Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?

Anbefalte innlegg

Sjekker brannmurer innholdet i filer??

Det er nytt for meg ihvertfall...

Klaginga over hvordan en ordlegger seg tok litt av her, var nå ikke meninga å virke overlegen i det hele tatt...

Jeg har fått det inntrykket at mengden virus kontra slitet med å bruke en aktiv viruskontroller som eter min tid og cpu ikke var verdt det, og i mine øyne sier jeg NEI til virusscanner, og heller tar periodiske kontroller med online scanning.

Store filedelere som tucows og fileplanet scanner jo filene og skal vedde de har gjordt mesteparten av jobben for oss egentlig...

Når det gjelder brannmur er jeg MYE mer usikker, jeg er fullt klar over Ddos angrep og hacking for å ta kontroll av min pc, jeg har snublet over programer som 'Seven' eller hva det hette igjen som ser ut til å kunne gjøre mye skummelt.

Problemet mitt er at hvis en hacker får et program inn på min pc som åpner for inntrengere, da sliter jeg uansett, firewall eller ikke TROR jeg...men seffers kan man jo da bruke en firewall til å se på traffikk ut og selv avgjøre hva som skjer..

Dessuten er firewalls langt mindre prosessor etende enn antivirus er i mine øyne om itno annet..

Hilsen

Janster

Endret av Janster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men for å skape fullstendig kaos: Når jeg jobber som hacker for mine klienter, så er mitt viktigste redskap telefonen, kulepenn og papir. :)

Da begynner det å komme seg :) Forøvrig er det helt på trynet å se på bedrifter som har diverse låssystemer for å komme til serverrommet, men på serverrommet står vinduet åpent :scared:

Eller enda verre... en av de ansatte har tatt med sitt wireless aksesspunkt hjemmefra og satt det opp på jobben.

Men, nå er jo dette tross alt en litt annen type angrep enn det man vil oppleve mot sine personlige pc'er

Lenke til kommentar
vel, jeg mener, om man har nettvett, så trenger man ikke antivirus.

Helt feil. La meg gjenta så alle som mener de ikke trenger ANTIVIRUS eller Brannmur skjønner det også. HELT FEIL

Har du fast eller sporadisk tilknytning til Internet eller andre usikrede nett, tilsier god nettikette at du SKAL beskytte deg selv og andre. Hvordan:

• +Ikke bruk programmer og tjenester du ikke trenger.
  • +Oppdater maskinen din med sikkerhetsoppdateringer ol.
  • +Bruk en eller annen antivirus løsning som sjekker etter oppdateringer så ofte som mulig. Scan alle filer regelmessig og fortløpende. Om mulig og på større miljøer bør en bruke flere forskjellige antivirusløsninger ala Antigen.
  • +Sett opp en brannmur som er så streng som praktisk mulig. (Helst begge veier.) Har en ikke peiling, så bruk i det minste den som følger med Windows XP. Denne blir dessuten bedre i ServicePack 2 som snart skal ut til folket.
  • +Overlat spørsmål om slike tema til professjonelle folk med relevant utdanning og yrkeserfaring. Kan du ikke dette selv, så spør folk som kan. Ikke den gjengen som forsvarer det å ikke bruke sikkerhetsløsninger.
  • +Slutt med denne tullete synsingen og spredning av misinformasjon!

Til alle dere som mener at dere ville merke om dere var hacket eller infisert:

IKKE regn med det!

Til alle dere som mener at ingen har nytte av å hacke deres maskin:

Helt FEIL!

3 eksempler på "stille hacking":

• + Jeg angriper maskinen din, og skjuler kode som gjør at når jeg ønsker, kan jeg bruke den til å utføre et massivt Distribuert DOS angrep. Du vil ikke skjønne noe før det er forsent.
  • + Jeg legger igjen en sniffer på maskinen din for å lytte til din bruk av nettbank ol tjenester. Du vil aldri merke noe som helst, før kontoen din er tom.
  • + Jeg bruker din maskin som springbrett i videre angrep på andre maskiner.

Noen andre punkter:

+ Bruk av sikkerhetsløsninger er IKKE overdrevet. Beskytt deg så godt du kan.

+ Hvis noen tror at en manuelt hacker mange PCer, så tar en feil. Virus er stadig mer avansert, og brukes gjerne til å hacke mange PCer.

+ Jeg har bl.a. en 4 år gammel PC. Den kjører like fint med antivirus program på.

+ Det værste jeg vet, er en avansert PC bruker som tror at han kan nok til å være en datadrifter. Slike folk skaper vanvittig mye krøll i de driftsmiljø som de benytter. Det er meget stor forskjell på å være datakyndig, og det å ha informasjonsikkerhet og datadrift som yrke.

- frodeste

PS. Informasjonssikkerhet er en del av min daglige jobb. Det er derfor jeg blir oppriktig provosert over alle amatører som uttaler seg her. Jeg har hatt fast tilknytning til Internet siden 1991. Allikevel velger jeg å bruke antivirus, brannmur og en del andre verktøy. Det burde vekke tankene hos en mer normal bruker.

Lenke til kommentar
Men for å skape fullstendig kaos: Når jeg jobber som hacker for mine klienter, så er mitt viktigste redskap telefonen, kulepenn og papir. :)

Da begynner det å komme seg :) Forøvrig er det helt på trynet å se på bedrifter som har diverse låssystemer for å komme til serverrommet, men på serverrommet står vinduet åpent :scared:

Eller enda verre... en av de ansatte har tatt med sitt wireless aksesspunkt hjemmefra og satt det opp på jobben.

Men, nå er jo dette tross alt en litt annen type angrep enn det man vil oppleve mot sine personlige pc'er

Enig med du!

Vårt største sikkerhetsproblem nå, er nettopp ubeskyttede hjemmePCer med tilgang til bedriftsnettverk.

Vi setter på brannmur og andre tiltak, men så kommer ungene å slår disse av.

Hele greia med informasjonssikkerhetstiltak er at disse må stå i stil til en risikovurdering. Jeg er gjerne med på å starte en tråd der vi diskuterer forskjellige former for beskyttelse fra forskjellige typer angrep, samt gode metoder for risikovurdering. Det tror jeg ville være av alles interesse.

Men akkurat det som har vært diskutert i denne tråden, vitner om lite reell kunnskap på området informasjonssikkerhet.

Jeg har lest hele tråden, og så vidt jeg kan bedømme, finnes det bare 4-5 profesjonelle som har postet noe her. Resten er glade amatører.

Lenke til kommentar

Jeg er muligens enig med brannmur delen din, jeg har ingen god følelse når det gjelder sniffere og lignende...selv om banken min mener enkrypteringen deres burde holde folk unna..pluss den kodedingsen man får...

Massive angrep på flerfoldige datamaskiner er muligens skummelt...ddos angrep har felt en god del websider i det siste..

Men antivirus tjah....hva kan jeg si...som regel hvis det er et nytt virus er det ingenting din antivirus kan noensinne gjøre mot det....

Spredningen av de siste virus via mail var relativt stor, og nesten alle jeg kjente som fikk det hadde antivirus som ikke oppfanget problemet.

Ergo nettvett i mine øyne er viktigere enn antivirus noensinne vil bli, og for meg erstatter det antivirus programmer, og jeg har en raskere og mer responsiv pc hjemme...ja takk.

Jeg sitter fortsatt med den følelsen jeg hadde når jeg var mindre og hadde bygd en STOR snøborg med 1000 snøballer i...og så lurte ..hvor er fienden?

Janster

Lenke til kommentar
Jeg er muligens enig med brannmur delen din, jeg har ingen god følelse når det gjelder sniffere og lignende...selv om banken min mener enkrypteringen deres burde holde folk unna..pluss den kodedingsen man får...

Massive angrep på flerfoldige datamaskiner er muligens skummelt...ddos angrep har felt en god del websider i det siste..

Men antivirus tjah....hva kan jeg si...som regel hvis det er et nytt virus er det ingenting din antivirus kan noensinne gjøre mot det....

Spredningen av de siste virus via mail var relativt stor, og nesten alle jeg kjente som fikk det hadde antivirus som ikke oppfanget problemet.

Ergo nettvett i mine øyne er viktigere enn antivirus noensinne vil bli, og for meg erstatter det antivirus programmer, og jeg har en raskere og mer responsiv pc hjemme...ja takk.

Jeg sitter fortsatt med den følelsen jeg hadde når jeg var mindre og hadde bygd en STOR snøborg med 1000 snøballer i...og så lurte ..hvor er fienden?

Janster

Ler..

Sukk. Nettvett er meget viktig. Ingen kan si noe annet.

Sniffere. Hele poenget er at jeg tar personnummeret ditt og din pinkode, før disse blir kryptert. Du skriver vel på et tastatur? :) Hos Skandiabanken.no trenger man kun denne informasjonen. Andre løsninger finnes, jeg vet det.

Min arbeidsgiver har vært med å lage en del nettbank løsninger. Disse er meget sikre, men jeg gleder meg til at BankID prosjektet (som vi også arbeider med) er på lufta for alle nettbank brukere.

Mange nye virus? Du har et poeng. Det er derfor brannmurer er viktige, fordi de kan stoppe virus før de når din maskin. Vi søker derfor å bruke en kombinasjon av verktøy. Min hjemme FW blir angrepet i snitt 10 ganger daglig, selv om den har dynamisk IP adresse og kun utgående trafikk

Hele saken er at du vil aldri se den reelle fienden. Det koster så lite å beskytte seg, så hvorfor da ikke gjøre det?

Har man ingen ting av verdi på sin maskin, må man vurdere innsatsen i å beskytte den. Men ettersom stadig flere angrep gjøres via et mellomledd, øker din personlige risiko i å bli tatt med i en kriminell aktivitet.

Skal en ha en maskin til kun spilling, så lag en spill PC uten nett tilknytning.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å lese gjennom alle innleggene her, men SERIØST! Hva ER det med folk å være så jævlig selvgode? "Jeg har så mye peiling på data" "Jeg har jobbet med data i 20 år" "Jeg har bare hatt ett virus hele mitt liv". BLI LITT MER INNBILSK DA. Hva skjedde med konstruktive kommentarer?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke orket å lese gjennom alle innleggene her, men SERIØST! Hva ER det med folk å være så jævlig selvgode? "Jeg har så mye peiling på data" "Jeg har jobbet med data i 20 år" "Jeg har bare hatt ett virus hele mitt liv". BLI LITT MER INNBILSK DA. Hva skjedde med konstruktive kommentarer?

Takk for ditt konstruktive bidrag til tema.

Hadde du lest alle postingene, ville du sett opp til flere konstruktive meldinger!

Lenke til kommentar

Vel halve poenget med å virke litt innbilsk var at jeg skulle slippe en diskusjon hvorvidt husmødre fra Atna trenger antivirus eller ikke....

Hvor mye peil folk har kommer jo godt frem i hva de sier eller ikke sier her da..

Dette er et viktig forum for meg, og jeg kunne ikke tenke meg et bedre å starte en diskusjon.

Janster

Lenke til kommentar

Frodeste - Hvor mye peil har du a` - "lag en spill Pc UTEN nett tilsluttning" ?

Hva er vitsen med det a`? Er det sånn Gamecube du mener ?

Og så kan du le ser jeg - men jeg ler av DEG !

Syns Janster har svært gode og velfunderte argumenter for sin Pc-bruk.

Jeg vil minne deg om at det er en topic her. Jeg oppfatter Janster`s første innlegg slik :" Er det nødvendig med et installert AVS ? Er ikke den lovede sikkerhet overdrevet ? Gjelder samme for FW ? " Og jeg går utifra at han mener private Pc-er.

Og er det ikke endel HYPE TYPER ?

Jo - til det siste der !

Den "store stormen" i sommer som liksom virkelig skulle få kronene til å rulle inn hos AVS-maffiaen : Hva var egentlig det ? En fis i bringebærlyngen ?

Jeg fikk noen hundre ukjente mail på en 2-3 dager - omtrent det samme som jeg får på en måned ellers? Det var alt ! Omtrent samtidig var det visst et Blastervirus også, men det klarte ikke "blastre" FW-en som er medsent XP-en engang ! Og jeg som ikke har installert AVS da ! Jeg var vel ille ute ?

Neida - de som var ille ute, det var store bedrifter. Gjerne Datarelaterte om jeg skal dømme etter den lille maildelen jeg fikk. Og hvem var ute i avisene og klaget sin nød pga. Blasteret ? Akkurat de samme bedriftene ! Og kom ikke å fortell meg at ikke samtlige hadde fete systemer som maffiaen har tjent millioner på !

Så overdriver AVS-maffiaen hvor mye et installert AVS øker sikkerhetsnivået på DIN Pc for å få solgt - eller ikke ?

Jeg var altså ikke alene i min vennekrets om ikke å få virus i sommer, men EN kamerat fikk Blaster fordi FW-en ikke sto på ! Det var den eneste jeg kjenner - men jeg HØRTE om mange !

Hvor vanskelig trur du det var å fjerne det ? PØH.

Lenke til kommentar
forkjell på bilbelte og av og fw

pcen er ikke livet ditt.

kanskje ikke ditt liv...

:p

hvis du ikke bruker firewall greit nok, bruker du ikke Anti virus, så leker du med ilden...hadde alle vært påpasseligge med AV hadde vi ikke hatt sånne store epedemier med virus som sprees over nettet

til trådstarter: ikke alle virus gir noen synlige tegn fra seg! det er fullt mulig at du er infisert av 100vis av virus uten at du merker en dritt..poenget er at disse kanskje sitter å sender seg videre til alle i addresseboken din uten at du vet det, og dermed sprer seg til andre...

Ikke all virus ødelegger nødvendigvis DIN maskin...

bruk aV!

Lenke til kommentar

Hva er så innbilsk med det da? HAR bare hatt ett virus i mitt liv, har du noe imot det?

LOL, faktisk.. Hvordan kan du være så sikker på at du kun har hatt ett virus på maskinen din? Vet du hvordan alle virusene som finnes er bygget opp, hva de gjør, og hvordan de kommer seg inn på maskinen din?

For all del, jeg sier ikke at det er umulig at du kun har hatt ett virus, men jeg synes det er litt drøyt at du er så 100% sikker. Når det gjelder det å ha jobbet med data i 20 år, så sier ikke det meg så mye. Det finnes mange som jobber med data/har jobbet i mange år som ikke nødvendigvis har mye peiling på virus/angrep-fronten (ikke nødvendigvis på andre ting heller for den saks skyld). Verden utvikler seg. Den står ikke stille fra 1983 - 2003.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Takk for ditt konstruktive bidrag til tema.

Hadde du lest alle postingene, ville du sett opp til flere konstruktive meldinger!

jeg har forresten fått med meg at det faktisk er noen som har svart konstruktivt. jeg gikk bare ut ifra at folk skjønte at det var de som IKKE hadde svart konstruktivt jeg siktet til. Uansett, den feilen var fra min side, så det beklager jeg :)

Lenke til kommentar

Mr.Lee.

Når jeg leser innlegget ditt får jeg følelsen av at du blander begreper og tror mye ut i fra den lapsusen dette blir.

Sorry viss jeg tar feil !

FW og NAT er faktisk viktigere enn et installert AVS. Mye viktigere !

De SKAL stoppe Blaster og overload banging og det er dem du helst IKKE vil ha i din Pc - så skru på det du har !

Ormer o.l. kommer i mailen og du åpner vel ikke ukjent mail ?

Det du har igjen da, er Scriptvirus. Det fikser du med Aktive-X kontroll.

Hva f** skal du da med et installert AVS ???

Det finnes noen luringer til, men de beskytter ikke AVS mot likevel !

De flest ( også du ? ) kaller Spyware for virus.

Mange slike småprogrammer sniker seg inn og tar - akkurat som et innstallert AVS - CPU-tid akkurat når du trenger ALL den tiden.

Installer Ad-aware ! Da bestemmer DU når du vil bruke CPU-tid på å søke.

Lenke til kommentar
hvis du ikke bruker firewall greit nok, bruker du ikke Anti virus, så leker du med ilden...hadde alle vært påpasseligge med AV hadde vi ikke hatt sånne store epedemier med virus som sprees over nettet

til trådstarter: ikke alle virus gir noen synlige tegn fra seg! det er fullt mulig at du er infisert av 100vis av virus uten at du merker en dritt..poenget er at disse kanskje sitter å sender seg videre til alle i addresseboken din uten at du vet det, og dermed sprer seg til andre...

Ikke all virus ødelegger nødvendigvis DIN maskin...

bruk aV!

Firewall er slik jeg ser det mye viktigere enn AV, skjønner ikke at det skal være så umulig å mene at man lett kan unngå virus uten at alle skal beskylde deg for skryt og selvgodhet. Jeg bruker pine som e-mail-program, dermed har jeg ingen problemer med at virus sprer seg videre gjennom adresse-boka, jeg har oppdatert windows, og jeg tar forholdsregler i min bruk av datamaskinen. Jeg har ikke virus, og har ikke hatt det siden jeg var en fjortiss, og ikke kom her med "hvordan vet du at du ikke har tusenvis av virus", sjekke i dag bare for å gjøre dere fornøyde, jeg har ingen, og installasjonen jeg bruker nå er to år gammel.

Darkness: Konstruktiv er ikke det samme som enig med deg vet du (forøvrig var jo ditt innlegg ett av de minst konstruktive i hele tråden).

AtW

Lenke til kommentar

Ville bare si meg enig med deg - ATWinsor.

Jeg har også en installasjon fra da XP kom.

Jeg har ikke hatt virus, men det har snaket seg inn mye anna rusk.

Dette blir litt utenfor topic, men jeg begynte å sjekke alle programmer som frekt og freidig var opplista i Legg til/fjern programmer og i RegCleaner. Sånne mistenklige som "Systemoledde Kiopen" "Star divisjon" "Armadillo" "Promulgate Delfin" "Whowhere" "Preconfigured" "Bigfoot" "Active DirectoryGC" - fjerna jeg med RegCleaner og "Regedit".

Det HJALP !

Det hører til historien at jeg ble litt overivrig og fjerna "doktoren i XP" - med det gikk å reparere.

Jeg lurer på om andre har har lengere liste enn jeg har, og om dere vet en enklere metode enn å "google" hver eneste en.

Finnes det lister noe sted ? Og hva gjør de ? Kunne være artig å vite.

Lenke til kommentar
Firewall er slik jeg ser det mye viktigere enn AV, skjønner ikke at det skal være så umulig å mene at man lett kan unngå virus uten at alle skal beskylde deg for skryt og selvgodhet. Jeg bruker pine som e-mail-program, dermed har jeg ingen problemer med at virus sprer seg videre gjennom adresse-boka, jeg har oppdatert windows, og jeg tar forholdsregler i min bruk av datamaskinen. Jeg har ikke virus, og har ikke hatt det siden jeg var en fjortiss, og ikke kom her med "hvordan vet du at du ikke har tusenvis av virus", sjekke i dag bare for å gjøre dere fornøyde, jeg har ingen, og installasjonen jeg bruker nå er to år gammel.

Darkness: Konstruktiv er ikke det samme som enig med deg vet du (forøvrig var jo ditt innlegg ett av de minst konstruktive i hele tråden).

AtW

Er helt enig med deg, på omtrent alle punkter. Firewall er mer nødvendig enn AV. Omtrent alle virus kommer i e-post og er ikke en gang et problem for den gjennomsnitlige PC-bruker.

Virusene som er skikkelig skumle, er de som installerer seg i samme stil som MSBlaster. En enkel firewall (ja, selv den innebygde i windows i noen tilfeller) stopper disse virusene enkelt og greit, uten at du merker noe som helst, og uten at den skal blande seg opp i hvordan PC-en fungerer.

Jeg bruker Outlook som e-post klient, og det er idiotsikkert. Jeg har heller ingen kontakter lagret, så det er ingen e-postadresser å hente på min PC. Jeg installerer windows på nytt ca 3-4 ganger i året.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det en vits med FW og AV, og ikke bare det, men de må være oppdatert også, sammen med eventuelle OS patcher... Det er jo på en måte både litt artig og forunderlig og lese alle herværende motstandere av enten det ene eller andre eller begge de deler som overskriften omfatter... Kan nesten virke som om verdensomspennende konsern med rimelig bra ekspertise i ryggen ikke skjønner bæra... De kunne jo bare ha ansatt en av dere som ikke bruker AV og eller FW og ha unngått alle de problemer de beviselig har og har hatt?

Er det noen vits med FW og AV? Selvsagt er det det... Eller for å spørre på en annen måte, hva er vitsen med å drite i det? Bedre FPS i CS?

Ser at det finnes noen som skiller mellom privat og firma, og hva de selv gjør i forhold til hva de anbefaler andre,

Noen er bare smarartere. :_)

Lenke til kommentar

Er ikke vi egentlig ferdig med den diskusjonen? Alle er jo enig i at det er vits i med AV og FW? :shrug:

For å ta et absurd eksempel igjen, det er vits i med hjelm når du kjører bil. Det er vits i, men det er ikke alle som føler det er nødvendig.

Vet ikke helt hva du mente med "skiller mellom privat og firma", men selvfølgelig må en skille mellom jobb PC (med sensitive/viktige/konfidensielle data, gjerne koblet til et stort nettverrk) og en privat PC for lek og moro.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...