Redaksjonen. Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 – Vil uten tvil bane vei for nye mekaniske konstruksjoner.Gjennombrudd: Slik beregner de den perfekte flyvingen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Flott artikkel og teknologi. Dette gir meg svar på hvorfor topoligioptimering ikke er mer utbredt i dag. Jeg antar at modellen forutsetter materialer med homogene egenskaper. Hvis det stemmer er det en stor svakhet som gjør modellen ubrukelig til annet enn å demonstrere prinsippet. 3D-utskrifter er en metode som gir homogene materialer med potensial for optimale topologier (former), men det gir dessverre homogent _dårlige_ materialegenskaper. Det er fortsatt sånn at f.eks stålwire produsert på konvensjonelt vis har mange ganger så høy bruddstyrke enn en 3D-skreven wire. Tilsvarende for aluminium, titan osv. 1 Lenke til kommentar
Tommy Hove Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Hva menes med supercomputer i denne sammenhengen? Det begynner å bli en del forskjellige klasser, fra "små" hobbyracks på 24-30 kjerner til hele hangarer... Prosessorkraft måles vanligvis i flops, så vi vet hvilken skala vi snakker om. Oppgaver som beskrevet i artikkelen trenger vel strengt tatt ikke masse regnekraft, bare tid... Det er først og fremst en avcvining av hvor lenge en vil vente på resultatet. Lenke til kommentar
Karbon1 Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Flott artikkel og teknologi. Dette gir meg svar på hvorfor topoligioptimering ikke er mer utbredt i dag. Jeg antar at modellen forutsetter materialer med homogene egenskaper. Hvis det stemmer er det en stor svakhet som gjør modellen ubrukelig til annet enn å demonstrere prinsippet. 3D-utskrifter er en metode som gir homogene materialer med potensial for optimale topologier (former), men det gir dessverre homogent _dårlige_ materialegenskaper. Det er fortsatt sånn at f.eks stålwire produsert på konvensjonelt vis har mange ganger så høy bruddstyrke enn en 3D-skreven wire. Tilsvarende for aluminium, titan osv. Veldig gøy at TU skriver om dette. Nå har jeg ikke lest hva DUT gjør i metoden sin for topologioptimalisering, men med eksisterende metoder er det fult mulig å ta hensyn til ortotropiske og anisotropiske effekter. Derimot er uleinær oppførsel et mye større problem, for eksempel viskoelastisk og plastisk deformasjon. Hvis man lager deler for flybransjen er det også viktig å ta hensyn til utmattning som også er en stor utfordring. Og ja, additive manufacturing har ikke de beste materialkvalitetene ennå, men gir muligheten til å lage noen fantastiske geometrier og veldig kjekt for rapid prototyping. Nå gå jo utviklingen i området i et rasende tempo så det kan være at topologioptimalisering blir veldig sentralt i utvikling av high performance produkter og deler i framtiden. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Det er fortsatt sånn at f.eks stålwire produsert på konvensjonelt vis har mange ganger så høy bruddstyrke enn en 3D-skreven wire. Tilsvarende for aluminium, titan osv.Aldri tenkt særlig på dette med materialkvalitet men 3D-printing blir jo i praksis en form for sveising ja. 1 Lenke til kommentar
Kamila Srokova Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Hva menes med supercomputer i denne sammenhengen? "Curie is offering 3 different fractions of x86-64 computing resources for addressing a wide range of scientific challenges and offering an aggregate peak performance of 2 PetaFlops." http://www-hpc.cea.fr/en/complexe/tgcc-curie.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå