torest Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 NTNU-professor har finansiert utviklingen med sluttpakke og gratis studentarbeid. Ingen har funnet gangbar teknologi for vindturbiner på 40-100 meters dyp. Dette kan være løsningen (Ekstra) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Teknologiutviklingen går i denne retning, men skal vi være bedre enn EU må også Norge satse på "Multi-use". Ved å kombinere energiopptak fra vind og bølger med matproduksjon fra lakseoppdrett og algefarmer, er det mange som deler på byggekostnadene. Salmar sin havmer i Frohavet viser at store merder på 300 000 qm kan forsvare investeringer på 700 mil kr. Et Multi-use anlegg på denne størrelse har installert generatorkapasitet på rundt 25 MW. Markedet er stort når verden skal over på fornybar energi, men skal vi bli best og få et solid fotfeste i denne industrien er det mult-use jeg har tro på. Bilde er vist på forumet under vitenska og teknologi-energi-multi-use of the ocean. Lenke til kommentar
Geist Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Såvidt jeg vet har offshore vindturbiner ganske strenge krav til maks tilt. Det hadde vært meget interessant å se hva slags tilt et slikt oppsett vil få ved offshore bølgetilstander. Jeg tror det er en grunn til at Statoil har valgt en bortimot 100 meter dyp kjøl med massiv vekt for sine Hywind fundamenter... Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 (endret) Kan ikke lese artikkelen men minnet meg om https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=20170816&DB=&locale=en_EP&CC=EP&NR=2746581B1&KC=B1&ND=4 Edit: linket til feil utgave Endret 10. oktober 2017 av trikola Lenke til kommentar
Jørgen Krokstad Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Såvidt jeg vet har offshore vindturbiner ganske strenge krav til maks tilt. Det hadde vært meget interessant å se hva slags tilt et slikt oppsett vil få ved offshore bølgetilstander. Jeg tror det er en grunn til at Statoil har valgt en bortimot 100 meter dyp kjøl med massiv vekt for sine Hywind fundamenter... Hei Et godt spørsmål. Hva er grensen for avvik i fra vertikalen? Turbinleverandører har så langt ikke garantert for mere enn 0.5 graders vertikal avvik som er et svært tøft krav. Regner med kravet har blitt lettet på for 6 MW Siemens turbinene til Hywind Scotland. En turbin basert på flytende fundament kan oppleve opp i mot 10 graders avvik fra vertikalen. Statoil gjorde mange interessante observasjoner på dette under uttesting av Hywind i Norge. Deres Siemens turbin,som egentlig ikke hadde fulle garantier, fikk ingen problemer. Vi har simulert bevegelsene til vår WindBarge til å ligge innenfor 5 grader som en middelverdi i stamp og nacelle akselerasjoner til en maks verdi under 0,6g. Dette forutsetter fast ballastering langskips for å øke treghetsmomentet i stamp. Å øke treghetsmomentet og dermed egenperioden i stamp sammen med å introdusere mye av det vi kaller for viskøs dempning i fra avløsning skarpe kanter er måten å få kontroll på bevegelsene til en flyter som ligger i overflaten. Dette i kontrast til Hywind SPAR som ligger dypt nede i vannsøylen. Hilsen Jørgen R. Krokstad Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 "En turbin basert på flytende fundament kan oppleve opp i mot 10 graders avvik fra vertikalen. Statoil gjorde mange interessante observasjoner på dette under uttesting av Hywind i Norge." En vindturbin plassert på et flytende bølgekraftverk av typen "Multi-use" vil ha langt mindre avvik fra vertikalen enn 10 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå