Gjest Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Dette blir som en helt essensiell del på en bil, som for eksempel differensialen eller girkassen. Begge deler skal holde i hele kjøretøyets livslengde og utmattingsbrudd skal ikke være noe tema i det hele tatt. Å inspisere etter hvert tur og skifte ut etter få timer er symptombehandling og bør ikke tillates. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Dette blir som en helt essensiell del på en bil, som for eksempel differensialen eller girkassen. Begge deler skal holde i hele kjøretøyets livslengde og utmattingsbrudd skal ikke være noe tema i det hele tatt. Å inspisere etter hvert tur og skifte ut etter få timer er symptombehandling og bør ikke tillates. Det er ikke sånn det fungerer med luftfart. Mens det ikke er krise om bilens girkasse mister et gir det verre om et helikopter opplever girkassesvikt mens det flyr. I tillegg ville det vært altfor tungt med en girkasse som er laget for å vare 20000 timer uten kontroller. Det er helt normalt med kontroller etter hver flytur og overhaling av girkasser flere ganger i løpet av levetiden til et flyskrog. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Det trenger ikke å gå 20 000 timer mellom kontroller, men girkassen bør absolutt designes med absolutt minimum 20 000 timer før metalltretthet. Noe dårligere enn dette ville være helt uansvarlig. Helikoptre flys jo tross alt både i 20 - 30 år før de pensjoneres. Derfor sier jeg som følger: Vis meg styrke og utmattingsberegningene som verifiserer minimum 20 000 timer før utmatting! Dessuten skal disse beregningene kontrolleres av uavhengige spesialister. Hvis ikke, har disse helikoptrene ingen ting i lufta å gjøre. Ingen ting er for merkelig når briter er innblandende og sannsynligvis har girkasse konstruksjonen aldri blitt styrkeberegnet i det hele tatt. Dette er sannsynligvis en 30 - 40 år gammel konstruksjon, som man bare har konstruert basert på erfaring for hva som holder. Dessuten har den samme gamle konstruksjonen blitt brukt med sterkere og sterkere motorer, inntil det ble den ene katastrofen etter den andre. Det er denslags slarv og slendrian som jeg forventer fra briter, for i England er det mye viktigere å sprade rundt med en dress og skor til 40 000 kroner, enn å kunne fag. (Jeg vet ikke om britene har konstruert den elendige girkassen, men det skulle ikke forundre meg. Det ville faktisk ha vært interessant å få vite hvem som faktisk har konstruert dette sarvet). Lenke til kommentar
Nils W Krog Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Propaganda? Really? Tror du de ville risikert dette om de ikke trodde det var trygt? Å miste et helikopter er ikke direkte billig, og i verstefall er det konkurs Å doble lengda på turnusen ville redusert dødsrisiko 100% mht til for høg fart vertikalt. Å... da bør du tipse Airbus! Hvis det å doble turnusen fører til en 100% reduksjon i antall havarier er nok dette den klart billigste og enkleste løsningen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå