fotonisse Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Jeg er ikke nødt til å levere mine lottolapper, men jeg gjør det fordi det er noe jeg har litt glede av. Hva som så gleder andre personer, skal de fint få avgjøre og bestemme selv.......... 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Tenk å bli 90 år, og tenke at man har spilt hele livet, og aldri vunnet. Lurer på om man ville valgt annerledes om man ble 18 igjen, da? Det er ein problemstilling som aldri er aktuell. Tenk om du ikkje kjøpte aksjar i eit firma som gjekk opp tusen prosent dei neste åra? Dei fleste som spelar lotto er klar over at vinnarsjansane er særs små, men dei er der. Eg har ingen problem med å bruke nokre hundrelappar på lotto for å få sjansen til å vinne. Det har null og niks å seie for økonomien min. 1) Den er garantért aktuell for noen. 2) Det blir ikke det samme som å ikke kjøpe aksjer, for dette er ikke et miljø den generelle befolkningen er utsatt for. Jeg tenker på reklame og markedsføring. Lotto er en stor greie på tv midt i beste sendetid Lørdags kveld, da ALLE sitter foran tv'en. Og sé hvordan de romantisérer når noen vinner en premie! Gyldne drømmer, flott hus og alt er bare fryd og gammen! Hadde aksjesalg blitt promotért på den samme måten, så hadde selvfølgelig alle kjøpt aksjer også! Men da hadde flere blitt rike, for aksjer er jo faktisk knyttet til mennesker som gjør en innsats! Å lære seg en bedrifts mekanismer og dynamikk er en kunst. Det er sikkert ikke mulig å forutsi -alt- .. men mye -er- mulig å forutsi. Så gambling og aksjer er ikke det samme. Vi er ofre for reklame, markedsføring og kapitalismens grådighet. Staten gjør ALT for å grabbe penga ut av oss. Reklame er milliardbusiness. 3) Det har ikke "null og niks" å si ^^, Du kaster bort 2600 kr i året Det hadde vært bedre om du sparte dem og tok med kona på en skikkelig restaurant én ekstra gang ^^ Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Hvis man får glede av å spille litt lotto så er det ikke bortkastet. Jeg får glede av mange ting som mange synes er bortkastet, men det er ikke bortkastet for meg. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 1) Den er garantért aktuell for noen. 2) Det blir ikke det samme som å ikke kjøpe aksjer, for dette er ikke et miljø den generelle befolkningen er utsatt for. Jeg tenker på reklame og markedsføring. Lotto er en stor greie på tv midt i beste sendetid Lørdags kveld, da ALLE sitter foran tv'en. Og sé hvordan de romantisérer når noen vinner en premie! Gyldne drømmer, flott hus og alt er bare fryd og gammen! Hadde aksjesalg blitt promotért på den samme måten, så hadde selvfølgelig alle kjøpt aksjer også! Men da hadde flere blitt rike, for aksjer er jo faktisk knyttet til mennesker som gjør en innsats! Å lære seg en bedrifts mekanismer og dynamikk er en kunst. Det er sikkert ikke mulig å forutsi -alt- .. men mye -er- mulig å forutsi. Så gambling og aksjer er ikke det samme. Vi er ofre for reklame, markedsføring og kapitalismens grådighet. Staten gjør ALT for å grabbe penga ut av oss. Reklame er milliardbusiness. 3) Det har ikke "null og niks" å si ^^, Du kaster bort 2600 kr i året Det hadde vært bedre om du sparte dem og tok med kona på en skikkelig restaurant én ekstra gang ^^ Du beveger deg over i eit større emne her, så eg skal ikkje dra den vidare. Poenget mitt var at det er veldig lett å vere etterpåklok, og det gjeld veldig mykje meir enn lotto. 190 000 høyrest mykje ut på ein gang, men ikkje så mykje over 70 år. Aksjar er nesten like mykje gambling som lotto der dei fleste som prøver på eigehand ender opp med tap, men det er sjølvsagt mange andre element i noko sånt. Det får bli opp til den enkelte kva dei vil prioritere pengane på. Ein middag eller sjanse til å bli millionær kvar veke. Så lenge ein ikkje vinn kan ein seie at det er bortkasta, men du kan jo risikere å vinne litt pengar. Om ikkje førstepremien så kan du vinne andrepremie. Vinn du andrepremie ein gang i løpet av 70 år så har du kanskje dekka dei 190 000 du har brukt. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) 1) Den er garantért aktuell for noen. 2) Det blir ikke det samme som å ikke kjøpe aksjer, for dette er ikke et miljø den generelle befolkningen er utsatt for. Jeg tenker på reklame og markedsføring. Lotto er en stor greie på tv midt i beste sendetid Lørdags kveld, da ALLE sitter foran tv'en. Og sé hvordan de romantisérer når noen vinner en premie! Gyldne drømmer, flott hus og alt er bare fryd og gammen! Hadde aksjesalg blitt promotért på den samme måten, så hadde selvfølgelig alle kjøpt aksjer også! Men da hadde flere blitt rike, for aksjer er jo faktisk knyttet til mennesker som gjør en innsats! Å lære seg en bedrifts mekanismer og dynamikk er en kunst. Det er sikkert ikke mulig å forutsi -alt- .. men mye -er- mulig å forutsi. Så gambling og aksjer er ikke det samme. Vi er ofre for reklame, markedsføring og kapitalismens grådighet. Staten gjør ALT for å grabbe penga ut av oss. Reklame er milliardbusiness. 3) Det har ikke "null og niks" å si ^^, Du kaster bort 2600 kr i året Det hadde vært bedre om du sparte dem og tok med kona på en skikkelig restaurant én ekstra gang ^^ Da forutsetter du at en aldri har en gevinst i det hele tatt, og det skal nok godt gjøres at om en leverer en lapp hver eneste uke i løpet av et år ikke skal få noen få kroner tilbake. Snakker ikke om at en vinner penger totalt sett, men at en i første omgang kan redusere tapet, og noen ganger tippe gratis neste uke. Og igjen, ha muligheten til en større gevinst enn 50 - 100,- Jeg ser også på TV hver (lør)dag, men har fremdeles tilgode å se på en eneste lottotrekning uansett hvilken trekning det er snakk om. Om jeg har redusert tapet, vunnet noe eller bare tapt ser jeg ikke etter før jeg skal levere nye lapper etter 5 uker. Jeg vet at jeg kan sjekke dette via nettet, en app og at jeg kan både satse og levere derifra også, men det har jeg ikke interesse av. Jeg forstår godt hva du mener, men det er ikke så s/hv for alle, for enkelte så har det vært store tragedier med spilleavhengighet, at de satser over evne og nesten baserer sin fremtid på spilling (og mulige gevinster) som mest sannsynlig vil gjøre det helt motsatte. Men både sendetiden og all reklame for dette er en uting, det skal jeg absolutt være enig med deg i. Men for noen av oss, så det er bare litt spenning 1-2 dager i uka (om en følger aktivt med). Vinner jeg et større beløp så skal jeg fint klare å fordele pengene til de jeg er glad i og forhåpentligvis gjøre deres fremtid/liv litt enklere, om jeg ikke vinner storgevinsten, så lever både jeg og mine kjære fint med det også...... Jeg vet hvor liten muligheten er for å få en gevinst i lotto (og enda mindre sjanse i vikinglotto), men føler likevel at det for meg er artigere med en lottolapp, enn å «investere» penger i «kvinner, vin og sang» (for å bare bruke en annen kjent frase), for da snakker en svært ofte om større tapsprosjekt enn en lottolapp til en 50 lapp i uka..... Jeg personlig har nok lettere for å minske tapet mitt i lotto/viking, enn hva jeg hadde hatt om jeg hadde satset noen kroner på aksjer, for det krever mye mer kunnskap, oppfølging og interesse etter min mening av den som satser. Så derfor lar jeg det være, og heller satser noen få kroner på en lottolapp (eller to) uken, som jeg fint har råd til, og i tillegg så kan jeg jammen ta med meg kona ut på restaurant noen ganger i året også, selv med den «hasardiøse» storspillingen jeg bedriver. Men om vi skulle bestilt mat av hva jeg har vunnet, så hadde vi vært veldig sultne, det skal jeg ærlig innrømme Etter min mening så er det mer har en lyst, så har en lov. Har en ikke råd, så får en la vær. Men at det ikke er så enkelt for alle å kontrollere dette er jeg fullstendig klar over, men en fasit som fungerer for alle, er det ingen som klarer å sette opp. Endret 5. oktober 2017 av fotonisse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå