Gå til innhold

Forskjellsbehandling når dyr skal tvangsavlives?


Anbefalte innlegg

Kom over denne saken: https://www.vg.no/nyheter/dyrene/hunden-bob-er-doemt-til-doeden-fullstendig-absurd/a/24156043/

 

Som så minnet meg om denne saken: http://www.tv2.no/a/6169169/

 

Her har vi altså en sak der en patrulje har synset og vunnet frem i retten med vekt på deres forklaring mens hundeekspertenes undersøkelser om hunden ikke vektlegges. Så har vi andre saker som har fått et helt annet utfall på tross av at hunden har vært voldelig og mennesker har kommet til skade.

 

Det virker som at lovverket ikke er klart nok, eller så er det liv og lære. Jeg syns personlig at en hund som angriper og biter et barn bør avlives. Jeg mener også at en hund som ikke har bitt noen bør få leve. Den norske retten er altså uenig i dette, ihvertfall når det kommer til disse to sakene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velger folk hund etter sin egen erfaring er mye gjort. Fikser en ikke å stå i staheten til en Rottweiler eller trene møtesituasjoner med en Jack Russell terrier som kan være aggressive mot andre hunder så er kanskje en katt bedre. Bare en tanke...

 

Det er dessverre en god del hundeeiere som ikke tenker før de skaffer seg hund. Det største problemet med hunder er dårlige hundeeiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er mye diskriminering av hunder som foregår, politiet spesielt liker å tøffe seg og true folk med større bikkjer som kan se mer skumle ut. Bare fordi du er redd for bikkja fordi den ser sånn og sånn ut burde ikke være ett godt nok grunnlag for å omplassere eller avlive en bikkje, men fremdeles blir hundeeiere truet med å få bråk og familiemedlemmet avlivet. Det er kvalmt og burde stoppes. Bare fordi du har en uniform betyr ikke at du plutselig er ekspert på all slags kroppsspråk av alle vesener. 

Er flere politifolk som hadde fortjent å få hundebæsj slengt i trynet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eieren, en politimann fra Østfold som tok saken til retten, mener også at Pelle misforsto situasjonen i forkant av angrepet og gjorde det den var trent til.

 

Man låser vanligvis inn våpen. Ble politimannen dømt for skjødesløs oppførsel i forhold til det?

 

 

Som så minnet meg om denne saken: http://www.tv2.no/a/6169169/

Dette er dyr. Alle hunder kan bli redde, skal de avlives? Veldig bra tråd FrihetensRegn. Jeg synes ikke at alle hunder bør avlives fordi at de kan bli redde. Selvsagt bør hundeeiere gjøre mere, og bli mer bevisste på temaet redd hund. Men hva med nabobarn som absolutt trenger seg på fordi de har hatt mange positive møter med hund før, men så møter de en hund som er mer skeptisk i forhold til slik påtrengende oppførsel? Foreldre til barn har også en oppgave å lære at hunder kan være redde, og sånn sett komme i fare for å finne på å forsvare seg når de ikke kan flykte.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Eieren, en politimann fra Østfold som tok saken til retten, mener også at Pelle misforsto situasjonen i forkant av angrepet og gjorde det den var trent til.

 

Man låser vanligvis inn våpen. Ble politimannen dømt for skjødesløs oppførsel i forhold til det?

 

Synes det her er en bra kommentar til den saken. Politimannen burde straffes for det, og for å ikke ha hunden i bånd.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de fleste som blir bitt av hunder fortjente å bli bitt. Spesielt i saker der hvor et barn er blitt bitt er det ofte barna som provoserer frem situasjonen ved å herje med hunden ved å dra den i halen, prøve å ri på den eller noe annet tullball. Det er noe jeg ser igjen og igjen at barn er altfor intense med hunder, som til slutt naturlig nok prøver å skremme vekk barna, og jeg er ekstremt skeptisk til historier om hunder som angivelig helt uprovosert biter barn. Jeg har observert at en rekke hunder og da spesielt eldre hunder nærmest er redde for barn og trekker seg unna når de er tilstede. Det er neppe uten grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min erfaring er at de fleste som blir bitt av hunder fortjente å bli bitt. Spesielt i saker der hvor et barn er blitt bitt er det ofte barna som provoserer frem situasjonen ved å herje med hunden ved å dra den i halen, prøve å ri på den eller noe annet tullball. Det er noe jeg ser igjen og igjen at barn er altfor intense med hunder, som til slutt naturlig nok prøver å skremme vekk barna, og jeg er ekstremt skeptisk til historier om hunder som angivelig helt uprovosert biter barn. Jeg har observert at en rekke hunder og da spesielt eldre hunder nærmest er redde for barn og trekker seg unna når de er tilstede. Det er neppe uten grunn.

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i den beskrivelsen, men da er jo hunden farlig, fordi den ikke er i et miljø der barn holdes unna den.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i den beskrivelsen, men da er jo hunden farlig, fordi den ikke er i et miljø der barn holdes unna den.

 

AtW

 

Litt overforenklet det der. Det er ikke alltid mulig å holde barn helt unna. Et barn som klatrer over gjerdet og inn til hunden er ikke hundeeiers ansvar. Folk burde lære barna sine å ikke gå bort til hunder de ikke kjenner. Det lærte hvertfall jeg når jeg var liten.

 

En aggresiv reaksjon er ikke nødvendigvis et tegn på en aggresiv og farlig hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[...]

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i den beskrivelsen, men da er jo hunden farlig, fordi den ikke er i et miljø der barn holdes unna den.

 

AtW

 

Litt overforenklet det der. Det er ikke alltid mulig å holde barn helt unna. Et barn som klatrer over gjerdet og inn til hunden er ikke hundeeiers ansvar. Folk burde lære barna sine å ikke gå bort til hunder de ikke kjenner. Det lærte hvertfall jeg når jeg var liten.

 

En aggresiv reaksjon er ikke nødvendigvis et tegn på en aggresiv og farlig hund.

 

 

Nå snakket vi om vanlige situasjoner. Den vanlige situasjonen er ikke at barn klatrer over store gjerder og inn til en hund, men at barn og hund er på samme sted og hunden er "lett tilgjengelig". Det er ikke alltid det er framprovosert heller, noen hunder biter uten nevneverdig provokasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem spiser kjøtt fra egen art? Hunder eller mennesker? Om det er vanlig i din omgangskrets har jeg dårlige nyheter til deg.

 

Argumentet er akkurat det samme "vi er imot å drepe noen fra vår egen rase i en gitt situasjon, derfor må vi logisk sett være imot å drepe en annen rase i samme situasjon".

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke sant, da er vi enige ;)

 

Uansett er det snakk om arter her, ikke rase. Eller er det forskjell på hvilken hunderase og hva konsekvensen av bitt skal være? Populært kalt rasisme.

 

Greit nok, art. Jeg skrev rase ved en feil.

 

Bra, vi er enig om at argumentet "vi er imot dødsstraff" i praksis er irrelevant når vi snakker om avlivning av hunder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...