Gå til innhold

Spesialjeger/Marinejeger etter endt førstegangstjeneste

Severin96

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal inn i Sjøforsvaret Januar2018, og håper jeg får en ''aktiv'' tjeneste etter rekruttperioden. Planen er å søke opptak til enten spesial-jeger eller marine-jeger etter endt førstegangstjeneste. Jeg kommer da med 2 spørsmål:

1. Hva slags stilling burde jeg sikte etter i sjøforsvaret, ettersom jeger-utdanning er mitt store mål?

2. Noen med erfaring som har søkt opptak til en av disse og kommer rett fra sjøforsvaret? Her tenker jeg da på øvelser i skog og mark, og om jeg da har veldig lite ''erfaring'' rundt dette ? 

Takker på forhånd på svar ! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei vet ikke hva sjøforsvaret har av stillinger i Januar det bestemmes av etterspørselen rundt om i landet.

Men du får full oversikt når du kommer på rekrutten. 

En aktiv stilling der det kreves noe av deg fysisk/mentalt er å foretrekke, men du må trene målrettet hele året utenfor tjenesten. 

Realiteten er at opptaket går først og fremst på deg som person og ikke bare kunnskaper du har om å være i militæret alt av krigs manøvre og våpen kunnskap er ikke nødvendig det læres og terpes på under utdanning og etterpå. Det å være en seig jævel kan man ikke utdanne seg til på et år enten er man det eller så er man det ikke.

Det er selvsagt noen ting en må lære seg, det å holde orden, kart/kompass, hvile når en kan, det å kunne ta vare på seg selv etc. er alle viktige kunnskaper.

Edit: du kan ikke søke befalskole under rekrutten. Som poster over sier.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Det er ikke norm, befalsopptak skjer gjennom FOS som er et helt eget opptak. Men det kan skje unntak ved manglende befalsspirer f.eks, eller ved at man utmerker seg såpass gjennom året at en får tilbud om beskikkelse til sersjant (skjer svært unntaksvis). 

Mer relevant til opptaket og OP sitt spørsmål:

- Lær deg å være effektiv, ikke "surr rundt", særlig i felt. Har du 30 min til hvile på en ellers hektisk dag, bruk tiden SVÆRT godt. Hiv inn mat og energi, hopp i soveposen. 20 min i posen gir betydelig bedre søvnkvalitet enn en hatløsning som å legge seg rett ned ned fullt påkledd og halvdøse.

- Venn deg til å gå med sekk. Begynn med lett sekk og unngå asfalt. Skog og mark er gull verdt. Det er vesentlig bedre å gå ekstra lenge med en sekk som kjennes litt for lett ut, enn å begynne hardt med en sekk som kjennes "passe tung ut" de første 20 - 30 minuttene som så gjør deg sliten. La bein og muskelatur venne seg til belastningen en sekk er, SÆRLIG i ulendt terreng hvor overkroppen og kjernemuskelaturen må bidra sterkt for å stabilisere. Langsom progresjon på vekta er viktig, selv om det måtte kjennes dumt ut å gå med en lett sekk. Det er ihvertfall vesentlig bedre enn å kjøre på og ende med en belastningsskade som gjerne kan komme tilbake under et opptak.

- Tren kjernemuskelatur! De store baseøvelsene kan ikke glemmes! (Markløft, knebøy, benkpress). Kjør gjerne noen ekstra mageøvelser, og ellers isolasjonsøvelser der du måtte kjenne et behov. 

- Gå ut av komfortsonen din. Hater du å snakke foran folk, utsett deg for det. Havner du på et opptak vil du garantert være mer utenfor enn innenfor komfortsonen, og jo mer du har gjort det, jo bedre takler du det.

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...