Gå til innhold

Hvor gammel er du og hva er din "net worth"?

PgUp

Anbefalte innlegg

13 hours ago, PgUp said:

Lyst til å blåse liv i denne igjen :) noen som vil oppdatere som tidligere har delt, eller noen nye? 

8,0 som 47 åring
4,6 som 43-åring
1,3 som 29-åring
0 som 23-åring (nyutdannet, blakk men ingen gjeld)

Bare 20 år igjen til pensjonsalderen - tiden går så fort... 

Kunne jeg gi ett råd til meg selv som 30-åring, ville det være å ta springet til selvstendig/freelance på et mye tidligere tidspunkt. 

Håpet er å runde 20 når jeg når pensjonistalderen, men 15 er nok mer realistisk, og en sosialistisk regjering kommer nok fort til å koste meg et par millioner med rentes rente.  Vanvittig kjipt, men shoganai som man sier i Japan. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (38 minutter siden):

8,0 som 47 åring
4,6 som 43-åring
1,3 som 29-åring
0 som 23-åring (nyutdannet, blakk men ingen gjeld)

Bare 20 år igjen til pensjonsalderen - tiden går så fort... 

Kunne jeg gi ett råd til meg selv som 30-åring, ville det være å ta springet til selvstendig/freelance på et mye tidligere tidspunkt. 

Håpet er å runde 20 når jeg når pensjonistalderen, men 15 er nok mer realistisk, og en sosialistisk regjering kommer nok fort til å koste meg et par millioner med rentes rente.  Vanvittig kjipt, men shoganai som man sier i Japan. 

Imponerende. Ja hvis aksjemarkedet fortsetter noenlunde greit så burde det være ganske gjennomførbart. Interessant å se hvor fort ting kan eskalere på kort tid. 

Noen planer for pensjonist tilværelsen?

Lenke til kommentar
41 minutes ago, PgUp said:

Imponerende. Ja hvis aksjemarkedet fortsetter noenlunde greit så burde det være ganske gjennomførbart. Interessant å se hvor fort ting kan eskalere på kort tid. 

Stigningen er hovedsakelig pga større lønnsinntekt ifbm at jeg gikk fra ansatt til selvstendig.  Det økte lønnen for samme arbeid med ~85%.  Jeg har kun ~33% av de likvide midler i aksjer/fond, så kunne ha blitt mye bedre om jeg hadde satt alt i aksjemarkedet, men jeg er forsiktig av natur og liker ikke å gamble.  

42 minutes ago, PgUp said:

Noen planer for pensjonist tilværelsen?

Ikke annet enn å fortsette å gjøre det jeg elsker å gjøre i dag så lenge jeg kan; leke med data, programming, elektronikk, bygge lego, lese bøker, reise (men må jo nok kutte ut klatring og fjellvandring etterhvert).  Kanskje jeg kommer til å bruke mer tid med det som er igjen av familien i Danmark. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 27 år gammel og jobber som lokfører. Eier en leilighet verdt ca. 6,4 millioner med 3,2 i gjeld, og har vel ca. 200 000 kr i studiegjeld. Netto ca. 3 millioner i formue. Har en helt grei lønn på ca. 750 000 kr, ikke all verden i forhold til andre her som jobber med IT osv, men jeg er egentlig ganske fornøyd. Gode muligheter for overtid, kan sikkert legge på 200 000 om man gidder. I tillegg har jeg en utleiedel som generer ca. 20 000 kr skattefritt i måneden. Sparer ca. 100% av lønna hver måned og har som mål å nå 5 millioner i nettoformue innen jeg er 30 år, men det er kanskje litt urealistisk. Hver eneste krone er for øvrig spart opp på egenhånd. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (21 minutter siden):

Sparer ca. 100 % av lønna? How? Finansierer utleie alle utgifter inkl. ditt livsopphold? 

Ja, sett bort i fra avdrag har jeg ca. 8000 kr i månedlige kostnader på leiligheten. Klarer meg helt fint på 12 000 kr når utgifter til bolig allerede er dekt. 

Lenke til kommentar

Planen er å begynne å spare i fond. Men har akkurat svidd av 500 000 på å bygge utleiedel, så det meste til nå har gått til leiligheten. Men fremover kan den virkelige sparingen begynne. Føler også at jeg har litt vel mye gjeld, så ønsker å redusere denne litt før jeg begynner med fond. Helst ned til 2,5 millioner totalt. Vurderer rammelån, men fyller opp BSU2 hos Obos først til 2,7% rente. På sikt ønsker jeg å kjøpe en leilighet til. Men drømmen er å bygge et hybelhus med nærmere 50 000 i skattefrie leieinntekter, hvor jeg selv bor øverst. I praksis litt vanskelig å få til med grensen for hvor mye man kan leie ut skattefritt, men jeg vet om folk som har fått det til. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
1 hour ago, ITtraktor said:

Ja, sett bort i fra avdrag har jeg ca. 8000 kr i månedlige kostnader på leiligheten. Klarer meg helt fint på 12 000 kr når utgifter til bolig allerede er dekt. 

Hvor i landet er dette? 20.000 i leieinntekter i mnden på under 50% av en leilighet til 6.5 er jo meget bra! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dapp47 skrev (25 minutter siden):

Får du virkelig 20.000 i mnden for en hybel i leiligheten til 6.5M? Det er utrolig, har faktisk aldri sett sånne leiepriser i den prisklassen før. Gratulerer. :) 

Takk! Har utnyttet arealet i leiligheten til det fulle. Utleiedelen består av 3 hybelrom med felles kjøkken og bad. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, ITtraktor said:

Takk! Har utnyttet arealet i leiligheten til det fulle. Utleiedelen består av 3 hybelrom med felles kjøkken og bad. 

Smart! Vært obs på at leieinntektene kan være skattepliktig, om du ikke kan få mer enn 20.000 i mnden for delen du bor i. 

Lenke til kommentar

Nettoverdi er stort sett verdiøkning på bolig for de fleste. Den verdien er det de færreste som får noe ut av. Bortsett fra at man kan i bo samme eller tilsvarende bolig med økende gjeld selvfølgelig. Finansformue er mer interessant.

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (14 minutter siden):

Nettoverdi er stort sett verdiøkning på bolig for de fleste. Den verdien er det de færreste som får noe ut av. Bortsett fra at man  bo samme eller tilsvarende bolig med økende gjeld selvfølgelig. Finansformue er mer interessant.

Ofte vanskelig å estimere også. Bolig selges ikke nødvendigvis til takst. Både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

22år

380k investert forskjellige steder

Bolig verdt 5mill med 3.7mill i lån. Så 1.3mill i egenkapital der (400k av det er verdiøkning).

Bil verdt 250k

Så net worth er 1.930mill ish 🥳 Null arv og alt jobbet for selv. 

Endret av noStorm
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

1.2M investert i høy risiko aksjer

Bolig 7M, Gjeld 4.8M

Hytte 2M, Gjeld 800k

Net worth = 4 600 000.-

Har 2 biler til en verdi av 1.2M men har ansett de som tap helt siden jeg skrev under kontraktene 😅

Hadde mål om å runde 10M innen jeg var 40, men fant fort ut av livet har mye å by på enn bare å generere en formue🤷‍♂️

• Liker 2
Lenke til kommentar
LD93 skrev (På 6.1.2022 den 13.40):

1.2M investert i høy risiko aksjer

Bolig 7M, Gjeld 4.8M

Hytte 2M, Gjeld 800k

Net worth = 4 600 000.-

Har 2 biler til en verdi av 1.2M men har ansett de som tap helt siden jeg skrev under kontraktene 😅

Hadde mål om å runde 10M innen jeg var 40, men fant fort ut av livet har mye å by på enn bare å generere en formue🤷‍♂️

Alder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...