Tornerose101 Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg er veldig usikker på om dette er rette forumrom for tråden, flytt den gjerne om den ligger feil. Jeg er fascinert av den såkalte e-post-saken med S. E. Edvartsen og NFF i hovedrollene. I denne artikkelen fra TV2 ( http://www.tv2.no/a/9393247/ ) påstås det at enkelte av de omtalte e-postene er sendt fra Edvartsens private IP-adresse i huset han bor i. De er sendt over en lengre periode, mellom oktober 2016 og påsken i år. Men er ikke private IP-adresser dynamiske? Hvordan kan det ha seg at han har sendt e-post fra samme IP-adresse over en så lang tidsperiode? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Med mindre det har vært brudd på linja over lengre tid, så holder IP-adressen seg. Den byttes ikke ut så lenge man er tilkoblet. (Jeg har fått ny IP-adresse to ganger de siste to årene. Begge ganger fordi jeg har blitt lagt over på en annen sentral) Endret 4. oktober 2017 av Llandari Lenke til kommentar
Tornerose101 Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 Takk for svaret. Gjelder dette også dersom man benytter seg av f.eks. mobil enhet (bærbar PC, mobil etc) som kobles av og på vekselsvis privat nett og (trådløst) nett på offentlige steder og/eller arbeidsplass? *suger til meg kunnskap* Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Normalt sett vil et slikt nett ha en IP-adresse utad og tildele enheten en annen adresse internt. Adressen som er synlig mot internett vil da være felles for alle enheter tilkoblet det samme nettverket. Noen firma/organisasjoner bruker offisielle IP-er også på innsiden av eget nettverk. I et slikt tilfelle vil enhetens adresse være den som er synlig mot internett. Enhetens IP på lokalnettet vil uansett endre seg, alt etter hvilket nett den er koblet til. (Men den kan gjerne få samme IP gang etter gang på samme nettverket, det kommer an på hvordan det spesifikke nettverkets tildeling av adresser er satt opp) Lenke til kommentar
Tornerose101 Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 Takk for en forklaring selv jeg forstår. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Hvordan kan media finne IP-adressen til en e-post? Eneste jeg kan komme på er å sende en e-post til den aktuelle adressen med en link eller et bilde som lastes og dermed avslører adressen, men slike ting er gjerne deaktivert som default i de fleste lesere nettopp for å forhindre slikt. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Hvordan kan media finne IP-adressen til en e-post? Eneste jeg kan komme på er å sende en e-post til den aktuelle adressen med en link eller et bilde som lastes og dermed avslører adressen, men slike ting er gjerne deaktivert som default i de fleste lesere nettopp for å forhindre slikt. Adressene står i e-post headeren. Random bilde fra internett for å illustrere en e-post header: http://www.emailaddressmanager.com/images/header.gif Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Avsenderadresse er bare lik egen IP hvis man sender fra egenkonfigurert server - noe de aller færreste privatpersoner gjør. Vanligvis bruker folk heller Hotmail, Outlook, Gmail, o.s.v., hvor man kobler til servere som eies av store selskaper. Vanskelig å si hva som er greia i NFF-saken siden journalister vanligvis ikke har peil på det tekniske bak e-post og/eller IP-er. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå