Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?


Anbefalte innlegg

vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Vel hvis du feks bruker hotmail så er det utrolig mange firma som ikke

får din mail da *@hotmail.com ligger i spamfilteret.

tull. sender ikke hotmail selv, men mottar fra hotmailkontoer uten problem :)

Ja du motar hotmail, så da må det jo være slik at alle andre gjør det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Vel hvis du feks bruker hotmail så er det utrolig mange firma som ikke

får din mail da *@hotmail.com ligger i spamfilteret.

tull. sender ikke hotmail selv, men mottar fra hotmailkontoer uten problem :)

Ja du motar hotmail, så da må det jo være slik at alle andre gjør det?

 

AtW

Og hva i H***** har det med saken å gjøre??

Lenke til kommentar
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Vel hvis du feks bruker hotmail så er det utrolig mange firma som ikke

får din mail da *@hotmail.com ligger i spamfilteret.

tull. sender ikke hotmail selv, men mottar fra hotmailkontoer uten problem :)

Ja du motar hotmail, så da må det jo være slik at alle andre gjør det?

 

AtW

Og hva i H***** har det med saken å gjøre??

person 1 skrev: mange bedrifter blokker hotmail

person 2 svarte: tull, jeg mottar hotmail helt fint i min bedrift

person 3 (meg): forsøkte på sarkastisk vis å si: selv om din bedrift mottar hotmail, betyr ikke det at andre gjør det.

 

AtW

Lenke til kommentar
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Vel hvis du feks bruker hotmail så er det utrolig mange firma som ikke

får din mail da *@hotmail.com ligger i spamfilteret.

tull. sender ikke hotmail selv, men mottar fra hotmailkontoer uten problem :)

Ja du motar hotmail, så da må det jo være slik at alle andre gjør det?

 

AtW

Og hva i H***** har det med saken å gjøre??

Hoi. Beklager. leste veldig feil der :)

 

får skylde på alt for høyt blodsukker :wow:

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alle postene, men spør lilkevel. Hvilken brannmur liker dere best? Jeg har prøvd Norton sin og ZoneAlarm, men må si de er litt "i veien" hele tida. Føler jeg ikke trenger brannmur, aldri merka noe slik aktivitet på pc'n min, men man kan jo aldri vite?

Lenke til kommentar
vell. Kan med hånden på hjertet si at norman antivirus har reddet meg mange ganger.

 

...og den popper stadig opp med meldinger om at den har fjernet x antall virusvedlegg på mailen min, så den er nok verd de 1000 kr jeg betaler i året for den. :)

 

etter blaster herjet, gikk jeg til anskaffelse av zonealarm, noe jeg heller ikke angrer på. Den er jo også snedig til å kontrollere programmers tilgang til nettet.

Det er pga du kjører Outlook el programmer.

Kjører du dem på webben, så har du ikke det problemet. Finnes uskrevene regeler for åpning av vedlegg :D

Vel hvis du feks bruker hotmail så er det utrolig mange firma som ikke

får din mail da *@hotmail.com ligger i spamfilteret.

tull. sender ikke hotmail selv, men mottar fra hotmailkontoer uten problem :)

Ja du motar hotmail, så da må det jo være slik at alle andre gjør det?

 

AtW

Og hva i H***** har det med saken å gjøre??

Hoi. Beklager. leste veldig feil der :)

 

får skylde på alt for høyt blodsukker :wow:

Er jo Fredag da :-) Har samme problemet selv ;-) Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest alle postene, men spør lilkevel. Hvilken brannmur liker dere best? Jeg har prøvd Norton sin og ZoneAlarm, men må si de er litt "i veien" hele tida. Føler jeg ikke trenger brannmur, aldri merka noe slik aktivitet på pc'n min, men man kan jo aldri vite?

Vel, jeg har -hørt- panda antivirus 8.0 hadde en najs firewall..

hadde en god del funksjoner :D

ikke prøvd selv da.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest alle postene, men spør lilkevel. Hvilken brannmur liker dere best? Jeg har prøvd Norton sin og ZoneAlarm, men må si de er litt "i veien" hele tida. Føler jeg ikke trenger brannmur, aldri merka noe slik aktivitet på pc'n min, men man kan jo aldri vite?

Har selv brukt Sygate PF i lang tid. Den er gratis, og er generelt lite "plagsom" når den først er installert. Kom også best ut i PCWorld Norge sin test over gratis brannmurer i høst.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke skrytt av hvor bra FW/AV er, de som derimot.....

Oppskrytt og verbet å skryte er to forskjellige ting.

 

Vil heller si at det er dere med AV som har rettet dere etter virusene. Dere bruker masse penger på AV, dere må passe på å holde den oppdatert, systemresurser blir brukt, maskinen går tregere, u name it...

 

Det at du bare har hatt ett virus, det er jo vel og bra, men hvordan oppdaget du det???

Oppdaget det selv ja. En ukjent prosess som plutselig brukte 100% CPU.

 

Og hvis du oppdaget det selv, hvordan kan du sitte her og påstå at det var det eneste viruset du har hatt, når vi alle her vet at du UMULIG klarer og gjenkjenne alle virusene som eksisterer.

1. Virus kjører veldig ofte en egen exe-fil. Det vil jeg fort legge merke til.

2. Virus kommuniserer ofte via internett. Jeg legger fort merke til det hvis det er unormalt mye trafikk.

3. Hvis jeg skulle få et virus som videresendte seg via mail er sjansen STOR for at mailserveren ville gitt meg automatisk tilbakebeskjed hvis det ble funnet virus i mailen jeg sendte. Har hittil aldri fått en sånn mail.

Ja, la oss henge oss opp i bøying av verb. Det at folk skryter av noe, gjør at det blir oppskrytt, eller hva??

 

Hvem har sagt man bruker penger på FW/AV???? Har ikke brukt en krone på det noensinne. Kommer vel aldri til å bruke noe penger på det heller. Det finnes andre måter å skaffe seg FW/AV enn å betale.

 

Ja, hva er værst?? Holde AV oppdatert, eller være enn av de forbanna dustene som sprer virusene med en PC uten AV. Ja, da har man virkelig gjort sitt for å skape dritt. Med AV, så har man i det minste PRØVD å gjøre noe for å hindre spredning, enn å sitte og legge ut om at *jeg vet aaaalt som skjer på min PC*.

 

Og for folk med en "normal" PC idag er ikke systemressurser noe issue. Kjører selv en P4 2.6, med 1024 MB RAM. Ja du og du og den går tregere, det er så skremmende at det er rart jeg klarer og skrive ett svar til deg nå i det hele tatt. Eller spille noe som helst.

 

Og la oss bare håpe at ALLE virus noensinne bruker 100% CPU, ellers er det ikke sikkert at den vil bli oppdaget av deg. Ja, det er virkelig betryggende med sånne som deg som er tydeligvis neste trinn i evolusjonen her. Vil sove mye bedre nå.

Eller at hele linja di vil bli brukt, ellers så kan jo noe smette forbi hvis den bare bruker litt. :no:

 

Er det bare meg, eller er det noen andre her som også syntes at noen opphøyer seg så til de grader at man kan begynne å lure??

 

Så en liten "spøk". Grunnen til at du kanskje ikke har fått en automatisk tilbakebeskjed ifra mailserveren, er at der sitter det en halvgud/synsk person, akkurat som deg og titter på alle mailene som kommer, og kanskje han ikke gjenkjente viruset som gjemte seg i mailen. :D

 

Si hva du vil, men FW/AV kombinert med litt vett, slår ALLTID en med bare litt vett.

Lenke til kommentar

Takk takk Trn100, følte at jeg bare måte få det ut.

Jeg syntes det er litt synd at folk sitter og nesten omtrent "reklamerer" for å IKKE ha FW/AV, ((NEI, jeg sier ikke at du gjør det, Loomy, så ikke heng deg opp i det, MEN det føles sånn ut utifra hva mange skriver)), når man så til de grader vet fordelene med å ha det.

 

Alle yrker/jobber pleier å ha noen sikkerhetsregler eller lignende, en sveiser bruker selfølgelig en vernemaske, en som jobber med bråkete maskiner bruker hørselvern, en glassmester bruker hansker, og har man en PC koblet til internett, da bruker man også noe, og det er FW/AV.

 

Ellers så blir det som om sveiseren sier at jeg trenger ikke maske, fordi jeg vet akkurat hvor sveisespruten går, *auuu au øyet mitt*.

Klart maskinene bråker litt, men hørselskydd trenger jeg ikke, fordi jeg vet akkurat hvor lyden går, og ikke nok med, *unnskyld hva sa du?? hva, hva, snakk høyere, hører deg ikke*.

 

Prinsippet er da at selv med sikkerhetsutstyr, så har man tatt noen forholdregler, selv om det ikke beskytter 100% til enhver tid, MEN man unngår soleklare ulykker.

Det er fortsatt ingen garanti at med hansker så er man beskyttet 100 % hvis glassruta treffer ett annet sted, men man må da kombinere hanskebruk med litt vett, så går det kanskje litt bedre enn uten hansker og bare sitt overmot.

 

Så til slutt, vet det sjelden har noe med kompetansen å gjøre innen data, men det skulle ha vært artig å vite alderen på disse "halvgudene/synske" personene som vet alt som foregår i maskinen sin. Må bare si at jeg har mine mistanker.

Lenke til kommentar
Takk takk Trn100, følte at jeg bare måte få det ut.

Jeg syntes det er litt synd at folk sitter og nesten omtrent "reklamerer" for å IKKE ha FW/AV, ((NEI, jeg sier ikke at du gjør det, Loomy, så ikke heng deg opp i det, MEN det føles sånn ut utifra hva mange skriver)), når man så til de grader vet fordelene med å ha det.

 

Alle yrker/jobber pleier å ha noen sikkerhetsregler eller lignende, en sveiser bruker selfølgelig en vernemaske, en som jobber med bråkete maskiner bruker hørselvern, en glassmester bruker hansker, og har man en PC koblet til internett, da bruker man også noe, og det er FW/AV.

 

Ellers så blir det som om sveiseren sier at jeg trenger ikke maske, fordi jeg vet akkurat hvor sveisespruten går, *auuu au øyet mitt*.

Klart maskinene bråker litt, men hørselskydd trenger jeg ikke, fordi jeg vet akkurat hvor lyden går, og ikke nok med, *unnskyld hva sa du?? hva, hva, snakk høyere, hører deg ikke*.

 

Prinsippet er da at selv med sikkerhetsutstyr, så har man tatt noen forholdregler, selv om det ikke beskytter 100% til enhver tid, MEN man unngår soleklare ulykker.

Det er fortsatt ingen garanti at med hansker så er man beskyttet 100 % hvis glassruta treffer ett annet sted, men man må da kombinere hanskebruk med litt vett, så går det kanskje litt bedre enn uten hansker og bare sitt overmot.

 

Så til slutt, vet det sjelden har noe med kompetansen å gjøre innen data, men det skulle ha vært artig å vite alderen på disse "halvgudene/synske" personene som vet alt som foregår i maskinen sin. Må bare si at jeg har mine mistanker.

Men for guds skyld, kan du ikke roe de analogiene dine litte grann? De henger jo ikke på greip i det hele tatt. Du går ikke med hjelm hele dagen heller gjør du? (for å ta en annen idiotisk analogi, jeg foreslår vi slutter med de helt, siden det ikke kommer noe nytt ut av de).

 

Det er ikke noe problem å hindre virus på maskina de, det er bare å holde den oppgradert og ikke åpne vedlegg fra gud og hverman, skulle det komme et virus som utnytter ett ikke-fikset sikkerhetshull, vil det komme en patch så og si med en gang, og det er ikke engang virusprogrammet ditt stopper det i mellomtiden, så du er like langt, forøvrig har jeg vel til gode å se at dette har skjedd, hvis det skulle skje en gang i fremtiden så hører man om det ganske fort uansett, så hvis det skulle bli vanlig får jeg heller vurdere AV når den tid kommer.

 

Virus følger lett forutsigbare mønster (siden det er veldig begrenset hvordan de kan spre seg), så om du kan disse er det ikke noe problem å slippe unna, det finnes masse mennesker som ikke har hatt AV på 10 år uten å få ett eneste virus.

 

Forøvrig burde du se mer på argumentasjon enn alder, noen av de mest blærete og arrogante folkene jeg har argumentert imot her på forumet har vært godt over 25.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, hva er værst?? Holde AV oppdatert, eller være enn av de forbanna dustene som sprer virusene med en PC uten AV.

Hvilket virus? Nå er jeg ikke helt med her? Har jeg spredd virus? Hvor? Når? :ermm:

 

Og for folk med en "normal" PC idag er ikke systemressurser noe issue. Kjører selv en P4 2.6, med 1024 MB RAM. Ja du og du og den går tregere, det er så skremmende at det er rart jeg klarer og skrive ett svar til deg nå i det hele tatt. Eller spille noe som helst.

Hva med oss uten "normal" PC da? Ikke alle som har 14 GB RAM og flerfoldige GHz

Lenke til kommentar

Les ordentlig du gutten, jeg sa DE dustene uten antivirus som sprer virus, er du ikke en av dem som er med på å spre virusdritten uten å gidde å gjøre noe for å stoppe det, da har du intet å frykte.

 

Den dagen jeg får en "normal" PC med 14 GB RAM, da skal jeg personlig sende deg en mail om det.

 

Husk nå også på at endel mailer ikke har vedlegg som må åpnes for å aktivere viruset, mailen er viruset, for ikke å snakke om på selve internett, hvor en link til en side kan være viruset. Foreslår at dere "halvguder/synske" personer leser litt mer om emnet før dere sitter og legger ut om alt dere klarer og identifisere som virus/hacking.

 

Det at ingen av dere har gitt noe som helst bevis på at dere klarer og identifisere/stoppe alle tenkelige virus/hacking forsøk, på egen hånd uten FW/AV sier meg at dere fortsatt lever litt i en egen "drømmeverden".

 

Kan ikke si at jeg syntes det er noe særlig å sitte her og "rakke" ned på andre, MEN når denne postens topic er: ER DET NOEN VITS MED FIREWALL OG ANTIVIRUS?, og sånne som dere sitter og nærmest "skryter" av hvor virusfri og flinke dere er til å klare dere uten FW/AV, da begynner jeg å lure.

 

All credit til alle som klarer å stoppe virus og slikt, MEN å komme å påstå at FW/AV er uten nytte, tyder på idioti.

Lenke til kommentar
Den dagen jeg får en "normal" PC med 14 GB RAM, da skal jeg personlig sende deg en mail om det.

"Setter du ting på spissen, står de bedre" -Per Inge Torkelsen :cool:

 

Det at ingen av dere har gitt noe som helst bevis på at dere klarer og identifisere/stoppe alle tenkelige virus/hacking forsøk, på egen hånd uten FW/AV sier meg at dere fortsatt lever litt i en egen "drømmeverden".

Kan DU bevise at AV'en og FW'en din har stoppet alt og alle?

 

Kan ikke si at jeg syntes det er noe særlig å sitte her og "rakke" ned på andre, MEN når denne postens topic er: ER DET NOEN VITS MED FIREWALL OG ANTIVIRUS?, og sånne som dere sitter og nærmest "skryter" av hvor virusfri og flinke dere er til å klare dere uten FW/AV, da begynner jeg å lure.

Kall det gjerne skryting. Jeg har klart meg utmerket i mange år uten AV og FW, så er det da noen vits med AV og FW? I think not..

 

All credit til alle som klarer å stoppe virus og slikt, MEN å komme å påstå at FW/AV er uten nytte, tyder på idioti.

Har ikke påstått det, det kan ha stor nytte hos mange personer, men hos meg har det ikke hatt noen nytte whatsoever!

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at Firewall og sikkerhet generelt er svært overdrevet. Jeg synes synd på den hackeren som i det hele tatt gidder å spore opp meg (som en jevnlig erfaren bruker), da kan man ikke ha mye til sosialt liv.

Og hvis han skulle klare det, ånei, for en tragedie at han får tilgang til PCen min. Alle vet at han man veldig viktige filer så tar man backup på et ekstert medium.

 

Det er tydeligvis mange unge brukere her som ikke har mange år på baken i bransjen. Det er bedrifter som trenger datasikkerhet, ikke kvisete tenåringer med stappfull PC av warez.

 

Men for all del, jo mer dere leker dere med dette jo mer erfaring får dere til senere....

Lenke til kommentar
Ingen her som påstår at FW/AV stopper alt 100%, MEN de er da ett skritt i rett retning. Så kan man bruke sin kompetanse til å prøve og fange opp de resterende som måtte prøve og lure seg rundt FW/AV.

Igjen, les ordentlig gutten, så kanskje jeg ser nytten av og diskutere med deg, nå tror jeg det er liten vits, da du tydeligvis er en halvgud som klarer seg selv helt fint uten noe som helst støtte eller backup ifra andre enn deg selv. Fint for deg.

 

My final post here.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...