Gå til innhold

Krav til maskinvare og programvare.

Anbefalte innlegg

Spesifikasjoner for ny PC: Kunne brukes som vanlig PC + videoredigering.

* To store harddisker, 2 x 250 Gb, med mulighet til å utvide med flere harddisker.

* Ekstra IDE kontroller for den harddisken som skal ta inn videofilmer for redigering.

* DVD spiller - DVD brenner.

* CD stasjon – CD brenner.

* Kort som kan ta inn videosignal frå VHS videomaskin og HI8 videokamera (analoge signal) og omdanne dette for brenning til DVD plater.

* Kraftig grafikkort for skjermen.

* Utgang for signal til vanlig fjernsyn.

* Mye minne, min 1024 Mb med mulighet for utviding.

* Flat skjerm, LCD, min 17”

* Kraftige høgtalere med kraftig basskasse.

* Programvare, operativsystem og programvare for videoredigering.

- Adobe premier ?

- Liquid Edition ?

- Vegas Video ?

* Annet, om jeg har glemt noe!!!

Jeg skal starte med videoredigering og vil gjerne ha kommentar fra noen som har erfaring innen videoredigering.

? Hvor mye minne bør grafikkortet ha ?

? Hvor mye minne bør videokortet ha ?

? Jeg har valgt ekstra IDE kontroller, smart eller ?

? Hvilket videoredigeringsprogram bør jeg velge ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut dette.

Hva med en Raid-kontroller? Fungerer ikke den på samme måten som en IDE-kontroller? Med en Raid-kontroller (Raid0) kan du få litt større fart på diskene ved at den lagrer 1 bit på hver disk. Så den leser og skriver 2 bit om gangen. (fort forklart). Men da ville jeg kanskje hatt en liten separat harddisk til OS og programmer. Kjører selv 3 stk 60 GB disker. 2 i raid 0.

Sikkert noen som kan si om du bør ha IDE eller raidkontroller.

Videoredigerinsprogramet er en smaksak hva man velger. Går du for Liquid Edition så kan du kjøpe pro pakka hvor det følger med et skjermkort. Vet ikke så mye om kortet. Men LE bruker både CPU og skjermkort for å rendere fortere om jeg har skjønt dette riktig.

Man 256MB ram på skjermkort helt ned i 1000-1500 kr. Har selv 64 og det går.

Har du ikke brukt noen av redigeringsprogrammene kan LE være tingen. Mange skryter av dette. Jeg hadde virkelig problemer med å skjønne dette programmet. Helt anderledes enn Adobe premiere. Begge programmene tar lang tid å sette seg inn i.

Les litt rundt på forumet: Hva er beste redigeringsprogram osv.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Du trenger mye skjermplass for å drive videoredigering. Gå for et toskjermsoppsett med f.eks 2 x 19" LCD.

Kjøp også en Jog Shuttle i tillegg til mus/tastatur.

Ville også hatt operativsystem/programmer på egen rask harddisk.

Monter også en stor harddisk i uttakbar skuff.

Du skrev ikke noe om lydkortet, men godt lydkort med lav støy er også viktig.

Lenke til kommentar

det er utrolig mye å tenke på når du skal ha en datamaskin som skal brukes til alt. Jeg har nå hatt dataen i to år, og akkurat nå sliter jeg mest med støy fra selve kassen, ellers yter maskina topp! Så mitt tips: ikke kjøp skjermkort med kjøler, ikke kjøp hovedkort med aktiv kjøling (små vifter har en skjærende og forferdelig irriterende støy). Kjøp Seagate eller Samsung harddisker (IBM bråker mest, Western noe mindre). Kjøp en ekstra god prosessorkjøler som ikke bråker (det har du råd til). Samt et tungt og godt kabinett med støysvak strømforsyning.

DVD-brenner er et must, og da trenger du ikke noe annet heller av CD- eller DVD-spillere. (siden det er innebygd CD-brenner i DVD-brennere).

2x19" LCD høres litt overkill ut... Regner ikke med du har penger til det... Kjøp heller en SKIKKELIG CRT-skjerm (19"+ flatscreen) med SKIKKELIG støtte for 1600x1200, minimum 85 hertz (helst bedre). Så kan du heller ha en TV som videomonitor på pulten (14-20" TVer blir jo ansett som "skrap" i dag, så du får sikkert tak i en veldig billig) for du får ikke video i fullskjerm på datamonitorer med mindre du bruker Matrox Parhelia og Premiere Pro eller Pinnacle-kortet som følger med Liquid Edition.

Det er kun dersom du bruker Liquid Edition at skjermkortet har noe å si under videoredigering. Husk at ikke alle skjermkort støttes av dette programmet. Gå til www.pinnaclesys.com for spesifikasjonsliste.

Lydkort og høyttalere er viktig. IKKE kjøp plasthøyttalere fra en nettbutikk, du vil ikke få tilfredsstillende lyd fra disse. Prøv heller om du klarer å presse de gamle stuehøyttalerne inn på rommet. Det er veldig mye å hente fra gamle, gode høyttalere og forsterkere. Lydkort: kjøp minimum Audigy 2 EX inkl. frontpanel. Men M-Audio og Terratec lager bedre lydkort i samme prisklasse (men er noe vanskeligere å få tak i). Ingen integrerte lydkort er av god nok kvalitet, de slipper uakseptabelt mye støy til lydkanalene pga det er umulig å skjerme disse helt på et hovedkort.

RAM: du trenger bare 512 til å begynne med, så kan du oppgradere etter hvert.

Av programvare er det opp til deg selv. ALLE er veldig bra, INGEN er dårlige. Men det er opp til hvilke ambisjoner du har: vil du jobbe i TV, lær deg Avid, vil du drive som en kose-hobby, lær Premiere, vil du jobbe semi-proft, lær Vegas, Liquid Edition synes jeg er bedre enn alle disse, men har enda ikke et utbredt bruksområde (men jeg har hørt NRK begynner å bruke dette nå også, i tillegg til Avid)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg takker for gode råd og håper at jeg ved hjelp av disse unngår å gå i nybegynner feler.

Tar gjerne mot flere gode råd.

Økonomien er ikke utømmelig, men jeg har i livets lære lært at en også kan spare seg til fant. Feil investeringer i utstyr blir lett kostbart når man etter kort tid opplever at innkjøpt datautstyr ikke holder mål.

Spir
Lenke til kommentar

På støynivå kan du gjøre mye. Jeg har Chiftecs store kasse. Ca 70cm høy. Kjøpte lydplater på Biltema og tettet igjen alt som er. Satt inn 2 80mm vifter i front og 2 bak + 340W PSU. Kjører viftene på 5 volt når jeg er ved PC ellers ved 12V. Har laget en bryter så dette er lett å betjene. Harddiskene har jeg hengt opp i panttentbånd så de ikke lager noe lyd.

Kjøp en veldig bra kjøler til CPU med stor vifte som ikke bråker. 19dB er å anbefalle. Vifta til PSU (strømtilførselen kan også byttes ut for å få denne mer lydløs) Men helt lydløst får du ikke en maskin uten å ha den på et annet rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...