Corso Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Hei! Jeg har kjøpt følgende komponenter: -AMD Athlon XP2800+ Barton -TwinMOS 512Mb RAM (2 stk) -ASUS A7N8X DeLuxe (versjon 2.0) -Seagate Barracuda 7200.7, 160GB, 8MB cache, Serial-ATA Problemet er at nå jeg starter opp maskinen (for første gang) så finner ikke maskinen harddisken. CPU, RAM, DVD- og CD-spiller blir funnet, men altså ikke HD som er serial ata. Disken er selvsagt koblet med sata-ledning til hovedkortets Sata Pri 1 inngang. Og jumperen for sata står default på enable (altså denne har jeg ikke rørt på). Strømforsyningnen (MIST 350 watt) har egen SATA-kontakt som er koblet i HD. LED'et for HD lyser ikke når maskinen startes (Det kan være LED'et er koblet feil eller at noe er feil med strømforsyningnens sata-ledning?) Hva skal jeg gjøre? Er det noe som må gjøres med hovedkortet/bios for å bruke SATA-disk? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Sikker på at det ikke står "Disabled" i BIOS under S-ATA i "Integrated peripherals" eller lignende? LED-lyset burde jo ha lyst... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Sett 1st boot device til scsi, sørg for å ha drivere fra silicon image klar på diskett. Får du enten med i pakka til hovedkortet, da er den på driver-cden syn sjeg å huske, eller du får siste oppdatering fra silicon sine hjemmesider... Sett i Windows-cd, og vær klar til å trykke f6 når innstalleringen ber om det. Står nederst på skjermen mens windows loader drivere, har ca 3 sek på deg. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Last ned Seagete Disk Wizard fra Seagete.com under support. Du trenger 2 diksetter ellen en cd for å lagre dette programmet. Trykk F6 under oppstart Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Hei!Jeg har kjøpt følgende komponenter: -AMD Athlon XP2800+ Barton -TwinMOS 512Mb RAM (2 stk) -ASUS A7N8X DeLuxe (versjon 2.0) -Seagate Barracuda 7200.7, 160GB, 8MB cache, Serial-ATA Problemet er at nå jeg starter opp maskinen (for første gang) så finner ikke maskinen harddisken. CPU, RAM, DVD- og CD-spiller blir funnet, men altså ikke HD som er serial ata. Disken er selvsagt koblet med sata-ledning til hovedkortets Sata Pri 1 inngang. Og jumperen for sata står default på enable (altså denne har jeg ikke rørt på). Strømforsyningnen (MIST 350 watt) har egen SATA-kontakt som er koblet i HD. LED'et for HD lyser ikke når maskinen startes (Det kan være LED'et er koblet feil eller at noe er feil med strømforsyningnens sata-ledning?) Hva skal jeg gjøre? Er det noe som må gjøres med hovedkortet/bios for å bruke SATA-disk? Installer SATA-driveren som ligger på CD'en som fulgte med hovedkortet! Opplevd det samme selv hos en kamerat. Dette gjør under installering av Windows 2000/XP: Du booter opp med en Win2k/XP CD og helt i starten står under at du trykke F6 for å velge å installere en SCSI eller RAID drivere, Du trykker da på F6. Senere i innstalleringen av Win2k/XP får du beskjed om å sette inn en diskett med denne driveren på, da må du på forhånd ha kopiert disse filene over. Og videre går det sin vante gang. Håper du forsto det, hvis ikke spør igjen. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Som sagt, det følger med s-ata-driver fra silicon image (som har lagd s-ata-kontrolleren på hovedkortet) på driverCDen til hovedkortet. Men silicon har nyere driver på sine hjemmesider.. Like så greit å oppdatere alt først som sist! Lenke til kommentar
Corso Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Takk for alle tipsene !! Skal prøve de når jeg kommer hjem i kveld. Jeg så ingen floppy i pakken, men driverne ligger sikkert på cd-en som følgte med HK. Jeg trodde at en s-ata-disk ble funnet automatisk, slik som ide-diskene vanligvis gjør når man starter opp maskinen, uten at man trang å innstallere noen drivere. Må jeg innstallere SCSI drivere for å bruke S-ata? Er der noen sammenheng mellom disse? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Skal finne disken automatisk ja. Det skal heller ikke ha noe med SCSI å gjøre. Jeg vil som tidligere sagt anbefale deg å prøve Seagete Disk Wizard dersom ingenting annet nytter. Litt mystisk at ikke LED'et ikke lyser. Edit: trykkleif Endret 9. desember 2003 av el-asso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå