Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eks-samboer flytter ut av skolekretsen etter samlivsbrudd

kaaasen

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøver å lese litt på nettet, og tror jeg har en viss oversikt. Vi har to barn sammen på hhv (snart) 2 år og 7 år. Eks-samboeren har gjort det slutt, og vi skal selge huset. Jeg (far) blir boende et steinkast unna boligen vi flytter fra (gangavstand til skole/barnehage). Eks-samboer flytter ut av kommunen til kommune B. Hun har ikke førerkort. Hun sier at hun skal kjøre buss med barna til skole/barnehage i kommune A. Totalt vil det gå med rundt en time hver vei.

Barnet på syv år går på skole i kommune A. Vi har bodd i kommune A hele barnets levetid, og barnet på 7 er veldig klar på at hun fortsatt vil bo nære venner, fortsette på samme skole og fritidsaktiviteter. Er det urimelig av meg å kreve den daglige omsorgen for barna? Jeg stiller i tillegg mye sterkere økonomisk, dersom det skulle ha noe å si. Ideelt ville jeg jo hatt barna 100%, men alle barn trenger en mor, og jeg er tilbudt 50/50, og det er jeg med tungt hjerte villig til å gå med på.

Det ble mye tekst (skrevet på telefon, så sikker mange morsomme skrivefeil). Spørsmålet er vel enkelt og greit : har jeg en god sak mtp. å få tildelt den daglige omsorgen i en ordning hvor det er 50/50-fordeling?

Vi skal ned på familievernkontoret førstkommende mandag, og jeg hører fra tredjeparter at det kommer veldig an på hvem man møter der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Domstoler er gjerne forholdsvis konservative. Man ønsker ikke å gjøre store inngrep i barnets hverdag når denne hverdagen fungerer. Å bo slik til at man kan opprettholde skolegang og vennemiljø vil derfor være et hensyn domstolene vektlegger. Det er denne konservative effekten som oftest fører til at menn taper, for mer samvær innebærer mindre tid til skole og venner (det er jo gjerne samværsforelder som bor utenfor skolekretsen). I dette tilfellet er det imidlertid far som i større grad representerer kontinuitet og stabilitet.

Familievernkontoret kan ikke pålegge noe som helst, de kan utelukkende mekle. Hva slags opplevelse man får kommer an på flere forskjellige forhold, som sakens beskaffenhet, meklerens personlighet og rolleforståelse (noen meklere er mer innstilt på å "tvinge" gjennom et forlik enn andre), partenes vilje til å forhandle, mv.

Hvordan en rettssak vil slå ut er ikke mulig å spå. Det vil avhenge blant annet av hva barna forteller den rettsoppnevnte sakkyndige.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...