LD93 Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Som tittelen sier..har jeg tatt meg vann over hodet ? Del gjerne egne erfaringer..Summerer opp min kjapt Samboer 1 Barn 45k Samlet inntekt Leilighet Oslo = takstert 3.1 mill Gjeld = Rundt 2.5-2.6 Nylig kjøpt Hytte = 1 Mill i privat lån av familie Samlede Mnd utgifter = 30k Vil veldig gjerne ha det private lånet fjernet og at det heller står i banken.. For min egen selvfølelse skyld ( Liker ikke å låne av andre ) Selvom det er et mye større tap :/ Så jeg spør egentlig..har noen en lignende erfaring ? Hytta kan ikke bli tinglyst enda..Skjer nok til neste år Verdien er rundt 7-800k idag.. Håper på en god økning når den kan bli tinglyst ( Noen med erfaring av dette? hva man kan forvente når hyttene på områdene dine blir tinglyst osv osv.. ) Blir det en renteøkning til herfra og helvete må jeg bare ta beina fatt og jobbe ekstra, Men er det rimelig av meg å se for seg å få 1 mill til i lån av banken ? evt noen tips hvordan jeg kan gå frem for å få det? Regner jo med at banken sier nei pga hytta ikke kan bli tinglyst og belåningsgraden vil være 100% men igjen, Så har jeg kausjonist som kan stille med hele beløpet Del gjerne egne erfaringer Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Hvis du kan ha et privat lån på 1 mill er det jo åpenbart bedre. Har dere signert kontrakt på nedbetaling, renter osv.? Ville heller pørvd å komme over det at du ikke vil låne av andre. Jeg antar det er 45k utbetalt? At dere har 15k til overs? Betyr det at dere sparer resten av de 15k? Fasitsvaret er så klar å kontakte banken og høre. Men ville jo tro det skulle gå, men du må nok ha egenkapital. Endret 4. oktober 2017 av PgUp Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Du får ikke ja fra banken til 100% belåningsgrad på en hytte. Mye mer gunstig å ha privatlån, hva blir renten på privatlånet? Ellers kan du låne ca 5 ganger egen inntekt og med inntekt på 45 samlet inntekt (etter skatt) så vil det si at dere kan ca låne 4,1 mill. Dermed så burde dere greie å få lån til iaf 80% belåningsgrad på hytten. Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 Stemmer 45k Utbetalt tilsammen, Privatlån er "lånt" fra familiebedriften og blir tatt som utbytte hvis jeg ikke tilbakebetaler etter 1 år. De fleste lånekalkulatorer så ender jeg opp med å kunne låne 1.5 mer slik de regner, Men ja hvor mye kan man stole på det slik markedet er nå Utgangspunktet er vell at jeg kommer noen erfaringer rikere når jeg først begynner å kontakte bankene. Ser bekymringen til banken når noen så unge som oss kommer å ber om haugevis av penger MER SKAL HA MER SA DE!... En rik mann sa en gang til meg.. du blir rikere jo mer gjeld du får! er kanskje blitt min generasjons tankegang dette ja Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Har du altså betalt 2-300k mer enn dagens verdi for hytta i håp om at den skal stige i verdi ved tinglysning? Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 Har du altså betalt 2-300k mer enn dagens verdi for hytta i håp om at den skal stige i verdi ved tinglysning? Yes sir! Tok en råsjans som enten vil gi meg en god start på familielivet...eller så har jeg lite å rutte med de neste 10 årene hvis jeg selger med tap. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Yes sir! Tok en råsjans som enten vil gi meg en god start på familielivet...eller så har jeg lite å rutte med de neste 10 årene hvis jeg selger med tap. Såpass ja. Hvordan er timingen på de ulike stegene her - må privatlånet betales tilbake før du får avklart tinglysning og ny takst? Med andre ord: Må du låne 1 mill. fra bank for å betale tilbake det private lånet uavhengig av takst på hytta? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Er det private lånet rentefritt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå