cyra82 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Hei.Jeg har siden desember i fjor vasket litt nå og da og fått 150,- pr time for dette.Jeg tenkte ikke dette skulle bli noe ofte,men det ballet på seg ved at personenes venner også gjerne ha vask.DUMT av meg var å motta alt dette via Vipps og så på konto.Så nå har jeg kontobevegelser som forteller at jeg siden desember har mottatt 32.000 kr som har mange av de samme betalere og samme beløp til samme tid,som 600,- 600,-600,-600,- om og om igjen.Dette er i og for seg ikke en stor sum og såpass lite at jeg trolig ikke hadde måtte betalt mye skatt av dette,og dette er noe jeg burde ordnet opp i tidligere,men jeg trodde dette bare skulle bli noen få vask til jeg startet skole.I stedet for skole har det heller blitt mer vask. Det frister IKKE å kontakte skatteetaten og si det som det er..Men jeg vil likevel gjerne gjøre ting riktig,og betale hva det enn måtte være i skatt. Men de jeg har vasket hos vil vel mest sannsynlig ikke bry seg en døyt om disse småbeløpene. Hva kan jeg gjøre og hvordan gå frem? Om arbeidsgiver rapporterer dette inn som lønnet arbeid i heimen så lang tid etter?? Jeg er nysgjerrig på hva skatteetaten vil si om dette?Vil de reagere på at vi nå plutselig etter 9 mnd kommer og rapporterer inn arbeid og vil betale skatt?Dette skal egentlig skje hver mnd,men her blir det da først etter 9 mnd...Jeg er ferdig med vasking også,siste vask var for en uke siden,men betalingene har jo skjedd hver 14 dag,samme beløp.Er jo redd det skal bli en form for reaksjon fra skatteetaten pga dette,at vi kommer så sent.Er også redd at om jeg ikke gjør noe med de finne ut av dette på en eller annen måte uansett? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Jeg skal egentlig vente til Krikkert eller noen andre med faglig kompetanse svarer, men jeg har sett nok "investigation"-programmer til å vite at; Den som er først inn døra får den beste avtalen. Ta en tur til skattekontoret og be om utrédning. 1 Lenke til kommentar
K N Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Uten at jeg kan dokumentere mitt "utsagn" her nå, så mener jeg å ha hørt på radio at det å melde fra om slikt til skatteetaten ikke medfører straffeskatt. Best å ha alt på det rene Lenke til kommentar
cyra82 Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Uten at jeg kan dokumentere mitt "utsagn" her nå, så mener jeg å ha hørt på radio at det å melde fra om slikt til skatteetaten ikke medfører straffeskatt. Best å ha alt på det rene Ja,den ser jeg.Men det er arbeidsgiverne som må sende inn skjema og jeg tror ikke de er mye lystne på å begynne med det for en så liten sum..Er snakk om kanskje 1600,- kr i skatt totalt fra 3 forskjellige.Hvordan kan dette bli oppdaget om vi ikke gjør noe med det?Og OM det skulle bli oppdaget kommer det vel en tilleggskatt på 20% mener jeg,men blir man "straffet" på andre måter?Går det så langt at en slik sum vil medføre at dette blir sett som straffbart?Som "politi-straffbart" ? Lenke til kommentar
K N Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Uten at jeg kan dokumentere mitt "utsagn" her nå, så mener jeg å ha hørt på radio at det å melde fra om slikt til skatteetaten ikke medfører straffeskatt. Best å ha alt på det rene Ja,den ser jeg.Men det er arbeidsgiverne som må sende inn skjema og jeg tror ikke de er mye lystne på å begynne med det for en så liten sum..Er snakk om kanskje 1600,- kr i skatt totalt fra 3 forskjellige.Hvordan kan dette bli oppdaget om vi ikke gjør noe med det?Og OM det skulle bli oppdaget kommer det vel en tilleggskatt på 20% mener jeg,men blir man "straffet" på andre måter?Går det så langt at en slik sum vil medføre at dette blir sett som straffbart?Som "politi-straffbart" ? Skal de sende inn skjema? For hva? Jeg tror ikke summen du nevner her vil tyde på noe straffbart i form av at Politiet vil involveres, men at du får straffeskatt. Dog her skal jeg ikke uttale meg så mye, da jeg ikke har vært borti liknende tilfeller. Men du kan få rettet opp i inntekten din hos Skatteetaten for hva du har tjent. Lenke til kommentar
cyra82 Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Uten at jeg kan dokumentere mitt "utsagn" her nå, så mener jeg å ha hørt på radio at det å melde fra om slikt til skatteetaten ikke medfører straffeskatt. Best å ha alt på det rene Ja,den ser jeg.Men det er arbeidsgiverne som må sende inn skjema og jeg tror ikke de er mye lystne på å begynne med det for en så liten sum..Er snakk om kanskje 1600,- kr i skatt totalt fra 3 forskjellige.Hvordan kan dette bli oppdaget om vi ikke gjør noe med det?Og OM det skulle bli oppdaget kommer det vel en tilleggskatt på 20% mener jeg,men blir man "straffet" på andre måter?Går det så langt at en slik sum vil medføre at dette blir sett som straffbart?Som "politi-straffbart" ? Skal de sende inn skjema? For hva? Jeg tror ikke summen du nevner her vil tyde på noe straffbart i form av at Politiet vil involveres, men at du får straffeskatt. Dog her skal jeg ikke uttale meg så mye, da jeg ikke har vært borti liknende tilfeller. Men du kan få rettet opp i inntekten din hos Skatteetaten for hva du har tjent. Så vidt jeg vet er det et skjema kalt "melding om lønnet arbeid i heimen" og skal fylles ut via altinn og sendes fra den første lønnen.Skattefritt under 6000 kr pr år men overstiger det den grensen skal det betales skatt.Jeg er gift og får ikke frikort.Har regnet ut at jeg egentlig skylder staten 1600,- kr i skatt da.. Jeg har skrevet til arbeidsgiverne og de mente det var bare å glemme dette,da det mest sannsynlig ikke ville bli noe ut av det.Jeg tror jo også at de egentlig kanskje synes det er dumt å måtte levere inn noe skjema de egentlig skulle sendt fra og med januar. Det eneste jeg frykter er jo strenge reaksjoner.Jeg mener at jeg ikke kan rette opp i inntekten selv.Jeg kan sikkert endre skattekort fra 0 til 30000 i "hittil tjent i år" men hva da med arbeidsgiver? De er jo ikke med på dette.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 http://www.dinside.no/bolig/du-kan-bli-straffet-om-de-ikke-skatter/61713945 http://www.klikk.no/bolig/ti-grunner-til-ikke-a-velge-svart-arbeidskraft-2249185 Finner masse artikler om "arbeidsgiver", men ingen om den som utfører arbeidet Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Du får altså 150,- per time. Du vasker fire timer hver gang, altså 600,- Du vasker to ganger per måned, altså 1200,- Du har vasket siden desember, altså i ni måneder, totalt 32 000,- Det utgjør omtrent 3500,- per måned Er det da slik at du vasker for tre husstander? Dersom du får mer enn 6000,- per år, per husstand, fra alle de du har vasket hos, så er jo alle inntektene dine å anse som skattepliktige, ikke bare det som er overskytende. Du skal altså betale skatt av hele beløpet på 32 000,- Som oftest så oppdages ikke slike ting, og det er jo snakk om mindre beløp, men det er på den andre siden skattesvindel dersom du vet at du skulle betalt skatt, og unnlater å gjøre det. Det er korrekt at det er arbeidsgiver som i første omgang har ansvaret for å rapportere dette, ikke deg, men de aller fleste er nok ikke så veldig nøye på denne typen vederlag for mindre jobber i hjemmet, og det er en litt mye styr for folk flest å plutselig bli "arbeidsgiver" på grunn av litt vaskehjelp. Nå er jeg litt usikker, men du som privatperson skal vel betale skatt når året er omme, og må da endre din selvangivelse dersom beløpene ikke er oppført der. Du kan selvfølgelig kontakte skatteetaten for hjelp, hvorvidt det vil føre til straffeskatt eller ikke vet ikke jeg, men det vet sikkert Krikkert. Personlig hadde jeg nok latet som ingenting, å satset på at det gikk bra, men råd på internet er verdt omtrent det du betalte for de, og det er altså skattesvindel å unnlate å betale skatt du burde visst at du skulle betale. Endret 5. oktober 2017 av adeneo Lenke til kommentar
cyra82 Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Det er snakk om 4 hus, der et har betalt meg 11.000, et har betalt meg ca 13.000 og de to siste kanskje 4000 hver. Fra min side var det kun ment å vaske noen få ganger, men mer ble det. Jeg har ikke hatt inntekt i år i det hele tatt, og har heller ikke skattet noe. Jeg har sett på sidene til skatteetaten, der man kan endre skattekortet. Om jeg fører på selv under "hittil tjent i år" 30.000, vil det komme opp at jeg skylder 1600 kr. Er dette noe jeg kan betale selv uten å måtte involvere arbeidsgiver? De vil nok ikke ha noe med dette å gjøre. Og så lenge en straffeskatt kommer, er det bedre enn at man skal få strengere straffer som å bli anmeldt.. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Er ikke sikkert du kommer over frikortgrensa en gang i år. Så bare oppgi hva du har tjent i selvangivelsen, så er det vel ok? Lenke til kommentar
cyra82 Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Jeg har ikke frikort. Jeg er gift og dermed skattepliktig fra første krone. Jeg skylder ut i fra hva jeg regnet ut 1600 kroner. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 DUMT av meg var å motta alt dette via Vipps og så på konto.Så nå har jeg kontobevegelser som forteller at jeg siden desember har mottatt 32.000 kr som har mange av de samme betalere og samme beløp til samme tid,som 600,- 600,-600,-600,- om og om igjen. Kanskje på tide å betale tilbake disse pengene du har "lånt" hos dine venner. Lenke til kommentar
cyra82 Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2017 DUMT av meg var å motta alt dette via Vipps og så på konto.Så nå har jeg kontobevegelser som forteller at jeg siden desember har mottatt 32.000 kr som har mange av de samme betalere og samme beløp til samme tid,som 600,- 600,-600,-600,- om og om igjen. Kanskje på tide å betale tilbake disse pengene du har "lånt" hos dine venner. Der sa du noe... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 http://www.prosent.no/okonomi/skatt/ma-jeg-betale-skatt-av-hobbyinntekt/ http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/hobby-smajobber-og-ekstrainntekt/ Jeg ville sørget for kontant betaling fra nå av. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Hei. Jeg har siden desember i fjor vasket litt nå og da og fått 150,- pr time for dette.Jeg tenkte ikke dette skulle bli noe ofte,men det ballet på seg ved at personenes venner også gjerne ha vask. DUMT av meg var å motta alt dette via Vipps og så på konto.Så nå har jeg kontobevegelser som forteller at jeg siden desember har mottatt 32.000 kr som har mange av de samme betalere og samme beløp til samme tid,som 600,- 600,-600,-600,- om og om igjen. Dette er i og for seg ikke en stor sum og såpass lite at jeg trolig ikke hadde måtte betalt mye skatt av dette,og dette er noe jeg burde ordnet opp i tidligere,men jeg trodde dette bare skulle bli noen få vask til jeg startet skole.I stedet for skole har det heller blitt mer vask. Det frister IKKE å kontakte skatteetaten og si det som det er..Men jeg vil likevel gjerne gjøre ting riktig,og betale hva det enn måtte være i skatt. Men de jeg har vasket hos vil vel mest sannsynlig ikke bry seg en døyt om disse småbeløpene. Hva kan jeg gjøre og hvordan gå frem? Om arbeidsgiver rapporterer dette inn som lønnet arbeid i heimen så lang tid etter?? Jeg er nysgjerrig på hva skatteetaten vil si om dette?Vil de reagere på at vi nå plutselig etter 9 mnd kommer og rapporterer inn arbeid og vil betale skatt?Dette skal egentlig skje hver mnd,men her blir det da først etter 9 mnd...Jeg er ferdig med vasking også,siste vask var for en uke siden,men betalingene har jo skjedd hver 14 dag,samme beløp.Er jo redd det skal bli en form for reaksjon fra skatteetaten pga dette,at vi kommer så sent.Er også redd at om jeg ikke gjør noe med de finne ut av dette på en eller annen måte uansett? Du kan tjene 6000kr skattefritt pr år, for arbeid hjemme hos folk (så lenge dette ikke er din primær-jobb, dvs, du er student eller jobber med annet som hovedjobb). MEN, og dette er viktig: Grensen på 6000 gjelder pr person! Det vil si, at du kan tjene 6000 fra hver eneste person du har vasket for. Det er bare om en enkelt "arbeidsgiver" har betalt deg mer enn 6000 iløpet av et år, at du må skatte. Endret 6. oktober 2017 av Drogin Lenke til kommentar
0laf Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 MEN, og dette er viktig: Grensen på 6000 gjelder pr person! Per husstand, men close enough ! Lenke til kommentar
cyra82 Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2017 Men nå er jo allerede skaden gjort.Jeg er ferdig med å vaske,men har likevel dette hengende i tankene. Det ene huset jeg vasket betalte mannen og kona annenhver gang,begge tilsammen over 6000 kr hver.Et tredje hus betalte ca 10500 kr og et hus betalte 4-5000 kr.De over grensa er skattepliktig mens de under 6000 vet jeg ikke om trengs å melde inn engang.Uansett,skaden er gjort og da lurer jeg på hva jeg skal gjøre; La det gå sin gang og gå ut i fra at dette ikke blir oppdaget,i verste fall ende opp med en tilleggsskatt,men ingen anmeldelse til politiet?? Forandre skattekortet mitt fra 0 kr til opptjent hittil i år 33.000 kr og/eller justere tallet på selvangivelsen neste år fra kr 0 til 33.000 kr? Problemet nå er at selv om jeg mer enn gjerne betaler de 1600 kr til skatteetaten,vil ikke huseierne komme rekende så lenge etter,da de sikkert nok synes dette bare er flaut. Hvordan kan jeg melde inn inntekt og betale skatt om jeg må gjøre det alene?Det er jo de som skal det,og vil de ikke,må jeg respektere det.Jeg vil nødig lage et styr med dem pga dette nå. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Da høres det ut som du definitivt må skatte av det ja. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Det er ikke svart arbeid i 2017 før du unnlater å oppgi det i skattemeldingen din som leveres i april 2018. Ta det rolig. Tilleggsskatt eller noen form for straff kommer aldri på tale før du bryter denne plikten. Det kan ha skjedd noe svart arbeid i 2016 (siden du sa du begynte i desember 2016) men her er det vel ikke snakk om at man overstiger beløpsgrensene jeg nevner nedenfor, og da er man også utenfor skatteunndragelsestilfellene. For det første - inntekter opp til 6000,- kr for arbeid i hjemmet er skatte-, trekk-, og innberetningsfrie (jf. skatteforvaltningsforskriften § 7-2-1 første ledd). I tillegg til dette kan et beløp inntil 1000,- kr per år anses som skattefritt hvis dette utbetales for å dekke merutgifter (§ 7-2-1 annet ledd). Beløpsgrensen gjelder per utbetalerhusholdning per år. For det andre - brudd på innberetnings- og trekkplikten er oppdragsgivers problem, men skatteplikten er ditt problem, og skatteplikten avgjøres ved skattemeldingen. Det du skal gjøre er å sende inn riktig skattemelding i april 2018. For det tredje - selv om du er gift har du eget frikortbeløp på 55 000 kr per år. Dette er ikke avhengig av sivilstand (det er knyttet til nedre grense for trygdeavgift og minstefradrag, og disse er uavhengig av sivilstand). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå