1J7HHBGW Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Det er bare å stålsette seg, for elprisene kommer til å øke kraftig. Aksjer i kraftindustrien vil bli svært gode investeringer. Det er ikke uten grunn lokale leverandører kjøpes opp nå. Det er mye arvesølv til salgs, og vi innbyggere er sauer slik vi alltid har vært og alltid vil være. Det vil bli dyrt i de periodene du ikke trenger strøm, og svært dyrt når du trenger den. De siste 8-10 årene har nettleie og kreative faste avgifter utgjort den vesentlige andelen av strømregningen for folk med moderat til lavt forbruk. Jeg forventer at den rene kraftdelen minst vil matche nettleie og faste avgifter, som ikke vil reduseres. Det er mulig fordi Staten har egeninteresse av at det er sånn, og som alle har sett spiller det ingen rolle om det er høyresiden eller venstresiden som sitter ved makten. Siv Jensens løpegutter er ikke bare en del av kraftmafiaen - de leder den. Det er tragisk å lese kommentarer av folk som tydelig ikke kan en tøddel om kraftbransjen og bare tror. For det første, lokale leverandører kjøpes ikke opp. Vannkraftproduksjon kan i Norge med noen mindre unntak i realiteten kun eies av Staten, fylkeskommuner og kommuner. All omsetning av større eierposter innen vannkraftsproduksjon har således vært mellom offentlige aktører. F.eks har Staten, Oslo kommune (EcO) etc blitt større. Og det har knapt vært omsetning siden 2007 - da en av de siste større "konsolideringene" ble gjennomført. Unntaket er småkraftverk under konsesjonsgrensen og kraftverk etablert før konsesjonslovgivningen kom. Det er snakk om en 5 - 7 % av vannkraftproduksjonen. Og for småkraftverk, hvor en god del utbygging har vært i regi av samme selskap, har det vært en del omsetning. Annen kraftproduksjon har ikke så strenge eierbegrensinger. Nettleie har vært en betydelig andel av kostnadene fordi nett er dyrt. Ikke så dyrt å drive, men dyrt å bygge og vedlikeholde. Og befolkningsøkning, endring i bosetting og ikke minst øking i forbruk har medført betydelig behov for investeringer. Men prisene her er uansett sterkt regulerte. Nå har alltid kraftpriser - dvs utenom nettleie og avgifter variert mye - de siste 17 årene er variasjonen fra ca 7 til godt over 100 øre, kvartalspris 7,4 til 57,8. Og det er helt naturlig at prisen vil øke, av flere grunner. Øker forbruket kreves det økt produksjon - ny produksjon har en betydelig høyere pris enn eksisterende produksjon og ny produksjon bygges ikke uten at prisen i markedet er høyere en kostnaden. Økt energiutveksling (import/eksport) vil også gi høyere snittpris, men vil også ta vekk de ekstreme toppene vi kan ha i Norge. Den rene kraftdelen bør ligge rundt 35 - 45 øre (prisen i dag er ca 33 øre og snittet de siste 5 årene ca 28 øre), av den enkle grunn at det medfører at vi ikke får underdekning og må importere svært dyr strøm. Ellers vil vi aldri få kraftig prisøkning om det menes priser opp mot 70 - 100 øre/KWt. Priser over 50 øre KWt vil gjøre mye produksjon og oppgraderinger lønnsomme, så slike priser vil øke produksjonen så mye at det vil presse prisen ned mot 35 - 45 øre igjen. Skal ikke kommentere elavgiften, som er den eneste "kreative" avgiften på strøm. Selvsagt er det naturlig at prisene kommer til å øke. Mange tidligere naturvernere har nå blitt klimaidealister, og når kraftindustrien smører småsamfunn med litt gatelys, et par ballbinger og annet småtteri får de sette opp ulønnsomme vindkraftverk over en lav sko uten at de tidligere naturvernerne sier et piiiip. For at vindkraften skal bli lønnsom må kraftprisen opp i tillegg til at prisen på vindmøller må ned. Kabler til UK/Continent sørger for at prisen går opp sammen med det det supre "idealistiske" konseptet med prisdifferensiering. Når det gjelder eierskap er f.eks Oslo kommune fornuftig nok til å inngå avtaler med Fortum. Jeg er fullstendig klar over at kraftproduksjonen i stor grad er offentlig eid. Det foregår fortsatt en konsolidering av kraftindustrien. Eksempelvis er Trønderenergi svært aktive. Og ja, jeg er fullstendig klar over at Trønderenergi er eid av kommunene de overtar kraftproduksjon og nett fra. Nå er det relativt enkelt for staten å påvirke kommunene til å selge. De sitter bare litt hardere på pengesekken slik at kommunene blir nødt til å selge seg helt ut for å finansiere lovpålagte tjenester. I kreative avgifter kan du inkludere fastavgiftene. Jeg bryr meg lite om hersketeknikker som "tragisk bla bla bla" - Piss så høyt oppetter stolpen som du vil. Det funker med bikkjer - ikke på meg. OM du føler behov for lete etter "tragiske hendelser" innen kraftindustrien kan du f.eks titte på Eidsiva og griseriet deres rundt fjernvarme. Eidsiva har forresten levd på stor fot lenge, og har brukt godt med ressurser fra kraft/nett til bredbånd. Sjekk hvordan de oppfører seg i f.eks Lillehammer på DET området. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 Kabler til UK/Continent sørger for at prisen går opp sammen med det det supre "idealistiske" konseptet med prisdifferensiering. Når det gjelder eierskap er f.eks Oslo kommune fornuftig nok til å inngå avtaler med Fortum. Jeg er fullstendig klar over at kraftproduksjonen i stor grad er offentlig eid. Det foregår fortsatt en konsolidering av kraftindustrien. Eksempelvis er Trønderenergi svært aktive. Og ja, jeg er fullstendig klar over at Trønderenergi er eid av kommunene de overtar kraftproduksjon og nett fra. Nå er det relativt enkelt for staten å påvirke kommunene til å selge. De sitter bare litt hardere på pengesekken slik at kommunene blir nødt til å selge seg helt ut for å finansiere lovpålagte tjenester. I kreative avgifter kan du inkludere fastavgiftene. OM du føler behov for lete etter "tragiske hendelser" innen kraftindustrien kan du f.eks titte på Eidsiva og griseriet deres rundt fjernvarme. Eidsiva har forresten levd på stor fot lenge, og har brukt godt med ressurser fra kraft/nett til bredbånd. Sjekk hvordan de oppfører seg i f.eks Lillehammer på DET området. Jeg vil fortsatt hevde at du skjønner og forstår svært lite. 1. Kommunenes eierandeler i kraftproduksjon kan kun selges til andre kommuner, fylkeskommuner og staten eller selskap eid av samme. Kort sagt betyr det at eneste reelle kjøper er Statkraft, som ikke får lov å kjøpe. Konsolideringene som skjer medfører i realiteten ikke endringer i overordna eierstruktur, hadde vi sett på "hvordan" kraftbransjen var eid (hver kommune, fylkeskommune, stat) i form av "produksjon" i 2004 og i dag ville du sett svært små endringer. Men selskapstrukturen er endret i betydelig grad. 2. Oslos avtale med Fortum er faktisk en avtale der Oslo kjøper kraftproduksjon som i dag er "privateid" (Hafslund) fordi det er utbygginger fra før "konsesjonsloven". At Fortum er med i avtalen skyldes at Oslo ikke kunne kjøpe/legge inn bud på Hafslund ASA uten at man var enig med Fortum. Fortum kommer således ikke til å ha eierskap i vannkraftsproduksjon, men i omsetning, fjernvarme og nett etter oppkjøpet er gjort. 3. Ressurser fra nett kan ikke brukes til å kryssubsidiere annen virksomhet. Nett er definert som monopolvirksomhet og hvilke inntekter et nettselskap for lov til å ha bestemmes av NVE. Skal ikke gå inn i detalj, dette er reguleringer så komplekse at til og med de som sitter med de daglig har problemer. Nettselskapet må levere "fullstendige" regnskaper og budsjetter til NVE. Det er ikke mulig med "kreative" grep. 4. Fastavgifter nett er ikke kreative avgifter. I og med at kostnader for nett ikke er særlig variable, nettet koster omtrent det samme om det 10 % eller 95 % av kapasitet brukes, så får nettselskapene lov til å ta deler av prisen som fastledd og deler som pris pr KWt. De totale inntektene de kan ha får uansett ikke være større enn inntektsramma gitt av NVE. Fastavgifter på omsetning er jevnt over svært lave, og her er det uansett konkurranse. 5. Bredbåndsutbyggingen til Eidsiva Bredbånd er ikke subsidiert av kraftproduksjonen til Eidsiva, selv om Eidsiva Energi AS er største eier (90 %). Jeg har tidligere arbeidet for eiere i Eidsiva Energi og andre eiere i Eidsiva Bredbånd på akkurat det spørsmålet - og her er det ikke noen som helst tvil en gang. Det som skjer i Lillehammer for tiden er bare ren "konkurranse" mellom to aktører innen fiber. Det er tilsvarende rundt det meste av Mjøsa. 6. Når det gjelder "fjernvarme" er det kun Gjøvik som har hatt kontroverser. Eller er det noe annet du mener med griseri. Har ikke hørt noe negativt vedrørende fjernvarmeutbyggingen i Hamar og Lillehammer. ---- Og jeg prøver ikke noen hersketeknikker, jeg mener bare rett og slett at du mangler kunnskap og forståelse. Og det er faktisk ikke rart, det er faktisk svært få som forstår "kraftbransjen" godt (til og med inne i bransjen). Et problem er at selv om produksjon, nett og omsetning egentlig er "svært" separert - og har helt ulike "mekanismer" så er det ofte det "samme" selskapet som driver med de ulike delene. 1 Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 8. oktober 2017 Del Skrevet 8. oktober 2017 først skal staten ta fra meg det som moralsk sett tilhører meg mye mer enn staten tilogmed, muligheten til å få strøm fra vann,, så skal di at på til begynne å finne opp fantasi ord og regninger ? litt som inkasso selvskapene når di skal ha renter på rentene sine... sleipe ekkle skittne kapitalist rakkere. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Hadde man gjort det på denne måten er jeg sikker på at man ville hatt et produkt kanskje allerede var ferdigstilt i dag. Det kan godt hende, men det fins vel også en god del eksempler på at "å bare tilpasse et system bittelitt" ikke funker så veldig bra ... Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 først skal staten ta fra meg det som moralsk sett tilhører meg mye mer enn staten tilogmed, muligheten til å få strøm fra vann,, så skal di at på til begynne å finne opp fantasi ord og regninger ? litt som inkasso selvskapene når di skal ha renter på rentene sine... sleipe ekkle skittne kapitalist rakkere. Hvem er Staten? Er ikke det du og jeg? Altså, Staten forvalter det som er mitt og ditt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 4. Fastavgifter nett er ikke kreative avgifter. I og med at kostnader for nett ikke er særlig variable, nettet koster omtrent det samme om det 10 % eller 95 % av kapasitet brukes, så får nettselskapene lov til å ta deler av prisen som fastledd og deler som pris pr KWt. De totale inntektene de kan ha får uansett ikke være større enn inntektsramma gitt av NVE. Fastavgifter på omsetning er jevnt over svært lave, og her er det uansett konkurranse. Dog er det kreative avgifter på ting som tilkobling av S0-kabel for å lese kraftforbruk o.l., her utnytter de definitivt sitt monopol og eierskap til måleren. AtW Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 først skal staten ta fra meg det som moralsk sett tilhører meg mye mer enn staten tilogmed, muligheten til å få strøm fra vann,, så skal di at på til begynne å finne opp fantasi ord og regninger ? litt som inkasso selvskapene når di skal ha renter på rentene sine... sleipe ekkle skittne kapitalist rakkere. Staten er deg og meg og alle andre. AS Norges overskudd kommer oss til gode sammen med fremtidige generasjoner.Det er nok noen som mener vi burde ta mer av pengene nå og mindre til neste generasjoner. Hadde det ikke vært for staten så hadde det vært mangemilliardærer som nok hadde melket oss mye høyere enn det staten gjør. Nå kommer iallefall melkepengene tilbake til oss Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Dog er det kreative avgifter på ting som tilkobling av S0-kabel for å lese kraftforbruk o.l., her utnytter de definitivt sitt monopol og eierskap til måleren. AtW Hvor har du dette fra? "Om bruk av HAN-porten For å få tilgang til de data som blir gjort tilgjengelig via HAN-grensesnittet må denne porten åpnes. Siden kunden har full råderett over egne data er det derfor bare kunden som kan bestemme om og når denne porten skal aktiviseres. Åpning og stenging gjennomføres av nettselskapet når kunden ber om dette. Det anbefales at kraftleverandører og andre tjenestetilbydere tester utstyr som skal bruke HAN porten mot alle AMS leverandørene da disse har ulik ytelse på utgangseffekt. Kostnader Alle data som kan sendes via HAN-porten skal stilles kostnadsfritt til disposisjon for kunden. Eventuelle kostnader til åpning og stenging av HAN-porten skal dekkes av nettselskapet." https://www.nve.no/Media/4307/201603186-1-informasjon-til-kundene-via-han-grensesnittet-i-ams-måleren-obis-koder-1772408_1124902_0.pdf Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 først skal staten ta fra meg det som moralsk sett tilhører meg mye mer enn staten tilogmed, muligheten til å få strøm fra vann,, så skal di at på til begynne å finne opp fantasi ord og regninger ? litt som inkasso selvskapene når di skal ha renter på rentene sine... sleipe ekkle skittne kapitalist rakkere. Hvem er Staten? Er ikke det du og jeg? Altså, Staten forvalter det som er mitt og ditt? Nei. Staten er di i skjorte og slips. Di som allerede er rike og godt etablerte. Og når di på tvinger oss kostnader for å "regelrett" spionere på oss , forstår ikke hvordan du kan være så blå øyd og naiv og tenke 'jammen JEG er staten så det gjør ikke noe om jeg betaler ennå "litt" mer for dette' Hvis du er staten har du med å oppgi adressa di, vi kommer å kjølhaler deg på prinsipp, for å ha innført og påtvungne oss teite ting som elhub,, dab,, etc etc. Bare fordi du tror jeg og du er staten betyr ikke at det er sannt, Digi avslørte for noen uker\mnder siden, ikke en eneste valg maskin i hele Norge har fått kilde koden sin, som er CLOSED source , inspisert av noen andre enn "staten" ... Det er VELDIG mange elementer i norsk stat\politikk ellers også som gjør di ,, tvilsome i beste fall. Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 først skal staten ta fra meg det som moralsk sett tilhører meg mye mer enn staten tilogmed, muligheten til å få strøm fra vann,, så skal di at på til begynne å finne opp fantasi ord og regninger ? litt som inkasso selvskapene når di skal ha renter på rentene sine... sleipe ekkle skittne kapitalist rakkere. Staten er deg og meg og alle andre. AS Norges overskudd kommer oss til gode sammen med fremtidige generasjoner.Det er nok noen som mener vi burde ta mer av pengene nå og mindre til neste generasjoner. Hadde det ikke vært for staten så hadde det vært mangemilliardærer som nok hadde melket oss mye høyere enn det staten gjør. Nå kommer iallefall melkepengene tilbake til oss Staten er IKKE meg. Mener ikker vi bør bruke mer av "pengene" nå i heletatt. Det er PÅ GRUNN AV staten at det er mangemilliardærer\staten som melker oss allerede. om vi BARE prater om 'el hubben', og ikke strøm generelt, er det vel "bare" prat om mange millionærer men , like vel. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 De ansvarlige bør først sparkes så de ikke lander før i 2020, så bør alle offentlige ansatte ansvarliggjøres med strafferettslig forfølgelse og de bør betale privat for sin inkompetanse. Er det private som leverer tilbud bør de levere bankgaranti på 5000% av tilbudet. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 *snip Du om det, jeg føler meg som et medlem av samfunnet og betaler min skatt med glede, slik at mine og andres barn kan gå på skole, slik at jeg kan få medisinsk hjelp når jeg trenger det og en million andre ting. Jeg er for at Staten/du og jeg skal maksimere velferden ut av skattepengene, ja, men ikke på bekostning av de svakeste i samfunnet. Så der har du mitt standpunkt. Når det gjelder det andre konspiratoriske vrøvlet du kommer med, så får du stå for det. Du kan jo starte med de såkalte mange-millionærene som er blitt mange-millionærer på grunn av kjøp og salg av strøm i Norge. Hvem er det? Så kan du gå videre og forklare hvorfor penger inn til staten IKKE kommer velferden til gode. Også må du gjerne forklare hvorfor og hvordan det drives valgfusk i Norge. Jeg forventer også kilder på påstandene dine - ellers avfeier jeg det hele som konspiratorisk svada fra en som ikke har spist medisinen sin i dag. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Dog er det kreative avgifter på ting som tilkobling av S0-kabel for å lese kraftforbruk o.l., her utnytter de definitivt sitt monopol og eierskap til måleren. AtW Hvor har du dette fra? "Om bruk av HAN-porten For å få tilgang til de data som blir gjort tilgjengelig via HAN-grensesnittet må denne porten åpnes. Siden kunden har full råderett over egne data er det derfor bare kunden som kan bestemme om og når denne porten skal aktiviseres. Åpning og stenging gjennomføres av nettselskapet når kunden ber om dette. Det anbefales at kraftleverandører og andre tjenestetilbydere tester utstyr som skal bruke HAN porten mot alle AMS leverandørene da disse har ulik ytelse på utgangseffekt. Kostnader Alle data som kan sendes via HAN-porten skal stilles kostnadsfritt til disposisjon for kunden. Eventuelle kostnader til åpning og stenging av HAN-porten skal dekkes av nettselskapet." https://www.nve.no/Media/4307/201603186-1-informasjon-til-kundene-via-han-grensesnittet-i-ams-måleren-obis-koder-1772408_1124902_0.pdf Det er de nye reglene ja, når jeg spurte om dette for 6-7 år siden skulle selskapet ha 1500 for å koble til en leder, og 600 i året i "verdlikeholdsgebyr", det viser seg at de ikke har så mye motforestillinger om å misbruke sin posisjon om de kan. AtW Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) *snip Du om det, jeg føler meg som et medlem av samfunnet og betaler min skatt med glede, slik at mine og andres barn kan gå på skole, slik at jeg kan få medisinsk hjelp når jeg trenger det og en million andre ting. Jeg er for at Staten/du og jeg skal maksimere velferden ut av skattepengene, ja, men ikke på bekostning av de svakeste i samfunnet. Så der har du mitt standpunkt. Når det gjelder det andre konspiratoriske vrøvlet du kommer med, så får du stå for det. Du kan jo starte med de såkalte mange-millionærene som er blitt mange-millionærer på grunn av kjøp og salg av strøm i Norge. Hvem er det? Så kan du gå videre og forklare hvorfor penger inn til staten IKKE kommer velferden til gode. Også må du gjerne forklare hvorfor og hvordan det drives valgfusk i Norge. Jeg forventer også kilder på påstandene dine - ellers avfeier jeg det hele som konspiratorisk svada fra en som ikke har spist medisinen sin i dag. NOE skattepenger hadde vert akseptabelt og betale hvis di hadde gått til BARE di tingene du nevnte, og ikke til kuler og bomber. Konspiratorisk vrøvel ? frekke rakker.. mulig men tvilsomt, er generellt sett bare i mot staten på prinsipp å prøver å sverte di mest mulig,, omlag som di gjør med oss når det passer di. Du har aldri hørt en politimann prøve å presse en uskyldig til å tilstå og skrive under på noe han ikke har gjort, sansynligvis, jeg har. Kansje du bare må slutte å spise så mange "medesiner" kansje.. hmMM ? ... fjott.. Mange milionærer ? halve styret i los\agder energi,,, styret i hafslund enegri.. etc etc. (snakker ikke om arbeiderene,, snakker om styret.... ) .. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/stroempriser/soekkrik-paa-dyr-stroem/a/70824/ Penger inn til staten som ikke kommer velferden til gode ? ovenfor,, di går til kuler og granater for å holde folk i sjakk ! tenk om samene i nord skulle prøve å løs rive seg som catalonia,,, oslo hadde sent ALLE skattepengene dine til nord norge for å true folk til å ti still ! (UD var ute på nyhetene første dagen i catalonia saken og sa di fordømte IKKE volden i catalonia ! ) http://www.klassekampen.no/article/20171001/NTBU/71373055 Valgfusk i norge ? som sagt,, ingen av maskinene er kontrollert av staten,, det sier sitt,, så har man alle di interne avtalene partiene i mellom,, såkallte koalisjoner,, om man vil kalle det fusk eller bare umulig å stemme på om man har et ønske om hva som helst,, betyr igrunnen ikke så mye på slutten av dagen. Og det er bare et par av triksene di sine. https://www.digi.no/artikler/ingen-krav-til-manuell-kontroll-maskinene-som-teller-opp-valget-er-koblet-direkte-til-internett/404362 Verden er mye mer skitten enn du tror , tror jeg. Endret 11. oktober 2017 av Horst Tappert Lenke til kommentar
G Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Nå har vi fått så mye regn dette året, at en nesten skulle forvente en prisnedgang? Høyere energipriserNår prisutviklingen i energivarer inkluderes blir prisstigningen høyere enn kjerneinflasjonen forteller.Både elektrisk kraft og oljebasert drivstoff har blitt dyrere det siste året.«Høyere elektrisitetspriser er den viktigste årsaken til at KPI i september i år var 1,6 prosent høyere enn i september i fjor. Elektrisitet inkludert nettleie steg 12,9 prosent de siste tolv månedene. Prisoppgang på drivstoff og smøremidler bidro også, med en økning på 9,9 prosent i samme periode. Oppgangen i KPI dempes av prisnedgang på mat og møbler,» skriver SSB i pressemeldingen. Kilde: http://e24.no/makro-og-politikk/inflasjon/kjerneinflasjonen-steg-litt-i-september/24159864 Endret 11. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 /snip Igjen, linkene du har presentert viser ikke det verdensbildet du presenterer. For det første - å trade kraft som aksjer har jeg vanskelig for å se er et problem, på lik linje som handel med aksjer, valuta eller andre råvarer er et problem. "Kraftmegler Aas traff blink med å kjøpe inn billig strøm på kraftbørsen Nord Pool og deretter selge den ut til en høyere pris etter som prisen steg mot over 1 krone pr. kWt. Dermed strømmet det inn penger hos Aas mens vanlige nordmenn fikk svi på pungen for dyr kraft." Det er ingen sammenheng mellom dyr strøm hos oss og at Aas har tjent penger på Nordpool. Den andre linken handler om at UD anser Catalonia-saken for å være et internt anliggende i Spania. Hva har det med kuler og granater å gjøre? Den tredje linken er interessant, det er den. Jeg ønsker ikke at maskinene skal være kontrollert av Staten, dog så ønsker jeg en uavhengig kvalitetssikring av tellinga. Utover det er det veldig lite som tyder på korrupsjon og valgfusk. Skjønner at du trives som en "woke" type, som har funnet konspirasjoner overalt. Dog, så er nok verdenen mye kjedeligere enn som så. Den består av penger og byråkrati. Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler... Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 /snip Igjen, linkene du har presentert viser ikke det verdensbildet du presenterer. For det første - å trade kraft som aksjer har jeg vanskelig for å se er et problem, på lik linje som handel med aksjer, valuta eller andre råvarer er et problem. "Kraftmegler Aas traff blink med å kjøpe inn billig strøm på kraftbørsen Nord Pool og deretter selge den ut til en høyere pris etter som prisen steg mot over 1 krone pr. kWt. Dermed strømmet det inn penger hos Aas mens vanlige nordmenn fikk svi på pungen for dyr kraft." Det er ingen sammenheng mellom dyr strøm hos oss og at Aas har tjent penger på Nordpool. Den andre linken handler om at UD anser Catalonia-saken for å være et internt anliggende i Spania. Hva har det med kuler og granater å gjøre? Den tredje linken er interessant, det er den. Jeg ønsker ikke at maskinene skal være kontrollert av Staten, dog så ønsker jeg en uavhengig kvalitetssikring av tellinga. Utover det er det veldig lite som tyder på korrupsjon og valgfusk. Skjønner at du trives som en "woke" type, som har funnet konspirasjoner overalt. Dog, så er nok verdenen mye kjedeligere enn som så. Den består av penger og byråkrati. Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler... 1 Mente igrunnen ikke penger di har tjent på aksjer, mener penger di har tjent på at jeg betaler strøm regninga mi,, linken bare viser så korrupte di er med insider trading,, ...leste ikke linken.... sjekk skatten til styre i los\hafslund ! 2 Når ud\staten IKKE fordømmer volden i catalonia prøver di å uttrykke at di hadde gjort akkurat det samme sjøl, hvis en del av Norge hadde prøvd å løsrive seg. Du er ikke så flink til å se fremover , tror jeg. 3 "veldig lite som tyder på korrupsjon" ? du leser\ser ikke mye nyheter tror jeg. Valgfusk, dårlig med linker på det det, men, at det skjer tviler jeg ikke på. hva i allverden er en "woke" type ? og igjen konspirasjonER denne gangen? tenk om jeg skulle gå over i angrep istedefor forsvar ? .. KAN være drittsekk jeg og.. det er enkelt. vi er iallefall enige i siste linja di,, verden består av grådige kapitalistiske rakkere som trenger STRAFF. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Akkurat, så i stedet for å øke kapasiteten så innfører man AMS med variabel prising og får jevnet ut toppene. Det høres jo logisk ut det. Den effektive kapasiteten blir høyere. Men dagens nett har ikke alltid vært sånn. Det har blitt bygget ut i takt med økende forbruk og populasjonsforflytninger/sentralisering. Over mange tiår. Så den utbyggingen man har fått til før, er nå plutselig umulig dyrt. Tilfeldigvis på samme tidspunkt hvor teknologien til AMS ble tilgjengelig. Flaks for oss! Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Akkurat, så i stedet for å øke kapasiteten så innfører man AMS med variabel prising og får jevnet ut toppene. Det høres jo logisk ut det. Den effektive kapasiteten blir høyere. Men dagens nett har ikke alltid vært sånn. Det har blitt bygget ut i takt med økende forbruk og populasjonsforflytninger/sentralisering. Over mange tiår. Så den utbyggingen man har fått til før, er nå plutselig umulig dyrt. Tilfeldigvis på samme tidspunkt hvor teknologien til AMS ble tilgjengelig. Flaks for oss! Jeg tror ikke problemet ligger i at det ikke går an å bygge ut, men at det er meget fordyrende. Når det ikke er mangel på kapasitet som er problemet, men heller at vi alle velger å bruke mest mulig strøm samtidig, så virker det mer logisk å styre forbruket slik at det blir spredd utover døgnet. Når det er sagt, det er en sak jeg ikke har sett så mye i media om AMS - kjøring av vaskemaskin/tørketrommel om nettene eller når folk ikke er hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå