MissingLink Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg tenker på å ta en utdannelse i voksen alder (vil være minimum 42 når jeg evt begynner). Begynte en gang på markedsøkonomi - tok kun årsenheten - for så å begynne å jobbe som kontormedarbeider/assistent/sentralbord/dokumentkontroll og har gjort det frem til nå mens jeg har vært gift, fått to barn, og nå deretter er skilt. Er drit lei kontor og administrasjon på lavt nivå. Har ikke lyst å fortsette på noe videre studie den veien heller, selv om det sikkert hadde vært "lurest". Men interessen er der ikke. Sjekker ut forskjellige studier, og tenker at det er kanskje praktisk mulig å få seg en bachelor i første omgang men ikke noe mer (av økonomiske årsaker). Har dere noe inntrykk av at det er spesielle studier hvor det vil være vanskelig som nyutdannet for å få jobb nettopp pga alder (og evt kjønn - dame)? Og motsatt - er det spesielle yrker hvor en nyutdannet ville hatt en fordel av alder/livserfaring? (dog ikke jobberfaring i relevant yrke) Viktige ting å tenke over da dette vil "koste" i penger og tildels forsakelser mht barna. Håper noen har noen inntrykk/erfaringer med dette? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Dersom du er rundt 45 år ved avsluttet utdannelse, så kan jeg ikke helt se at det skulle være noe problem, du skal jo i utgangspunktet ha nærmere 20 år igjen i yrkeslivet. Enkelte yrker, slik som innen teknologi, finans osv. er jo i stor grad dominert av yngre mennesker, men dersom man er motivert og har relevant utdannelse, så tror ikke jeg at det er så mye vanskeligere å skaffe seg jobb i en alder av 45 år, enn det er i en alder av 25 år. Nå kan det selvfølgelig være jeg tar feil, man ser jo stadig mennesker litt oppe i årene som har vansker med å skaffe seg jobb, som hevder det er grunnet alderen. De arbeidsgiverne jeg kjenner, er ikke veldig opptatt av hverken alder, kjønn eller annet, men ansetter den søkeren som anses best egnet. Det betyr jo ikke at det ikke finnes arbeidsgivere som er veldig fokusert på alder? Ettersom du allerede har erfaring innen kontor og økonomi, så vil det kanskje være mest naturlig med utdannelse innen økonomi og administrasjon, med mindre du tenker på å bytte beite fullstendig? Jeg personlig tror ikke det er noen ulempe å være i førtiårene når man søker en jobb innen det feltet. Livserfaring og stabilitet er jo også en faktor når man ansetter noen. Dog tror jeg det er vanskeligere når man virkelig begynner å nærme seg pensjonsalder, altså i sekstiårene, og arbeidsgivere er noe mer reservert til å ansette av den grunn. Et tips å ta med seg på veien, må være at en "bakdel" er noe helt annet enn det motsatte av en fordel, som jo er en ulempe. Endret 4. oktober 2017 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Typisk yrker med stor konkurranse/spisse albuer vil jeg anta det er en bakdel å være for gammel. Livserfaring verdsettes typisk mest innen helsesektoren og type sosionom etc. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Har dere noe inntrykk av at det er spesielle studier hvor det vil være vanskelig som nyutdannet for å få jobb nettopp pga alder (og evt kjønn - dame)? Og motsatt - er det spesielle yrker hvor en nyutdannet ville hatt en fordel av alder/livserfaring? (dog ikke jobberfaring i relevant yrke) Det kjem veldig ann på kva du har som erfaringsgrunnlag. Sidan du har jobba med kontor og administrasjon så vil ei utdanning som støtter opp om den praktiske utfordringa være langt meir fordelsaktig enn dersom du tenker at du vil ta høgare utdanning for å gjere noke heilt anna. Som voksen dame så er det nesten enklare å få seg jobb enn dersom du hadde vært yngre. Damer som er ferdige med små barn (i alle fall mesteparten) er ansett som stabile og pliktoppfyllande arbeidstakarar. Og sjølv om det ikkje er lov å diskriminere, så er det åpenbart ingen ulempe å kunne informere arbeidsgiver om at du ikkje skal ha fleire barn enn det er som ung kvinne der arbeidsgiver må anta at vedkommande kjem til å hoppe ut og inn av fødselspermisjon i nokre år. Det er nok få jobbar som du kan være for gamal til å ta så lenge du er kvalifisert. Men i enkelte yrker så vil alder være positivt fordi det viser til erfaring og tryggheit. Eg ville f.eks. heller ha hatt ein pensjonsrådgiver på over 50 år, enn ein nyutdanna på 22 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå