Mento Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Hei! Har to familiemedlemmer som er satt i en vanskelig situasjon. Mannen i forholdet har blitt lagt inn på sykehjem. Han er eldre og helsen, både mentalt og fysisk, skranter. Sammen med kona eier han et hus, uten gjeld. Han har en relativt dårlig pensjon, mens kona er minsepensjonist. Huset de eier er taksert til i overkant 2 millioner, mindre enn de fleste leiligheter i området koster. Han er forsørger, ingen har formue. Ingen verdier i kjøretøy eller annen bolig. For et par dager siden ble vedtaket om egenbetaling for helseinstitusjonsinnleggelse (antageligvis et annet begrep enn dette) fattet. Han blir trukket 85%, noe som gjør at han sitter igjen med underkant 2000 kr i måneden mens konen får i overkant 1000kr i forsørgerbidrag. Etter vedtaket falt er situasjonen dramatisk for konen i forholdet. Faste utgifter er problematisk i seg selv, mens det blir umulig å reparere noe som kan gå galt. Det har gått rundt med to lønninger, men nå ser det virkelig dramatisk ut. I vedtaksbrevet refereres det til folketrygdsloven §22-7 med et regnestykke som ser riktig ut ift vedtaket - altså 85% egenbetaling. Jeg ønsker å levere en klage (dette er eldre mennesker som ikke helt får til dette selv) på deres vegne, eller i det minste vurdere om det er grunnlag for å klage. Så er det noen som kan peke meg til lover som gir meg en god sak? Da tenker jeg på å få ned egenandelsprosenten. Takk på forhånd. Endret 5. oktober 2017 av Mento 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Nei. Hvorfor, får jeg ikke lov til å skrive. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Kona kan søke om bostøtte hos husbanken Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1349 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8PEGg Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Velkommen til Norge, dette er hva du får igjen for etter å ha betalt skatt et helt liv. Er det ikke sinnsykt? Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Selvsagt skal du klage/anke, sammen med en utførlig forklaring på hvordan dette påvirker konas økonomiske situasjon. I tillegg bør du ta kontakt med NAV og forhøre deg om mulige støtteordninger som kan være aktuelle. I utgangspunktet er et trekk på 85% av pensjon helt standard for alle sykehjemspasienter, men om eller i hvilken grad ektefelles situasjon vanligvis er et moment vet jeg ikke. Kommunen har helt sikkert anledning til å gjøre en skjønnsmessig justering, men om de er interessert i det er en helt annen sak. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Det er denne bestemmelsen som regulerer vederlag på sykehjem: https://lovdata.no/forskrift/2011-12-16-1349/§3 "Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp på kroner 8 000 pr. år, kan det kreves betalt 75 prosent årlig. Av inntekter utover folketrygdens grunnbeløp betales inntil 85 prosent. Betalingen skal begrenses slik at enhver har i behold til eget bruk minst 25 prosent av folketrygdens grunnbeløp i tillegg til fordelen av fribeløpet." Så er det slik at mor har rett på en del av fars penger for å kunne fungere økonomisk i sin egen bolig. Dette fremgår her: https://lovdata.no/forskrift/2011-12-16-1349/§5 Dersom den som oppholder seg i institusjon mv. har hjemmeboende ektefelle eller mindreårig barn, eller helt eller delvis forsørger barn over 18 år, skal det gjøres fradrag i beregningsgrunnlaget. Fradraget skal minst tilsvare de brutto pensjonsytelser ektefelle/barn ville fått fra folketrygden dersom institusjonsbeboeren var død. Dersom ektefelle/barn mottar egen arbeidsinntekt eller pensjon fra folketrygden, skal de beregnede brutto pensjonsytelser i forrige punktum reduseres krone for krone mot ektefelle/barns arbeidsinntekter og pensjon fra folketrygden. I tillegg gjøres det fradrag med et beløp som tilsvarer 50 prosent av beboerens brutto offentlige pensjoner etter samordning og 50 prosent av beboerens brutto private pensjonsytelser. Fradrag kan også fastsettes på grunnlag av hva som er rimelig ut fra vedkommendes inntekt og forholdene for øvrig. Dersom det i særlov er gitt bestemmelser om minsteytelse under opphold på institusjon mv. skal disse legges til grunn. Fradrag skal skje etter at inntekten er fratrukket skatt og gjeldsrenter. Jeg synes dere skal levere en klage. Husk at det er far som skal levere klagen, her naturlig representert av mor, alternativt kan mor fremlegge fullmakt til deg. Skriv i klagen hva dere mener og legg også ved det årlige budsjettet til mor, helst med bilag. Dersom kommunen ikke endrer vedtaket etter en klage, går den videre til Fylkesmannen for endelig behandling. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå