Gå til innhold

Her er den første elbilladeren som leverer 350 kilowatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen.

 

Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen.

 

Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt

Det er snakk om offentlige ladere. Ingen har hurtiglader hjemme.

 

Se på regnestykket mitt - det stemmer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sakte-, semihurtig-, hurtig-, super-, ultrahurtig- lader.. Hva blir det neste? Gigahyper-lader? :p

 

Bare disse faktureres med et passe høyt effektledd så ser jeg ikke problemet. Billig saktelading hjemme vil forbli den dominerende lademetoden, når man kan. Men batterikapasiteten bør opp så man gjør seg mindre avhengig av borte-lading.

Lenke til kommentar

Bare disse faktureres med et passe høyt effektledd så ser jeg ikke problemet. Billig saktelading hjemme vil forbli den dominerende lademetoden, når man kan. Men batterikapasiteten bør opp så man gjør seg mindre avhengig av borte-lading.

Næringskunder betaler allerede i dag for effekt, så her er det ikke behov for noen endringer. F.eks hos Glitre energi vil du betale 138.600 kroner per år for en prioritert tilknytning på 350 kW på høyspentnettet bare for effekten. I tillegg kommer ett energiledd og noen årlige gebyrer og slikt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen har hurtiglader hjemme...

 

...enda !

 

Salvesen er i ferd med å bestille en.

 

Se på regnestykket mitt - det stemmer.

 

Nei, det stemmer ikke.

 

Alle forstår at 20 elbiler trenger like mye strøm for å fullades uansett hvor lang tid det tar, men gitt at strømnettet har samme spenning, så vil strømmen som trekkes, altså amper, øke når man øker effektuttaket, altså antall watt.

 

Dersom du klarer å få strømtrekket til å bli det samme med økt effekt og konstant spenning, så har du sidesatt Ohms lov.

 

Det bør være innlysende at en lader som trekker 350 kW i stedet for 50 kW gir en belastning på strømnettet som er omtrent syv ganger høyere når ladingen pågår, selv om tiden det lades er kortere.

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ingen har hurtiglader hjemme...

...enda !

 

Salvesen er i ferd med å bestille en.

Se på regnestykket mitt - det stemmer.

Nei, det stemmer ikke.

 

Alle forstår at 20 elbiler trenger like mye strøm for å fullades uansett hvor lang tid det tar, men gitt at strømnettet har samme spenning, så vil strømmen som trekkes, altså amper, øke når man øker effektuttaket, altså antall watt.

 

Dersom du klarer å få strømtrekket til å bli det samme med økt effekt og konstant spenning, så har du sidesatt Ohms lov.

 

Det bør være innlysende at en lader som trekker 350 kW i stedet for 50 kW gir en belastning på strømnettet som er omtrent syv ganger høyere når ladingen pågår, selv om tiden det lades er kortere.

Hva er problemet ditt egentlig? Og nei, jeg har verken noe slikt i bestilling eller behov.

 

Fint om du dropper å late som du kjenner meg eller noe slikt, det er patetisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, det stemmer ikke.

 

Alle forstår at 20 elbiler trenger like mye strøm for å fullades uansett hvor lang tid det tar, men gitt at strømnettet har samme spenning, så vil strømmen som trekkes, altså amper, øke når man øker effektuttaket, altså antall watt.

 

Dersom du klarer å få strømtrekket til å bli det samme med økt effekt og konstant spenning, så har du sidesatt Ohms lov.

 

Det bør være innlysende at en lader som trekker 350 kW i stedet for 50 kW gir en belastning på strømnettet som er omtrent syv ganger høyere når ladingen pågår, selv om tiden det lades er kortere.

Effekten per lader øker, det har jeg ikke benektet. Men samtidig gjør 1 stk 350 kW lader samme jobben som 7 stk 50 kW ladere. Man trenger altså færre ladere, og totaleffekten er uforandret.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

...

Alle forstår at 20 elbiler trenger like mye strøm for å fullades uansett hvor lang tid det tar, men gitt at strømnettet har samme spenning, så vil strømmen som trekkes, altså amper, øke når man øker effektuttaket, altså antall watt.

Prøv med 'energi' i stedet for 'strøm' i første linje..

 

Dersom du klarer å få strømtrekket til å bli det samme med økt effekt og konstant spenning, så har du sidesatt Ohms lov.

Men jeg er fortsatt ikke heelt overbevist om at du virkelig kan Ohms lov..

 

Det bør være innlysende at en lader som trekker 350 kW i stedet for 50 kW gir en belastning på strømnettet som er omtrent syv ganger høyere når ladingen pågår, selv om tiden det lades er kortere.

Ah, *tid* er nøkkelen. Bilen blir fortere klar til bruk og køen foran deg bli mindre.

 

Jeg er fullt klar over at det finnes enkeltladere her og der men for en ladepark med totaleffekt på 1MW vil en max-effekt på 350kW per uttak gi en bedre brukeropplevelse enn 50kW per uttak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv med 'energi' i stedet for 'strøm' i første linje..

 

Men jeg er fortsatt ikke heelt overbevist om at du virkelig kan Ohms lov..

 

Det er jo forholdsvis enkelt, effekt er lik spenning ganger strøm.

Spenningen måles i volt, strøm måles i ampere og effekten måles igjen i Watt.

 

Det er derfor jeg skriver strøm, ikke energi

 

Når spenningen i nettet er konstant, og effektuttaket øker, så øker altså strømmen også.

Antall amper som leveres øker med syv ganger, som betyr at belastningen på nettet er syv ganger høyere.

 

 

Effekten per lader øker, det har jeg ikke benektet. Men samtidig gjør 1 stk 350 kW lader samme jobben som 7 stk 50 kW ladere. Man trenger altså færre ladere, og totaleffekten er uforandret.

 

Det er jo nettopp det jeg skriver, at laderen bruker like mye strøm som syv 50 kW ladere.

 

Dersom man for enkelthets skyld har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 50 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de noe over 1400 amper fra strømnettet.

 

Dersom du har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 350 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de nesten 10 000 amper fra strømnettet.

 

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at belastningen på nettet blir betydelig høyere, samtidig som tiden det tar å lade går ned.

 

Du kan jo forsøke å ta en 1.5mm2 kabel, som tåler omtrent 2200 watt på 240 volts anlegg over tid, og så prøve å koble på en last på 15000 watt i ti minutter, å se hvordan det går med den kabelen.

 

Står de syv derimot i kø, å lader bilene etter hverandre på en 350 kW lader i stedet for å samtidig bruke hver sin 50 kW lader, ja så vil selvfølgelig ikke belastningen på nettet bli større, men det var jo ikke poenget her, og for sistemann i køen vil det jo heller ikke gå noe raskere.

 

Når alle landets "Salvesen" kjøper seg den største laderen de kan få for penger, slik at de slipper å vente unødvendig, så blir belastningen på strømnettet større, fordi de forbruker strømmen på et kortere tidsrom, som betyr at strøm (ampere) og effekt (watt) økes, mens spenningen (volt) forblir den samme.

Endret av adeneo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...