wampster Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Hei. Er på jakt etter en hodelykt med mye lys og har sjekket litt her og der. Vet generelt lite om hodelykter, men kjøpte en på xxl ifjor og den ga veldig lite lys (synes jeg). Har sjekket litt rundt på ebay og funnet f.eks. denne. http://www.ebay.com/itm/10000LM-CREE-XM-L-T6-LED-Headlamp-Tactical-Headlight-Flashlight-Head-Light-Lamp/252702576369?rt=nc&_soffid=5034405309&_soffType=OrderSubTotalOffer&_trksid=p5731.m3795 Noen som vet noe om den, eller har tips til produsenter som leverer noe lignende i god kvalitet til en overkommelig pris? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Pris og kvalitet henger ofte sammen. Ville ha vært skeptisk til en lykt som koster 50kr, Og enda mer skeptisk til oppgitt lumen på slike lykter. Vil påstå at lykt til topptur stiller strengere krav enn langrenn, da man på topptur har større behov for å se hindringer på fjellet enn det å gå i et spor. Ulempen med ekstremt kraftig lykt er at du kun ser der lykten lyser, grunnet det kraftige lyset så blir du blendet av snøen og alt utenfor lyskjeglen blir helt svart. Så når jeg går i et spor så har jeg ofta lykta på svakeste innstilling. Gjerne ned mot 100 lumen, på denne lysstyrken ser jeg også det som måtte være utenfor lyskjeglen. Når jeg går på ski ned fra et fjell så benytter jeg meg av sterkere lys. Tidligere brukte jeg en lykt fra xxl med merket Magicshine på rundt 1000 lumens. Helt grei lykt, men batterilevetiden var et problem. Etter et års bruk hadde jeg kun 1 timers batteritid så det holdt akkurat til jeg var kommet meg opp på fjellet. Så var batteriet tomt og jeg måtte ha reservelykt. Lang historie kort så gikk jeg til innkjøp av Lupine Pico. Koster heroin men anbefales på det sterkeste. Denne lykten gir meg mulighet å dimme helt ned der jeg ikke trenger så veldig mye lys og dermed få laaaang batterilevetid, og jeg kan peise på med full pupp og lyse opp det jeg trenger når jeg skal gå ned fra fjellet, uten å være bekymret for batterilevetiden. https://www.oslosportslager.no/produkt/lupine-piko-x4-smart-core--1500-lumens-sykkelhodelykt-1617-38389.aspx Ja, den er svindyr. Men vil anbefale deg, hvis mulig, å legge penger i en kvalitetslykt av sikkerhetsmessige årsaker. Ihvertfall på topptur. Til langrenn så kan du nok gå for en billigere lykt siden du ikke trenger flombelysningen. Men gå for et anerkjent merke. Feks Black Diamond. Det er ihvertfall mine erfaringer. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Jeg bruker en Olight H25 til det du beskriver, og den fungerer ganske bra. Skulle ønske den hadde noe jevnere spredning av lyset, eller helst zoom, men det er ikke så viktig til aktiviteter som langrenn, sykling og lignende. Tiltingen av lykten er forresten noe løs, og virker ikke å være av beste kvalitet, men jeg har ennå ikke klart å ødelegge den. Ellers har jeg en Olight H15 Wave som backup, denne er egentlig veldig grei, men mangler litt lysstyrke på aktiviteter i fart. Flott om en går. I tillegg har den en diffuser en kan flippe ned for et jevnere lys som er greit til arbeid, finne ting i sekken og lignende. På jobb bruker jeg en LedLenser H7.2. Denne gir et veldig jevnt og bra arbeidslys og har i tillegg zoom om en trenger å se ting lengre unna. Ikke koster den stort heller. Problemet med denne er at den spiser batterier som i tillegg er noe knotete å skifte. Jeg bruker 12 - 16 AAA-batterier i løpet av en arbeidsdag (natt). Den finnes i en oppladbar versjon også, tror batteriet da varer lengre, men denne har jeg ikke erfaring med. Ikke se for mye på oppgitt lysstyrke, min erfaring er at opplevd lysstyrke og oppgitt lysstyrke sjeldent samsvarer. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2017 Takker for svar. Har bestilt en slik lykt og noen 10Mah oppladbare batterier. til 250kr så er det verdt et forsøk. I verste fall kan jeg bruke den som sykkellykt om våren/høsten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå