Populært innlegg Christian Thork Skrevet 4. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Hei! Bestilte sent på mandag en delid-verktøy for min Skylake-X (I7 7800X). Verktøyet jeg bestilte endte på en Rockit 99. Da denne var langt rimeligere enn Delid Die Mate X. Kjøpte også en Collaboratory Liquid Pro og Loctite til å lime på IHS til PCB. Dette ankom idag tidlig. Betalte litt ekstra for express delivery. Min 7800X hadde godt potensiale til å nå 5000 mhz som 24/7 klokk, men ble for varmt, og da ville jeg ty til å delidde. Dette ankom idag tidlig: Hadde allerede fjernet CPU blokk og vifte til VRMs. Kjekt med strips! Satt CPU forsiktig ned i ene delen av verktøyet: Satt på andre halvdel, tok i de tre skruene og festet de. Man turnet bare denne til du hørte et høyt klikk, og IHS gikk latterlig lett ifra hverandre. Trengte ikke å bruke noe makt på min CPU. Ferdig deliddet! Renset av kjølepastaen som lå på fra før og fjernet silikonet på IHS. Lot silikonet på PCBet være på da en har vært så uheldig å knust kjernen på sin CPU: Brukte noe random klar neglelakk til å isolere duppedittene rundt selve kjernen i tilfelle LM skulle flyte over. Det er leder strøm, så svært kjipt å kortslutte CPUen og i verstefall drepe den. Påføre Collaboratory Liquid Pro på DIE, og så IHS. Tok deretter 8 små dotter med lim i hjørnene på CPU og satt den i "klemma". Utifra før og etter bilder av CPU, så kan man ikke se at den er deliddet engang. Så lover godt. Kommer til å oppdatere med temperaturforskjellene før og etter! NB: Dette ble skrevet på noen minutter i full fart, så mulig jeg endrer noe siden. Endret 7. oktober 2017 av Snusmumr1kk1 11 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Litt mye LM på der tror jeg. Slike "dammer" med LM skal det ikke være i følge GamersNexus. Du burde se de to videoene. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Har sett dem. Ble litt mye på IHS, (Den du tenkte på..?) men det ville ikke få heft. Jeg tømte også det meste på IHS. Satt den loddrett og sugde det opp i tuben. Så ble like lite som på DIE når jeg var ferdig. EDIT: Temperaturen er en god 15-20'C kaldere iallefall. Folder nå på 4800 mhz og temperaturen er på mellom 48 og 54'C under 100% load. Jeg har ikke foldet lenge, så kan nok stige. Endret 4. oktober 2017 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Utrolig hva delidding gjør med temperaturen på skylake arkitekturen. Selv på min 6600 økte jeg like godt overklokken fra 4.5 til 4.7 og har fortsatt lavere tenp enn før. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg satt 5 ghz inne i bios og gir CPUen hele 1.365V-ish. Temp er under 70'C. Varmeste kjernen er nå på 68'C. Før peaket de 90'C om jeg husker riktig. Var illefall 88'C++. Veeeldig fornøyd. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 EDIT: Temperaturen er en god 15-20'C kaldere iallefall. Folder nå på 4800 mhz og temperaturen er på mellom 48 og 54'C under 100% load. Jeg har ikke foldet lenge, så kan nok stige. Hvis de tallene der stemmer, så funker det som det skal da. Siden du tok på neilakk rundt die'en, så gjorde det sikkert ikke noe om du hadde litt mye LM på (die og IHS). Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg satt 5 ghz inne i bios og gir CPUen hele 1.365V-ish. Temp er under 70'C. Varmeste kjernen er nå på 68'C. Før peaket de 90'C om jeg husker riktig. Var illefall 88'C++. Veeeldig fornøyd. Gratulerer Virker som et stort hopp i volt og temps fra 4800 til 5000? Kanskje 4800 er mer safe til 24/7 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Er ikke helt fornøyd. Etter noen runder Cinebench så er maks tempen 60-72-73-72-70-67'C på kjernene. Jeg gir jo CPUen 1.380V tydeligvis. Folder jeg så trekker CPU 1.360V. Setter jeg den i Cinebench så tar den 20mv ekstra..? Kanskje derfor den er noen grader varmere enn f.eks folding? Forskjellen er 0.120V for de siste 200 mhz. Kanskje jeg sier det er godt nok med 4900.. Endret 4. oktober 2017 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Dette lover veldig godt! Mon tro hvor høyt jeg kan gå på spenning før degradering blir et tema? Ble avbestilling av x-mate og rockit 99 er på vei Lenke til kommentar
nagina Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Fjern IHS og sett kjøler rett på? 1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2017 Fjern IHS og sett kjøler rett på? Hadde det vært et convertion-kit for det, slikt det er på Ivy-Haswell så hadde jeg gønna på, he he. Lenke til kommentar
ChuckBoris Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Spennende lesning dette, min Rockit 99 er på vei (vi prata litt på overclock.net). Jeg tror det var lurt å la det være litt silikon igjen mellom IHS og die. Fjerner du alt, vil det bli et mellomrom på noen mikrometer og du risikerer ujevnt trykk på die som igjen kan føre til at den sprekker. Jeg har et par spørsmål jeg håper du kan svare på... Hvor temperaturbestandig er klar neglelakk? Du er ikke redd for at det smelter ved høy temp og gønker til området rundt dien og blander seg med TIM? Hvordan funket Loctite superlim på IHS? Sitter det ordentlig fast? Bruker du liquid metal mellom IHS og vannblokk også? Jeg tenkte å ha Thermal Grizzly Conductonaut mellom die og IHS, og Kryonaut mellom IHS og vannblokka. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2017 Hei! Nei, har ikke lest om noen ulemper med neglelakk. Mener jeg leste om en som testa med varmluftspistol og var ingen effekt/reaksjon selv med 100'C, og så varmt burde det ikke blir der inne, da har du større problemer. Ja, så jo bildet og der kan med se hvordan det gikk. Fjerner man silikonet på PCB så ser man det også, litt verre om du vil prøve å sende den til reklamasjon o.l. Loctite fungerte fenomenalt! Tok CPU ut idag da jeg gjorde om loopen og ville sjekke. Hadde før og etter bilder av CPU. Man kan ikke se at den er deliddet engang. Så min har fortsatt garanti, he he. Jeg brukte først Gelid Extreme, men gikk tom idag så gikk for Noctua nt-h1 kjølepasta mellom IHS og vannblokk. Merker ingen forskjell på temperaturen. Lenke til kommentar
ChuckBoris Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Takk for svar. I teorien kan man kanskje la all silikon være igjen? Superlimet bygger jo ingenting... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Flått tråd ct, men lurer på en ting. Mister du ikke garantien på en cpu til ca 4k når du gjør slik, bare for å få litt mere MhZ ut av den. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2017 (endret) Jo, i utgangspunktet. Men man kan ikke se at CPU er delidded, så gjør meg ingen ting. Spenningssensorene mine gikk til helvete idag. Så viser kun VID, ellers så påstår den 2.xxx V. Endret 7. oktober 2017 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Jo, i utgangspunktet. Men man kan ikke se at CPU er delidded, så gjør meg ingen ting. Spenningssensorene mine gikk til helvete idag. Så viser kun VID, ellers så påstår den 2.xxx V. FBI leser det du skriver her og rapporterer tilbake til Intel 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Hehe, å joda det kan de, men jeg ser det ikke, sikker ikke komplett heller. Men hos intel vil de se det. Poenget, du med lite inntekt tørr å gjøre det skjønner jeg ikke. Men var artig info. Lenke til kommentar
ChuckBoris Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Jo, i utgangspunktet. Men man kan ikke se at CPU er delidded, så gjør meg ingen ting. Spenningssensorene mine gikk til helvete idag. Så viser kun VID, ellers så påstår den 2.xxx V. Det med spenningssenorene... tror du har noe med delid å gjøre? Spenningen kommer jo fra hovedkortet, mens sensorene sitter i cpu'en. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2017 Nei. Fungerer optimalt nå. Tok bare en F6 og resatt BIOS. Fungerer flotters nå! Kjetil: Ikke noe problem med det. Kjøpte heller ikke hos komplett, eller gjorde jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå