Gå til innhold

Er det mulig å integrere klan-innvandrere?

lada1

Anbefalte innlegg

Jeg såg på TV her om dagen en dame med hijab og som klagde over at hun ikke ble oppfatten som "norsk". Begrepet rasisme ble antydet (fikk jeg følelsen av). Dama hadde forøvrig ganske "arisk" utseende :-)

Men er det ikke slik at de fleste (dog ikke alle - men mer enn 50 prosent?) damer med hijab tilhører en klanlignende kultur/storfamilie der "sjefen" (en "bestefar") bor og lever i  f.eks. Pakistan? Om denne machoen ("bestefar"/klanleder) ikke bor i land som Pakistan, så lever han sosialt sett der og kan med liten sannsynlighet snakke norsk, stemmer på eller heier på diktatorer i f.eks. Pakistan og er ellers kjemisk fri for demokratiske ideer. Han skal gjerne putte nesen i hvem denne hijab-jenta skal gifte seg med etc etc. Og hun skal gjerne brukes til at noen får en billett til Norge. Slik blir denne "bestefar" en ekstra viktig person (i f.eks. Pakistan). Han blir en "super-bestefar" :-) Dette er også en grunn til å ha kontroll over denne hijab-jenta.

Og hun klager over at hun ikke blir oppfattet som norsk? :-)  Selvfølgelig er hun ikke det (med en vesentlig sannsynlighet > 50 prosent?). Trist - men sannt. Og *det* må hun da gjøre noe med og helst bevise det  - og ikke bare sutre dersom hun vil bli oppfattet som "norsk" men blir møtt med skepsis. I utgangspunktet kan hun jo ikke bli mye integrert i dette samfunnet.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen nordmenn går med hijab.

Kari påpeker at hun er norsk og hun går med hijab.

Ja, men ingen ekte nordmenn går med hijab.

Og hvordan tenker du deg at hun skal "bevise" at hun er norsk, da...?

Etnisitet er en sosialt konstruert merkelapp uten en fast definisjon - uansett hva "Kari" måtte bevise så kan måltavlen flyttes til hennes disfavør.

• Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

Feil, og feil.

Det er mange nordmenn som går med hijab. Men de er kanskje ikke nordmenn i dine øyne? Selv om de er født og oppvokst her? Hva med de som er "etnisk norske", og som har konvertert til islam? Er heller ikke de ekte nordmenn?

En kollega av meg er en konvertitt, og jeg kan ikke tenke meg at det er mulig å være mer norsk enn henne.

En nordmann er en person med norsk pass.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Det er mange nordmenn som går med hijab. Men de er kanskje ikke nordmenn i dine øyne? Selv om de er født og oppvokst her?

Hva med de som er etnisk norske, og som har konvertert til islam? Er heller ikke de ekte nordmenn?

En kollega av meg er en slik konvertitt, og jeg kan ikke tenke meg at det er mulig å være mer norsk enn henne.

Riktig.

Ikke nå lengre.

Hun ga opp det å være "Norsk" når hun konverterte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etnisitet er en sosialt konstruert merkelapp uten en fast definisjon - uansett hva "Kari" måtte bevise så kan måltavlen flyttes til hennes disfavør.

Hva gir deg retten til å bestemme hvem som er en såkalt "ekte nordmann"? Det er i spesielt at understreker etnisitet som et sosialt konstrukt, uten at du gjør det samme med nasjonalitet. Hvorfor?
Lenke til kommentar

For en latterlig fjern påstand.

Gjelder det alle religioner, eller kun islam?

Det gjelder i hvert fall Islam.

Hvilke kriterier legger du i å være norsk?

Hvor man er født, oppvokst og bor kan åpenbart ikke ha noe med det å gjøre..

Kan ikke få både i pose og sekk når man underkaster seg en fremmed religion som feks Islam.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ingen sterke behov for å oppfattet noen som norske, eller ikke norske. 

Geir :)

Denne greia er en ikke-religiøs (delvis "klan-politisk") side ved "islam". Det er viktig for aktører i bl.a. Pakistan at de kan bruke sin "klan" for å skaffe billetter til det "rike" Vesten. Dette gjør dem viktige (og gjerne litt rike) i Pakistan. Det er altså et poeng for klan-ledere i bl.a. Pakistan å kontrollere "sine" ungdummer i Norge. Da må de ikke integreres for mye i samfunnet som de bor i. Hijab er gjerne en del av denne strukturen. Det (bruk av hijab) inngår i sosial kontroll av "deres" jenter som altså blir sett på som en ressurs for å skaffe "billetter" til Vesten. Slik sett representerer ikke disse jentene det norske samfunnet. De "representerer" klanledere i f.eks. Pakistan. Thats it! :-) 

Tipper at mer en 50 prosent av unge jenter, som bruker hijab, inngår i en slik sammenheng. Denne sosiale kontrollen - styrt av udemokratiske klan-ledere i bl.a. Pakistan (som gjerne er for steining av ikke-troende) - gjør at disse jentene sin skjeble er utanforskap i det norske samfunnet. De bør bli mer bevisst på dette. Ønsker de å bli brukt på denne måten? 

Og ikke støye til denne diskusjonen med at det er "rassisme" å bidra til at disse unge jentene blir mer bevisste på at de blir brukt. Kanskje minst rassistisk å hjelpe dem i frigjøringen?

Jeg tipper at radikaliseringen av islam har mye med at klan-ledere i bl.a. Pakistan skal skaffe seg "billetter" til Vesten. Latterlig at man her forstår så lite av dette.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Denne greia er en ikke-religiøs (delvis "klan-politisk") side ved "islam". 

Snip....

Deler en del av dine betraktninger her. Jeg skal dog ikke begi meg inn på prosentregning. Jeg synes absolutt vi skal støtte muslimske jenters frigjøring. (Så kan man diskutere hvordan man gjør det best.)

Men spørsmålet var hvordan denne jenta skal "bevise" at hun er norsk. Om hun er i en klan-skvis her som du illustrerer, kan hun bare være norsk (hva nå det er i denne sammenheng) ved å bryte med sin familie? Premisset her er jo at hun kunne vært en annen om hun ikke befant seg i denne situasjonen, og at dette andre er norsk, mens hun ikke kan føle seg norsk og samtidig respektere sin bakgrunn. 

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg tror vi trenger en liste her over hva en nordmann kan gjøre og mene og fortsatt være norsk. Kanskje Listhaug kan sette ned et "norskhetsutvalg" som bestemmer kriteriene for å kunne kalle seg norsk. Hva kan man tro (på), hva kan mene, hvordan kan man kle seg, hvilket flagg man sverger lojalitet til, må man være nasjonalist, har botid (år/generasjoner) noe å si, hudfarge, statsborgerskap?

• Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Feil, og feil.

Det er mange nordmenn som går med hijab. Men de er kanskje ikke nordmenn i dine øyne? Selv om de er født og oppvokst her? Hva med de som er "etnisk norske", og som har konvertert til islam? Er heller ikke de ekte nordmenn?

En kollega av meg er en konvertitt, og jeg kan ikke tenke meg at det er mulig å være mer norsk enn henne.

Riktig, hele saken som er opprettet mot henne er basert på en tankefeil, flott at du fanget opp at påstander som det der ikke henger på greip, men forventet egentlig at flere skulle klare å se at det nesten er en eksakt kopi av det mest velkjente no true Scotsman eksempelet:

Person A: "No Scotsman puts sugar on his porridge."

Person B: "But my uncle Angus likes sugar with his porridge."

Person A: "Ah yes, but no true Scotsman puts sugar on his porridge."

Hva gir deg retten til å bestemme hvem som er en såkalt "ekte nordmann"? Det er i spesielt at understreker etnisitet som et sosialt konstrukt, uten at du gjør det samme med nasjonalitet. Hvorfor?

Bingo. 

Lenke til kommentar

Jeg tror vi trenger en liste her over hva en nordmann kan gjøre og mene og fortsatt være norsk. Kanskje Listhaug kan sette ned et "norskhetsutvalg" som bestemmer kriteriene for å kunne kalle seg norsk. Hva kan man tro (på), hva kan mene, hvordan kan man kle seg, hvilket flagg man sverger lojalitet til, må man være nasjonalist, har botid (år/generasjoner) noe å si, hudfarge, statsborgerskap?

Grøss :s

Lenke til kommentar

Haha, huff for et skrekkeksempel. Verste er at det sikkert hadde fått støtte av Listhaug-supportere.

Lenke til kommentar

(...)

Feil, og feil.

Så du mener altså at om jeg som blendahvit nordmann flytter til f.eks Somalia og skaffer meg somalisk pass så blir jeg vipps, somalier over natten? Det spiller ingen rolle om jeg lærer språket, kulturen, sosiale normer etc?

Venstreekstreme har som kjent ofte vanskelig for å ta til seg synspunkter som ikke passer i dems virkelighetsoppfatning så jeg skal forsøke å få deg til å visualisere og forstå hvor bak mål din påstand om alle med norsk pass er nordmenn, er:

Olje & shippingmagnaten John Fredriksen er født i Eidsvoll 1944. Han bor i London men har kypriotisk statsborgerskap. Han snakker ikke hverken gresk eller tyrkisk.

Er John Fredriksen greker? Engelskmann? Eller tyrker kanskje?

Ang kollegaen din:

Det er selvsagt mulig at etnisk norske konverterer til islam.

I samme sekund som de gjør det, kaster dem også verdier som likestilling, antirasisme, og religionsfrihet, ytringsfrihet mm ut av vinduet. Dette (og fler) er verdier de fleste etnisk norske er vokst opp med og er blitt indoktrinert med fra vi begynte i barnehagen.

En ekte muslim som faktisk følger hva som står skrevet i koranen, vil aldri noensinne kunne fungere litt en gang, i et moderne vestlig samfunn som Norge.

De muslimene som lever fredelig i Europa og heller ikke aktivt nedkjemper og forfølger "vantro/kuffar" kan ikke kalle seg muslimer.

Kan du ikke håndhilse på din kollega og spørre hva hun tenker om

Likestilling?

Rasisme?

Blasfemi?

Kjønnslemlestelse?

Ytringsfrihet?

Sharia?

Sannsynligvis vil du bli anklaget for rasisme, nynazisme, høyreekstremisme og breivik-sympatisør om du så mye som hinter til disse spm.

Men er du heldig får du svar.

Isåfall vil du raskt finne ut om hun følger koranen eller ikke.

Hvis ikke, nei da kan hun naturligvis heller ikke kalle seg muslim.

Hvis ja? Da bør du holde god avstand til henne, da hun i praksis ønsker deg død.

Om du selv er muslim kan du senke skuldrene, da er du trygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...