Chavalito Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg har et lite problem med PC’en min. Oppsettet mitt finner dere i signaturen min. Jeg er vekke fra heimen 2 – 3 måneder av gangen, og sist jeg dro derfra, slo jeg av PC’en som vanlig 17. juli. Jeg kom hjem igjen 1 oktober og slo den på igjen, og Windows 10 logoen hoppet fram som alltid og den prikkete sirkelen begynte å spinne rundt. Så langt alt bra, men der ble det, skjedde ingenting. Etter en halv time ble jeg lei og slo av spetaklet. Prøvde igjen, samme skjer, en gang lot jeg PC’en stå slik i over 3 timer, null forandring. Jeg begynte å msitenke OS eller SSD’en, men etter å ha kjørt ørten verktøy inkludert chkdsk og sfc uten at de fant feil, har jeg begynt å skjele til HK eller PSU. Jeg har også prøvd SSD’en i en annen PC, og den starter med en gang, null problemer. Lar jeg PC’en stå en god stund uten strøm, alt avslått og strømkabel frakoblet, så kan det hende at den virker en liten stund før alt tuller seg til igjen. Av og til (ikke ofte) får jeg et langt pip og 4 korte pip fra HK under POST, dette er i følge beep code for X99-Deluxe II «Hardware Component Failure» og da er frågan, er det HK det siktes til eller er det noe annet? Jeg kan jo legge til at jeg har fått PC’en opp og gå, men det funker ikke lenge. Og når det går til helv..., så blir alle ikonene for D: og E: disken hvite, i tillegg har det hendt (to ganger) at de diskene har byttet bokstav, altså D: har blitt E: og omvendt. Feil meldinger jeg har fått ved de få BSD jeg har opplevd er «DPC_WATCHDOG_VIOLATION», 0xc00001 og 0xc0000034, masse søking på Google gir meg ikke noe godt svar. Siste gang byttet jeg SATA kabel, og da virket PC’en i ca 1 time og så var det slutt. I morgen skal jeg prøve med andre SATA porter, virker ikke det, så tror jeg at det må være HK som det er feil på. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Har du prøvd CPU og RAM på stock? Kan hende at minnekontrolleren i CPU viser tegn på degradering. Jeg hadde problemer selv for litt siden der maskina ikke viste POST engang. Kom Q-Code 95 og b6 på Asus X99 Deluxe kortet mitt. CMOS resett hjalp ingenting. Viste seg at min 5960X døde. Etter mye googling fant jeg info om at IMC i CPU er årsaken. Selv om du klarer DDR4 3200 stabilt, så sliter det på IMC pga økte spenninger and what not - den er jo egentlig bare specca for å støtte 2133 Mhz minne. Sier ikke at du har samme problem, kan være noe helt annet, men prøv stock settings for å se. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 CPU kjører på stock, har aldri vært overklokket. RAM kjører på XMP profil. Jeg er klar over at kun DDR4 2133 MHz er støttet "out of the box", men man skulle jo tro at når Asus "skryter" om OC som bare det, så burde HK greie RAM med 3200 MHz. Jeg får se hva dagen bringer av nye ting, skal prøve det meste før jeg gir opp. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 CPU kjører på stock, har aldri vært overklokket. RAM kjører på XMP profil. Jeg er klar over at kun DDR4 2133 MHz er støttet "out of the box", men man skulle jo tro at når Asus "skryter" om OC som bare det, så burde HK greie RAM med 3200 MHz. IMC/minnekontroller sitter i CPU og ikke hovedkort, så selv om kortet støtter det så betyr det ikke at IMC liker det. Har du sjekket hva VCCSA og VCCIO volt verdier er på? Står de på auto, og du kjører RAM på 3200, så kan det hende hovedkortet har satt de verdiene altfor høyt. Igjen, dine problemer kan være noe helt annet som sagt. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Nå kjører alt på stock, VCCIO CPU er på 1.,05V, VCCSA (regner med at dette er CPU System Agent Voltage) er på 0,9V hvis jeg husker rett. Har ikke drevet mye med OC og kommer ikke til å gjøre det heller. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Ikke godt å si hva det kan være da. Har du en annen PSU liggende, kan du jo prøve den. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Nå har jeg ikke peiling på hva som skjer her. Etter at PC'en funket konge i over 5 timer fikk jeg «DPC_WATCHDOG_VIOLATION» da den skulle restarte pga en oppdatering. Og den nektet plent å restarte før jeg gjorde en Clear CMOS. Men klart så feilet Windows å starte opp igjen, så back to square one. Har ikke noen annen PSU her. Men jeg holdt et øye med volt og slikt i HWMonitor hele tiden, og alle spenninger var stabile. For ordens skyld, er en Corsair AX1200i jeg har. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Har du prøvd å kjøre med bare 1 RAM stick i maskina? Og eventuelt prøvd den ene i hver av RAM slottene? Kan hende at 1 av brikkene er føkka. Har skjedd meg før. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Tanken har slått meg, det skal jeg innrømme. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Har du prøvd å kjøre med bare 1 RAM stick i maskina? Og eventuelt prøvd den ene i hver av RAM slottene? Kan hende at 1 av brikkene er føkka. Har skjedd meg før. Nei, du får ikke DPC_WATCHDOG_VIOLATION om det er hardware feil, har ikke sett den selv ved hardware feil. Jeg holder en knapp på dårlige drivere. TS: Prøvd dette: http://www.resplendence.com/whocrashed http://www.thewindowsclub.com/dpc_watchdog_violation-blue-screen-in-windows-10 Endret 5. oktober 2017 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Har du prøvd å kjøre med bare 1 RAM stick i maskina? Og eventuelt prøvd den ene i hver av RAM slottene? Kan hende at 1 av brikkene er føkka. Har skjedd meg før. Nei, du får ikke DPC_WATCHDOG_VIOLATION om det er hardware feil, har ikke sett den selv ved hardware feil. Jeg holder en knapp på dårlige drivere. TS: Prøvd dette: http://www.resplendence.com/whocrashed http://www.thewindowsclub.com/dpc_watchdog_violation-blue-screen-in-windows-10 Godt forslag Kjetil, problemet er at jeg må få Windows til å starte først, og det er ikke mulig 9 av 10 ganger. Endret 5. oktober 2017 av Chavalito Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Derfor en fordel å ha flere enn 1 PC i hjemmet Endret 5. oktober 2017 av Betroz Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Har 5 stk, 3 stasjonære og 2 laptoper. Bruker den bærbare min nå. Uansett, ny test, skal røske ut 2 RAM moduler og se hva som skjer. Blir sikkert igjen, men man kan ikke gi opp så fort. Endret 5. oktober 2017 av Chavalito Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Kan hende du må boote med en USB pinne og reinstallere Windows da. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Derfor en fordel å ha flere enn 1 PC i hjemmet Hehe, det vist jeg at han hadde 3 stasjonære maskiner. Madamen hans har en vet jeg, hehe. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Det har jeg prøvd, null problemer, dog finner som sagt ingen av de "fancy" verktøyene jeg har brukt feil på den gamle Windows installasjonen. Fjernet til og med Intel SATA driver, samme dritten. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Derfor en fordel å ha flere enn 1 PC i hjemmet Hehe, det vist jeg at han hadde 3 stasjonære maskiner. Madamen hans har en vet jeg, hehe. Joda, madamen har en PC, pluss en som er server. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Det har jeg prøvd, null problemer, dog finner som sagt ingen av de "fancy" verktøyene jeg har brukt feil på den gamle Windows installasjonen. Fjernet til og med Intel SATA driver, samme dritten. Har du prøvd med usb og fedora live 26? Poenget, får du den opp på det da er det ikke hardware feil. Er slik jeg tester maskiner som nekter å starte. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 Hadde Linux Mint installert, null problem, men prøvde kun en gang. Jeg kan selvsagt installere alt på nytt i Windows, men det blir et helv..... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Klarer du sikker modus, kan du prøve å slette alle driverne og ha siste drivere på usb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå