Gå til innhold

I7-8700k pris...


Jan1984

Anbefalte innlegg

 

 

dette konstante tullpratet om norske lovers påvirkning på pris skjønner jeg meg ikke på. Hvor er deres dokumentasjon på at det har noe effekt? Nettopp. Det er en lov som går på forbrukerrettigheter, og har ingen effekt på den endelige prisen på produktet. Hvorfor ting koster så mye kan enkelt regnes ut. 360 dollar er 2900 NOK. Gang det med 1,25 i moms og du har 3625 NOK. Og så noen hundre kroner i fraktkostnader, og vipps så har du den prisen som er i norske nettbutikker.

 

Enkel regnestykke. Blande konspirasjonsteorier om norsk reklamasjonsrett gir ingen mening.

Så det er ikke lurt å ta seg noen kroner ekstra betalt hvis man er ansvarlig for problemer med produktene utenfor garantien produsenten gir? Hva er konspirasjonsteorien? Hvilken gruppe folk konspirerer om å øke priser pga. forbrukerrettighetene?

https://snl.no/konspirasjonsteori

 

Uansett om de tar seg litt mer betalt eller ei så får man mer når man kjøper i Norge, forbrukerrettighetene våre er mye verdt. Har skjedd mer enn en gang at jeg har hatt nytte av reklamasjonen etter at produsentens garanti har gått ut :)

 

Beviste jeg ikke nettopp at det med at reklamasjon fører til høyere pris ikke er sant? Hvorfor sier du da fortsatt det samme. En verdi på et tek produkt er konvertert kurs ganget med 1,25 for moms pluss et par hundre kroner i frakt. Gjør du det får du den prisen varer har i norske butikker. Hvor da kommer denne tulleteorien om "reklamasjon gjør varen dyrere" inn? Den gjør ikke det! Det er bare en oppfunnet løgn.

 

 

Nei, du har ikke bevist noenting annet enn at du er typen til å lukke øynene for et fordyrende forhold ved å drive forretning i Norge vs utlandet. At Intel tilbyr 3 års garanti er ubestridelig. At norsk lov krever at samme produktene kan reklameres på i inntil 5 år er likeledes ubestridelig. Dette har konsekvenser som alle kan forstå. 

 

Om du går til Intels side for 8700K så ser du at de har en RCP (Recommended Customer Price) på $359 US. Det er Intels veiledende stykk pris til sine kunder om de kjøper 1000 stykker av gangen. Den prisen kan man forhandle på om man skal ha tilstrekkelig mange enheter, eller om der er forhold i markedet som kunden må ta hensyn til. Intel kan selge vesentlig billigere enn dette.

 

Sannheten er at vi ikke vet nøyaktig hva importøren betaler per stykk. Sannheten er også at om importøren ikke har kontroll på sine kostnader, så er han ikke importør særlig lenge. Og sannheten ser ut til å være at du behandler tilfeldige sammenhenger som om de var årsaker..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er momsfritt også, Gabriel, siden ikke alle stater i USA betaler moms på slike ting, og flere av de har forskjellige satser. Reell pris kan være høyere for de fleste i USA også, dog ikke helt det samme. Dette gjelder alle priser du ser, du får ikke påslag før du er i kassa, så priser vi ser på "Amazon" og lignende amerikanske sider er også uten amerikansk moms.
 

Lenke til kommentar

Dette er momsfritt også, Gabriel, siden ikke alle stater i USA betaler moms på slike ting, og flere av de har forskjellige satser. Reell pris kan være høyere for de fleste i USA også, dog ikke helt det samme. Dette gjelder alle priser du ser, du får ikke påslag før du er i kassa, så priser vi ser på "Amazon" og lignende amerikanske sider er også uten amerikansk moms.

 

 

Anandtech har prøvd å vise pris og tilgjengelighet på Coffe Lake. Går man inn på B&H Photo Video for eksempel, så ser man at de oppgir at prisen er uten "sales tax" som tilkommer for kunder bosatt i NY&NJ. Så vidt jeg har forstått kan man i USA slippe å betale sales tax ved å handle fra butikker som holder til i andre stater enn der man selv bor. Det er vel en lov som i sin tid var beregnet på å åpne hele det amerikanske markedet for forretninger. Slik at markedet ikke skulle bli til 50 isolerte markeder..

 

Det er uansett uinteressant. Når Itegra, eller hvem det nå er som bestiller til det norske markedet, ringer Intel og ber om pris på 10 000 stykk 8700K. Så gjør de deretter en beregning på hva de selv må ta betalt for disse, for å fremdeles tjene penger. I disse kalkylene ligger forventede returer som en fordyrende post for oss nordmenn.. Hvis ikke så driter de seg litt ut og risikerer lavere inntjening enn budsjettert.. Som igjen kan koste noen jobben..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, Intel sine roadmaps ligger ute og kan leses av alle, disse kommer jo åresvis i forveien. Men jeg lurer fortsatt på hvorfor Intel er en "skam". De har jo nå laget en CPU som direkte angriper 1800X og slår den. Hvor har du det fra at denne skulle vært ute for 2-3 år siden btw? Kan du vise til noe dokumentasjon?

 

Jeg snakker ikke ang roadmaps, det er etter min mening at den skulle vært ute for 2-3 år siden, da inntrykket mitt er at intel har vært på latsiden i mange år nå... er på ingen måte anti-intel da Alt av PC utstyr har vært med intel..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Makan. Er det mulig å skrive så mye hestepiss som personen over, uten at noen blir noe smartere av det? Ja tydeligvis! Du skriver " Dette har konsekvenser som alle kan forstå". Hvor er dine bevis?

 

Her er mine bevis. Veiledende pris for 8700K: $360. Det er 2881 NOK. Gang det med 1,25 for 25% moms og det blir 3601 NOK. Så kan vi anta 1-200 NOK i fraktkostnader og prisen ligger rundt 3700-3800 NOK.

 

Gå på Prisjakt, hva er 8700Ks veiledende pris? 3800 NOK.

 

Så hvor i helvete er det den ekstra kostnaden fra bedre reklamasjonsrett kommer fra, som du påstår "har konsekvenser som alle kan forstå"? Åja, den fins ikke, fordi du vet, nok en gang, ikke en drit om hva du snakker om.

 

Reklamasjonsretten er et privilegium vi må verdesette. At butikker hater den og skulle helst ønske den vekk er en ting. Men at de møter det med å heve prisen er bare påfunn. Det er en forestilling som vi tydelig ser rett og slett ikke stemmer. 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

100-200kr/stk i frakt er nok overdrevet. Sendes det store kvanta får du GODE deals med fraktselskapene. For noe så lite som en CPU-boks i en diger boks med mange er det neppe mer enn et par tiere i frakt. At mellomlegget der er det som i praksis er "rettighetsutgiften" til butikkene høres rimelig ut, hvertfall for meg. CPUer har tradisjonelt lav RMA-rate.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

3800,- var "inkludert frakt" på Prisjakt. Så her er det snakk om frakt til oss, som vi alle vet ligger rundt 100-130 NOK hos norske butikker.

 

Det etterlater 70-100 NOK. Da er det snakk om gjetninger fra begges side. Det kan for alt vi vet være ekstra kostnader i form av arbeidet i å både hente og håndtere varene fra utlandet. Men om vi likevel antar at du har rett i at resten av de 70 NOK går i "rettighetspenger", noe det fins ingen bevis for, så har du altså klart å argumentere for at vi som forbrukere betaler under 2% ekstra for varen for å  få 2 år ekstra med garanti.  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Vi vet også alle at det er en bedre baseline å bruke salgsprisen UTEN frakt, da det er salgsprisen butikkene tar som er det debatten omhandler - ikke hvilke rater fraktselskapet tar ut til sluttbruker. Så hvordan du kan anklage andre for å fare med "hestepiss" når du selv bruker gale variable til sammenligningen vet jeg ikke. Utover det er det kun netonnet som selger til 3800kr ekskl. og inkl. frakt,, den typiske salgsprisen i Norge er 4100kr + frakt. Om Intels anbefalte salgspris er $359 er det omtrent 500kr mellom det den typiske butikk i Norge har satt som listepris og det Intel selv har satt som pris. Eller, 14% dyrere, om du vil. Et eller annet sted er det noe som dytter prisen opp ganske betydelig, og risikoen forbundet med RMA etter endt returperiode mot produsent er en betydelig del av dette.

Bottom line: enten forhandler man seg frem til bedre avtaler med produsent og kan kjøre med samme pris som de anbefaler, ellers går prisen opp som følge av det tapet man påregner man selv må dekke, medregnet usikkerhet.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Ikke prøv å lyv deg ut av dette.

 

xVgo17S.png

 

Enhver "typisk salgspris" du påstår eksisterer kan enkelt besvares med å referere til amerikanske butikker som selger 8700K til mer enn  $360, som igjen vil øke konvertert norsk pris og moms. Vi vil bare være tilbake til der vi igjen var.

 

Bottom line: enten forhandler man seg frem til bedre avtaler med produsent og kan kjøre med samme pris som de anbefaler, ellers går prisen opp som følge av det tapet man påregner man selv må dekke, medregnet usikkerhet.

 

Indiesene som man mener eksisterer for dette er bare hestepiss og har blitt bevist her. Dessuten er det INGEN belegg for å si at en eventuell prisøkning fra anbefalt salgspris, vil være som årsak av noe reklamasjonsrett.  

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Makan. Er det mulig å skrive så mye hestepiss som personen over, uten at noen blir noe smartere av det? Ja tydeligvis! Du skriver " Dette har konsekvenser som alle kan forstå". Hvor er dine bevis?

Jeg trodde ikke det var nødvendig å "bevise" det alle må kunne forstå? Du vet 5 - 3 = 2 år uten dekning..

 

Her er mine bevis. Veiledende pris for 8700K: $360. Det er 2881 NOK. Gang det med 1,25 for 25% moms og det blir 3601 NOK. Så kan vi anta 1-200 NOK i fraktkostnader og prisen ligger rundt 3700-3800 NOK.

Og uansett; hvordan beviser jeg noe for en som ikke forstår hva et bevis er? Som jeg sa, så behandler du sammenhenger som om de var årsaker..

 

Gå på Prisjakt, hva er 8700Ks veiledende pris? 3800 NOK.

For et sjokk; du vet ikke hva "veiledende" betyr heller..

 

Så hvor i helvete er det den ekstra kostnaden fra bedre reklamasjonsrett kommer fra, som du påstår "har konsekvenser som alle kan forstå"? Åja, den fins ikke, fordi du vet, nok en gang, ikke en drit om hva du snakker om.

Jeg har eksamen i bedriftsøkonomi fra HiB, og eksamen i Teknologiledelse fra UiB. Så litt drit tør jeg påstå jeg vet om. Hva er dine kvalifikasjoner til å mene noe om temaet sa du?

 

Reklamasjonsretten er et privilegium [/size]vi må verdesette. At butikker hater den og skulle helst ønske den vekk er en ting. Men at de møter det med å heve prisen er bare påfunn. Det er en forestilling som vi tydelig ser rett og slett ikke stemmer. [/size]

Igjen; årsak og sammenheng.. Slå det opp..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

Makan. Er det mulig å skrive så mye hestepiss som personen over, uten at noen blir noe smartere av det? Ja tydeligvis! Du skriver " Dette har konsekvenser som alle kan forstå". Hvor er dine bevis?

Jeg trodde ikke det var nødvendig å "bevise" det alle må kunne forstå? Du vet 5 - 3 = 2 år uten dekning..

 

 

Hva babler du om? Den setningen var et svar på deg som sa "dette er konsekvenser som alle kan forstå", angående at vi har 2 år med reklamasjon. "konsekvensene" som du snakker om, var om at det ville føre til høyere priser. Derfor spurte jeg om du hadde bevis for dette, som du enda ikke har gitt meg. 

 

 

Og uansett; hvordan beviser jeg noe for en som ikke forstår hva et bevis er? Som jeg sa, så behandler du sammenhenger som om de var årsaker..

 

Det er faktisk du, ikke jeg, som behandler sammenhenger som årsaker. Jeg beviste at du ikke har noe belegge for løgneriet ditt av den enkle årsak at en avrunding av amerikansk pris mot norsk pris i tillegg til moms gjør at det ikke er åpent for noe mulighet for noen ekstra kostnader. I ditt tilfelle ville disse kostnadene være din teori om tilleggsstraffen fra en norsk reklamasjonsrett. Norsk butikkpris kan enkelt forklares med utenlandsk pris ganget med moms. 

 

For et sjokk; du vet ikke hva "veiledende" betyr heller..

 

Det er vel et enda større sjokk at du i løpet av to innlegg har glemt hva du selv skrev. $359 som du refererte til og som jeg brukte i min ligning, var likefullt en veiledende pris. Så med mindre du har noen håndfaste priser å vise til, foreslår jeg at du forklarer meg på hvilket grunnlag du påstår at  8700K er noe spesielt dyrere på grunn av en oppfunnet "rettighetspris"?

 

Vi kan gjøre denne diskusjonen enklere og se på en eksisterende vare. Se på andrer maskinvarer. Se på for eks. amerikansk pris på en 7700K kontra norsk pris. Du vil fort finne at en enkel valutakonverting x 1.25 i momskostnader tilsvarer den norske prisen. Da vil jeg gjerne at du forteller meg hvor den ekstra såkalte kostanden i å ha bedre reklamasjonsrett kommer inn?

 

Jeg har eksamen i bedriftsøkonomi fra HiB, og eksamen i Teknologiledelse fra UiB. Så litt drit tør jeg påstå jeg vet om. Hva er dine kvalifikasjoner til å mene noe om temaet sa du?

 

Å flagre med faglige kvalifikasjoner gjør deg ikke noe bedre egnet til det vi diskuterer, når sakens kjerne er hvorvidt du har bevis for dine påstander eller ikke. Noe du ikke har. Mangelen på bevis er like sterkt uansett hvilken klovenutdanninger man har. Fakta er fakta.

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Ikke prøv å lyv deg ut av dette.

 

xVgo17S.png

 

Enhver "typisk salgspris" du påstår eksisterer kan enkelt besvares med å referere til amerikanske butikker som selger 8700K til mer enn  $360, som igjen vil øke konvertert norsk pris og moms. Vi vil bare være tilbake til der vi igjen var.

 

Bottom line: enten forhandler man seg frem til bedre avtaler med produsent og kan kjøre med samme pris som de anbefaler, ellers går prisen opp som følge av det tapet man påregner man selv må dekke, medregnet usikkerhet.

 

Indiesene som man mener eksisterer for dette er bare hestepiss og har blitt bevist her. Dessuten er det INGEN belegg for å si at en eventuell prisøkning fra anbefalt salgspris, vil være som årsak av noe reklamasjonsrett.  

 

Og om du ser to kolonner til venstre har du butikkenes salgspris, som er det som egentlig diskuteres her. Hvorfor du maser om prisene inkludert frakt vites ikke.

 

Det siste jeg skrev står seg mot det du skriver. Om du utelukker at rettighetene gir dyrere varer, ja, da har de forhandlet seg frem til en bedre deal med produsent. Noen tar kostnadene, og det er ikke butikkene i en bransje hvor avansen er meget laber på slike varer.

Lenke til kommentar

 

 

Makan. Er det mulig å skrive så mye hestepiss som personen over, uten at noen blir noe smartere av det? Ja tydeligvis! Du skriver " Dette har konsekvenser som alle kan forstå". Hvor er dine bevis?

Jeg trodde ikke det var nødvendig å "bevise" det alle må kunne forstå? Du vet 5 - 3 = 2 år uten dekning..

 

 

Hva babler du om? Den setningen var et svar på deg som sa "dette er konsekvenser som alle kan forstå", angående at vi har 2 år med reklamasjon. "konsekvensene" som du snakker om, var om at det ville føre til høyere priser. Derfor spurte jeg om du hadde bevis for dette, som du enda ikke har gitt meg.

 

Når vi først er i gang. Er det andre elementer ved utgifter til drift av bedrifter i Norge som du vil kreve bevis for? Jeg tenker på ting som strøm, telefon/Internett, husleie, vedlikehold, renter og avdrag på lån, lønnsutgifter, krav til avkastning fra eierne, osv osv..

 

Ellers, her er bevis: Norsk lov + Intels garantivilkår.

 

 

Og uansett; hvordan beviser jeg noe for en som ikke forstår hva et bevis er? Som jeg sa, så behandler du sammenhenger som om de var årsaker..

 

Det er faktisk du, ikke jeg, som behandler sammenhenger som årsaker. Jeg beviste at du ikke har noe belegge for løgneriet ditt av den enkle årsak at en avrunding av amerikansk pris mot norsk pris i tillegg til moms gjør at det ikke er åpent for noe mulighet for noen ekstra kostnader. I ditt tilfelle ville disse kostnadene være din teori om tilleggsstraffen fra en norsk reklamasjonsrett. Norsk butikkpris kan enkelt forklares med utenlandsk pris ganget med moms.

 

Som sagt; du vet åpenbart ikke en gang definisjonen på "bevis". Du har ikke bevist noenting annet enn din egen ignoranse.

 

 

For et sjokk; du vet ikke hva "veiledende" betyr heller..

 

Det er vel et enda større sjokk at du i løpet av to innlegg har glemt hva du selv skrev. $359 som du refererte til og som jeg brukte i min ligning, var likefullt en veiledende pris. Så med mindre du har noen håndfaste priser å vise til, foreslår jeg at du forklarer meg på hvilket grunnlag du påstår at  8700K er noe spesielt dyrere på grunn av en oppfunnet "rettighetspris"?

 

Vi kan gjøre denne diskusjonen enklere og se på en eksisterende vare. Se på andrer maskinvarer. Se på for eks. amerikansk pris på en 7700K kontra norsk pris. Du vil fort finne at en enkel valutakonverting x 1.25 i momskostnader tilsvarer den norske prisen. Da vil jeg gjerne at du forteller meg hvor den ekstra såkalte kostanden i å ha bedre reklamasjonsrett kommer inn?

 

Intels RCP på $359 er Intels veiledende pris til sine kunder, som for eksempel Itegra. Og det forutsetter kjøp av 1000 enheter.

 

Du refererte til Netonnets pris til sluttkunde for en enhet som veiledende pris.

 

AMD gjør det litt annerledes. De oppgir en veiledende pris til sluttkunde, som de kaller MSRP (Manufacturers Suggested Retail Price). Vi får altså heller ikke der vite nøyaktig hva Itegra eventuelt må betale i stykk pris. Men MSRP blir likevel  å forstå som veiledende pris til sluttkunde. Så om AMD selger en CPU til Netonnet for x kroner med en MSRP på 2500Kr, så kan det godt være at Netonnet velger å selge den for 2300Kr. Altså under veiledende pris. Eller om komponenten er utsolgt over alt, og er kjempepopulær, så kan de velge å sette prisen over veiledende..

 

 

Jeg har eksamen i bedriftsøkonomi fra HiB, og eksamen i Teknologiledelse fra UiB. Så litt drit tør jeg påstå jeg vet om. Hva er dine kvalifikasjoner til å mene noe om temaet sa du?

 

Å flagre med faglige kvalifikasjoner gjør deg ikke noe bedre egnet til det vi diskuterer, når sakens kjerne er hvorvidt du har bevis for dine påstander eller ikke. Noe du ikke har. Mangelen på bevis er like sterkt uansett hvilken klovenutdanninger man har. Fakta er fakta.

 

 

Jeg spurte hvilke kvalifikasjoner du har for å mene noe om dette temaet, og du svarer at man kan klare seg med klovneskole.. Skal jeg tolke det som at det er der du har din utdannelse fra? Altså, det gir mening. Men jeg var bare ikke klar over at vi hadde klovneskole i Norge..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Det siste jeg skrev står seg mot det du skriver. 

 

Nei, det gjør det ikke. Det stemmer derimot med det jeg skriver: "Enhver "typisk salgspris" du påstår eksisterer kan enkelt besvares med å referere til amerikanske butikker som selger 8700K til mer enn  $360, som igjen vil øke konvertert norsk pris og moms. Vi vil bare være tilbake til der vi igjen var."

 

Det forklarer den økte prisen på 200 NOK. Hos samtlige amerikanske butikker, som Newegg, ligger veiledende pris på $379, altså $20 mer enn Intels: https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819117827

 

Det betyr 3037 NOK x 1.25 = 3796. Eller 3800,-. 

 

 

Om du utelukker at rettighetene gir dyrere varer, ja, da har de forhandlet seg frem til en bedre deal med produsent. Noen tar kostnadene, og det er ikke butikkene i en bransje hvor avansen er meget laber på slike varer.

  

Igjen, du baserer alt dette på påstanden om at det ligger en slags ekstra kostnad på norske elektronikkvarer på grunn av reklamasjonsretten vår. En påstand du enda har til gode å bevise.

 

Når vi først er i gang. Er det andre elementer ved utgifter til drift av bedrifter i Norge som du vil kreve bevis for? Jeg tenker på ting som strøm, telefon/Internett, husleie, vedlikehold, renter og avdrag på lån, lønnsutgifter, krav til avkastning fra eierne, osv osv..

 

Ellers, her er bevis: Norsk lov + Intels garantivilkår.

 

"Bevis", lol. Det du gir meg her er en nettside over Intels egen garanti av sine varer og en nettside over norsk forbrukerkjøpslov. Diskusjonen har aldri handlet om dette, men om din påstand om at den norske reklamasjonsretten øker prisen på elektronikkvarer i norge. 

 

En påstand du enda har til gode å bevise. En påstand som jeg derimot har bevist er fullstendig uansett ved å vise at en direkte valutakonvertering av varen til en amerikansk gjenstand, ganget med 1,25 i momskostnader, gir en oss en direkte prisverdi på den norske varen. Derfor er det umulig å i det hele tatt påstå at varen er dyrere på grunn av reklamasjonsrett.

 

Som sagt; du vet åpenbart ikke en gang definisjonen på "bevis". Du har ikke bevist noenting annet enn din egen ignoranse.

 

Tvert imot. Jeg har bevist din ignoranse. Og ikke minst din stahet og personlige hemning til å alltid ha rett. Jeg beviste din kunnskapsløshet, og du nekter å gi deg og akseptere det. Derfor gjør du alt du kan for å endre på dette, og har blant annet forsøkt å ta debatten til andre steder og gjør den lengre enn det den burde være. Diskusjonen var om hvorvidt elektronikkvarer i Norge er dyrere eller ikke på grunn av vår reklamasjonsrett, og nærmere  undersøkelse viser at det ikke stemmer. At norsk reklamasjonsrett ikke har noen innvirkning på prisen. 

 

 

Intels RCP på $359 er Intels veiledende pris til sine kunde Men MSRP blir likevel  å forstå som veiledende pris til sluttkunde. Så om AMD selger en CPU til Netonnet for x kroner med en MSRP på 2500Kr, så kan det godt være at Netonnet velger å selge den for 2300Kr. Altså under veiledende pris. Eller om komponenten er utsolgt over alt, og er kjempepopulær, så kan de velge å sette prisen over veiledende..

 

Greit argument. Det hjelper oss likevel ikke å komme nærmere noe bevis om at reklamasjonsretten har innvirkning på prisen. Du vet, påstanden som du så bastant mener er tilfellet. 

 

 

 Jeg spurte hvilke kvalifikasjoner du har for å mene noe om dette temaet, og du svarer at man kan klare seg med klovneskole.. Skal jeg tolke det som at det er der du har din utdannelse fra?

 

Du får tolke hva du vil. Det var derimot ikke jeg, men du, som ble trengt inn i et hjørne og følte seg så truet at han måtte ty til gjengi til sin utdannelse for å argumentere for seg. Du klarte ikke ordentlige begrunnelser så du benyttet omdømme. DET er patetisk. 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

 

Det siste jeg skrev står seg mot det du skriver. 

 

Nei, det gjør det ikke. Det stemmer derimot med det jeg skriver: "Enhver "typisk salgspris" du påstår eksisterer kan enkelt besvares med å referere til amerikanske butikker som selger 8700K til mer enn  $360, som igjen vil øke konvertert norsk pris og moms. Vi vil bare være tilbake til der vi igjen var."

 

Det forklarer den økte prisen på 200 NOK. Hos samtlige amerikanske butikker, som Newegg, ligger veiledende pris på $379, altså $20 mer enn Intels: https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819117827

 

Det betyr 3037 NOK x 1.25 = 3796. Eller 3800,-. 

 

 

Om du utelukker at rettighetene gir dyrere varer, ja, da har de forhandlet seg frem til en bedre deal med produsent. Noen tar kostnadene, og det er ikke butikkene i en bransje hvor avansen er meget laber på slike varer.

  

Igjen, du baserer alt dette på påstanden om at det ligger en slags ekstra kostnad på norske elektronikkvarer på grunn av reklamasjonsretten vår. En påstand du enda har til gode å bevise.

 

Når vi først er i gang. Er det andre elementer ved utgifter til drift av bedrifter i Norge som du vil kreve bevis for? Jeg tenker på ting som strøm, telefon/Internett, husleie, vedlikehold, renter og avdrag på lån, lønnsutgifter, krav til avkastning fra eierne, osv osv..

 

Ellers, her er bevis: Norsk lov + Intels garantivilkår.

 

"Bevis", lol. Det du gir meg her er en nettside over Intels egen garanti av sine varer og en nettside over norsk forbrukerkjøpslov. Diskusjonen har aldri handlet om dette, men om din påstand om at den norske reklamasjonsretten øker prisen på elektronikkvarer i norge. 

 

En påstand du enda har til gode å bevise. En påstand som jeg derimot har bevist er fullstendig uansett ved å vise at en direkte valutakonvertering av varen til en amerikansk gjenstand, ganget med 1,25 i momskostnader, gir en oss en direkte prisverdi på den norske varen. Derfor er det umulig å i det hele tatt påstå at varen er dyrere på grunn av reklamasjonsrett.

 

Som sagt; du vet åpenbart ikke en gang definisjonen på "bevis". Du har ikke bevist noenting annet enn din egen ignoranse.

 

Tvert imot. Jeg har bevist din ignoranse. Og ikke minst din stahet og personlige hemning til å alltid ha rett. Jeg beviste din kunnskapsløshet, og du nekter å gi deg og akseptere det. Derfor gjør du alt du kan for å endre på dette, og har blant annet forsøkt å ta debatten til andre steder og gjør den lengre enn det den burde være. Diskusjonen var om hvorvidt elektronikkvarer i Norge er dyrere eller ikke på grunn av vår reklamasjonsrett, og nærmere  undersøkelse viser at det ikke stemmer. At norsk reklamasjonsrett ikke har noen innvirkning på prisen. 

 

 

Intels RCP på $359 er Intels veiledende pris til sine kunde Men MSRP blir likevel  å forstå som veiledende pris til sluttkunde. Så om AMD selger en CPU til Netonnet for x kroner med en MSRP på 2500Kr, så kan det godt være at Netonnet velger å selge den for 2300Kr. Altså under veiledende pris. Eller om komponenten er utsolgt over alt, og er kjempepopulær, så kan de velge å sette prisen over veiledende..

 

Greit argument. Det hjelper oss likevel ikke å komme nærmere noe bevis om at reklamasjonsretten har innvirkning på prisen. Du vet, påstanden som du så bastant mener er tilfellet. 

 

 

 Jeg spurte hvilke kvalifikasjoner du har for å mene noe om dette temaet, og du svarer at man kan klare seg med klovneskole.. Skal jeg tolke det som at det er der du har din utdannelse fra?

 

Du får tolke hva du vil. Det var derimot ikke jeg, men du, som ble trengt inn i et hjørne og følte seg så truet at han måtte ty til gjengi til sin utdannelse for å argumentere for seg. Du klarte ikke ordentlige begrunnelser så du benyttet omdømme. DET er patetisk. 

 

 

Ja, da er du på 3800kr, og du sammenligner mot 4100kr, som er den typiske prisen her i landet. Netonnet er en outlier i denne sammenhengen, og er ikke grunnlaget en fornuftig argumentasjon baserer seg på. Det er et gap på 300kr/enhet som blant annet dekker det vi nå diskuterer. Utover det har du alt fått bevisene dine via tankerekkene over, så jeg skjønner ikke hva du jabber etter. Drikk opp hestepisset ditt og move on.

Lenke til kommentar

 

Når vi først er i gang. Er det andre elementer ved utgifter til drift av bedrifter i Norge som du vil kreve bevis for? Jeg tenker på ting som strøm, telefon/Internett, husleie, vedlikehold, renter og avdrag på lån, lønnsutgifter, krav til avkastning fra eierne, osv osv..

 

Ellers, her er bevis: Norsk lov + Intels garantivilkår.

 

"Bevis", lol. Det du gir meg her er en nettside over Intels egen garanti av sine varer og en nettside over norsk forbrukerkjøpslov. Diskusjonen har aldri handlet om dette, men om din påstand om at den norske reklamasjonsretten øker prisen på elektronikkvarer i norge. 

 

En påstand du enda har til gode å bevise. En påstand som jeg derimot har bevist er fullstendig uansett ved å vise at en direkte valutakonvertering av varen til en amerikansk gjenstand, ganget med 1,25 i momskostnader, gir en oss en direkte prisverdi på den norske varen. Derfor er det umulig å i det hele tatt påstå at varen er dyrere på grunn av reklamasjonsrett.

 

Fremdeles, og igjen; milevis over hodet på deg..

 

Jeg får vel ta det med teskje:

 

Først sa jeg at det var 5 års reklamasjon i Norge, men at Intel bare tilbyr 3 års garanti på prosessorene sine. Dette var ikke bevist av meg på det tidspunktet, det var påstander fra min side. De fleste er jo klar over disse tingene, så da trenger man ikke bevise dem.

 

I forrige posten min linket jeg så til norsk lov som angir reklamasjons tiden, og Intels side der de oppgir garanti tiden. Først da beviste jeg påstanden min. Og det var ment som et eksempel på hvordan man beviser en påstand.

 

Din påstand, er at selv om vi vet at dette blir en fordyrende utgift, som er særskilt for Norge. Så vil det likevel ikke har noen innvirkning på prisen i Norge. Det er åpenbart for de fleste håpløst dumt å påstå. Og det er du som har bevisbyrden.

 

Så kommer vi til ditt forsøk på å bevise dette. Som jo også er håpløs, i det du har vist at du ikke en gang vet hva bevis er.

 

At man kan bruke 1,25 gangen som en grov tommelfinger regel er en helt annen ting enn å ha bevist noe.

 

 

Som sagt; du vet åpenbart ikke en gang definisjonen på "bevis". Du har ikke bevist noenting annet enn din egen ignoranse.

 

Tvert imot. Jeg har bevist din ignoranse. Og ikke minst din stahet og personlige hemning til å alltid ha rett. Jeg beviste din kunnskapsløshet, og du nekter å gi deg og akseptere det. Derfor gjør du alt du kan for å endre på dette, og har blant annet forsøkt å ta debatten til andre steder og gjør den lengre enn det den burde være. Diskusjonen var om hvorvidt elektronikkvarer i Norge er dyrere eller ikke på grunn av vår reklamasjonsrett, og nærmere  undersøkelse viser at det ikke stemmer. At norsk reklamasjonsrett ikke har noen innvirkning på prisen.

 

"nærmere  undersøkelse"   :rofl: 

 

 

Intels RCP på $359 er Intels veiledende pris til sine kunde Men MSRP blir likevel  å forstå som veiledende pris til sluttkunde. Så om AMD selger en CPU til Netonnet for x kroner med en MSRP på 2500Kr, så kan det godt være at Netonnet velger å selge den for 2300Kr. Altså under veiledende pris. Eller om komponenten er utsolgt over alt, og er kjempepopulær, så kan de velge å sette prisen over veiledende..

 

Greit argument. Det hjelper oss likevel ikke å komme nærmere noe bevis om at reklamasjonsretten har innvirkning på prisen. Du vet, påstanden som du så bastant mener er tilfellet.

 

Du skjønte åpenbart ikke poenget med alle de andre utgiftene jeg ramset opp. Hvorfor trekker du ikke heller bare bort en av dem? Hvorfor ikke alle? Er det slik du tror man driver forretning i Norge?

 

Ansatt: Hei sjef, skal vi ansette regnskapsfører?

Sjef: Neida, bare gang dollaren med 1,25.

Ansatt: Ok, trenger vi noe elektrisitet for å drive butikk?

Sjef: Nei er du gal, bare gang dollaren med 1,25.

Ansatt: Hva med husleie, skal vi gidde å betale den?

Sjef: Nei, hvor mange ganger skal jeg si dette; bare gang dollaren med 1,25!!

.

.

.

Ansatt: Hva med de økte utgiftene til reklamasjoner de 2 siste årene siden Intel ikke dekker dem? Skal vi øke prisen på produktet så det dekkes inn der?

Sjef: Nei, den utgiften tar vi på vår kappe. Bare gang dollaren med 1,25!... 

 

:rofl: 

 

 

Jeg spurte hvilke kvalifikasjoner du har for å mene noe om dette temaet, og du svarer at man kan klare seg med klovneskole.. Skal jeg tolke det som at det er der du har din utdannelse fra?

 

Du får tolke hva du vil. Det var derimot ikke jeg, men du, som ble trengt inn i et hjørne og følte seg så truet at han måtte ty til gjengi til sin utdannelse for å argumentere for seg. [/size]Du klarte ikke ordentlige begrunnelser så du benyttet omdømme. DET er patetisk. [/size]

 

 

Så det er ikke patetisk å snakke ut av sin egen ræv, og så beskylde noen for å ikke vite hva de snakker om? Men det er patetisk å tilbakevise den påstanden ved å henvise til egen formell og relevant kompetanse? Og så igjen ikke patetisk å fremdeles ikke kunne vise til noe liknende selv?

 

Klovneskolen gjør deg nemlig ikke til noen autoritet på dette feltet skjønner du..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

Ja, da er du på 3800kr, og du sammenligner mot 4100kr, som er den typiske prisen her i landet. Netonnet er en outlier i denne sammenhengen, og er ikke grunnlaget en fornuftig argumentasjon baserer seg på. Det er et gap på 300kr/enhet som blant annet dekker det vi nå diskuterer. Utover det har du alt fått bevisene dine via tankerekkene over, så jeg skjønner ikke hva du jabber etter. Drikk opp hestepisset ditt og move on.

 

 

 

Da må du ha meg unnskyldt. Jeg fant faktisk den eneste butikken som har 8700K inne og som har en valid pris: 

 

https://pcpartpicker.com/product/sxDzK8/intel-core-i7-8700k-37ghz-6-core-processor-bx80684i78700k

 

Prisen? $399. Overført norsk pris, inkludert moms? 4000 NOK. 

 

Om du vil gjøre dette enklere for oss begge kan du velge en allerede eksisterende vare, som vi ikke kan diskutere prisene på, og se hva det koster i USA vs. Norge. Ta for eks. en i9 7900X. I USA koster den $962 i følge Pcpartpicker (USAs utgave av Prisjakt).  Det tilsvarer 9610 NOK i Norge, med moms inkludert.

 

Hva koster samme prosessor i norske butikker? 9717 NOK. Det er en margin på bare 100 NOK. 

 

 

et er et gap på 300kr/enhet som blant annet dekker det vi nå diskuterer.

 

 

Nei, det gjør det ikke. Du har ingen bevis for å fastslå at noen ekstra priser på en vare her i Norge er som resultat av den og den tingen, helt uten videre. Det kan være massevis av grunner; at butikken øker økt utbytte, at det kommer av frakt- og håndteringskostnader fra å hente inn varen, at varen kostet de mer å importere, osv. Faktum er at vi ikke vet det.

 

 

 

Først sa jeg at det var 5 års reklamasjon i Norge, men at Intel bare tilbyr 3 års garanti på prosessorene sine. Dette var ikke bevist av meg på det tidspunktet, det var påstander fra min side. De fleste er jo klar over disse tingene, så da trenger man ikke bevise dem.

 

Jeg har aldri bedt deg bevise disse tingene. At du ikke klarer å forstå setningene mine har du deg selv å takke. Jeg har bare bedt deg bevise en eneste ting, hver eneste gang. En ting som du enda prøver å lure deg unna.

 

 

Din påstand, er at selv om vi vet at dette blir en fordyrende utgift, som er særskilt for Norge. Så vil det likevel ikke har noen innvirkning på prisen i Norge. Det er åpenbart for de fleste håpløst dumt å påstå. Og det er du som har bevisbyrden.

 

Nei, du har likefullt bevisbyrden her. Og i motsetning til deg, har jeg faktisk bidratt med mitt, når det kommer til argumentering og forsøk på å bevise det. Det gjorde jeg ganske tydelig gjennom å sammenligne amerikanske priser med norske, og å ta med 25% moms, som Norge har på sine varer, i regningen.

 

 

At man kan bruke 1,25 gangen som en grov tommelfinger regel er en helt annen ting enn å ha bevist noe.

 

1,25 er ikke en tommelfingerregel, det er en reell moms. 

 

 

Du skjønte åpenbart ikke poenget med alle de andre utgiftene jeg ramset opp. Hvorfor trekker du ikke heller bare bort en av dem? Hvorfor ikke alle? Er det slik du tror man driver forretning i Norge?

 

Ansatt: Hei sjef, skal vi ansette regnskapsfører?

Sjef: Neida, bare gang dollaren med 1,25.

Ansatt: Ok, trenger vi noe elektrisitet for å drive butikk?

Sjef: Nei er du gal, bare gang dollaren med 1,25.

Ansatt: Hva med husleie, skal vi gidde å betale den?

Sjef: Nei, hvor mange ganger skal jeg si dette; bare gang dollaren med 1,25!!

.

.

.

Ansatt: Hva med de økte utgiftene til reklamasjoner de 2 siste årene siden Intel ikke dekker dem? Skal vi øke prisen på produktet så det dekkes inn der?

Sjef: Nei, den utgiften tar vi på vår kappe. Bare gang dollaren med 1,25!... 

 

:rofl:  

 

 

 

 

Du slipper ikke unna kjernen i saken, som var at du påstå økt reklamasjonsrett fører til høyere pris på en vare. Men den direkte norske prisen på en amerikansk vare, ganget med momsen på 25% på den samme varen gir oss en totalpris som tilsvarer den samme prisen i norske butikker.  Dvs. nesten hele prisen på varen utfylles av importeringskostnadene. Det er derfor umulig å argumentere for en ytterligere reklamasjonsrettspris over varen. Uansett hvor mye du prøver, kommer du ikke unna denne sannheten.

 

 

 

Så det er ikke patetisk å snakke ut av sin egen ræv, og så beskylde noen for å ikke vite hva de snakker om? Men det er patetisk å tilbakevise den påstanden ved å henvise til egen formell og relevant kompetanse? 

 

En påstand tilbakevises ikke av å henvise til kompetanse. Den tilbakevises gjennom argumenter og gjennom å henvise til fakta. Jorden blir ikke noe mer flat av en forsker sier den er det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Hehe, den siden din er ikke allverden. Microcenter har 7900X til $900, som tilsvarer 9000 NOK etter MVA-påslag. Da lander vi på en ikke-triviell differanse igjen.

 

Hvis du skal sammenligne lagervare får du finne en sjappe i Norge som har 8700k tilgjengelig, også.

 

Verste argumentasjonen. Microcenter har 7900X på salg: http://www.microcenter.com/search/search_results.aspx?Ntt=7900x

 

Prisen er kunstig og teller ikke.

 

"Den siden" min heter PCpartpicker. Det er tilsvarende Prisjakt. Du kan regne du gjennomsnittsprisen i amerikanske butikker og gjøre tilsvarende på Prisjakt og, om det hjelper deg. Det blir det samme.

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...