Redaksjonen. Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 ABB er klar med ultrahurtiglader for fremtidens elbiler.Her er den første elbilladeren som leverer 350 kilowatt Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 350kW... Hvor mange biler er det egentlig som klare å lade med mer enn 50kW i dag? Tesla sine modeller, KIA Soul og huyndai Ioniq? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg 0laf Skrevet 5. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2017 Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2017 Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning.Det påvirker ikke effektbehovet å gå til høyere ladeeffekt. Den dimensjonerende størrelsen er antall biler per time, med X kWh per bil. Altså om du f.eks har ett sted som har behov for å kunne lade 20 biler med 50 kWh per time, så er behovet på effektive 1 MW. Da er det likegyldig for strømnettet om man setter opp 20 stk 50 kW ladere eller 3 stk 350 kW ladere. Forskjellen er at hver bil vil med 350 kW lading tilbringe 8,5 minutter ved laderen vs 1 time med 50 kW lading. 12 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen. Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt 8 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Hvis vi endrer forutsetningene fra 'alle lader fra kl 1630' til 'alle lader i løpet av kvelden', så har det ikke stort å si nei.. 'Alle lader kl 1630'..skal vi drive med synkronlading nå?!? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Lurer på hva nettleien skal ligge på i framtiden for å lage nytt nett til disse? 2 Lenke til kommentar
Paul HD Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Det står at ABB er først ute med disse laderne, men det står ingenting om når og hvor de skal bygges. Fortum skal sette opp 4 slike ladere i løpet av 2017 på 350 kw, mellom Oslo, Stockholm og Helsingfors. Fortum pressemelding: http://www.fortum.no/pressemeldinger/hpc-ladere/ Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Så dersom ti elbileiere investerer i hver sin megalader på 350 kW, og slår den på klokken 16:30 hver dag, så blir ikke belastningen høyere enn om de hadde hatt 50 kW ladere å gjort det samme, det går bare mye fortere å lade bilen. Forstå den som kan, men så flott er det altså med elbil, at selv Ohms lov blir sidesatt Det er snakk om offentlige ladere. Ingen har hurtiglader hjemme. Se på regnestykket mitt - det stemmer. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning. Hva behager? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Sakte-, semihurtig-, hurtig-, super-, ultrahurtig- lader.. Hva blir det neste? Gigahyper-lader? Bare disse faktureres med et passe høyt effektledd så ser jeg ikke problemet. Billig saktelading hjemme vil forbli den dominerende lademetoden, når man kan. Men batterikapasiteten bør opp så man gjør seg mindre avhengig av borte-lading. Lenke til kommentar
Vegard Kolbeinsen Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Er ikke ofte behov for dette. Selv har eg funnet ut at ved daglig bruk og lading så lader eg med minst last mulig. Altså 8A/2kWt. Da er bilen full ladet neste morgen når jeg skal på jobb. Men når en drar på langtur så kunne jeg gjerne hatt mulighet for dette. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Bare disse faktureres med et passe høyt effektledd så ser jeg ikke problemet. Billig saktelading hjemme vil forbli den dominerende lademetoden, når man kan. Men batterikapasiteten bør opp så man gjør seg mindre avhengig av borte-lading. Næringskunder betaler allerede i dag for effekt, så her er det ikke behov for noen endringer. F.eks hos Glitre energi vil du betale 138.600 kroner per år for en prioritert tilknytning på 350 kW på høyspentnettet bare for effekten. I tillegg kommer ett energiledd og noen årlige gebyrer og slikt. Endret 5. oktober 2017 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Ingen har hurtiglader hjemme... ...enda ! Salvesen er i ferd med å bestille en. Se på regnestykket mitt - det stemmer. Nei, det stemmer ikke. Alle forstår at 20 elbiler trenger like mye strøm for å fullades uansett hvor lang tid det tar, men gitt at strømnettet har samme spenning, så vil strømmen som trekkes, altså amper, øke når man øker effektuttaket, altså antall watt. Dersom du klarer å få strømtrekket til å bli det samme med økt effekt og konstant spenning, så har du sidesatt Ohms lov. Det bør være innlysende at en lader som trekker 350 kW i stedet for 50 kW gir en belastning på strømnettet som er omtrent syv ganger høyere når ladingen pågår, selv om tiden det lades er kortere. Endret 5. oktober 2017 av adeneo 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Ingen har hurtiglader hjemme... ...enda ! Salvesen er i ferd med å bestille en. Se på regnestykket mitt - det stemmer. Nei, det stemmer ikke. Alle forstår at 20 elbiler trenger like mye strøm for å fullades uansett hvor lang tid det tar, men gitt at strømnettet har samme spenning, så vil strømmen som trekkes, altså amper, øke når man øker effektuttaket, altså antall watt. Dersom du klarer å få strømtrekket til å bli det samme med økt effekt og konstant spenning, så har du sidesatt Ohms lov. Det bør være innlysende at en lader som trekker 350 kW i stedet for 50 kW gir en belastning på strømnettet som er omtrent syv ganger høyere når ladingen pågår, selv om tiden det lades er kortere. Hva er problemet ditt egentlig? Og nei, jeg har verken noe slikt i bestilling eller behov. Fint om du dropper å late som du kjenner meg eller noe slikt, det er patetisk. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Nei, det stemmer ikke. Alle forstår at 20 elbiler trenger like mye strøm for å fullades uansett hvor lang tid det tar, men gitt at strømnettet har samme spenning, så vil strømmen som trekkes, altså amper, øke når man øker effektuttaket, altså antall watt. Dersom du klarer å få strømtrekket til å bli det samme med økt effekt og konstant spenning, så har du sidesatt Ohms lov. Det bør være innlysende at en lader som trekker 350 kW i stedet for 50 kW gir en belastning på strømnettet som er omtrent syv ganger høyere når ladingen pågår, selv om tiden det lades er kortere. Effekten per lader øker, det har jeg ikke benektet. Men samtidig gjør 1 stk 350 kW lader samme jobben som 7 stk 50 kW ladere. Man trenger altså færre ladere, og totaleffekten er uforandret. 5 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 ... Alle forstår at 20 elbiler trenger like mye strøm for å fullades uansett hvor lang tid det tar, men gitt at strømnettet har samme spenning, så vil strømmen som trekkes, altså amper, øke når man øker effektuttaket, altså antall watt. Prøv med 'energi' i stedet for 'strøm' i første linje.. Dersom du klarer å få strømtrekket til å bli det samme med økt effekt og konstant spenning, så har du sidesatt Ohms lov.Men jeg er fortsatt ikke heelt overbevist om at du virkelig kan Ohms lov.. Det bør være innlysende at en lader som trekker 350 kW i stedet for 50 kW gir en belastning på strømnettet som er omtrent syv ganger høyere når ladingen pågår, selv om tiden det lades er kortere.Ah, *tid* er nøkkelen. Bilen blir fortere klar til bruk og køen foran deg bli mindre. Jeg er fullt klar over at det finnes enkeltladere her og der men for en ladepark med totaleffekt på 1MW vil en max-effekt på 350kW per uttak gi en bedre brukeropplevelse enn 50kW per uttak. 2 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Lurer på hva nettleien skal ligge på i framtiden for å lage nytt nett til disse? Tesla solcelletak? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Prøv med 'energi' i stedet for 'strøm' i første linje.. Men jeg er fortsatt ikke heelt overbevist om at du virkelig kan Ohms lov.. Det er jo forholdsvis enkelt, effekt er lik spenning ganger strøm. Spenningen måles i volt, strøm måles i ampere og effekten måles igjen i Watt. Det er derfor jeg skriver strøm, ikke energi Når spenningen i nettet er konstant, og effektuttaket øker, så øker altså strømmen også. Antall amper som leveres øker med syv ganger, som betyr at belastningen på nettet er syv ganger høyere. Effekten per lader øker, det har jeg ikke benektet. Men samtidig gjør 1 stk 350 kW lader samme jobben som 7 stk 50 kW ladere. Man trenger altså færre ladere, og totaleffekten er uforandret. Det er jo nettopp det jeg skriver, at laderen bruker like mye strøm som syv 50 kW ladere. Dersom man for enkelthets skyld har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 50 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de noe over 1400 amper fra strømnettet. Dersom du har syv elbileiere som skal lade bilen sin, og de alle bruker en 350 kW lader på et 240 volts anlegg, så trekker de nesten 10 000 amper fra strømnettet. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at belastningen på nettet blir betydelig høyere, samtidig som tiden det tar å lade går ned. Du kan jo forsøke å ta en 1.5mm2 kabel, som tåler omtrent 2200 watt på 240 volts anlegg over tid, og så prøve å koble på en last på 15000 watt i ti minutter, å se hvordan det går med den kabelen. Står de syv derimot i kø, å lader bilene etter hverandre på en 350 kW lader i stedet for å samtidig bruke hver sin 50 kW lader, ja så vil selvfølgelig ikke belastningen på nettet bli større, men det var jo ikke poenget her, og for sistemann i køen vil det jo heller ikke gå noe raskere. Når alle landets "Salvesen" kjøper seg den største laderen de kan få for penger, slik at de slipper å vente unødvendig, så blir belastningen på strømnettet større, fordi de forbruker strømmen på et kortere tidsrom, som betyr at strøm (ampere) og effekt (watt) økes, mens spenningen (volt) forblir den samme. Endret 5. oktober 2017 av adeneo 4 Lenke til kommentar
DAX19GY0 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 A Brain Boiler - ABB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå