Gå til innhold

Hvor gammel er du og hva er din "net worth"?


PgUp

Anbefalte innlegg

Du kan uansett ikkje ta totalsummen og dele på månader på den måten. Ein kan ha ei grei årsløn og ved mykje overtid klare å spare opp ganske mykje utan å ta så mykje rett frå lønnslippen kvar månad. Over 10-15 år må ein i tillegg ta omsyn til avkastning på diverse saker og ting. Kjøpte du leilegheit i Oslo for 10 år sidan så er den mest sannsynleg verd ganske mykje meir i dag.

 

Folk som driv eigen business eller er medeigar i noko kan få utbetalt mykje pengar i utbytte.

 

4.5 millionar i ein alder av 34 år er sjølvsagt veldig bra, men det er mange måtar å få det til på utan arv, gåver og den slags. Mange får det til gjennom arbeid og investeringar.

 

I tillegg er det mange med god inntekt der ute. Har du 700 000+ i året og ikkje brukar pengar på for mykje ting og tang så blir det fort kroner av det.

Endret av Zeph
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan uansett ikkje ta totalsummen og dele på månader på den måten. Ein kan ha ei grei årsløn og ved mykje overtid klare å spare opp ganske mykje utan å ta så mykje rett frå lønnslippen kvar månad. Over 10-15 år må ein i tillegg ta omsyn til avkastning på diverse saker og ting. Kjøpte du leilegheit i Oslo for 10 år sidan så er den mest sannsynleg verd ganske mykje meir i dag.

 

Folk som driv eigen business eller er medeigar i noko kan få utbetalt mykje pengar i utbytte.

 

4.5 millionar i ein alder av 34 år er sjølvsagt veldig bra, men det er mange måtar å få det til på utan arv, gåver og den slags. Mange får det til gjennom arbeid og investeringar.

 

I tillegg er det mange med god inntekt der ute. Har du 700 000+ i året og ikkje brukar pengar på for mykje ting og tang så blir det fort kroner av det.

Jeg nevnte også at det ikke blir helt riktig pga rentes rente og slikt. Men det blir også balansert av at lønna for 11 år siden ikke er det samme som i dag.

 

Man kan rett og slett ikke ha en normal jobb, og spare seg opp så mye, uten som jeg har nevnt, å ha vært veldig heldig på eiendomsmarkedet, drevet som utleie-hai, vunnet i lotto, arvet etc.

Lenke til kommentar

Vedkomande sa at h*n hadde mesteparten i eigedom og har heller ikkje sagt noko om jobbsituasjon.

 

Det som vart reagert på var at du automatisk antok at h*n hadde tilegna seg verdiane gjennom arv eller gåver. For alt me veit kan h*n ha hatt 1 million i inntekt i fleire år, hatt bustad i Oslo som dobla seg i verdi, drive med utleige osv.

 

Med ei inntekt på 400-500 000 og utan å få stor avkastning på investeringar så er 4.5 millionar vanskeleg på 17 år, det er klart.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer veldig på hvilke matteregler du har brukt i det regnestykket...

Jeg også. Må ha sneket seg inn en skriveleif. Rettet nå.

Ikke at det forandrer noe.

 

Du syns ikke der er forskjell på å spare 34K og 140K i måneden?  

 

Selv jeg har gått med 40-45K netto overskud hver måned de siste 10 årene og det er utelukkende pga arbeide; ingen investeringer eller gambling av noe slags, så det er absolutt mulig å spare 34K/måneden hvis man har en god jobb (har et par hundre kollegaer som tjener det samme og vi er egentlig ikke spesielt høytlønnede). 

 

 

Klart du er høytlønnet når du kan spare en brutto årsinntekt på 600.000 i året :-) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg lurer veldig på hvilke matteregler du har brukt i det regnestykket...

Jeg også. Må ha sneket seg inn en skriveleif. Rettet nå.

Ikke at det forandrer noe.

 

Du syns ikke der er forskjell på å spare 34K og 140K i måneden?  

 

Selv jeg har gått med 40-45K netto overskud hver måned de siste 10 årene og det er utelukkende pga arbeide; ingen investeringer eller gambling av noe slags, så det er absolutt mulig å spare 34K/måneden hvis man har en god jobb (har et par hundre kollegaer som tjener det samme og vi er egentlig ikke spesielt høytlønnede). 

 

 

Klart du er høytlønnet når du kan spare en brutto årsinntekt på 600.000 i året :-) 

 

Sparer godt 500 i året, men angående høylønnet eller ikke, så må man spørre seg: i forhold til hvem?  Jeg tjener ikke noe mer enn et hundrevis andre IT-konsulenter jeg vet om og en del i bransjen tjener mye mer. 

 

Ser man på hustandsinntekt, har jeg ikke mer enn et par der begge har en jobb med gjennomsnitlig lønn, som for 2016 var på 550K, og skattereglerne gjør at paret med gjennomsnitlig inntekt faktisk ender opp med større rådighetsbeløp.  Hva man sparer, har vel så mye å gjøre med hvordan man bruker pengene.  Jeg kjenner folk som tjener det samme og som klarer å bruke opp alle pengene hver måned på tant og fjas, etter eget utsang i al fall.

 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Kort oppsummert:

 

Årslønn: 650.000

Sparepotensialet pr mnd: 10.000,-

 

Husholdningsinntekt pr år: ca 900.000

Verdier: husverdi 3.500.000

Gjeld totalt: 3.200.000
Nettoverdi: 200.000
 

Investeringsplaner:

 

IPS: 40.000 pr år
Cryptomining

Aksjer/aksjefond

Livrentesparing

Handle i gull

Mål:

En tilleggsleilighet i syden man kan dra til i pensjonisttiden. Pensjonere meg 62 år gammel.

Lenke til kommentar

27 år gammel. Vært i full jobb i ett år. 535.000 i årslønn pluss ca. en månedslønn i bonus (i snitt basert på tidligere års utbetalinger). Ingen vesentlige oppsparte eller investerte midler ut over bolig. Eier halvparten av en bolig verdivurdert til ca. 5,5 millioner, med ca. 4 millioner i gjeld. Har ca. 400.000 i studielån, så nettoformuen er vel et par hundre tusen, men høyst illikvid.

 

Forventer vesentlig lønnsvekst i noen år fremover. Sparer en tusenlapp i måneden ca. p.t., det kommer vel til å øke noe med lønnsveksten men det kommer vel en unge eller to om et par år, så det spørs om (den likvide delen av) nettoformuen øker voldsomt det neste tiåret. Anonymous poster hash: 6788c...39e

Lenke til kommentar

27 år gammel. Vært i full jobb i ett år. 535.000 i årslønn pluss ca. en månedslønn i bonus (i snitt basert på tidligere års utbetalinger). Ingen vesentlige oppsparte eller investerte midler ut over bolig. Eier halvparten av en bolig verdivurdert til ca. 5,5 millioner, med ca. 4 millioner i gjeld. Har ca. 400.000 i studielån, så nettoformuen er vel et par hundre tusen, men høyst illikvid.

 

Forventer vesentlig lønnsvekst i noen år fremover. Sparer en tusenlapp i måneden ca. p.t., det kommer vel til å øke noe med lønnsveksten men det kommer vel en unge eller to om et par år, så det spørs om (den likvide delen av) nettoformuen øker voldsomt det neste tiåret. Anonymous poster hash: 6788c...39e

Hva jobber du som?

Lenke til kommentar

 

 

34år1 million i gjeld. 4,5 millioner i formue etter gjeld er trukket fra. Hovedsaklig plassert i eiendom, men også bsu, aksjer og høyrentekonto.  Sparer ca 8000kr per måned.  Anonymous poster hash: 1e888...1d4

Imponerende. Men du må vel ha fått en del i gaver, forskudd på arv, eller liknende?

 

 

Dårlig skjult jantelov much? Hvorfor kommer folk alltid med sånne spydige kommentarer? Hver gang noen faktisk får til noe her i landet så skal man anta at det skyldes gaver, privilegier og annen flaks i motsetning til dyktighet. Kanskje de middelmådige gjør det for å føle seg bedre med seg selv og rettferdiggjøre sin egen middelmådighet? 

 

4,5 millioner i formue som 34-åring er fakisk fullt oppnåelig for egen maskin, bare du jobber smart og målrettet. For de som har tilbrakt nesten hele livet på en lesesal høres det sikkert umulig ut, men hvis man tenker utenfor boksen og i stedet starter en business og plasserer sparepengene i smarte investeringer så er det faktisk ikke så mye penger. 

 

Anonymous poster hash: 48c1c...155

 

 

 

 

Skulle ønske jeg hadde akkumulert disse verdiene helt på egenhånd, men har fått hjelp i form av forskudd på arv. Jeg har ca fått 2,5 millioner derfra. Jeg tjener dessverre under gjennomsnittet, men likevel har jeg spart aggressivt og jeg har en god del i indeksfond. Fortjenesten min fra indeksfond er ca 200.000 kroner. 

Det er oppnåelig å få 4,5 mill i en alder av 34, men da må en enten jobbe ekstremt hard, ha ekstrem flaks eller arve. Og i alle tilfeller må en ha evne til å spare, hvis ikke forsvinner pengene like fort som en har fått dem...

Jeg har også en strategi for sparingen min. Dvs et sparemål, og hvordan jeg skal reagere og hedge meg mot ulike scenarioer som boligkrakk, kronesvekkelse/styrkelse, aksjekorreksjon osv. 

 

 

Anonymous poster hash: 1e888...1d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer veldig på hvilke matteregler du har brukt i det regnestykket...

Jeg også. Må ha sneket seg inn en skriveleif. Rettet nå.

Ikke at det forandrer noe.

 

Du syns ikke der er forskjell på å spare 34K og 140K i måneden?  

 

Selv jeg har gått med 40-45K netto overskud hver måned de siste 10 årene og det er utelukkende pga arbeide; ingen investeringer eller gambling av noe slags, så det er absolutt mulig å spare 34K/måneden hvis man har en god jobb (har et par hundre kollegaer som tjener det samme og vi er egentlig ikke spesielt høytlønnede). 

 

 

 

"ikke spesielt høytlønnede" ? Realitycheck please.. Håper for guds skyld i din verden at de som er "spesielt godt lønnede" er da de som har + 2 mill i året.  Når gjennomsnittet ligger på 520k i året, og når ingenting er opplyst skal man ikke forvente at folk ligger over gjennomsnittet heller :) spesielt i en slik tråd som dette

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 2fd57...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg lurer veldig på hvilke matteregler du har brukt i det regnestykket...

Jeg også. Må ha sneket seg inn en skriveleif. Rettet nå.

Ikke at det forandrer noe.

 

Du syns ikke der er forskjell på å spare 34K og 140K i måneden?  

 

Selv jeg har gått med 40-45K netto overskud hver måned de siste 10 årene og det er utelukkende pga arbeide; ingen investeringer eller gambling av noe slags, så det er absolutt mulig å spare 34K/måneden hvis man har en god jobb (har et par hundre kollegaer som tjener det samme og vi er egentlig ikke spesielt høytlønnede). 

 

 

Klart du er høytlønnet når du kan spare en brutto årsinntekt på 600.000 i året :-) 

 

Sparer godt 500 i året, men angående høylønnet eller ikke, så må man spørre seg: i forhold til hvem?  Jeg tjener ikke noe mer enn et hundrevis andre IT-konsulenter jeg vet om og en del i bransjen tjener mye mer. 

 

Ser man på hustandsinntekt, har jeg ikke mer enn et par der begge har en jobb med gjennomsnitlig lønn, som for 2016 var på 550K, og skattereglerne gjør at paret med gjennomsnitlig inntekt faktisk ender opp med større rådighetsbeløp.  Hva man sparer, har vel så mye å gjøre med hvordan man bruker pengene.  Jeg kjenner folk som tjener det samme og som klarer å bruke opp alle pengene hver måned på tant og fjas, etter eget utsang i al fall.

 

 

 

At du kan spare 500.000 i året vil si at selv med 0 i utgifter har du en brutto årsinntekt på over kr 800.000,-. At du sammenligner deg med et hundretalls IT-konsulenter betyr ikke at du ikke er høytlønnet. Det er ingen hemmelighet at IT-konsulenter i Norge kan oppnå gode lønninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"ikke spesielt høytlønnede" ? Realitycheck please.. Håper for guds skyld i din verden at de som er "spesielt godt lønnede" er da de som har + 2 mill i året.  Når gjennomsnittet ligger på 520k i året, og når ingenting er opplyst skal man ikke forvente at folk ligger over gjennomsnittet heller :) spesielt i en slik tråd som dette

 

Hva mener du da skal til for at man kan si noen er høytlønnet?  10% over gjennomsnittslønnen eller hva?   

 

Personlig mener jeg man må tjene 3 x gjennomsnittslønnen før det gir noe mening å snakke om at man er spesielt høytlønnet.  Tjener du "kun" 2 x gjennomsnittet kan du eksempelvis fortsatt slite med å kjøpe en grei bolig siden du har mindre rådighetsbeløp enn husholdninger med to gjennomsnittsinntekter.  Du overlever greit med 2x, det er ikke det jeg sier, men det er langt fra nok til at man kan betraktes som høytlønnet - slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hva er en net worth? Har flere ganger søkt opp en kjendis sin net worth, men vet selv ikke hva det er :p

 

Anonymous poster hash: 47301...6d5

 

 

Hva du har av verdier minus gjeld.

 

Hvis du har en bolig verdt 1 million, men 500.000 i gjeld er din net worth 500.000 (Forutsatt at dette er alt du eier, og alt du har i lån.) 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...