Gå til innhold

Tips til luftrenser?

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med kjøp og bruk av luftrenser?

Ser denne har fått -en- positiv men grundig anmeldelse. http://www.clasohlson.com/no/Luftrenser/36-6497?LGWCODE=366497000;83825;6293&gclid=EAIaIQobChMI7cDT9__Z1gIV0oKyCh00iQbgEAQYASABEgIcofD_BwE

Bor i en gammel leilighet. Det er én leilighet ved siden av, og det er noe feil med avtrekksvifta i den leiligheten, slik at matlukt og stekeos blir blåst nærmest rett inn i leiligheten min.. og huseier er svært treg og uinteressert i å gjøre noe med det. Det kan være lukt her i opptil 24 timer, selv med full gjennomtrekk... Så jeg lurer på om, hvis jeg setter den nær kilden til denne "forurensningen", vil det ha en virkningsfull effekt? Bør jeg kjøpe 2 stk? ^^ All deling av erfaring settes pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne saken:

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/EAP300/electrolux-oxygen-luftrenser-eap300

Skaffet mest for pollen, men synes den fungerer veldig bra når det gjelder alt mulig annet også, matlaging, gasser av forskjellige typer (datterens neglelakk, hårspray, parfyme osv).

Den har en egen luftføler og normalt hører man den ikke, men den drar automatisk på når det er ting i luften.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den så helt suverén ut. Kan nok tenkes det er best å legge til en tusenlapp og få kvalitét ja. 70 m2 anbefalt romstørrelse, dét er dobbelt av hva jeg har. Vil heller ha for mye enn for lite. 26 desibel, det tror jeg er mindre enn pc-vifta. Ikke dårlig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvordan er det med en luftrenser på soverom?

Har symptomastma + støvallergi. Opplever at jeg er tildels tett i halsen når jeg våkner.

Bor i et nytt hus, men må likevel ha vinduet åpent om natten for å få frisk luft inn.

Har derfor vurdert luftrenser, men usikker på om det har noen effekt til det formålet? 

Lenke til kommentar

Den så helt suverén ut. Kan nok tenkes det er best å legge til en tusenlapp og få kvalitét ja. 70 m2 anbefalt romstørrelse, dét er dobbelt av hva jeg har. Vil heller ha for mye enn for lite. 26 desibel, det tror jeg er mindre enn pc-vifta. Ikke dårlig.

Ja, den lager jo litt lyd, men på det laveste nivået drukner dette i lyd fra tv og stereoanlegg. Men når den drar på så bråker den, men det skjer kun når den finner noe å "rense" - men den demper seg ganske raskt. På en måte litt betryggende, det betyr at den utfører det den skal.

Samtidig så har den også en lysføler - slik at den aldri øker turtallet når det er mørkt, så man slipper å bli vekket av den.

I pakken medfølger det et Hepa filter (som varer 1 år) og 3 aktiv kull filter som skiftes hver 3-4 måned. Nye filter koste 600-700 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, den lager jo litt lyd, men på det laveste nivået drukner dette i lyd fra tv og stereoanlegg. Men når den drar på så bråker den, men det skjer kun når den finner noe å "rense" - men den demper seg ganske raskt. På en måte litt betryggende, det betyr at den utfører det den skal.

Samtidig så har den også en lysføler - slik at den aldri øker turtallet når det er mørkt, så man slipper å bli vekket av den.

I pakken medfølger det et Hepa filter (som varer 1 år) og 3 aktiv kull filter som skiftes hver 3-4 måned. Nye filter koste 600-700 kr.

Edit: Jeg har min plassert et par meter utenfor soveromsdøren og blir ikke plaget av støy. Har vinduet lukket og døren åpen i pollensesongen - ellers lufter jeg. Men tror luftrenseren støyer litt for mye til å plasseres på soverommet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Noen som har erfaring med kjøp og bruk av luftrenser?

Ser denne har fått -en- positiv men grundig anmeldelse. http://www.clasohlson.com/no/Luftrenser/36-6497?LGWCODE=366497000;83825;6293&gclid=EAIaIQobChMI7cDT9__Z1gIV0oKyCh00iQbgEAQYASABEgIcofD_BwE

Bor i en gammel leilighet. Det er én leilighet ved siden av, og det er noe feil med avtrekksvifta i den leiligheten, slik at matlukt og stekeos blir blåst nærmest rett inn i leiligheten min.. og huseier er svært treg og uinteressert i å gjøre noe med det. Det kan være lukt her i opptil 24 timer, selv med full gjennomtrekk... Så jeg lurer på om, hvis jeg setter den nær kilden til denne "forurensningen", vil det ha en virkningsfull effekt? Bør jeg kjøpe 2 stk? ^^ All deling av erfaring settes pris på.

Hvordan gikk det? Er så inderlig inderlig lei av støv at nå kommer jeg trolig til å kjøpe en luftrenser når feriepengene kommer. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Våger meg på å bumpe denne tråden én gang, da dette er blitt relevant igjen. Har råd til å kjøpe også, pluss at det er blitt essensielt da jeg tror det er svartmugg i en vegg i stedet jeg har flyttet til.

Enhver erfaring eller vurdering er av hjelp.

Lenke til kommentar

Er det ikke da bedre å kjøpe en luftavfukter, for å hindre soppen i å vokse? Og ta kontakt med utleier.

Ja, kanskje? Har vurdert å bestille time av firma som driver med slikt og be dem ta en befaring.

Er usikker på hvor mye press jeg vil legge på eier så tidlig i boperioden. Hvis det er stort angrep, så må hele veggen ned, det må graves og dreneres på nytt på utsiden og jeg må sikkert bo på hotell i en uke. Tviler veldig sterkt på at eier er interessert i å legge 150 000 på bordet for det her. Men vi får se hvordan ting utvikler seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er viktig å si ifra om mangler med en gang.

Fikk sagt fra, og det virket som det ble tatt med jovialitet. Det blir ikke gjort noe med, men det er heller ikke mitt ansvar. Er fornøyd så langt, endelig noen som det er litt greie på (gidder å møte opp og sjekke ting). Det ble dog nevnt at kanskje en luftavfukter, som du skrev, hadde vært mer optimalt. Jeg tenkte som så at selv om jeg kjøper avfukter, så vil det fremdeles bli dårlig inneklima fra denne svartmuggen. Jeg har bestemt meg for å kjøpe hygrometer for å måle luftfuktigheten i leiligheten, så får man se om det er nødvendig med avfukter eller ikke.

Det landet på denne luftrenseren: https://cdon.no/hus-hage/electrolux-z9124-luftrenser-p37237477?gclid=EAIaIQobChMIkaH-3qD93QIVD-WaCh29pwIpEAQYBCABEgLWyfD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPCf2OKg_d0CFY6gewodI3EHGw#fo_c=1924&fo_k=84be7525650fe65fc633e8f29e0ee207&fo_s=gplano

som jeg nå har fått, og virker helt utrolig fantastisk. Lufta i leiligheten er renere enn lufta ute, selv med svartmuggen i det feltet på veggen. Kun 2 dagers sendetid. Beløpet ble dog trukket 2 ganger fra konto, noe som er merkelig, har klaget og venter på svar.

Gleder meg ikke til å betale for nye filtre hele tiden, men håper ikke det blir for ofte. Det er dog noe jeg muligens ansér som verdt investeringen. Ren luft er viktig. Har hatt litt hoste og halskløe fra den gamle leiligheten, og siden jeg har bodd her, og det er så godt som borte etter jeg fikk den inn her. Sover bedre også. Så dette anbefales på det sterkeste om man plages med dårlig luftkvalitet! Angrer på jeg ikke kjøpte den for 10 år siden! Prisen for dumhet er høy.

Ett eneste minus skal jeg nevne: Det skrytes med at den holder kun 26 desibel. Det stemmer, men kun om den står på stillemodus. Hvis man skal ha den på full effekt, så aner jeg ikke hvor høy desibelen er, men det må være godt opp mot 70-80. Man hører ikke tv'en. Men, det kan ganske enkelt jobbes rundt ved at man kjører den på maks (turbo) i løpet av tid man ikke er i leiligheten, og når man driver med husarbeid og generelt annet, når man ikke skal konsentrere seg og må ha det stille.

Noe som er skuffende med stillemodus er at den pulsérer, altså vifta stopper og starter konstant. Dét gir en konstant svingende lyd som merkes mye bedre enn om den hadde gått konstant. Det er skuffende, men det er fremdeles mér enn stille nok til at det går an å ha den på i bakgrunnen ved å se tv og lignende. Noen vil muligens finne det forstyrrende ved innsoving/søvn. Men hvis man klarer å sovne, vil man ikke våkne av det, og den har en høy nok renseeffekt til de fleste soverom ved stillemodus.

Derfor bruker jeg disse øreproppene jeg har anbefalt fra Clas Ohlson mange ganger før ^^ De er like geniale som luftrenseren, på sin måte ^^ : https://www.clasohlson.com/no/%C3%98repropper-av-silikon/34-886

Det er kun 4 i pakka, men de er store nok til at man kan dele de i 2 hver, så man får 8. De kan vaskes, gni grundig under lunkent vann. Har hatt dem i 2 år nå og like elastiske som ved kjøp. De demper lyden fullstendig. Man skal sette mobilen på ekstremt høyt for å våkne ^^ Og gjerne screamo-metal av verste sort ^^,

Det kan kanskje bli et problem for noen at man blir tett og svett i øra ved langtidsbruk og under søvn. Men da finnes det et produkt i apotek som heter "øreskylleballong" (følger med øre"spray" som er uvesentlig). Med den kan man lett skylle ørene med varmt vann (3-4 ganger hver) om morgenen i løpet av 1-2 minutter når man får håndlaget på det. Koster ca 200 kr, men varer praktisk talt evig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Om huseieren din ikke tar ut fingeren så kan du ihvertfall sende regningen til den luftrenseren til han. Den blir jo å være i den leiligheten til neste man og vil jeg tro, med mindre du vil ha den, og da blir den jo hans oppgave å betale for det. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Om huseieren din ikke tar ut fingeren så kan du ihvertfall sende regningen til den luftrenseren til han. Den blir jo å være i den leiligheten til neste man og vil jeg tro, med mindre du vil ha den, og da blir den jo hans oppgave å betale for det. 

Kjøpte den for min egen del, og tar den selvsagt med meg når jeg flytter.

Jeg kunne og burde kanskje krevet finansiering av den og filtre. Jeg har som skrevet vært inne på tanken å ringe et firma som driver med kvalitetskontroll av inneklima og slikt, og få en vurdering her, om ikke bare for min egen del, så også for å få en faglig godkjent vurdering på om jeg kunne kreve noe.

Men jeg føler jeg kan prøve å være litt samarbeidsvillig i starten, så får vi se hvordan ting utvikler seg. Personen har vært ålreit så langt, fikset småting jeg har påpekt og vært grei med tanke på noe småtteri som skjedde ved innflyttinga. Jeg blir ikke "hardballet", så da skal jeg ikke være det tilbake ^^ Og man vet fort hvor kort veien blir til utkastelse om utleier virkelig ønsker det. Det er utleiers marked i dag. Ikke vanskelig å bytte ut folk.

Men som skrevet, det er en litt hårfin balanse, men jeg velger å ta den moderate linjen for nå ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men jeg føler jeg kan prøve å være litt samarbeidsvillig i starten, så får vi se hvordan ting utvikler seg. Personen har vært ålreit så langt, fikset småting jeg har påpekt og vært grei med tanke på noe småtteri som skjedde ved innflyttinga. Jeg blir ikke "hardballet", så da skal jeg ikke være det tilbake ^^ Og man vet fort hvor kort veien blir til utkastelse om utleier virkelig ønsker det. Det er utleiers marked i dag. Ikke vanskelig å bytte ut folk.

Men som skrevet, det er en litt hårfin balanse, men jeg velger å ta den moderate linjen for nå ^^

Er det en ting jeg har lært meg av å ha dårlige huseiere så er det å ikke være samarbeidsvillig med dem.. Ville prøvd å gjøre det vanskelig for dem å ikke hjelpe til når de faktisk skal det.. 

Nå skal det være sagt at jeg har en fantastisk huseier her jeg bor nå, så kunne ikke vært mer fornøyd. :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Er det en ting jeg har lært meg av å ha dårlige huseiere så er det å ikke være samarbeidsvillig med dem.. Ville prøvd å gjøre det vanskelig for dem å ikke hjelpe til når de faktisk skal det.. 

Nå skal det være sagt at jeg har en fantastisk huseier her jeg bor nå, så kunne ikke vært mer fornøyd. :)

Jeg orker ikke å leve på den måten mer nå. Blir det kræsj, så blir det superkrangel og konklusjon alle kan leve med, ellers flytter jeg igjen. Men virker som det er bra nå ja!

Kjøpte hygrometer i dag, og det er en gjennomsnittlig luftfuktighet på mellom 60 og 70 prosent her ^^ Dét er visst litt høyt!! Heldigvis har en jeg kjenner en avfukter jeg kan få billig, utrolig nok. Har merket at luften har vært renere, men at det fremdeles er noe som er litt rart, akkurat som det er litt tungt å puste. Ser det dogger på vinduene her.

Så det skal bli artig å merke forskjellen over helga.

Det er rart hvor mye sånne småting som man aldri bryr seg om faktisk har en del å si over livet. Så små investeringer kan føre til så mye bedre livskvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg orker ikke å leve på den måten mer nå. Blir det kræsj, så blir det superkrangel og konklusjon alle kan leve med, ellers flytter jeg igjen. Men virker som det er bra nå ja!

Forstår det veldig godt. Var en grunn for at jeg også flyttet. 

Nå bor jeg i en 30-40 kvadrats sokkelleilighet med ubegrenset fiber og strøm inkludert i en veldig veldig billig leie. Pluss at huseier er kjempe grei! 

Ville prøvd å finne et annet sted med en bedre huseier for å være ærlig, du tjener jo ikke på å bo et sted hvor du må kjempe om rettighetene dine..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...