Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Inntak til fiber og Get.

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg får i løpet av høsten forhåpentligvis lagt inn fiber til huset. 
Her har jeg fra noen venner hørt at jeg MÅ ha inntaket i nærheten av TV-løsningen når jeg legger det inn til huset. Stemmer dette?

Pr i dag har jeg ADSL som jeg har inn til kontoret hvor distribuerer nett trådløst via mediabridge ut til tv og htpc via 5GHz nett, dette skulle jeg veldig gjerne fortsatt med slik det er i dag. 

Men om jeg MÅ ha inntaket ved TV så må jeg jo endre dette oppsettet, mange vil kanskje si at det enkleste er å snu hele nettet, men det estetiske med inntak i form av modem og router i stua frister ikke så veldig..  Mediabridgen har jeg fått gjemt slik at den sjenerer ingen der den er og har gode signal til routeren.. 

Så for å gjenta spørsmålet, MÅ man ha inntak til fiber nær TV for å få Get til å fungere, eller kan jeg kjøre dette via LAN'et jeg har pr i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så for å gjenta spørsmålet, MÅ man ha inntak til fiber nær TV for å få Get til å fungere, eller kan jeg kjøre dette via LAN'et jeg har pr i dag?

Det kan stå hvor som helst, men da blir det ditt ansvar å sørge for (TP)kabling mellom der Get terminerer fiber og setter sin ONT og ruter, til der du ønsker å ha TV.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva når ISP sier at "Om du har bestilt både TV og internett fra oss så er kabling til første TV punkt inkludert i din bestilling"? 
Snakket såvidt med ISP nå, og de sa at TV-bruk påvirker ikke internett, siden TV bruker rundt 20mbps og den trafikken går i tillegg til den bestilte nettkapasiteten. 
Vil dette si at disse to deles fra hverandre? Eller vil det si at i praksis så har jeg min oppgitte hastighet + 20mbps for å sørge for tv-kapasitet? Og at TV-delen fortsatt går over samme lokale nettet, bare på portnummer som ikke er i bruk av vanlig internettbruk osv? 

Lenke til kommentar

Det betyr (etter det jeg erfarer) at de trekker fiber helt frem til bak TVen din og setter ONT og ruter der.

TV benytter ikke båndbredde fra internett hastigheten din. Teknisk er de skilt på ulike vlan fra ONT og inn i nettverket dems. Fra ONT og inn i huset ditt går det på samme vlan.

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager at jeg er litt tungrodd, men for å sjekke om jeg har forstått dette riktig:

Pr i dag har jeg en ASUS RT-AC87 router koblet til modemet(ADSL som er bridgekoblet til router) for å route mitt lokale nett, til denne er det koblet en ASUS EA-AC87 Mediabridge som kommuniserer med routeren for å sørge for trafikk fra router via mediabridge og så kablet derfra ut til TV, Receiver, HTPC, TV-tuner ++

Om jeg bare for fremtiden lar dette stå som det gjør, kjører nettet fra fibermodemet rett inn på RT-AC87 slik jeg gjør i dag, så vil alt fungere? Bare flytte over TP-kabelen fra dagens paraboltuner og inn i GET-boksen? 
Det jeg risikerer her er at GET-boksen "stjeler" 20mbps av LAN'et mitt, men i virkeligheten så vil vel ikke dette være et problem..?

Lenke til kommentar

Hvis du skal fortsette å bruke den gamle ruteren din som ruter, så må du be Get sette ONT/hjemmesentral i bridgemodus.

Da vil en port (port 1 eller 4, husker ikke i farta) være bridget, og resten av portene satt av til TV.

Du får ikke brukt TV gjennom den porten som står i bridge.

Get boksen vil ikke stjele båndbredde for TV, det går over et eget vlan som ikke er hastighetsbegrensning på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aha.. Så min utopi om å bruke den eksisterende infrastrukturen forblir bare en utopi da altså.. 
Målte akkurat nettet mellom eksisterende router og punktet hvor TV-punktet blir koblet til, og der målte jeg 747Mbps, så hastighetsmessig går det jo greit.. Men siden de ikke kan kjøres over samme router så er jeg jo butfucked og må dra kabel ut av det villeste h... da om jeg vil beholde oppsettet jeg har i dag.. 

Lenke til kommentar

Aha.. Så min utopi om å bruke den eksisterende infrastrukturen forblir bare en utopi da altså.. 

Målte akkurat nettet mellom eksisterende router og punktet hvor TV-punktet blir koblet til, og der målte jeg 747Mbps, så hastighetsmessig går det jo greit.. Men siden de ikke kan kjøres over samme router så er jeg jo butfucked og må dra kabel ut av det villeste h... da om jeg vil beholde oppsettet jeg har i dag..

Hvis du har switcher som støtter vlan så kan du bruke det til å flytte både internett og TV signalene over samme kabel.

Lenke til kommentar

Jeg har kun det utstyret som jeg nevnte tidligere, og noe vlan har jeg ikke greie på å flytte dessverre..

Så med mindre du finner deg sånn ca rundt Mjøsa så er jeg nok fastkjørt, MegaMann2 :D

Jaja, du får prøve å overtale installatør om å trekke en kabel for et TV punkt for deg, og vise til at du har et oppsett du gjerne vil beholde :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...