ATWindsor Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Vinduet skal kunne brukes som rømningsvei. Hvis ikke er får man ikke definere rommet som oppholdsrom/soverom. For å ta et eksempel. I huset mitt har jeg full kjeller med full takhøyde og flere rom. Blant annet et soverom. Men fordi kjellervinduene mine er for små, kan ikke dette rommet kalles soverom i prospektet. Ikke noe av kjelleren kan defineres som oppholdsrom. Derfor er det oppgitte boarealet i huset mitt bare halvparten av det reelle boarealet/brukearealet. Såvidt meg bekjent er det ikke riktig, det holder at man kan rømme to veier. En av de må ikke være vindu, det holder å kunne gå til et annet rom (feks gang), og ha to veier derfra. Jeg har kjellerrom hjemme som ikke har røming via vindu, godkjent av kommunen og med brannrapport som underbygger det. AtW Her trur eg dere blandar to ting. For rømningssikkerheita så er minimumskravet dør direkte ut i friluft då dei fleste boligar er ei branncelle. I nyare bygg har det blitt krav om utgang frå kvart plan og tilrettelegging av anna kvart vindu til rømning/innsats frå brannvesenet. Men i eksisterande bygg er kravet stort sett berre at det finnes ein utgang. Men i tillegg så er det ein del krav knytta til innemiljø som må tilfredsstillast for å kunne definere rommet som eit oppholdsrom slik at det kan beskrivast som eit soverom. I dette tilfellet så er det nok kravet til tilstrekkelig stor vindusflate for å tilfredsstille dagslyskravet som gjer at soverommet i kjellaren ikkje kan kallast for eit soverom. Dette gjer at ein kan f.eks. ha eit godkjent soverom med eit vindu som ikkje kan åpnast i det heile tatt. Då har soverommet tilstrekkelig med dagslys, og rømningssikkerheita er ivaretatt (etter minimumsreglane) som rømning via resten av boligen og ut i friluft. Jeg snakker kun om rømning og brannkrav her (og det ble godkjent etter TEK07, dvs nye retningslinjer) AtW Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 Vinduet skal kunne brukes som rømningsvei. Hvis ikke er får man ikke definere rommet som oppholdsrom/soverom. For å ta et eksempel. I huset mitt har jeg full kjeller med full takhøyde og flere rom. Blant annet et soverom. Men fordi kjellervinduene mine er for små, kan ikke dette rommet kalles soverom i prospektet. Ikke noe av kjelleren kan defineres som oppholdsrom. Derfor er det oppgitte boarealet i huset mitt bare halvparten av det reelle boarealet/brukearealet. Såvidt meg bekjent er det ikke riktig, det holder at man kan rømme to veier. En av de må ikke være vindu, det holder å kunne gå til et annet rom (feks gang), og ha to veier derfra. Jeg har kjellerrom hjemme som ikke har røming via vindu, godkjent av kommunen og med brannrapport som underbygger det. AtW Javel? Men har du annen altertiv utgang? Jeg har kun utgang opp trappa og ut ytterdøra.Jeg har en annen alternativ utgang ja, men det er fortsatt ikke riktig at man må ha røming ut vindu. Det avhenger av omstendighetene ellers. AtW Ja, mente egentlig aldri at det måtte være et vindu. Men siden jeg ikke har egen utgangsdør til kjelleren blir jo vinduene eneste utgang. Og de er for små. Ok, da er vi sikkert enige, men det er lurt å være litt nøye med hva man skriver "Vinduet skal kunne brukes som rømningsvei. Hvis ikke er får man ikke definere rommet som oppholdsrom/soverom.", Det kan være misvisende med en slik bastant påstand når du egentlig mente noe annet. AtW Nei, sant. Var dårlig formulert. Mente egentlig at man må ha alternativ rømningsvei. I hans tilfelle ville jo det vært vinduet. Slik jeg forstod han, så var det bare 1 rømningsvei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå