Snowleopard Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen. Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt På grunnskolen lærte jeg at man skal lese all teksten, og forstå den, før man prøver å løse ligningen. Du har akkurat demonstrert at dette taklet du ikke. ;-) 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 På grunnskolen lærte jeg at man skal lese all teksten, og forstå den, før man prøver å løse ligningen. Du har akkurat demonstrert at dette taklet du ikke. Alternativt så taklet jeg det helt fint, men du forsto det ikke fordi du fremdeles går på grunnskolen. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Nå snakker jo jeg først og fremst om montering av 350kW ladere hjemmeDå snakkar du jo 100% vås. Kjenner du mange med bensinstasjon i garasja si? Trur du det kjem? Ingen har ein 50 kW ladar heime heller. 22 kW er det meste som er realistisk å ha heime, og ein slik gjev 100 km rekkjevidde på ein time. Dei fleste ladar med ein stad mellom 2 og 4 kW heime. Det er billigare kjøpe 2-3 bilar til, som du ladar etter tur, enn å kjøpe og betale effektavgift for ein 50 kW hurtigladar. Om du trur 350 kW heime kjem, er det ingen som trur på at du har nokon som helst erfaring med straum og energi. Kan nok være at noen setter opp 32A-kurs hjemme, dersom de trenger stort batteri og kjører langt i det daglige. Disse 350 kW-laderne er mer et svar på å støtte de som ikke kan lade hjemme, men må lade på offentlige steder. Det være seg i byer der man har mange som bor i leilighet/blokk og som ikke får egen lader ved en fast parkeringsplass, men som man likevel vil ha over på el-bil, og for lengre reiser der man ikke vil stå for lenge pga at bilen trenger mer energi. Litt mere aktuelt å bruke noen minutter på hurtiglading fremfor å lete frem en offentlig lader der bilen må stå mange timer uten tilsyn eller stå rundt timen på en av dagens hurtigladere. Selv har jeg tilgang til 7.2 kWh-lader i borettslaget mot betaling (20 kroner timen) eller halve kapasiteten til halve prisen. Dette blir veldig mer aktuelt i byer som Oslo, spesielt med tanke på de ekstra høye bomkostnadene. I går måtte jeg kjøre for å fylle rimeligere bensin, bare fordi den ville bli langt dyrere når jeg trengte å bruke bilen. Altså en bortimot unødvendig kjøretur, bare fordi prisene svinger så hinsides all fornuft. At jeg da valgte å kjøre vekk fra byen istedet for inn mot byen, bare pga bomkostnadens størrelse, hjelper ikke på fornuften. Nå slapp jeg unna med 13,75 per liter og "kun" 16,20 i bomkostnader, fremfor å fylle når jeg egentlig trengte å kjøre, og da med en bensinkostnad på ca 16,35, altså 2,60 i besparelse per liter, minus den ekstra bompasseringen. Med 55 liter påfylling sparte jeg altså 126,80. Burde egentlig trekt fra litt pga forbruket på den ekstra kjøreturen, så runder ned til 120,- i besparelse. Hadde tatt ut feriedag pga høstferie, så orker ikke kalkulere inn noen tapt arbeidsfortjeneste her. Jeg vurderer sterk å bytte til el-bil for å få ny bil til knapt høyere kostnad enn den gamle skramlekjærra, men får da mer frihet og store driftsbesparelser, samt sikrere bil, med på kjøpet. Med mer frihet tenker jeg spesielt på at jeg for en stakket stund kan slippe å tenke på bompenger om jeg vil ta meg en kjøretur. Aktuelt for levering/henting av barn på skole som er innenfor ringen, mens vi bor utenfor (resultat av skilsmisse) Jeg flyttet til en bopel nært jobben, så nå kan jeg gå den distansen, bortsett fra at jobben opprettet en avdeling nord for sentrum der jeg må jobbe i helgene (turnusarbeide), selv om det kun er ledelsen som finner et behov for å sende oss dit fremfor der vi alltid ellers sitter, så måtte skaffe meg bil. Og nå er bomkostnadene flakset opp i taket. Ca. 100,- per dag/vakt i tillegg til de andre driftskostnadene som følger med å ha bil. Skal jeg andre steder, så er det en bom på hver side, hvorav den ene er betydelig billigere enn den andre. Drammen, Asker eller Bærum blir dermed langt mere interessant for handling enn Oslo sentrum eller steder øst eller nord for sentrum. Samme med å reise via Hønefoss om jeg skal forbi Gardermoen. Lengre og mer tidkrevende, men billigere... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 På grunnskolen lærte jeg at man skal lese all teksten, og forstå den, før man prøver å løse ligningen. Du har akkurat demonstrert at dette taklet du ikke. Alternativt så taklet jeg det helt fint, men du forsto det ikke fordi du fremdeles går på grunnskolen. Sorry, men det alternativet er ikke reelt. Men for en som tydeligvis har problemer med generell problemløsning, så er du unnskyldt. ;-) Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen. Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt Det er en samtidsfaktor på alt . Om alle gikk på nettbanke samtidig ville det vært krasj der også. 95% av energien som går med til elbiler i dag er normal lading ned mot 6A, Lader oftest med 6A selv og det holder lenge om du ikke kjører mer enn 1000Km i uka fordelt over alle ukedagene . Dette er ikke noe stress i det hele tatt. Virker som om de som går fra vanlige biler innbiller seg at de må "fylle" som før og stå å holde i kontakten mens de fyller. Det finner de fort ut av. Bilen lader seg selv når den likevel står parkert også MÅ ikke elbiler nødvendigvis være fulladet hver morgen heller. Det jevner seg ut over tid ;-) 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen. Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt Virker som om de som går fra vanlige biler innbiller seg at de må "fylle" som før og stå å holde i kontakten mens de fyller. Det finner de fort ut av. Bilen lader seg selv når den likevel står parkert også MÅ ikke elbiler nødvendigvis være fulladet hver morgen heller. Det jevner seg ut over tid ;-) Riktig det. Han som ikke liker elbiler på jobben pleier jeg å si at jeg bruker veldig mye kortere tid på å fylle tanken enn det han gjør. Jeg bare plugger i, tar 15-20 sekunder å hente ut kabelen og plugge i, og det samme og koble ifra. Så lader den mens jeg jobber. Trenger heller ikke lade hjemme hvis det ikke har vært noe spesielt, da det holder å lade på jobb (firmaet har egne ladere, så vi slipper å sloss med andre). Har 3,7 mil hver vei til jobb, og mesteparten på motorvei med 80 og 90 grense (går som regel minst 10 over de for å ikke skape kø). 1 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning.Det påvirker ikke effektbehovet å gå til høyere ladeeffekt. Den dimensjonerende størrelsen er antall biler per time, med X kWh per bil. Altså om du f.eks har ett sted som har behov for å kunne lade 20 biler med 50 kWh per time, så er behovet på effektive 1 MW. Da er det likegyldig for strømnettet om man setter opp 20 stk 50 kW ladere eller 3 stk 350 kW ladere. Forskjellen er at hver bil vil med 350 kW lading tilbringe 8,5 minutter ved laderen vs 1 time med 50 kW lading. Forsåvidt riktig, men dersom du kan lade så hurtig vil trolig etterspørselen etter hurtiglading gå opp, altså mindre lading hjemme. Nettselskapenes utfordring i dag er HVOR ladingen kommer til å skje - altså hvor skal de forsterke nettet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning.Det påvirker ikke effektbehovet å gå til høyere ladeeffekt. Den dimensjonerende størrelsen er antall biler per time, med X kWh per bil. Altså om du f.eks har ett sted som har behov for å kunne lade 20 biler med 50 kWh per time, så er behovet på effektive 1 MW. Da er det likegyldig for strømnettet om man setter opp 20 stk 50 kW ladere eller 3 stk 350 kW ladere. Forskjellen er at hver bil vil med 350 kW lading tilbringe 8,5 minutter ved laderen vs 1 time med 50 kW lading. Forsåvidt riktig, men dersom du kan lade så hurtig vil trolig etterspørselen etter hurtiglading gå opp, altså mindre lading hjemme. Nettselskapenes utfordring i dag er HVOR ladingen kommer til å skje - altså hvor skal de forsterke nettet. Hvorfor i alle dager ville etterspørselen gått opp? Det er langt billigere å lade hjemme.. 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning.Det påvirker ikke effektbehovet å gå til høyere ladeeffekt. Den dimensjonerende størrelsen er antall biler per time, med X kWh per bil. Altså om du f.eks har ett sted som har behov for å kunne lade 20 biler med 50 kWh per time, så er behovet på effektive 1 MW. Da er det likegyldig for strømnettet om man setter opp 20 stk 50 kW ladere eller 3 stk 350 kW ladere. Forskjellen er at hver bil vil med 350 kW lading tilbringe 8,5 minutter ved laderen vs 1 time med 50 kW lading. Forsåvidt riktig, men dersom du kan lade så hurtig vil trolig etterspørselen etter hurtiglading gå opp, altså mindre lading hjemme. Nettselskapenes utfordring i dag er HVOR ladingen kommer til å skje - altså hvor skal de forsterke nettet. Hvorfor i alle dager ville etterspørselen gått opp? Det er langt billigere å lade hjemme.. Vi kjøper melk og brød på bensinstasjonen selv om det er dyrere enn i butikken. Samme vare men den er mer tilgjengelig, derfor høyere pris. En 350kW-lader tillater deg å bli mer avslappet på saktelading og selv om det er dyrere enn hjemmestrøm er det fortsatt billigere enn bensin. 350kW ladere gjør også elbilen mer attraktiv for dem som bekymrer seg over ladekø og for dem som ikke har lader på egen vegg. 350kW-lading gjøre lading mer tilgjengelig, selvfølgelig vil det føre til økt bruk. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Vi kjøper melk og brød på bensinstasjonen selv om det er dyrere enn i butikken. Samme vare men den er mer tilgjengelig, derfor høyere pris. En 350kW-lader tillater deg å bli mer avslappet på saktelading og selv om det er dyrere enn hjemmestrøm er det fortsatt billigere enn bensin. 350kW ladere gjør også elbilen mer attraktiv for dem som bekymrer seg over ladekø og for dem som ikke har lader på egen vegg. 350kW-lading gjøre lading mer tilgjengelig, selvfølgelig vil det føre til økt bruk. Tja, jeg er ikke helt enig i sammenligningen her. Skal det bli økt bruk må folk kjøre mer.. Klart, at flere havner over på elbil fører til økt bruk. Og det er jo slik utviklingen er. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Når vi sier 'økt bruk' så mener vi at andelen strøm som hentes fra hurtiglader vil øke. Dagens hurtigladere er jo egentlig ikke særlig praktiske, du må pent finne deg noe å gjøre mens biler står der og suger elektroner en halvtimes tid. Med 350kW rekker du knapt pisse før den er ferdig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Når vi sier 'økt bruk' så mener vi at andelen strøm som hentes fra hurtiglader vil øke. Dagens hurtigladere er jo egentlig ikke særlig praktiske, du må pent finne deg noe å gjøre mens biler står der og suger elektroner en halvtimes tid. Med 350kW rekker du knapt pisse før den er ferdig. Jo absolutt, men poenget er likt. Ola nordmann har samme behov som før så hvorfor skal han dra mer på hurtigladeren? For å kaste vekk penger? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Hvorfor? Fordi det går fortere. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Hvorfor? Fordi det går fortere. Men hva er poenget, de trenger jo ikke dette i dag(det går fortere i dag også...) Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Hvorfor? Fordi det går fortere. Men hva er poenget, de trenger jo ikke dette i dag(det går fortere i dag også...) Hmm, hvorfor skal jeg prøve å forklare dette til noen som har hjernevasket seg selv til å tro at ingen noensinne trenger raskere lading? Altså, folk lader hjemme i dag fordi det er praktis og billig *og* fordi det er dårlig med gode alternativer! Dagens hurtigladere er ikke noe godt alternativ, til det er den for treg. Med vesentlig hurtigere lading så vil hurtiglading bli et mye bedre alternativ. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Hmm, hvorfor skal jeg prøve å forklare dette til noen som har hjernevasket seg selv til å tro at ingen noensinne trenger raskere lading? Altså, folk lader hjemme i dag fordi det er praktis og billig *og* fordi det er dårlig med gode alternativer! Dagens hurtigladere er ikke noe godt alternativ, til det er den for treg. Med vesentlig hurtigere lading så vil hurtiglading bli et mye bedre alternativ. Lol, hva behager? Poenget er at om det er ett behov for hurtiglading i dag så tar de i bruk de laderene som finnes. Siden du fører en tvilsom og dårlig debattering tenker jeg vi nøyer oss med å være uenig jeg, så slipper du å komme med slike idiotiske utsagn lengre.. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 (endret) Vi kjøper melk og brød på bensinstasjonen selv om det er dyrere enn i butikken. Samme vare men den er mer tilgjengelig, derfor høyere pris. En 350kW-lader tillater deg å bli mer avslappet på saktelading og selv om det er dyrere enn hjemmestrøm er det fortsatt billigere enn bensin. 350kW ladere gjør også elbilen mer attraktiv for dem som bekymrer seg over ladekø og for dem som ikke har lader på egen vegg. 350kW-lading gjøre lading mer tilgjengelig, selvfølgelig vil det føre til økt bruk. Dårlig sammenligning. Hvis du hadde hatt disse to mulightene, hva hadde du gått for? 1. Å betale 5.000 kroner for en brødbakemaskin hjemme. Den får ingredienser via ett rør som går inn til husstanden, slik at den aldri går tom. Du kan programmere brødbakemaskinen til å ha klart brød til når du våkner, og må betale 10 kr/brød for ingrediensene. Brødbakemaskinen har forventet levetid på 20 år og krever null rengjøring/vedlikehold. En ulempe er at du må huske å trykke på en knapp noen timer før du vil ha brød. 2. Å møte opp hos sin lokale baker, stå 20 minutter i kø og så betale 50 kr for ett helt tilsvarende brød. (Bakeren har en lignende brødbakemaskin.) Jeg tror de fleste ville valgt brødbakemaskinen hjemme. Endret 9. oktober 2017 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Forsåvidt riktig, men dersom du kan lade så hurtig vil trolig etterspørselen etter hurtiglading gå opp, altså mindre lading hjemme. Nettselskapenes utfordring i dag er HVOR ladingen kommer til å skje - altså hvor skal de forsterke nettet.Det er forsåvidt riktig at raskere lading vil føre til mer hurtiglading. Men da ikke for eksisterende kunder, som Kahuna antar. Noen trender som man vil observere ettersom raskere lading blir vanlig og rekkevidden til elbiler blir bedre: - Hos en stor andel av befolkningen vil andelen hurtiglading falle, ettersom rekkevidden blir bedre og behovet for hurtiglading blir mindre. - Du får inn nye kundegrupper, som ikke har tilgang på saktelading der de parkerer for natten. Disse vil lade mye med hurtiglading. - Totaletterspørselen for hurtiglading vil øke, ettersom det blir flere og flere elbiler. 1 Lenke til kommentar
Oklo Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at en ikke trenger å belaste nettet med 350kw per 350kwh lader. Dette kan enkelt løses ved å integrere batteri banker lokalt på ladestasjonen. Okay, batteripakken på en elbil på 60kW er omtrent en halv kubikk, og veier et halvt tonn, samt koster et par hundre tusen. Nå snakker jo jeg først og fremst om montering av 350kW ladere hjemme, som sikkert kommer etterhvert, men la oss for moro skyld si at det er snakk om en ladestasjon, så høres det fremdeles både upraktisk og dyrt ut med tre tonn batterier til over en million kroner for hver lader som monteres ? Som flere har sagt, 20 biler er 20 biler. Høyere ladehastighet betyr ikke økt nettbelastning. Det er det totale energi behovet som reflekterer nettbelastning. Ovenfor hevder du noe annet, at problemet kan løses med batterier, men nå er det altså ikke noe problem lengre, ettersom 20 biler er 20 biler. Er virkelig elbileiere så tette, at de ikke forstår elementære ting som at man trekker mer strøm når man øker effekten og beholder spenningen. De fleste forstår at elbilene ikke magisk kan lagre mer strøm på batteriene, men er det virkelig vanskelig å forstå at når man øker effekten som taes ut av laderen fra 50kW til 350kW, så er det en syv ganger så høy belastning på strømnettet i den perioden, og vil kreve en sikring på rundt 1500 ampere i stedet for 225 ampere. Hei! Som flere har nevnt over her, er det så vidt jeg kan se ingen som har behov for en 350kW lader hjemme. Jeg har selv en Tesla, og har lader hjemme, som lader med 7,4kW. Det betyr i "real-life" at laderen svært sjeldent er tilkoblet mer enn fire timer, noe som igjen er langt mindre enn bilen står parkert hvert døgn. Å installere en 350kW lader hjemme (eller faktisk en 50kW lader for den del) tilsvarer omtrent det samme som å installere en bensinpumpe hjemme. Derfor snakker Salvesen her om ladeparker, tilsvarende Tesla's SuperChargers, som da kan settes opp med 7 ganger færre ladere enn hvis man hadde benyttet seg av 50kW ladere. Erfaringsmessig, er det de som ikke har, og aldri har hatt elbil, som ser problemer med dette. Frem til jeg fikk min lader installert i forrige uke, har jeg klart meg helt fint på stikkontaktlading, på 230V, 8A om sommeren, og 5A om vinteren, grunnet at varmepumpa i hust gikk på samme kurs. I løpet av det halvannet året jeg har hatt elbil, har jeg så hatt behov for å lade "borte" på ca. 10 - 20 turer (uten at jeg har finregnet på det). Det er på disse turene vi som bor i eneboliger (og det er fremdeles flest som bor i enebolig i Norge) har behov for høykapasitetslading. For folk som ikke har tilgang på stikkontakt for å lade, vil selvfølgelig en ladetid på 8,5 minutter kontra en time utgjøre en vesensforskjell. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 9. oktober 2017 Del Skrevet 9. oktober 2017 Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen. Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt Hva trekker mest effekt, 1 stk 350Kw lader eller 7 stk 50Kw ladere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå