PgUp Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) 29 år Fond, sparekonto, BSU osv: 1 700 000kr 200k i studiegjeld Er på boligjakt akkurat nå, så leier leilighet. Null arv, alt er selvoppsparte midler. Anonymous poster hash: f4e42...91c Imponerende! Hvordan fikk du det til? Har alltid vært sparsommelig, så sparer mye av det jeg drar inn. Mantraet mitt er at man må spare over 30% (helst mer) av det man tjener om det virkelig skal monne. De siste to årene har jeg gått kraftig opp i lønn, og nå ligger jeg på rundt 900k brutto i året avhengig av hvor mye overtid jeg jobber. Anonymous poster hash: f4e42...91c Ikke dårlig! Hva jobber du som? Edit. NVM så du svarte. Endret 4. oktober 2017 av PgUp Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Hei, folkens Hva er deres net worth, altså nettoformue? Nettoformue = det du eier - det du skylder. Dere setter opp regnestykkene, men setter ikke inn svaret. Anonymous poster hash: 06d3a...ab2 De fleste har vel oppgitt nok til at du raskt klarer å regne ut netto? Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Kan jeg spørre hva du jobber med? (Yrke, trenger ikke spesifik arbeidsplass). IT, underskudd på de flinkeste folkene presser lønna opp. Anonymous poster hash: f4e42...91c Interessant. Vet ikke om jeg er noe geni, men ikke blant de dårligste heller. Når jeg har mastergrad, 4 års erfaring(etter utdaning), DBA-ansvar og devops inkludert ansvar for prod, for et av norges samfunnskritiske systemer, burde jeg muligens altså hatt høyere lønn enn 570k? Endret 4. oktober 2017 av Drogin Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Alder: 31år Eiendeler: Hus: 3.000.000 Leilighet: 1.800.000 Kjøretøy: 120.000 Fond: 210.000 Kontoer: 150.000 Lån: Hus: 2.400.000 Leilighet: 1.000.000 SUM: 1.880.000 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Når jeg har mastergrad, 4 års erfaring(etter utdaning), DBA-ansvar og devops inkludert ansvar for prod, for et av norges samfunnskritiske systemer burde jeg muligens altså hatt høyere lønn enn 570k? Vanskelig å si. Er det innen det offentlige? I så fall definitivt nei Du må også huske på at drift bare er en kjedelig kostnad for bedriften, men nyutvikling er investeringer og investeringer kan avskrives over flere år. Derfor får man som regel mest hvis man jobber med utvikling av nye systemer. Endret 4. oktober 2017 av tigerdyr Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Interessant. Vet ikke om jeg er noe geni, men ikke blant de dårligste heller. Når jeg har mastergrad, 4 års erfaring(etter utdaning), DBA-ansvar og devops inkludert ansvar for prod, for et av norges samfunnskritiske systemer burde jeg muligens altså hatt høyere lønn enn 570k? Jeg har også mastergrad og fire års erfaring. 570k er snittet for privat sektor (for mastergrad med fire års erfaring) i følge lønnsstatistikken. Jeg ligger godt over gjennomsnittet, men jeg er dyktig i jobben min og har fått betalt for det. Du må nesten se på hva de andre i bedriften din med samme erfaring tjener. Vanskelig å sammenligne mellom ulike bedrifter og arbeidsoppgaver. Kan hende du kan få til et lønnshopp til neste år hvis du forhandler litt, samt hører hva andre bedrifter kan tilby deg. Anonymous poster hash: f4e42...91c Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Interessant. Vet ikke om jeg er noe geni, men ikke blant de dårligste heller. Når jeg har mastergrad, 4 års erfaring(etter utdaning), DBA-ansvar og devops inkludert ansvar for prod, for et av norges samfunnskritiske systemer burde jeg muligens altså hatt høyere lønn enn 570k? Jeg har også mastergrad og fire års erfaring. 570k er snittet for privat sektor (for mastergrad med fire års erfaring) i følge lønnsstatistikken. Jeg ligger godt over gjennomsnittet, men jeg er dyktig i jobben min og har fått betalt for det. Du må nesten se på hva de andre i bedriften din med samme erfaring tjener. Vanskelig å sammenligne mellom ulike bedrifter og arbeidsoppgaver. Kan hende du kan få til et lønnshopp til neste år hvis du forhandler litt, samt hører hva andre bedrifter kan tilby deg. Anonymous poster hash: f4e42...91c 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Trist men sant! Hater lønnsforhandlinger og alt det rundt det, men det er et nødvendig onde. Det hjelper ikke bare å være flink, man må kreve litt tilbake også. Anonymous poster hash: f4e42...91c 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Hei, folkens Hva er deres net worth, altså nettoformue? Nettoformue = det du eier - det du skylder. Dere setter opp regnestykkene, men setter ikke inn svaret. Anonymous poster hash: 06d3a...ab2 De fleste har vel oppgitt nok til at du raskt klarer å regne ut netto? Jeg klarer det hvis jeg må. Anonymous poster hash: 06d3a...ab2 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Jeg har også mastergrad og fire års erfaring. 570k er snittet for privat sektor (for mastergrad med fire års erfaring) i følge lønnsstatistikken. Jeg ligger godt over gjennomsnittet, men jeg er dyktig i jobben min og har fått betalt for det. Du må nesten se på hva de andre i bedriften din med samme erfaring tjener. Vanskelig å sammenligne mellom ulike bedrifter og arbeidsoppgaver. Kan hende du kan få til et lønnshopp til neste år hvis du forhandler litt, samt hører hva andre bedrifter kan tilby deg. Anonymous poster hash: f4e42...91c Jeg betviler ikke at du er dyktig. Men en del av forklaringen kan kanskje også være at du er blitt veldig god på enten en litt sær teknologi, eller et spesifik domene, eller en kombinasjon av disse, slik at du er "umulig" å erstatte? I så fall vil jo arbeidsgiver være livredd for å miste deg, og vips kan du be om så mye lønn du bare vil? Dersom man f.eks "bare" er en god java-utvikler, er det ikke spesielt vanskelig for en arbeidsgiver å finne en annen god java-utvikler. Endret 4. oktober 2017 av Drogin 2 Lenke til kommentar
onomix Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) . Endret 6. oktober 2017 av onomix Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 20 år IT lærling, så har ikke mer enn rundt 10k utbetalt per mnd +3k stipend Har ca 200k fordelt på aksjer, fond, bsu og diverse Har en bil med verdi på rundt 50k Så ca 250k totalt. Anonymous poster hash: f07ea...61f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 27 år. Bolig til 7 mill hvorav 2 gjenstår av lånet, så 5 mill net worth. I tillegg en halv mill i fond og noe i bank, så 6-ish. Anonymous poster hash: 48c1c...155 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Er mellom 28 og 36 år, og hvis jeg hadde solgt absolutt alt jeg eide på bruktmarked, så tror jeg at jeg hadde endt opp i ca 0,-. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 31 år. Jobbet i oljeindustrien/offshore i 12 år. Alt er penger jeg har tent selv eller fått fra avkastning på fond. Selger jeg alt til antatt markedsverdi så sitter jeg igjen med ca. 3 millioner på konto. + BSU, BSU2, fond, leilighet, aksjer. - Lån, studielån Anonymous poster hash: 1e335...8a6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 26 år gammel 1 Leilighet verdt 3 mill, 800k rammelån, 2% eff rente 2 Leilighet verdt 2,9, 2,45 i lån, 2% eff rente - leier ut, får 13k i mnd. 3 Kontraktposisjon leilighet kjøpt for 1,9. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5. 4 Kontraktposisjon (eier 1/3) kjøpt for 1,950. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5. 5 Aksjer og fond verdi pt 750k. 370k i Investeringskonto Zero satt i kombinasjonfond. Resten er på aksje og fondskonto og skal overføres til aksjesparekonto i løpet av året. 6 75k på BSU 7 Studielån på ca 350k, satt på frys så lenge det lar seg gjøre, planen er å sette nedbetaling på maks (40 år) når denne må begynne å betales ned. Anonymous poster hash: 2bffd...ff7 Jøss! imponerende.. Er det gjort mulig pga mye arv eller har du bare en ufattelig bra betalt jobb? Arvet en av leilighetene og den hadde 0% gjeld når jeg arvet den. Det hjelper på. Det åpner ganske mange investeringsmuligheter når du har en bolig uten belåning som du kan bruke til sikkerhet. Anonymous poster hash: 2bffd...ff7 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2017 26 år gammel 1 Leilighet verdt 3 mill, 800k rammelån, 2% eff rente 2 Leilighet verdt 2,9, 2,45 i lån, 2% eff rente - leier ut, får 13k i mnd. 3 Kontraktposisjon leilighet kjøpt for 1,9. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5. 4 Kontraktposisjon (eier 1/3) kjøpt for 1,950. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5. 5 Aksjer og fond verdi pt 750k. 370k i Investeringskonto Zero satt i kombinasjonfond. Resten er på aksje og fondskonto og skal overføres til aksjesparekonto i løpet av året. 6 75k på BSU 7 Studielån på ca 350k, satt på frys så lenge det lar seg gjøre, planen er å sette nedbetaling på maks (40 år) når denne må begynne å betales ned. Anonymous poster hash: 2bffd...ff7 Jøss! imponerende.. Er det gjort mulig pga mye arv eller har du bare en ufattelig bra betalt jobb? Arvet en av leilighetene og den hadde 0% gjeld når jeg arvet den. Det hjelper på. Det åpner ganske mange investeringsmuligheter når du har en bolig uten belåning som du kan bruke til sikkerhet. Anonymous poster hash: 2bffd...ff7 Har du noe generelt mål med investeringene? F.eks pensjonere deg tidlig? Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Alder: 22 Hus: 550.000 Båt: 600.000 Sparepenger: 300.000 Totalt: 1.450.000 Inntekt: ca 600.000 brutto Lån: 0 Vet det ser litt rart ut. På jakt etter leilighet i Oslo. Endret 5. oktober 2017 av Dapp47 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Dere som har store summer i hus og leiligheter. Eier dere det alene eller sammen med samboer? Anonymous poster hash: f4e42...91c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 26 år gammel 1 Leilighet verdt 3 mill, 800k rammelån, 2% eff rente 2 Leilighet verdt 2,9, 2,45 i lån, 2% eff rente - leier ut, får 13k i mnd. 3 Kontraktposisjon leilighet kjøpt for 1,9. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5. 4 Kontraktposisjon (eier 1/3) kjøpt for 1,950. Vurdert av megler til verdi på 2,45 - 2,5. 5 Aksjer og fond verdi pt 750k. 370k i Investeringskonto Zero satt i kombinasjonfond. Resten er på aksje og fondskonto og skal overføres til aksjesparekonto i løpet av året. 6 75k på BSU 7 Studielån på ca 350k, satt på frys så lenge det lar seg gjøre, planen er å sette nedbetaling på maks (40 år) når denne må begynne å betales ned. Anonymous poster hash: 2bffd...ff7 Jøss! imponerende.. Er det gjort mulig pga mye arv eller har du bare en ufattelig bra betalt jobb? Arvet en av leilighetene og den hadde 0% gjeld når jeg arvet den. Det hjelper på. Det åpner ganske mange investeringsmuligheter når du har en bolig uten belåning som du kan bruke til sikkerhet. Anonymous poster hash: 2bffd...ff7 Har du noe generelt mål med investeringene? F.eks pensjonere deg tidlig? Planen er vel etterhvert å kjøpe seg en større bolig med egen utleiedel for skattefri utleieinntekt. Fortsette å spare i fond/aksjer på aksjesparekonto på si. Ikke noe planer per ser om å pensjonere meg tidlig. Anonymous poster hash: 2bffd...ff7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå