Gå til innhold

Dagligvarebutikkene skrur opp prisen 10% i året på "billigmat"

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Har fulgt med en stund, og enkelte billigvarer blir skrudd opp med så mye som 10% i året. I tillegg minsker mengden mat i pakningene så økningen er egentlig større. Øker inntekten til folk med 10% i året? Nei. Derfor vil vi til slutt ende opp med så dyre varer at mange ikke har råd til å spise. Dette er økonomisk froskekoking.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Løsningen er enkel. Når billigvarene er så dyre at du ikke lenger har råd til de kjøper du de dyre, som da på det tidspunktet bør være langt billigere enn billigvarene

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Har fulgt med en stund, og enkelte billigvarer blir skrudd opp med så mye som 10% i året. I tillegg minsker mengden mat i pakningene så økningen er egentlig større. Øker inntekten til folk med 10% i året? Nei. Derfor vil vi til slutt ende opp med så dyre varer at mange ikke har råd til å spise. Dette er økonomisk froskekoking.

Dette er realiteten til uføre og pensjonister hvert år. Prisstigningen øker mer enn inntekten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@aklla:

Hva er underprising når en går med lupe på det?

Har ikke billigmerket gått i balanse eller med overskudd, enn så rimelige de tidligere var?

Jeg har merket meg det trådstarter nevner, men vet ikke hva prosentsatsen i virkeligheten er. Spesiellt på sjokolade og potetgull så har pakkene skrumpet inn. Tviler på at det kun er politikerne som står bak det grepet, sånn liksom i sunnhetens ånd. Jeg tror det er en pur og ren grådighet.

Da får man vel til slutt nye billigvarer, om matvaregrossistene slipper de til (tvilsomt at det skjer frivillig).

Lenke til kommentar

Dette er realiteten til uføre og pensjonister hvert år. Prisstigningen øker mer enn inntekten.

Ikke min, går opp ca 2,5 som er pris økningen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Konsumprisindeksen viser ikke utviklingen ihvertfall. KPI består av nøye utvalgte varer og manipulerer ned prisøkningen med varer flertallet ikke kjøper.

Lenke til kommentar

Er enig der. Den generelle kiloprisen blir høyere og høyere. For meg er dette et resultat av verdenspolitikk. Det er for mange mennesker i verden, og den éneste etiske måten politikere tror vil hjelpe til å holde befolkningsveksten i sjakk, er å skru opp matvareprisene. Det er egentlig folkemord i praksis. Kanskje litt søkte teorier, men hvem vet, kanskje det er sant?

Det er også et faktum at intelligente mennesker ikke får hundre barn. Se i fattige land og områder, mennesker i desperat situasjon får barn uten å tenke over konsekvenser. Hvis man vét man vil klare seg og leve et godt liv, så vil man heller ha få barn som lever godt, kvalitet over kvantitet. Da må svaret være å øke slik kunnskap og lærdom i barne- og ungdomsskolene, jeg tenker da på psykologi og økonomi. Har man  full oversikt, så tyr man ikke til desperate løsninger. Og politikere har ansvar for å sørge for at slik kunnskap læres i skolen, og det gjør de foreløpig ikke. Så for meg er det egentlig ansvarsfraskrivelse på høyt nivå, og det vil lede til opprør før eller senere. De jobber med problemet i feil ende. Løsningen på problemer er alltid å åpne opp, ikke å stenge ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...