Martin Braathen Røise Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Akkurat nå: Millioner av bankkunder rammet av Evry-problemer Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Heh, det jeg opplevde i nettbanken i dag var "chatten er stengt". Greit å lukke unna slike forstyrrelser når man vet kundene plages. 7 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 I kjent stil med Evry (day I'm suffering) 6 Lenke til kommentar
Lars Fosdal Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Evry må vel snart bytte navn igjen for å beholde tilliten. 6 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Trodde redundans var en selvfølgelighet i våre dager, selv på harddiskkontrollere, servere. Montro om staten ser på Evry som samfunnsfiendtlig snart, og ilegger noen irettesettelser? 4 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Nullstille. Ikke beholde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Hmm. Altså det er bare oversikt over lånene som er tilgjengelig.. Betyr dette at her har bankene kjøpt bedre redundans? Lenke til kommentar
agnosticdiagnostic Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Trodde redundans var en selvfølgelighet i våre dager, selv på harddiskkontrollere, servere. Montro om staten ser på Evry som samfunnsfiendtlig snart, og ilegger noen irettesettelser? Det er vel fortsatt slik at redundans/dr på Mainframe koster pæng. Så da velger kunder å ta sjansen på at det ikke skal skje. Det er risk/gevinst kalkuleringer, og ikke hva som er best for kundene nødvendigvis. 1 Lenke til kommentar
Alexander Viken Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Hovedproblemet her er egentlig bankenes manglende vilje til å modernisere. Mange av disse systemene kjører på veeldig gamle IBM stormaskiner opp i alt det vanlige kaoset som kalles EVRY. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Hovedproblemet her er egentlig bankenes manglende vilje til å modernisere. Mange av disse systemene kjører på veeldig gamle IBM stormaskiner opp i alt det vanlige kaoset som kalles EVRY. Helt feil. Det er korrekt at de går på stormaskiner, men maskinene er nye. Alt dette ble nemlig migrert fra Evry sine gamle maskiner på Romsås til nye stormaskiner i datasenteret på Fet i juni i år. Mulig at noe ligger igjen - det vet jeg ikke. Det er heller ingen hensikt i å moderniser deler av kjernesystemene som går på stormaskiner, det er velfungerende systemer - og det er faktisk ikke her de største problemene er. Dagens problem er tydeligvis maskinvarerelatert og samt dårlig rendundans. Altså ville også et system som var nytt på mandag bli slått ut i et slikt tilfelle. 5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Hovedproblemet her er egentlig bankenes manglende vilje til å modernisere. Mange av disse systemene kjører på veeldig gamle IBM stormaskiner opp i alt det vanlige kaoset som kalles EVRY. Helt feil. Det er korrekt at de går på stormaskiner, men maskinene er nye. Alt dette ble nemlig migrert fra Evry sine gamle maskiner på Romsås til nye stormaskiner i datasenteret på Fet i juni i år. Mulig at noe ligger igjen - det vet jeg ikke. Det er heller ingen hensikt i å moderniser deler av kjernesystemene som går på stormaskiner, det er velfungerende systemer - og det er faktisk ikke her de største problemene er. Dagens problem er tydeligvis maskinvarerelatert og samt dårlig rendundans. Altså ville også et system som var nytt på mandag bli slått ut i et slikt tilfelle. Mine kontakter som jobber med dette virker ikke til å være enig med deg, de peker på gamle kjernesystemer som et problem. AtW 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Kontoinformasjon utilgjengelig Kontoinformasjon er dessverre utilgjengelig i nettbanken og SMS-banken. Bankkort og kredittkort fungerer i betalingsterminal, men ikke ved netthandel. Kredittkort fungerer i minibank. Dersom du ønsker å selge eksisterende aksjer, kan du ringe vår ordretelefon (...) Vår underleverandør jobber med å rette feilen og vi blir glad dersom du forsøker igjen litt senere. Nettbanken jeg nevnte at chatten var nede i var DNB, mens appen til Skandiabanken tydeligvis er mer stressa. De har ikke fått stoppet menyen, så det er interessant hvordan undersidene delvis kommer opp: Du har ingen konto hos oss. Ønsker du å opprette en konto, velg Åpne konto fra menyen. Kontoutskrift Kontoinformasjonen er dessverre ikke tilgjengelig for øyeblikket. For konto: - Avsluttet kredittkortkonto 0,00 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Evry må vel snart bytte navn igjen for å beholde tilliten. Her på huset refererer vi til de som Nevry. 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Stormaskinene skal ha redundans på alle bauger og kanter, men det stod noe om problem med diskkontroller. Antar dette er ekstern lagring. Nå brukes det vel FICON til ekstern lagring(med mindre nye ting har skjedd) og det er kun noen få enterprise disksystemer som støtter det(DS8000, VSP/GT, Symmetrix) som alle skal være svært solide. Men dette er vel nok en sak med nedetid hos Evry hvor de prøver seg med at det var en "komponentfeil" uten videre detaljering. Mitt tips er at dette er helt vanlig kløning. 4 Lenke til kommentar
Cervinus Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 I artikkelen står det: "Kortkjøp gikk gjennom på reserveløsning i butikk." Dette er rett og slett "Fake news" som fikk meg ut til et kjøpesenter i dag, uten kontanter. For mange fungerte eller fungerer ikke reserverløsningen i noen av butikkene (senest for en time siden). En teori jeg har sett er at det skyldes at butikkene selv bruker banker som er rammet. Da vil ikke reserverløsningen fungere. 2 Lenke til kommentar
agnosticdiagnostic Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Stormaskinene skal ha redundans på alle bauger og kanter, men det stod noe om problem med diskkontroller. Antar dette er ekstern lagring. Nå brukes det vel FICON til ekstern lagring(med mindre nye ting har skjedd) og det er kun noen få enterprise disksystemer som støtter det(DS8000, VSP/GT, Symmetrix) som alle skal være svært solide. Men dette er vel nok en sak med nedetid hos Evry hvor de prøver seg med at det var en "komponentfeil" uten videre detaljering. Mitt tips er at dette er helt vanlig kløning. Tror ikke det er vanlig kløning i dag, men I/O kort problemer på mainframe. Så EVRY er vel avhengig av at IBM skal løse dette problemet. Det kommer vel frem i løpet av kveld/helgen får man håpe Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Evry day Evry error Evry fucking time EVRY!!! Skulle kjøpe ruter-billett til datteren min på lørdagen, men fikk ikke gjennomført kjøp. Prøvde å slette appen og installere på nytt, men fikk ikke registrert kortet mitt i appen. Første som slo meg da, var at nå var det store problemer, som måtte være hos vår "kjære venn" Evry. Prøvde bilettkjøp via Vipps for å sjekke, fungerte selvsagt ikke. Da var det bare å sjekke nettnyhetene, og selvsagt var det oppslag der. Å påstå at dette kom opp igjen på fredagen allerede er dermed fullstendig feil. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Sjekket pakkesporing på Posten. Der har de visst til slutt fått det opp å gå igjen, men med store forbehold om at det kan være stooore etterslep i sporingsoppdatering som først visstnok skal fikses lørdag. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Heh, det jeg opplevde i nettbanken i dag var "chatten er stengt". Greit å lukke unna slike forstyrrelser når man vet kundene plages. Men hva skal du med chat om nettbanken ikke fungerer? Funker det ikke, så funker det ikke. Facebook kan brukes som klagemur, noe det bare blir uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå