og bruker generelt huet når jeg er på nett. Åpner ikke vedlegg fra adresser/folk jeg vet hvem er, har selvsagt av autoget og alt dill på mirc, og trykker ikke på alt som finnes av linker på chattekanaler osv. Og nei, jeg har aldri fått virus uten å faktisk være klar over det. Og ja, jeg kjører viruscan en sjelden gang.

 

Er det snakk om "sensitive" data, så forstår jeg bruk av FW/AV. Om man bare tenker seg litt om før man laster ned alt man kommer av .exe og trykker på alt som er av .vbs så er ikke behovet for FW/AV der strengt tatt. At folk prøver å komme inn på din maskin skjer ikke så forbanna ofte som enkelte skal ha det til, og om folk virkelig VIL inn på din maskin, så kommer dem inn samme hvor mye "protection" man har... Vil man derimot ha kontroll over hvilke programmer som skal snakke med den store verdensveven så kan nok FW være kjekt :>

 

my two cents

Lenke til kommentar
Ok, altfor mye til at jeg gidder å lese alt her. Men syns det er overraskende mange som mener FW/AV er viktig. Kjekt ja, nødvendig? Langt ifra. Er ganske så enig med trådstarter. Jeg har aldri brukt virusprogram i lengre perioder, aldri brukt firewall. Jeg kjører updates regelmessig og bruker generelt huet når jeg er på nett. Åpner ikke vedlegg fra adresser/folk jeg vet hvem er, har selvsagt av autoget og alt dill på mirc, og trykker ikke på alt som finnes av linker på chattekanaler osv. Og nei, jeg har aldri fått virus uten å faktisk være klar over det. Og ja, jeg kjører viruscan en sjelden gang.

 

Er det snakk om "sensitive" data, så forstår jeg bruk av FW/AV. Om man bare tenker seg litt om før man laster ned alt man kommer av .exe og trykker på alt som er av .vbs så er ikke behovet for FW/AV der strengt tatt. At folk prøver å komme inn på din maskin skjer ikke så forbanna ofte som enkelte skal ha det til, og om folk virkelig VIL inn på din maskin, så kommer dem inn samme hvor mye "protection" man har... Vil man derimot ha kontroll over hvilke programmer som skal snakke med den store verdensveven så kan nok FW være kjekt :>

 

my two cents

Bra for 2 cent er max verdien på det du skrev ..

Lenke til kommentar

nuhvel, noe galt med å være uenig med flertallet? Vil ikke si jeg gikk til no angrep på noen der eller noe som helst slik. Eneste som kan tolkes slik er evt at jeg synes folk bare kan bruke litt sunn fornuft, så vil de slippe unna mye problemer. Om du syns det var litt for "hardt" så sorry... Men det er fakta. For folk som ikke har snøring, kun surfer på nettet og kanskje spiller litt singleplayer en gang i blant så er vel både FW og AV kjekt. Kunne kanskje vurdert å lagt inn noe slikt om jeg skulle vært på et stort LAN, men dette er selvsagt bare MIN mening :>

Lenke til kommentar
Bra for 2 cent er max verdien på det du skrev ..

Og det var verdt....?

 

 

Anyway, jeg kvittet meg med norton (halleluja. Herlig følelse å ha bare 22 prosesser etter restart). Nå kjører jeg det der freeav.com-greiene og det har "bare" 3 prosesser. Det skal det ha, men til gjengjeld bruker disse prosessene mye mer enn norton sine så totalt er det veldig likt. Jeg skal for øvrig kjøre dette til jeg formaterer på fredag og se hvor mye den treger systemet.

Lenke til kommentar
Bra for 2 cent er max verdien på det du skrev ..

Og det var verdt....?

 

 

Anyway, jeg kvittet meg med norton (halleluja. Herlig følelse å ha bare 22 prosesser etter restart). Nå kjører jeg det der freeav.com-greiene og det har "bare" 3 prosesser. Det skal det ha, men til gjengjeld bruker disse prosessene mye mer enn norton sine så totalt er det veldig likt. Jeg skal for øvrig kjøre dette til jeg formaterer på fredag og se hvor mye den treger systemet.

Sitter du på en 286 ?

Lenke til kommentar
nuhvel, noe galt med å være uenig med flertallet? Vil ikke si jeg gikk til no angrep på noen der eller noe som helst slik. Eneste som kan tolkes slik er evt at jeg synes folk bare kan bruke litt sunn fornuft, så vil de slippe unna mye problemer. Om du syns det var litt for "hardt" så sorry... Men det er fakta. For folk som ikke har snøring, kun surfer på nettet og kanskje spiller litt singleplayer en gang i blant så er vel både FW og AV kjekt. Kunne kanskje vurdert å lagt inn noe slikt om jeg skulle vært på et stort LAN, men dette er selvsagt bare MIN mening :>

Problemet hær er at folk tror de er så gode at de slipper

og bruke elementær sikkerhetsprogrammvare .

 

Folk fatter heller ikke at de eller foreldrene deres i 95 % av tilfellene hær

kan bli stilt økonomisk ansvarlig for barnas lek på nettet.

Lenke til kommentar
Vel da er det slått fast en gang for alle

95% av forumbrukerene her er mellom 10 og 13 , max 16 ..

 

Jeg gir dere ingen jobb med de holdningene dere har til sikkerhet ..

Så fint da, jeg skulle jo ønske jeg var ansatt hos en person som slenger dritt om folk som er uenig med seg, og som ikke ser at det som ikke funker for han, kan funke for andre. Hvis du virkelig har en stilling der du kan ansette folk, burde du vite at forskjellige mennesker har forskjellige behov, også for sikkerhet. Ser du ikke forskjell på å ikke bry seg om sikkerhet, og å ikke synes alle tiltak er verd det? Man kan alltid bli sikrere, spørsmålet er hvor mye du er villig til å gjøre for å oppnå det.

 

AtW

Det er ikke snakk ditt behov , det er sank om og vise hensyn

til ande på samme nett som deg . Jeg driter vel i ditt behov jeg

du kan ha så mye virus du bare vil. Men den dagen du sender

et videre til meg så må du regne med at noen klipper nettverksbabelen din.

 

Hvis du leser vilkårene dine for "tilkoblingen" din finner du sikkert

ut at du er ansvarlig for "dine" handlinger på nettet og

kan bli holdt økonomisk ansvarlig for skader som "du" utfører

på andres maskiner.

 

Da nytter det ikke og si at jeg er så "god" at jeg trengte ikke AV

software , da blir du "ansvarlig" p.g.a "uaktsomhet".

 

Jeg mener at dere er barnslige som sitter her og argumenterer

mot software som bare er laget for og hjelpe dere.

Grei da sier vi det sånn, du dropper den arrogante holdninga, så kan du få lov til å komme å klippe kablen min den dagen du får virus av meg, det er en sjanse jeg er mer en villig til å ta. Om du ikke hørte meg når jeg sa det før, jeg har ikke hatt virus en eneste gang siden jeg første gang hadde nett i 1994 eller når det var (sn, husker ikke akkurat når de startet opp).

 

Hvis det er noen her som er barnslig så er det deg, som tydeligvis sparker folk bare fordi de løser problemer på en annen måte enn deg selv. Og kommer med påstander alla: "dere er tydeligvis mellom 12 og 16". Om du tror du overbeviser noen med den oppblåste tonen så tar du mektig feil (heller motsatt).

 

Forøvrig har vel neppe du heller installert alle programmer "som er laget for å hjelpe deg", da man kan si det om all software som finnes. (utenom virus da ;))

 

AtW

Lenke til kommentar
nuhvel, noe galt med å være uenig med flertallet? Vil ikke si jeg gikk til no angrep på noen der eller noe som helst slik. Eneste som kan tolkes slik er evt at jeg synes folk bare kan bruke litt sunn fornuft, så vil de slippe unna mye problemer. Om du syns det var litt for "hardt" så sorry... Men det er fakta. For folk som ikke har snøring, kun surfer på nettet og kanskje spiller litt singleplayer en gang i blant så er vel både FW og AV kjekt. Kunne kanskje vurdert å lagt inn noe slikt om jeg skulle vært på et stort LAN, men dette er selvsagt bare MIN mening :>

Problemet hær er at folk tror de er så gode at de slipper

og bruke elementær sikkerhetsprogrammvare .

 

Folk fatter heller ikke at de eller foreldrene deres i 95 % av tilfellene hær

kan bli stilt økonomisk ansvarlig for barnas lek på nettet.

Aldri påstått at jeg er så forbanna god. Men jeg har godt over 10 års erfaring med data og vet litt hva jeg snakker om. Og jeg vet at om man er litt påpasselig og oppmerksom, så vil man ikke få så mye problemer. Og ja, det er fullt mulig og klare seg helt fint uten FW og AV og ikke få virus. Men som du nevner, og som jeg prøvde å få frem i 2. innlegget... en familiepc der pappa bruker pc til surfing og jobb, og unga spiller og surfer, så kan selvsagt både FW og AV være en fordel. Mulig jeg forhåndsdømmer nå, men jeg innbiller meg ikke akkurat at de fleste her er fedre med unger, bikkje og stasjonsvogn. Og det er derfor jeg også blir litt overraska over at så mange faktisk bruker slikt :) Men klart, folk får gjøre som de vil. Jeg får ikke virus osv fordi jeg er litt påpasselig, andre bruker FW/AV og slipper derfor å tenke så mye på det.

Lenke til kommentar

hmmm... har lest en del av innleggene og noen er mer keen på å fortelle hva de selv har opplevd, mens andre er ute etter å disse andres innlegg. Nå er jeg jo en del av det jeg også da men... *kremt*

 

Om det er vits med FW og AV ? Helt klart !

 

En FW har en hovedoppgave. Det ene er å slippe igjennom trafikk og stoppe trafikk. Hvilke trafikk som er tillatt eller ikke tillatt er helt klart opp til hva en ønsker. I tillegg har en FW en del andre "egnede" funksjoner som packet inspection, filter på ip-adresser, mac-adresser, domener osv. Hvor avansert en FW skal være avhenger av behovet og dens ønskede funksjon. Hvis du sitter på DSL eller Cabel og er aktiv på internet så er jeg av den erfaring at en FW er kjekk å ha. Men langt fra nok. Hvis du kjører tjenester bak som FW slipper igjennom trafikk til, og denne tjenesten er sårbar pga av mangelfull patching eller default instillinger så hjelper det jo ikke med en FW ala CheckPoint liksom. Den er som regel sårbar og en FW bryr jo seg ikke en døyt om det. Den bare sjekker om pakken har visum og om at "turisten" havner i rett fløy !

 

Poenget her er at en FW hjelper lite hvis du har sårbare tjenester bak som FW er satt til å forwarde til.

 

AV... Antivirus er et must. Det kan ingen som har fulgt med litt på de siste halvårets hendelser nekte for. Jeg nekter å tro at alle som sier de ikke trenger AV overvåker bugtraq eller lignende døgnet rundt for å kunne sperre tjenester som plutselig har blitt sårbare. DCOM og M$-Blaster som utnyttet RPC er vel gode eksempler på dette. Ikke alle virus følger epostvedlegg med andre ord. Vel nå blander jeg ordet virus og ormer her, men alt er vel egentlig ormer nå. Virus er vel noe vi sist så med macro virusene rundt 1998. Så det er godt mulig du ikke trenger å beskytte deg mot "VIRUS" Men vi snakker ormer nå.

 

Ett eksempel på antivirus er ett must er vel å mimre tilbake til 8. januar 2003, da vi så Lirva.A Denne smittet via følgende kanaler. Mail, irc, icq, p2p, lan) Når de fleste brukerne (unntak finnes) bruker disse tjenestene mer eller mindre hele tiden så kan du la være å sjekke epostvedlegg så mye du vil. You are infected samme faan !

 

Vel... Som enkelte andre, så skal jeg ikke være for bastand mht til det jeg har skrevet. Men argumenten skal være virkelig gode før jeg skifter mening !

 

PS ! Snart er det jul. Håper jula smitter litt glede på oss all. :xmas:

 

--

dualknot

Endret av dualknot
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i hva MyWar sier. Noen AV bruker sykt mye ressurser, noen bruker nesten ikke noe, snakk om minimalt. Noe de pcene som er under 2 år gamle merker noe av. Er du på ett nett, som i allefall ikke tilhører deg, og kan skade for andre, så er det en selfølge at du kjører AV. Jeg må si jeg selv er ganske sløv når det gjelder AV, når jeg har det installert er det alltid oppdatert, men det er ikke alltid jeg har et installert, som driver å sjekker i bakgrunn.

Lenke til kommentar
nuhvel, noe galt med å være uenig med flertallet? Vil ikke si jeg gikk til no angrep på noen der eller noe som helst slik. Eneste som kan tolkes slik er evt at jeg synes folk bare kan bruke litt sunn fornuft, så vil de slippe unna mye problemer. Om du syns det var litt for "hardt" så sorry... Men det er fakta. For folk som ikke har snøring, kun surfer på nettet og kanskje spiller litt singleplayer en gang i blant så er vel både FW og AV kjekt. Kunne kanskje vurdert å lagt inn noe slikt om jeg skulle vært på et stort LAN, men dette er selvsagt bare MIN mening :>

Problemet hær er at folk tror de er så gode at de slipper

og bruke elementær sikkerhetsprogrammvare .

 

Folk fatter heller ikke at de eller foreldrene deres i 95 % av tilfellene hær

kan bli stilt økonomisk ansvarlig for barnas lek på nettet.

Aldri påstått at jeg er så forbanna god. Men jeg har godt over 10 års erfaring med data og vet litt hva jeg snakker om. Og jeg vet at om man er litt påpasselig og oppmerksom, så vil man ikke få så mye problemer. Og ja, det er fullt mulig og klare seg helt fint uten FW og AV og ikke få virus. Men som du nevner, og som jeg prøvde å få frem i 2. innlegget... en familiepc der pappa bruker pc til surfing og jobb, og unga spiller og surfer, så kan selvsagt både FW og AV være en fordel. Mulig jeg forhåndsdømmer nå, men jeg innbiller meg ikke akkurat at de fleste her er fedre med unger, bikkje og stasjonsvogn. Og det er derfor jeg også blir litt overraska over at så mange faktisk bruker slikt :) Men klart, folk får gjøre som de vil. Jeg får ikke virus osv fordi jeg er litt påpasselig, andre bruker FW/AV og slipper derfor å tenke så mye på det.

Nei det er ikke fedrene som er hær

Det er Ungene .. .

Lenke til kommentar

Kan forsåvidt si meg enig i at virus er blitt en større trussel enn hva det har vært. Heldigvis så finnes det bra gratisprogrammer og. Men det mest utroligste her er at det virker som enkelte er veldig redde for hackere. Grenser for hvor mye jeg har lest her, men helt seriøst folkens... dette kan umulig være et så stort problem? Mener nå det at dersom en hacker (som har litt peil på hva han driver med) absolutt vil inn på en maskin eller et nettverk, så hjelper det ikke om man har 500 firewalls. De kommer seg inn uansett. Og slike hackere har ikke pc'n til mannen i gata som sitt store mål ;)

 

Men uansett, det finnes både bra og dårlig programvare for datasikkerhet. Og det kommer stadig vekk noe nytt. Selv er jeg for tiden bak en router, og har ytterst få problemer. Bredbåndsroutere blir jo stadig billigere og :)

Lenke til kommentar

Dualknot skrev :

Ett eksempel på antivirus er ett must er vel å mimre tilbake til 8. januar 2003, da vi så Lirva.A Denne smittet via følgende kanaler. Mail, irc, icq, p2p, lan) Når de fleste brukerne (unntak finnes) bruker disse tjenestene mer eller mindre hele tiden så kan du la være å sjekke epostvedlegg så mye du vil. You are infected samme faan !

 

Du er ikke infekted samma faan ! Det er bare tull og noe du trur !

Jeg var "levende" på det tidspunktet og jeg har aldri hatt "fæle intrengere".

Sitter bak NAT, men har bare FW som er "medsendt" Xp-en.

Null virus - Pc-en står på (og laster ned)!

 

Holdningene du har, tyder på at AVS-maffiaen har klar å gjøre deg like indoktrinert og religiøs som MyWar.

Sørgelig - spør du meg a`.

Lenke til kommentar
Kan forsåvidt si meg enig i at virus er blitt en større trussel enn hva det har vært. Heldigvis så finnes det bra gratisprogrammer og. Men det mest utroligste her er at det virker som enkelte er veldig redde for hackere. Grenser for hvor mye jeg har lest her, men helt seriøst folkens... dette kan umulig være et så stort problem? Mener nå det at dersom en hacker (som har litt peil på hva han driver med) absolutt vil inn på en maskin eller et nettverk, så hjelper det ikke om man har 500 firewalls. De kommer seg inn uansett. Og slike hackere har ikke pc'n til mannen i gata som sitt store mål ;)

 

Men uansett, det finnes både bra og dårlig programvare for datasikkerhet. Og det kommer stadig vekk noe nytt. Selv er jeg for tiden bak en router, og har ytterst få problemer. Bredbåndsroutere blir jo stadig billigere og :)

Som sagt før hva hu har på maskinen din DRITER han i ,

han trenger bare en box til og feks sende spam fra eller bruke som proxy

fo og angripe andre.

 

Det sitter ingen og leter etter DEG det er en scanner som går på en range

og raporterer alle som ikke er sikret slik at personen kan prøve seg på dem senere.

Eller dele loggen med andre.

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over hvordan slike ting gjøres. Er også klar over at det ofte er linja folk er interessert, noe også alle andre på forumet her har fått med seg i og med at du sikkert har sagt det X antall ganger nå. Men jeg har sagt det før og sier det igjen, absolutt INGENTING kan hjelpe deg mot 31337 (unnskyld uttrykket) hackere, og det vet du selv. Og jeg mener fortsatt at dette ikke er noe relativt stort problem... virus er et mye mer aktuelt tema isåfall!

Lenke til kommentar
AV... Antivirus er et must. Det kan ingen som har fulgt med litt på de siste halvårets hendelser nekte for. Jeg nekter å tro at alle som sier de ikke trenger AV overvåker bugtraq eller lignende døgnet rundt for å kunne sperre tjenester som plutselig har blitt sårbare. DCOM og M$-Blaster som utnyttet RPC er vel gode eksempler på dette.

blaster (og alle variantene), kom godt over en måned etter sikkerhetsoppdateringen som tettet hulet som blaster benyttet seg av. (og i win98 må du vel aktivt gå inn for å få aktivert dcom, om jeg ikke husker feil).

 

Forøvrig tror jeg kanskje jeg trekker meg ut av denne diskusjonen om jeg ikke blir direkte sitert, og/eller kommentert.

 

En oppsummering av mine meninger: AV er bra for mange, men ikke ett must for alle. Jeg går ikke rundt og klager over folk som bruker AV, så det hadde vært fint om jeg (og noen andre her) kunne få lov til å beskytte meg mot virus på min måte (som har fungert i 10 år), uten å få ett lass med dritt og utskjellinger slengt etter seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...