AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Hvordan er det mulig å klare å jobbe så mye? Føler at jeg er et patetisk menneske, som er trygdet og ikke jobber. Når noen japanere jobber 17 timer 5 dager i uken (feks), så burde jeg klare å jobbe mer enn ingenting. Samtidig så er det ikke alle japanere som jobber så mye, og de har helt sikkert noen som ikke har ordinært arbeid der og (jeg aner ikke hvordan de løser dette problemet der). Og mange nordmenn jobber jo mer enn 37,5 timer per uke, ledere og forskere feks. Men det virker likevel helt sprøtt på meg. Hvordan klarer hjernen å fungere? Hun saken under handler om jobbet innen media, og da var hun sikkert avhengig av at hjernen fungerte? Hun har sikkert bøttet nedpå med koffein eller sterkere stimulanter. https://www.nrk.no/urix/31-ar-gammel-japansk-kvinne-dode-av-a-jobbe-overtid-1.13720125 Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Tja, det er noen umiddelbare spørsmål som dukker opp: har du noen sykdommer som skulle tilsi at du ikke har den samme arbeidskapasiteten som andre? Hvordan er formen din generelt sett? Overvektig? Dårlig kosthold? Lite trening? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Det er vel nettopp fordi det IKKJE er mogleg å jobbe so mykje at ho ikkje overlevde... 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Tja, det er noen umiddelbare spørsmål som dukker opp: har du noen sykdommer som skulle tilsi at du ikke har den samme arbeidskapasiteten som andre? Hvordan er formen din generelt sett? Overvektig? Dårlig kosthold? Lite trening? Hva har dette med saken å gjøre? Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Det er vel nettopp fordi det IKKJE er mogleg å jobbe so mykje at ho ikkje overlevde... Ja, men det er likevel mange som jobber veldig mye mer enn 37,5 timer per uke. Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Det sier seg selv at hvis man trives med noe så er det meningsfylt, kan bidra til personligvekst, tiden går fortere, en jobb blir mer en hobby eller lystbetont aktivitet. Ingenting er svart eller hvitt her i livet, og det kommer med erfaring TS. Mens andre er standhaftige, de kommer fra andre miljø eller bakgrunn, deres opplevelse av hva som er tøft eller hardt har kanskje en mye høyere terskel. Noen har fam de må forsørge, vel verdt vitende at ditt barn får det godt. Akkurat som de unge som kan spille hele dagen, så forsker forskeren fordi det er kjekt, noe man interesserer seg for, hva man velger å bruke tiden på her i livet og hva som fåes ut av det. Selv har jeg vært sykmeldt siste dager og det har vært tøffere å se tiden gå saktere her hjemme, enn hvis jeg kunne hatt mer balanse i hverdagen gjennom også kontakt med kollegaer eller arb.oppgaver på jobb Endret 5. oktober 2017 av nacario Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Jeg snakker ikke om viljen til å jobbe så mye, men om hvordan hjernen overhodet kan fungere med dobbelt opp med arbeid ift. norsk standard. Det står at mange jobber 17 timer per dag 5 dager i uken, eller 13 timer per dag 7 dager i uken. Jeg kan ikke helt forstå hvordan det skal være hensiktsmessig med tanke på hvor mye arbeid som faktisk blir gjort (i motsetning til antall arbeidstimer). Det kommer til et punkt hvor hjernen blir så overarbeidet at det føles som man er beruset, man slurver og blir uvøren og ikke får gjort jobben. Det kommer raskere for noen enn andre, men 13 timer per dag 7 dager i uken? Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Jeg snakker ikke om viljen til å jobbe så mye, men om hvordan hjernen overhodet kan fungere med dobbelt opp med arbeid ift. norsk standard. Det står at mange jobber 17 timer per dag 5 dager i uken, eller 13 timer per dag 7 dager i uken. Jeg kan ikke helt forstå hvordan det skal være hensiktsmessig med tanke på hvor mye arbeid som faktisk blir gjort (i motsetning til antall arbeidstimer). Det kommer til et punkt hvor hjernen blir så overarbeidet at det føles som man er beruset, man slurver og blir uvøren og ikke får gjort jobben. Det kommer raskere for noen enn andre, men 13 timer per dag 7 dager i uken? Anonymous poster hash: 374f0...f16 Jeg har i perioder (nå blant annet) jobbet tilsvarende 13 timer /7 dager i uken. Ikke noe problem i det så lenge man klarer balansen. Det går feks utover det sosiale, trening og søvn, men for min del lar det seg fint gjøre over perioder. Alle blir lei, men man finner vanligvis glede i nye ting som fortsetter driven. For min del handler det om å aldri være komfortabel. Så fort jeg blir det blir jeg lat og lite produktiv og da blir det utrolig tungt å motivere seg selv. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Jeg har i perioder (nå blant annet) jobbet tilsvarende 13 timer /7 dager i uken. Ikke noe problem i det så lenge man klarer balansen. Det går feks utover det sosiale, trening og søvn, men for min del lar det seg fint gjøre over perioder. Alle blir lei, men man finner vanligvis glede i nye ting som fortsetter driven. For min del handler det om å aldri være komfortabel. Så fort jeg blir det blir jeg lat og lite produktiv og da blir det utrolig tungt å motivere seg selv. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at hjernen fungerer så lenge. Har ikke noe med latskap å gjøre vel, når man svimler? Ta f.eks. hvis man er yrkessjåfør, da er man pålagt så og så mye hvile - ikke uten grunn. Jobber man på kontor er ikke konsekvensene trafikkfarlige, men det samme prinsippet gjelder da? Eller er sjåførene bare late? Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Plenty av sjåfører som bryter hvilereglene og hvis vi bruker andre land som eksempler så er det nok mer enn nok sjåfører rundtomkring som jobber både 13 og 17 timer 7 dager i uka. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Plenty av sjåfører som bryter hvilereglene og hvis vi bruker andre land som eksempler så er det nok mer enn nok sjåfører rundtomkring som jobber både 13 og 17 timer 7 dager i uka. Da skjer det nok flere ulykker. Eller er de norske reglene helt bortkastet og kun en diger hemsko på produktivitet? Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Jeg skjønner at stress er dårlig, men å dø av å jobbe for mye? Hvis de jobbet i skogen eller noe hadde jeg skjønt det, eller hvis de ikke får til å sove på nettene. Dette høres ut som de legger skylden for noen andre påkjenninger på litt kontorarbeid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Jeg har i perioder (nå blant annet) jobbet tilsvarende 13 timer /7 dager i uken. Ikke noe problem i det så lenge man klarer balansen. Det går feks utover det sosiale, trening og søvn, men for min del lar det seg fint gjøre over perioder. Alle blir lei, men man finner vanligvis glede i nye ting som fortsetter driven. For min del handler det om å aldri være komfortabel. Så fort jeg blir det blir jeg lat og lite produktiv og da blir det utrolig tungt å motivere seg selv. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at hjernen fungerer så lenge. Har ikke noe med latskap å gjøre vel, når man svimler? Ta f.eks. hvis man er yrkessjåfør, da er man pålagt så og så mye hvile - ikke uten grunn. Jobber man på kontor er ikke konsekvensene trafikkfarlige, men det samme prinsippet gjelder da? Eller er sjåførene bare late? Anonymous poster hash: 374f0...f16 En yrkessjåfør har andre krav til å være opplagt enn meg. For meg handler det om å utføre en jobb, dvs jeg må tenke for så å utføre. Det er tenkefasen som er tyngst mentalt og da gjelder det å være opplagt. Å utføre jobben kan jeg gjøre i blinde for det handler om rutiner. Samtidig om jeg gjør noe feil blir dette fanget opp av ettersjekken. For en yrkessjåfør går det også stort sett på rutine. Problemet er at de trenger å kunne agere umiddelbart når noe oppstår. Dette krever et helt annet nivå av konsentrasjon. Derfor er det veldig bra å ha bestemmelser på hviletid for å maksimere muligheten for årvåkne sjåfører. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 En yrkessjåfør har andre krav til å være opplagt enn meg. For meg handler det om å utføre en jobb, dvs jeg må tenke for så å utføre. Det er tenkefasen som er tyngst mentalt og da gjelder det å være opplagt. Å utføre jobben kan jeg gjøre i blinde for det handler om rutiner. Samtidig om jeg gjør noe feil blir dette fanget opp av ettersjekken. For en yrkessjåfør går det også stort sett på rutine. Problemet er at de trenger å kunne agere umiddelbart når noe oppstår. Dette krever et helt annet nivå av konsentrasjon. Derfor er det veldig bra å ha bestemmelser på hviletid for å maksimere muligheten for årvåkne sjåfører. Jeg antar du er enig i at kvaliteten på arbeidet synker med hvor sliten og ufokusert man er mentalt. Det virker veldig rart for meg at det er vanlig å kunne jobbe 13 timer per dag 7 dager i uken. Men jeg antar vi er forskjellig bygget. Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 En yrkessjåfør har andre krav til å være opplagt enn meg. For meg handler det om å utføre en jobb, dvs jeg må tenke for så å utføre. Det er tenkefasen som er tyngst mentalt og da gjelder det å være opplagt. Å utføre jobben kan jeg gjøre i blinde for det handler om rutiner. Samtidig om jeg gjør noe feil blir dette fanget opp av ettersjekken. For en yrkessjåfør går det også stort sett på rutine. Problemet er at de trenger å kunne agere umiddelbart når noe oppstår. Dette krever et helt annet nivå av konsentrasjon. Derfor er det veldig bra å ha bestemmelser på hviletid for å maksimere muligheten for årvåkne sjåfører. Jeg antar du er enig i at kvaliteten på arbeidet synker med hvor sliten og ufokusert man er mentalt. Det virker veldig rart for meg at det er vanlig å kunne jobbe 13 timer per dag 7 dager i uken. Men jeg antar vi er forskjellig bygget. Anonymous poster hash: 374f0...f16 Vi er kanskje forskjellig bygget, men jeg tror det også har mye med miljø og gjøre (uten at jeg har annet en anekdotiske bevis). At kvaliteten synker er nok utvilsomt et faktum. Men, det er ikke et problem om a: den ikke synker under akseptabelt nivå eller b: det er ikke kvaliteten som står i hovedsetet for den aktuelle jobben. Jeg opplever ofte i jobbsituasjoner at selv om man er helt utslitt så er det ikke noe problem å gjøre et kvalitetsmessig godt arbeid. Da gitt at man selvfølgelig utsetter kompliserte ting til man er frisk og opplagt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Vi er kanskje forskjellig bygget, men jeg tror det også har mye med miljø og gjøre (uten at jeg har annet en anekdotiske bevis). At kvaliteten synker er nok utvilsomt et faktum. Men, det er ikke et problem om a: den ikke synker under akseptabelt nivå eller b: det er ikke kvaliteten som står i hovedsetet for den aktuelle jobben. Jeg opplever ofte i jobbsituasjoner at selv om man er helt utslitt så er det ikke noe problem å gjøre et kvalitetsmessig godt arbeid. Da gitt at man selvfølgelig utsetter kompliserte ting til man er frisk og opplagt. Men hvis det er så slitsomt at det er på et nivå hvor noen dør av det, er nok kvaliteten betydelig lavere. Mener å huske det var en undersøkelse som konkluderte med at nordmenn jobbet mindre men mer effektivt, det er litt på siden dog. Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Plenty av sjåfører som bryter hvilereglene og hvis vi bruker andre land som eksempler så er det nok mer enn nok sjåfører rundtomkring som jobber både 13 og 17 timer 7 dager i uka. Da skjer det nok flere ulykker. Eller er de norske reglene helt bortkastet og kun en diger hemsko på produktivitet? Anonymous poster hash: 374f0...f16 Det har jeg ikke sagt noenting om. De norske reglene er helt greie de og det er ikke spesiellt mange ulykker der yrkessjåfører er involvert, men jeg kan ikke uttale meg om reglene våre er unødvendige eller ikke siden jeg ikke vet hvordan statistikken er i andre land der de ikke har tilsvarende kjøreregler og har tilsvarende veier. Produktivitet pr. person er heller ikke nødvendigvis det man bør se på. To sjåfører som har jobb er bedre enn en som jobber (for) mye. Uansett så er ikke transport spesiellt relevant for produktivitet i forhold til spørsmålet ditt da å kjøre et transportmiddel fra A til B er vanskelig å gjøre treigere enn fartsgrensa nesten uansett hvor sliten man er (tar ikke med kjøreforholdene selvfølgelig). Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Vi er kanskje forskjellig bygget, men jeg tror det også har mye med miljø og gjøre (uten at jeg har annet en anekdotiske bevis). At kvaliteten synker er nok utvilsomt et faktum. Men, det er ikke et problem om a: den ikke synker under akseptabelt nivå eller b: det er ikke kvaliteten som står i hovedsetet for den aktuelle jobben. Jeg opplever ofte i jobbsituasjoner at selv om man er helt utslitt så er det ikke noe problem å gjøre et kvalitetsmessig godt arbeid. Da gitt at man selvfølgelig utsetter kompliserte ting til man er frisk og opplagt. Men hvis det er så slitsomt at det er på et nivå hvor noen dør av det, er nok kvaliteten betydelig lavere. Mener å huske det var en undersøkelse som konkluderte med at nordmenn jobbet mindre men mer effektivt, det er litt på siden dog. Anonymous poster hash: 374f0...f16 Det er ørten studier som viser at 6-timers dager er mer effektivt og sunt enn 8-timers dager. Gooooogle litt så finner du ut at det i veldig mange tilfeller er utelukkende positivt for arbeidsgiver og arbeidstaker at man jobber korte dager. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Det har jeg ikke sagt noenting om. De norske reglene er helt greie de og det er ikke spesiellt mange ulykker der yrkessjåfører er involvert, men jeg kan ikke uttale meg om reglene våre er unødvendige eller ikke siden jeg ikke vet hvordan statistikken er i andre land der de ikke har tilsvarende kjøreregler og har tilsvarende veier. Produktivitet pr. person er heller ikke nødvendigvis det man bør se på. To sjåfører som har jobb er bedre enn en som jobber (for) mye. Uansett så er ikke transport spesiellt relevant for produktivitet i forhold til spørsmålet ditt da å kjøre et transportmiddel fra A til B er vanskelig å gjøre treigere enn fartsgrensa nesten uansett hvor sliten man er (tar ikke med kjøreforholdene selvfølgelig). Hvis man må stoppe mye og dermed får kjørt mindre / kortere på grunn av at det er regler på plass for å bedre trafikksikkerheten med viten om at konsentrasjon og oppmerksomhet kan synke jo lenger "skiftet" er, så tyder det på at det fra faglig hold er enighet om at hvor godt hjernen fungerer mentalt og kognitivt avhenger av hvor mye en har vært fokusert og hvor mye hvile en har fått. Det er selvsagt ingen garanti, men jeg forholder meg til fagfolk. Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Det er ørten studier som viser at 6-timers dager er mer effektivt og sunt enn 8-timers dager. Gooooogle litt så finner du ut at det i veldig mange tilfeller er utelukkende positivt for arbeidsgiver og arbeidstaker at man jobber korte dager. Ja. Og hva tyder dette på? Anonymous poster hash: 374f0...f16 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå