steinjarle Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Skal være i Norge før sommeren neste år.Hyundais nye el-SUV får over 500 km rekkevidde Lenke til kommentar
DrPaulus Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Spennende. Hadde en drøm om nye mb b-klasse med 500+ rekkevidde. Men nå har mb skrapa den. Da gjenstår det strengt tatt ingen til å fylle tomrommet, men denne saken såg helt åkkei ut. 1 Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil. ........hehe Endret 6. oktober 2017 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Leste El-kona. Tenkte at endelig kommer hun som aldri klager, og som serverer øl når kameratene er på besøk. Endret 6. oktober 2017 av Dan-Levi 7 Lenke til kommentar
Avean Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil. Hyundai har hittil hatt korrekte estimater hvis man ser på Ioniq modellen. Tesla derimot ..... 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil. Halvering er å overdrive mye. Man kan trekke fra 6-7 mil fra 40. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil. Regn 20 grader som den ideele temperaturen for dagens batteriteknologi. Trekk fra 1% rekkevidde for hver 4 grader over 20 grader (mulig dette er løst i de nyeste batteriene). Trekk fra 1% rekkevidde for hver 2 grader under 20 grader. Varme kjøling trekker 1,5kW. Forbruk i 80km/t på flat vei uten vind/varmeapparat/kjøling med vinduene lukket 0,14kWh/km. Forbruk i 60km/t på flat vei uten vind/varmeapparat/kjøling med vinduene lukket 0,10kWh/km. Akselerasjon og ujevn hastighet trenger energi. Oppoverbakker trenger mer energi enn fordelen av nedoverbakker. Ekstra forbruk på 2kWh per 400 meter oppover kontra 1 - 1,35 kWh redusert forbruk per 400 meter nedover. Er det både 300 meter opp og ned på turen går det altså med 0,5-0,75kWh ekstra i forhold til flat vei. Rekkevidden øker med 1,5% per 300 meter over havnivå. Tunge biler, vann/snø/slush på veien øker forbruket. Med disponibelt 33,6kWh fra batteriet ved -15 grader vil man kanskje ha en maksimal rekkevidde på 130 165 km. Edit: tastet feil på kalkulatoren. Endret 6. oktober 2017 av mobile999 1 Lenke til kommentar
cbrr6 Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-stor-forskjell-i-vinterkulda/ Du kan nok forvente 140-150 km av selv den mest dypfryste Hyundai Ioniq med 28 kWh (utnyttbart?) batteri. Kona er nok hakket mindre effektiv, men 130 km er helt på jordet uansett hvilken batteripakke en kjøper den med. 4 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Jeg tastet feil på kalkulatoren og rettet posten.I 2012 testet det finske bilmagasinet Tekniikan Maailma Nissan Leaf i "bykjøring" ved -15 grader. De oppnådde 59 km rekkevidde med kupevarme og batterivarme aktivert. Endret 6. oktober 2017 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil. Hyundai har hittil hatt korrekte estimater hvis man ser på Ioniq modellen. Tesla derimot ..... Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.Halvering er å overdrive mye. Man kan trekke fra 6-7 mil fra 40. Ja, vi får se. Den dagen en normalt priset el-bil bikker 40, og i alle fall 50, vinter-mil med normal kjøring og bruk så er jeg klar for å ta steget. Tallene mine var ikke helt tatt ut av lufta. Da jeg sjekket for et par-tre år siden så var det omtrent slik man tenkte. 80% av oppgitt NEDC og så en halvering av dette om vinteren. Det har stemt relativt bra for min fars e-up (kommer vel noe lengre enn halvparten på vinteren, dog) og det stemmer på en prikk for min A3 e-tron. Men med vesentlig større batteri så blir jo det relative forbruket av spesielt aircondition mye mindre. Og så har vel produsentene gjort seg noen erfaringer. Det går rett vei i alle fall! 1 Lenke til kommentar
KjellG Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Ser ut som like trang som eGolf. Ikke noe varsel om etterlengtet tilhengerfeste. Blir nok diesel en stund til. 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil. Halvering er å overdrive mye. Man kan trekke fra 6-7 mil fra 40. Det er veldig avhengig av føre. På fine vinterveier så går det greit, men i slaps eller snøstorm så har du i verste fall 1/3 del av rekkevidden. Man må også huske at motoren ikke genererer varme så varmeapparatet må lage varme selv. Det tar også en del strøm. På en annen side så har denne så lang rekkevidde at det ikke burde være et problem. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 "Prøvekjørte kona til naboen i går..." 6 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Høyst sannsynlig den samme batteripakken som i Bolt/Ampera-e. Eneste forskjell i tall er at GM oppgir netto tilgjengelig kW/t, og Hyundai oppgir brutto. Samme drivlinje også. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 (endret) Så, med gode sommertemperaturer snakker vi drøye 40 mil? Og en halvering av dette igjen om vinteren, drøye 20 mil? Må enda en dobling til av (vinter)kapasiteten før jeg kan gå for ren elbil.Halvering er å overdrive mye. Man kan trekke fra 6-7 mil fra 40.Det er veldig avhengig av føre. På fine vinterveier så går det greit, men i slaps eller snøstorm så har du i verste fall 1/3 del av rekkevidden. Man må også huske at motoren ikke genererer varme så varmeapparatet må lage varme selv. Det tar også en del strøm. På en annen side så har denne så lang rekkevidde at det ikke burde være et problem. Nå gikk vel prosentvis en større andel av de små batteriene til oppvarming av kupeen. Men det betyr selvsagt ikke at de trekker prosentvis like mye fra de nye og større batteriene. Sannsynligvis er tallene for faktisk forbruk til oppvarming like eller endog litt mindre, pga bedre isolering enn de første blikkboksene hadde, så prosenttallet vil nok gå kraftig ned. Om de faktiske forbrukstallene er litt større, så er det selvsagt fordi bilen kjører endel lengre per lading. Men prosentvis så vil det nå fremdeles være langt mindre enn de første utgavene, og du får flere km ut av batteriene også om vinteren. Elementært om forskjell mellom prosentvise tall og faktiske tall... ;-) Endret 7. oktober 2017 av Snowleopard Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Dersom bilen er på størrelse med Ampera-E, så er dette en veldig kompakt SUV (aka pensjonistbil) og ikke en familiebil. Ampera-E er en bil i B-segmentet (les: Fiesta, Polo etc) med innvendig passasjerplass som en liten bil i C-segmentet (Focus, Golf etc) fordi den utnytter plassen bedre. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Koner har hatt el-gubbe i nattbordskuffen lenge. På tide av menn får en el-kone i garasjen. Gledelig at det kommerelbiler med brukbar kjøerlengde i flere klasser nå. 2 Lenke til kommentar
MC54 Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 35-40 mil med 15 minus og varmeapparat på? Begynner og nærme seg nå. Gi meg 10-15 mil til i sikkerhetsmargin så kan jeg kjøre på hytta. Med hengerfeste og stasjonsvognplass ala f.ex. Avensis så er det snart et reelt alternativ. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 35-40 mil med 15 minus og varmeapparat på? Begynner og nærme seg nå. Gi meg 10-15 mil til i sikkerhetsmargin så kan jeg kjøre på hytta. Med hengerfeste og stasjonsvognplass ala f.ex. Avensis så er det snart et reelt alternativ. Ikke ha for store forhåpninger, det er få mellom dere som absolutt må kjøre direkte i 50-60 mil med henger å 100 unger. De bilene er det ikke stort nok marked for 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå