Gå til innhold

Starte ENK når man får dagpenger

Anbefalte innlegg

Hei

Har lest at man kan få støtte fra nav i oppstartfase og etablering ved oppstart av ENK.

Men er redd for at denne perioden ikke vil være nok til å bygge seg opp nok fast inntekt.

Så lurer da på om jeg kan starte et lite ENK på si og likevel få dagpenger. Går dette ann, og er det noe maks beløp på hvor mye da foretaket kan tjene ?

Etter jobbsøking i et år uten hell blir man lei. Vil nå satse og starte for meg selv og komme meg fortest mulig ut av navsystemet.

Håper noen kan litt om dette og kan hjelpe med svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest meg opp på alt som har med ENK og gjøre. Og føler meg trygg på regler og framgangsmåte der. Tenkt å begynne å leie ut tilhengere som en start og deretter bygge på med flere utleie tilbud etterhvert. Men får høre litt med nav. Er jo som du sier en jungel av regler der

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg var i akkurat samme situasjon i fjor. Livredd for å gjøre noe feil så undersøkte godt med NAV og Skatteetaten. Du står helt fritt til å starte ENK og å beholde dagpengene. Oppretter du et ENK i dag, så fører du meldekortet som vanlig. Om du mandags morgen utfører en jobb som du tar på deg gjennom ditt ENK, og det tar fem timer, så fører du fem timer på meldekortet. I utgangspunktet skal du føre alt av arbeid enten det er gratis-arbeid du tar på deg eller betalt arbeid. Timelønnen du får gjennom ENK er irrelevant. Du kan med andre ord komme godt/dårlig ut av det økonomisk i forhold til dagpengene, alt etter hvor mye du tjener i timen på foretaket ditt. Det er vanskelig å overleve på dagpenger i lengden, så forhåpentligvis tjener du mer på dagpengene.

Bare Spør om du lurer på noe. Har brukt utrolig mye tid på dette :). Et godt tips er å søke etableringsstipend fra kommunene. Mange kommuner innvilger stipend på 30 000kr. Du kan også søke NAV om støtte i etableringsperioden, da mottar du dagpenger samtidig som du driver foretaket. Men tror det er en forutsetning at foretaket er ment å fungere som en jobb med 100% stilling og som er drivverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...