Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?

Anbefalte innlegg

Er ikke vi egentlig ferdig med den diskusjonen? Alle er jo enig i at det er vits i med AV og FW? :shrug:

For å ta et absurd eksempel igjen, det er vits i med hjelm når du kjører bil. Det er vits i, men det er ikke alle som føler det er nødvendig.

Vet ikke helt hva du mente med "skiller mellom privat og firma", men selvfølgelig må en skille mellom jobb PC (med sensitive/viktige/konfidensielle data, gjerne koblet til et stort nettverrk) og en privat PC for lek og moro.

kunne ikke vært mer enig :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, eg har lest dei to første og dei to siste sidene i denne diskusjonen, så mulig at eg har gått glipp av eitt og anna, MEN:

Det ER forskjell på å sykle utan hjelm og å ikkje bruke AV/FW. Sykler du utan hjelm og får skrubbsår, synd for deg. Men vert du smitta av virus, spreier det seg gjerne til 100 andre om det gidd. Eller ein liten trojan kjem inn bakveien og gjer at pc-en din nyttast til DOS-angrep mot andre, igjen uskuldige.

Spør du meg kan du meir samanlikne å ikkje bruke AV/FW med å nyse utover kinosalen utan å halde seg for munnen.... kanskje inneheld nysen smitte, kanskje ikkje. OK, dårlig samanlikning, men u got the point.

Det er solidarisk å nytte AV/FW.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Okey, eg har lest dei to første og dei to siste sidene i denne diskusjonen, så mulig at eg har gått glipp av eitt og anna, MEN:

Det ER forskjell på å sykle utan hjelm og å ikkje bruke AV/FW. Sykler du utan hjelm og får skrubbsår, synd for deg. Men vert du smitta av virus, spreier det seg gjerne til 100 andre om det gidd. Eller ein liten trojan kjem inn bakveien og gjer at pc-en din nyttast til DOS-angrep mot andre, igjen uskuldige.

Spør du meg kan du meir samanlikne å ikkje bruke AV/FW med å nyse utover kinosalen utan å halde seg for munnen.... kanskje inneheld nysen smitte, kanskje ikkje. OK, dårlig samanlikning, men u got the point.

Det er solidarisk å nytte AV/FW.

:thumbup:

godt poeng...

Det handler ikke bare alltid om å beskytte seg selv, men tenke litt på andre, prøve å hindre at du sitter å spyr ut virus i hytt og pine...

btw. sykler du uten hjelm og går i asfalten eller noe sånt blir det stygt.....kjøre fast and the furious stil med TLD Carbon hjelmer i bil ser jo fett ut da :p

nei har lest litt i denne tråden og syns det er VANVITTIG at man kan mase så sinnsykt om dette, Norton internet security er billig og kan spare deg og dine venner eller hva du måtte ha av mail adresser liggende i adressebøker etc for et helvette som det noen ganger kan være med bla. virus.

Lenke til kommentar
Darkness: Konstruktiv er ikke det samme som enig med deg vet du (forøvrig var jo ditt innlegg ett av de minst konstruktive i hele tråden).

AtW

Det har jeg da aldri sagt. Der må jeg si meg uenig med deg - riktig nok off topic, men ikke usaklig i forhold til tema jeg tok opp. Uansett så skal jeg legge denne saken død nettopp pga det er off topic.

:yes:

Lenke til kommentar

Til agarfors.

Du skrev :

Vi vet at INTENSJONEN er å beskytte mot dette, men vi er kommet så langt i diskusjonen at vi har funnet ut at et installert AVS IKKE beskytter godt nok likevel - og hva er DA vitsen med å ha et ?

Og finnes det metoder som er bedre ?

Ser at flere prøver seg med allegorier. De er sjelden vellykkede og dekkende. Jeg syns din var særdeles dårlig.

Kan ikke du nyse din uvitenhet på området ut over andre enn oss ?

Lenke til kommentar

Japp, det virker i mine øyne at AV er ikke verdt bryet...

Jeg har rett å slett aldri virus..og helt ferske virus blir ikke plukket opp likevel..

En kan si at man bør beskytte seg mot mulige problemer, men som en sa..if it aint wrong don't fix it.

Jeg ser ingen grunn til å forandre min mening om AV.

Firewalls ser ut til å være noe annet dog...

En kan bli kaldt naiv for å ikke bruke slike ting...jeg har skjønt at det er et og annet stygt der ute....men er det slik at det blir brukt mot hjemmepc brukere egentlig?...

Noen har ment ja og jeg er kanskje enig der..selv om firewalls i sin tid var mest ment for bedrifter og lignende...og nå skal liksom hver enkelt hjemmepc ha samme beskyttelse som en stor bedrift i sin tid hadde...

vel...bare jeg har igjen litt processorkraft til de tingene jeg faktisk VIL gjøre på en pc så er det okay...og antivirus treiger ned pc'en så mye at det betrakter jeg som noe svineri..men firewalls har jeg ikke egentlig testet enda.

Janster

Lenke til kommentar
Vel da er det slått fast en gang for alle

95% av forumbrukerene her er mellom 10 og 13 , max 16 ..

Jeg gir dere ingen jobb med de holdningene dere har til sikkerhet ..

Så fint da, jeg skulle jo ønske jeg var ansatt hos en person som slenger dritt om folk som er uenig med seg, og som ikke ser at det som ikke funker for han, kan funke for andre. Hvis du virkelig har en stilling der du kan ansette folk, burde du vite at forskjellige mennesker har forskjellige behov, også for sikkerhet. Ser du ikke forskjell på å ikke bry seg om sikkerhet, og å ikke synes alle tiltak er verd det? Man kan alltid bli sikrere, spørsmålet er hvor mye du er villig til å gjøre for å oppnå det.

AtW

Lenke til kommentar

Til ATWinsors innlegg vil jeg bare tillegge : Det er faktisk VI - som er opptatt av sikkerhet !

I allfall ikke de som installer et AVS på sin Pc og gjør som reklamen fra AVS-maffiaen sier : " install - and forget " ! Og virkelig TRUR på det maffiaen har innbilt dem og derfor tråkker rett inn der vi andre ville vært forsiktigere - og blir infisert !

Dere som IKKE er opptatt av sikkerhet - Installer AVS !

Lenke til kommentar

Til dere som er ute etter "beviser" på at jeg ikke har hatt virus til tross for ingen AV:

Bevismateriale 1

Når jeg ikke har AV tar jeg en online virusscan annenhver måned eller no. Aldri funnet noe.

Bevismateriale 2

Når jeg har hatt AV (for eksempel den siste måneden) har jeg aldri fått advarsler unntatt i disse patch.exe-greiene fra "microsoft". Og man må ikke akkurat være Einsten for å skjønne at det er virus.

I rest my case..

Lenke til kommentar
Til dere som er ute etter "beviser" på at jeg ikke har hatt virus til tross for ingen AV:

Bevismateriale 1

Når jeg ikke har AV tar jeg en online virusscan annenhver måned eller no. Aldri funnet noe.

Bevismateriale 2

Når jeg har hatt AV (for eksempel den siste måneden) har jeg aldri fått advarsler unntatt i disse patch.exe-greiene fra "microsoft". Og man må ikke akkurat være Einsten for å skjønne at det er virus.

I rest my case..

Så pga du ikke har fått virus, så er det ikke vits for noen å ikke kjøre AV ?

Endret av JuZt3r
Lenke til kommentar

Jeg tror første gang jeg diskuterte dette var med data lærern min for lenge siden...

Vi snakket litt om det og han nevnte litt i forbifarten at antivirus for han virket temmelig meningsløst, spesiellt etter at fildelere ser ut til å filtrere vekk det meste likevel og folk finner liten grunn til å infisere sine filer med virus og dele ut...

Det er en debatt her som har grobunn i den overdrevne hysteriet for virus..mener jeg...og pengene og tiden man bruker på dette mot hva man får igjen.

Jeg slår av antivirus på jobben, fordi jeg vil ikke ha en arbeidsstasjon som snegler seg avgård (1400 mhz + maskin) for å bekjempe en trussel som kanskje ikke finnes...

Risko = akseptabel.

Jan

Lenke til kommentar

Bevismateriale 1

Bevismateriale 2

I rest my case..

Så pga du ikke har fått virus, så er det ikke vits for noen å ikke kjøre AV ?

Les hva jeg sa tidligere du:

Jeg ser fordelen med AV og FW, faktisk, hvis noen skulle spørre meg om de burde ha AV og FW ville jeg svart ja. Det faktum at de må spørre sier meg at de ikke er så fryktelig erfarne PC-brukere, og at de vil være en fare for seg selv og resten av verden uten AV og FW.

Jeg kan bare snakke for meg selv, og det er vel svar på topic: Er det noen vits med FW og AV? For meg: Nei. Den minimale fordelen ved å ha AV og FW har ikke vært stor nok til at jeg ville ofret systemytelsen på det.

Lenke til kommentar
Jeg tror første gang jeg diskuterte dette var med data lærern min for lenge siden...

Vi snakket litt om det og han nevnte litt i forbifarten at antivirus for han virket temmelig meningsløst, spesiellt etter at fildelere ser ut til å filtrere vekk det meste likevel og folk finner liten grunn til å infisere sine filer med virus og dele ut...

Det er en debatt her som har grobunn i den overdrevne hysteriet for virus..mener jeg...og pengene og tiden man bruker på dette mot hva man får igjen.

Jeg slår av antivirus på jobben, fordi jeg vil ikke ha en arbeidsstasjon som snegler seg avgård (1400 mhz + maskin) for å bekjempe en trussel som kanskje ikke finnes...

Risko = akseptabel.

Jan

Hadde du vært på mitt nett kunne du pakke sammen og finne deg en annen jobb .. . .

Lenke til kommentar

Jeg har allerede sagt at det er stor forskjell på privat og jobb, eller annen plass hvor en oppbevarer viktige/konfidensielle data. Dette tror jeg alle er enig i.

Dataene er ikke poenget , det er boksen som er poenget .

Lenke til kommentar

Bevismateriale 1

Bevismateriale 2

I rest my case..

AV er gratis det tar ingen resurser og burde brukes av alle selv om de

trir de vet alt , det er først når man kan mye man skjønner hvor lite man kan .. .

Lenke til kommentar

Bevismateriale 1

Bevismateriale 2

I rest my case..

trir de vet alt , det er først når man kan mye man skjønner hvor lite man kan .. .

Tar ingen ressurser MY ASS! Etter at jeg installerte norton 2k4 har PCen vært som sirup. Spesielt når den har stått på et par timer. Kjører jeg f.eks dreamweaver og photoshop samtidig og vil åpne et IE vindu, så tar det alt fra 3 - 10 sek. Og jeg kan jo bare se i Task Manager. Der er 5-6 prosesser som bare tilhører AV.

Lenke til kommentar
Vel da er det slått fast en gang for alle

95% av forumbrukerene her er mellom 10 og 13 , max 16 ..

Så fint da, jeg skulle jo ønske jeg var ansatt hos en person som slenger dritt om folk som er uenig med seg, og som ikke ser at det som ikke funker for han, kan funke for andre. Hvis du virkelig har en stilling der du kan ansette folk, burde du vite at forskjellige mennesker har forskjellige behov, også for sikkerhet. Ser du ikke forskjell på å ikke bry seg om sikkerhet, og å ikke synes alle tiltak er verd det? Man kan alltid bli sikrere, spørsmålet er hvor mye du er villig til å gjøre for å oppnå det.

AtW

Det er ikke snakk ditt behov , det er sank om og vise hensyn

til ande på samme nett som deg . Jeg driter vel i ditt behov jeg

du kan ha så mye virus du bare vil. Men den dagen du sender

et videre til meg så må du regne med at noen klipper nettverksbabelen din.

Hvis du leser vilkårene dine for "tilkoblingen" din finner du sikkert

ut at du er ansvarlig for "dine" handlinger på nettet og

kan bli holdt økonomisk ansvarlig for skader som "du" utfører

på andres maskiner.

Da nytter det ikke og si at jeg er så "god" at jeg trengte ikke AV

software , da blir du "ansvarlig" p.g.a "uaktsomhet".

Jeg mener at dere er barnslige som sitter her og argumenterer

mot software som bare er laget for og hjelpe dere.

Lenke til kommentar

Bevismateriale 1

Bevismateriale 2

I rest my case..

Tar ingen ressurser MY ASS! Etter at jeg installerte norton 2k4 har PCen vært som sirup. Spesielt når den har stått på et par timer. Kjører jeg f.eks dreamweaver og photoshop samtidig og vil åpne et IE vindu, så tar det alt fra 3 - 10 sek. Og jeg kan jo bare se i Task Manager. Der er 5-6 prosesser som bare tilhører AV.

Norton er bloatware og blir det samme som og innstalere

Office 2k3 for og redigere en *.bat fil.

Bruk feks. www.freeav.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...