Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva lager de unger av nå for tiden?

Anbefalte innlegg

Så jeg hørte på Ekko på P2 i går som inkluderte en reportasje om hvordan det er med foreldres tilgang til å besøke barn som er innlagt på sykehus i dag og "i gamle dager." Før var det tydeligvis harde bud; besøkstid var besøkstid og utenom det skulle man overlate krapylet til kvalifisert helsepersonell og fortsette sitt virke som produktive samfunnsborgere.

I dag har dette selvfølgelig endret seg en god del. Stort sett til det bedre, men jeg kan likevel ikke helt slå fra meg tanken på at det muligens har gått litt vel lang i den andre retningen i enkelte tilfeller.

https://radio.nrk.no/serie/ekko/MDSP25019717/03-10-2017#t=30m35s

Her har altså poden prestert å brekke beinet fordi han skulle hoppe ned en halvannen meter høy kant. Flaue greier i seg selv. Så skal også mora hans ta fri fra jobben og flytte inn på sykehusrommet for å være der 24 timer i døgnet. Og sneipen er tretten år. Tretten! Er ikke det litt gammelt til å behandles som et spedbarn som jevnlig skal ha pupp og bleieskift? Kanskje på høy tid å vurdere og klippe den navlestrengen der? Er dette grunnen til at "generasjon prestasjon" får nervøst sammenbrudd hvis de ikke får seksere1) i alle fag f.o.m. første år i barnehagen?

1) Brukes tallkarakterer ennå? Jeg er tydeligvis gammel og senil og vet ikke bedre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Krapylet" "Sneipen" ^^ hahaha!!

Tja, jeg er vel litt enig. Men jeg velger å tro at det hører til fåtallet. Jeg forholder meg ikke til medieskapte bullshit generelle stigmatisérende uttrykk som "generasjon prestasjon" og annet vissvass. Tenk selv! Hvis man skal følge slike dogmer, så kan man like gjerne si at flértallet av ungdommen i dag er mye flinkere enn før, når man tenker på hvor høye krav det er i dag kontra før. Før kunne hvem som helst møte opp på en byggeplass eller brygge/skip og få sjauejobb, i dag må man .. være født inn i en rik familie ^^ heh.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror du undervurderer hvor fælt det er å være på sykehuset over lengre tid, spesielt som barn. Gadd ikke høre på greia så jeg tar kanskje feil angående tiden og det var ett kortere besøk, men når du er 13 så er du fremdeles bare barnet. Jeg ser på jevnaldrende mennesker (jeg er 26) og ofte ser jeg fortsatt BARN - folk som trenger mer støtte og hjelp for å klare seg, hvorfor er det så ille at en mor vil være med sin 13 år gamle sønn som er på sykehuset? Jeg har en 13 år gammel søsken. Det er helt på bærtur å forvente dem å være voksne og ha begrenset kontakt med foreldrene sine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet vi noe om hva slags jobb hun har ellers arbeidstimene hennes? Eller noe mer om deres omstendigheter? For du antar at hun ikke kan ta fri, hva bryr det deg om hun tar fri fra sin jobb og går glipp av arbeidstimer? Kan du forklare hvordan sykehuspersonell kan erstatte foreldrenes bånd med barna og være der for barnet på ett like emosjonelt plan som foreldrene?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva er så galt med at en mor vil være med sin 13 år gamle sønn som er innlagt på sykehuset?

Det som er galt er at det ikke er noen på kjøkkenet som tar oppvaska for stakkars far.

Mor selv er sikkert på sykehuset for å tilfredsstille egen dullende besettelse for å oppnå en bedre selvfølelse mens pjokken antagelig sitter å spiller på en telefon eller nettbrett som han gjør 90% av tiden han er hjemme og er irritert over at han ikke slapp unna maset og dullinga selv etter å ha hoppa halvannen meter for å oppnå benbrudd.

Far på den andre siden sitter heller på et forum å sutrer over kone og barn, å gir samfunnet skylda etter en opplysende p2 time istedenfor å ta egne grep, istedenfor å gjøre noe med det.

Men det er sant nok at det er sånt barn er laget av nå for tiden når foreldrene ikke evner å bygge dem opp med annet enn dulling og unnskyldninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

du vet, det er ikke en svakhet å innrømme at man trenger mer støtte. Macho bullshittet ditt kan du ta med deg ett annet sted, har ikke noe plass i ett moderne samfunn.

Nei, men det er en svakhet å kreve og syte etter masse støtte man ikke trenger. Folk bør klare å vokse opp. Uselvstendige "unger" på 35 år har ikke noe plass i et moderne samfunn ;)

Det går en grense på hvor lenge mor og far skal tørke ungen sin i ræva.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg syntes spedbarn og dette med at autisme kan utvikles når disse blir forlatt uten foreldre tilstede var svært interessant.

Jeg var selv innlagt på sykehus som spedbarn som varte over en tid på 3 mnd. har jeg fått høre, og har hele tiden vært noe annerledes enn andre når jeg vokste opp. I godt voksen alder fikk jeg diagnosen aspergers syndrom, som ligger i autismespekteret. Det kan jo godt hende at det ligger en sterk korrelasjon her. Slik den pensjonerte legen forklarer om 60-tallet. Jeg er født i 1972. Dette var såpass interessant at jeg har tenkt å nevne det for fastlegen min, selv om det ikke gjør noen forskjell på hvem jeg ble, så kan det være nyttig at flere blir bevisste på slike forhold.

Anonymous poster hash: 70a59...781
Lenke til kommentar

Tror man best kjenner sine egne barn og vet hvilken oppfølgning det trenger. Når det er sagt så høres det jo litt voldsomt ut for en trettenåring.

Guttungen min tror jeg bare hadde blitt flau om jeg hadde hengt rundt ham på sykehuset i 24 timer og degget for ham....haha

Han har vært ganske oppsatt på å klare ting selv så jeg tror han hadde satt langt mer pris på å få være i fred og at jeg heller kom innom med noe snacks etter arbeidstid:)

Det hadde for såvidt passet meg best også;)

Lenke til kommentar

Er ikkenoe galt av at mor vil være med sin tretten år gamle sønn på sykehus. Er bare lille barnet, og barn utvikler seg forskj, kanskje ham trenger det ekstra. Samtidig er det stort sjokk å knekke et bein og plutselig havne på sykehus. Husker selv da jeg var 12 år brakk jeg armen i danmark mens påbesøk alene med vennefam, husker ikke hvorfor men kunne kun bli fikset i norge så det tog en dag ekstra og det iseg selv å være alene var tøft

Lenke til kommentar

Har ikke sagt noe om det. 26 år gamle folk er fortsatt ikke barn/BARN.

26 år gamle menn (for det er som oftest menn) som hele tida trenger å "låne" (dvs aldri betale tilbake) penger, bor i kjelleren til mamma og pappa og spiser middag hos dem hver dag er fortsatt barn. Og dem er det mange av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke sagt noe om det. 26 år gamle folk er fortsatt ikke barn/BARN.

26 år gamle menn (for det er som oftest menn) som hele tida trenger å "låne" (dvs aldri betale tilbake) penger, bor i kjelleren til mamma og pappa og spiser middag hos dem hver dag er fortsatt barn. Og dem er det mange av.

Man er ikke et barn selv om man oppfører seg som et barn. Hvis jeg løper rundt i hagen og markerer og bjeffer så er jeg ikke en hund.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...