Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Karoshi

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det har jeg ikke sagt noenting om. De norske reglene er helt greie de og det er ikke spesiellt mange ulykker der yrkessjåfører er involvert, men jeg kan ikke uttale meg om reglene våre er unødvendige eller ikke siden jeg ikke vet hvordan statistikken er i andre land der de ikke har tilsvarende kjøreregler og har tilsvarende veier.

Produktivitet pr. person er heller ikke nødvendigvis det man bør se på. To sjåfører som har jobb er bedre enn en som jobber (for) mye.

Uansett så er ikke transport spesiellt relevant for produktivitet i forhold til spørsmålet ditt da å kjøre et transportmiddel fra A til B er vanskelig å gjøre treigere enn fartsgrensa nesten uansett hvor sliten man er (tar ikke med kjøreforholdene selvfølgelig).

Hvis man må stoppe mye og dermed får kjørt mindre / kortere på grunn av at det er regler på plass for å bedre trafikksikkerheten med viten om at konsentrasjon og oppmerksomhet kan synke jo lenger "skiftet" er, så tyder det på at det fra faglig hold er enighet om at hvor godt hjernen fungerer mentalt og kognitivt avhenger av hvor mye en har vært fokusert og hvor mye hvile en har fått. Det er selvsagt ingen garanti, men jeg forholder meg til fagfolk.

Anonymous poster hash: 374f0...f16

Det avhenger ikke kun av om man har vært konsentrert, det avhenger også av hva man har vært konsentrert om. Jeg, og alle jeg kjenner, klarer å være produktiv og konsentrert lengre om visse ting og de tingene er basert på interesse. Jeg forholder meg også til fagfolk (og undersøkelser).

Det er ørten studier som viser at 6-timers dager er mer effektivt og sunt enn 8-timers dager. Gooooogle litt så finner du ut at det i veldig mange tilfeller er utelukkende positivt for arbeidsgiver og arbeidstaker at man jobber korte dager.

:)

Ja. Og hva tyder dette på?

Har du ikke besvart det spørsmålet selv et par tre ganger i tråden alerede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg ikke sagt noenting om. De norske reglene er helt greie de og det er ikke spesiellt mange ulykker der yrkessjåfører er involvert, men jeg kan ikke uttale meg om reglene våre er unødvendige eller ikke siden jeg ikke vet hvordan statistikken er i andre land der de ikke har tilsvarende kjøreregler og har tilsvarende veier.

Produktivitet pr. person er heller ikke nødvendigvis det man bør se på. To sjåfører som har jobb er bedre enn en som jobber (for) mye.

Uansett så er ikke transport spesiellt relevant for produktivitet i forhold til spørsmålet ditt da å kjøre et transportmiddel fra A til B er vanskelig å gjøre treigere enn fartsgrensa nesten uansett hvor sliten man er (tar ikke med kjøreforholdene selvfølgelig).

Hvis man må stoppe mye og dermed får kjørt mindre / kortere på grunn av at det er regler på plass for å bedre trafikksikkerheten med viten om at konsentrasjon og oppmerksomhet kan synke jo lenger "skiftet" er, så tyder det på at det fra faglig hold er enighet om at hvor godt hjernen fungerer mentalt og kognitivt avhenger av hvor mye en har vært fokusert og hvor mye hvile en har fått. Det er selvsagt ingen garanti, men jeg forholder meg til fagfolk.

Det avhenger ikke kun av om man har vært konsentrert, det avhenger også av hva man har vært konsentrert om. Jeg, og alle jeg kjenner, klarer å være produktiv og konsentrert lengre om visse ting og de tingene er basert på interesse. Jeg forholder meg også til fagfolk (og undersøkelser).

Hvis det handler om interesse så handler det ikke om konsentrasjonsevnen, men om vilje/latskap. Det kan være vanskelig å fokusere på noe kjedelig, men det er ikke fordi hjernen er sliten.

Lenke til kommentar

Har man 13 timers arbdag betyr det ikke at man hakker med øksa nonstop. Småpauser er fordelt, kanskje blant gode kollegaer og småprat, varierende arboppgaver. Det er nesten som om at man ikke var på jobb, eller slik som de fleste som har 7'5 time arbdag etterfulgt av max 13 timer ettersom barn(a) må følges opp som ved henting barnehage, lage mat, osv. Livet er arbeid og man tilpasser seg, og for de fleste fullt mulig så lenge man får sine 7 timers søvn

Lenke til kommentar

Har man 13 timers arbdag betyr det ikke at man hakker med øksa nonstop. Småpauser er fordelt, kanskje blant gode kollegaer og småprat, varierende arboppgaver. Det er nesten som om at man ikke var på jobb, eller slik som de fleste som har 7'5 time arbdag etterfulgt av max 13 timer ettersom barn(a) må følges opp som ved henting barnehage, lage mat, osv. Livet er arbeid og man tilpasser seg, og for de fleste fullt mulig så lenge man får sine 7 timers søvn

Da er det vel slik da. Jeg er rimelig sikker på at det ikke gjelder meg, men det sier ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at stress er dårlig, men å dø av å jobbe for mye? Hvis de jobbet i skogen eller noe hadde jeg skjønt det, eller hvis de ikke får til å sove på nettene. Dette høres ut som de legger skylden for noen andre påkjenninger på litt kontorarbeid.

Tydelig at du ikke veit hva stressende kontorarbeid er for noe. «Litt kontorarbeid» du liksom

Lenke til kommentar

Da er det vel slik da. Jeg er rimelig sikker på at det ikke gjelder meg, men det sier ingenting.

Litt usikker på hva slags svar du søker, men som du nevnte er du ufør av en årsak som gjør at vanlig arbdag blir for tungt, og du søker forståelse/svar på hvordan enkelte klarer 13 17 timer arbdag. Da burde du heller se på årsaken/diagnosen på hvorfor du har det slikt, da det skiller deg fra denne gruppen. Kanskje gruppen ikke blir like utmattet slik som deg (eks motoriskt), årsakene er mange og blir bare ren spekulasjon. Endret av nacario
Lenke til kommentar

Jeg søker ikke noe annet svar enn det som gir mest innsikt. Flere her har fremstilt det som normalt. Ingen årsaker, men da er det normalt og trenger kanskje ikke forklares nærmere.

Vel døgnet har 24 timer, og vi trenger generelt 7 timers søvn. Da har du 17 timer å bruke, og alle er vi aktive av ulik grad. Noen har høy hjerneaktivitet/lav trettbarhet og kan holde på i ett. Nå vet jeg ikke hva du har utfordring med, men vil anbefale å forsiktig prøve fysisk akt som lar seg muliggjøre og gradvis vil du kunne få bedre tolerans. Samme kan gjøres med hjernetrim. Det ville isåfall vært din inngangsbillett

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg skjønner at stress er dårlig, men å dø av å jobbe for mye? Hvis de jobbet i skogen eller noe hadde jeg skjønt det, eller hvis de ikke får til å sove på nettene. Dette høres ut som de legger skylden for noen andre påkjenninger på litt kontorarbeid.

Tydelig at du ikke veit hva stressende kontorarbeid er for noe. «Litt kontorarbeid» du liksom

Kom tilbake etter å ha jobbet 72 timer i strekk som håndverker du.

Lenke til kommentar

Jobber offshore internasjonalt, kom tilbake når du drar nesten 350timer på en måned du, og kjører 3 uker overtid med 12 timer hver dag i friperiode (350+250=600 timer på 7 uker + overtid av overtid utover 12 timer hver dag) .. og har fri i én liten uke (5 dager) før du drar på med 5 nye uker med overtid og 12 timer hver dag. I tillegg kommer reisetid som er 2 dager hver vei som er ubetalt.

Snakkes.. Håndverker  :wee:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jobber offshore internasjonalt, kom tilbake når du drar nesten 350timer på en måned du, og kjører 3 uker overtid med 12 timer hver dag i friperiode (350+250=600 timer på 7 uker + overtid av overtid utover 12 timer hver dag) .. og har fri i én liten uke (5 dager) før du drar på med 5 nye uker med overtid og 12 timer hver dag. I tillegg kommer reisetid som er 2 dager hver vei som er ubetalt.

Snakkes.. Håndverker  :wee:

Snakkes.. kontorarbeider :wee:

Lenke til kommentar

Er ikke kontorarbeider. Var det før dog... Er industrimekaniker, så de timene jeg skrev her var nok som det, og ikke som papirflytter. Likevel, du undervurderer belastningen et hektisk kontormiljø er. Ikke sikkert du hadde fikset det, når du anser et lite stint på 72 timer som "vannvittig og "zzomg!1"

Noe mer du lurte på? Karoshi er et reelt problem. Men hadde du prøvd det i noen år først, så er det nok ikke sikkert du hadde ment det samme. Noen ganger så er det greit å ikke kommentere på noe man ikke har peiling på, syns du ikke? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Hva har dette med saken å gjøre?

Du gir uttrykk for frustrasjon og forundring over at du ikke klarer en normal arbeidsmengde på 7,5t/d når det finnes mennesker som holder på i 10+t/d. 

Da er det naturlig å se på din generelle allmenntilstand for å finne forklaringer.

Hvis tråden var mer et generelt "hvordan er det mulig å jobbe så mye", så er svaret: fordi folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

jeg kommer med erfaringer og du sier slutt å uttale deg om ting du ikke vet noe om. kan ikke du bare holde kjeft? jeg vil ikke si hvor mye jeg har jobbet før på det meste for er redd jeg får problemer. men det overgår det eksempelet ditt.

Lenke til kommentar

Vel døgnet har 24 timer, og vi trenger generelt 7 timers søvn. Da har du 17 timer å bruke, og alle er vi aktive av ulik grad. Noen har høy hjerneaktivitet/lav trettbarhet og kan holde på i ett. Nå vet jeg ikke hva du har utfordring med, men vil anbefale å forsiktig prøve fysisk akt som lar seg muliggjøre og gradvis vil du kunne få bedre tolerans. Samme kan gjøres med hjernetrim. Det ville isåfall vært din inngangsbillett

Det gjør jeg jo allerede... men takk for tips, det hjelper med dette.

Lenke til kommentar

Du gir uttrykk for frustrasjon og forundring over at du ikke klarer en normal arbeidsmengde på 7,5t/d når det finnes mennesker som holder på i 10+t/d. 

Da er det naturlig å se på din generelle allmenntilstand for å finne forklaringer.

Hvis tråden var mer et generelt "hvordan er det mulig å jobbe så mye", så er svaret: fordi folk er forskjellige.

Mente egentlig hvordan er det mulig å jobbe så mye. Det jeg mente med å trekke inn meg var at det er noe rart når noen kan dra "72 timer i strekk" uten problemer over her? Og jeg ikke kan noe. Eller jeg kan noe, men ift. systemet og arbeidsmarkedet så kan jeg 0.

Jaja, får bare gjøre det beste ut av det. Anonymous poster hash: 374f0...f16

Lenke til kommentar

Kom tilbake etter å ha jobbet 72 timer i strekk som håndverker du.

Så fasiten er at en håndtverker har det mye verre hvis h*n må jobbe i 72 timer? Ofte så er mentalt arbeid mer belastende for helsen hvis man jobber veldig lenge i et strekk. Det er faktisk mye verre å sitte på en stol i 72 timer enn å bære plank og spikre.

Kom tilbake etter å ha jobbet 72 timer uten verneutstyr i en kullgruve du... That argument makes no sense :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...