Gå til innhold

Nettet overbelastes, lamper blinker og sikringer ryker: Elbilen pekes ut som syndebukk


Anbefalte innlegg

Hvorfor de du 100% enig i en problemstilling som er helt virkelighetsfjern?

Det jeg er 100 % enig i er det jeg siterte - ingen trenger hurtiglading hjemme, det er bedre å lade hele natta (ergo med forholdsvis lav effekt).

 

Du får likevel et annerledes lastbilde enn i dag hvis f.eks. 80-90 % av forbrukerene tilknyttet en trafo i et eneboligstrøk har et jevnt trekk på 8-13 A i timesvis i tillegg til det som er normal bruk i dag, dvs. matlaging, dusjing, osv. Da kan man ha nytte av en viss form for laststyring på forbrukernivå, for eksempel ved at elbilen/ladeboksen basert på info fra batteriet ikke lader før kl. 0200 selv om eieren plugget til laderen da han kom hjem fra jobb kl. 1630. Uten laststyring hadde gjerne alle elbilene i nabolaget vært ferdigladet kl. 2030, med ekstra hard belastning akkurat når folk lager middag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"kal frata befolkningen mulighet til å spare på strømmen med luft-luft VP".

Ja snart er det ene et problem (luft til luft varmepumper og nå er det elbiler. Det hadde vært morsomt om nettleverandørene kunne ha kommet opp med noe mer reelt og håndfast om både varmepumper og elbiler. I stedet for i dag å snakke om elbiler og mumle om at det egentlig er noe annet som krever nettforsterking (fortetting og nybygging).

 

Det er faktisk en del trender som medfører lavere strømforbruk som stadig øket bruk av varmepumper, bedre isolerte boliger, elektrisk utstyr som bruker vesentlig mindre strøm (elmaskiner,ledlys etc). Disse trender oppveier i stor grad innfasingen av elbiler. Men innbyggertallet i Norge stiger og folk flytter på seg, så drømmen om å kunne la være å forsterke lokalnettet er nok bare det, en drøm (for nettleverandørene).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor de du 100% enig i en problemstilling som er helt virkelighetsfjern?

Det jeg er 100 % enig i er det jeg siterte - ingen trenger hurtiglading hjemme, det er bedre å lade hele natta (ergo med forholdsvis lav effekt).

 

Du får likevel et annerledes lastbilde enn i dag hvis f.eks. 80-90 % av forbrukerene tilknyttet en trafo i et eneboligstrøk har et jevnt trekk på 8-13 A i timesvis i tillegg til det som er normal bruk i dag, dvs. matlaging, dusjing, osv. Da kan man ha nytte av en viss form for laststyring på forbrukernivå, for eksempel ved at elbilen/ladeboksen basert på info fra batteriet ikke lader før kl. 0200 selv om eieren plugget til laderen da han kom hjem fra jobb kl. 1630. Uten laststyring hadde gjerne alle elbilene i nabolaget vært ferdigladet kl. 2030, med ekstra hard belastning akkurat når folk lager middag.

Da er vi enige om at den hypotetiske problemstilling "hurtiglade hjemme" ikke er nødvendig. Dersom 80-90% står å lader elbiler hjemme, så har vi en majoritet adferd som nettleverandørene har et forvaltningsansvar å følge opp på. Ett jevnt forbruk som man betaler for med nettleie. Enig i at man kan bruke AMS til en rekke smarte grep på effektstyring, men det er ikke det nettleverandørene legger opp til. De vil at du skal betale for effekt benyttet, uavhengig hva som er tilgjengelig i nettet basert på sesong eller tid på døgnet.

En hytteeier på Hvaler måtte betale effektavgift en onsdag i oktober, da han var over for å vinterstenge hytta. Brukte 4-5000 watt på støvsuger og el-panel ovner da han ikke ikke ville bruke peisen (for å møkke til den også). Ente med å betale 6-700kr for 50kWt denne ene dagen (107kr pr kw/mnd) (bare å Google artikkelen). Midt i uka i oktober er neppe den perioden hvor Fredrikstad nettleverandør sliter med overbelastning. Det er denne urimeligheten som jeg og med tiden mange fler vil bli harmdirrende forbanna over. Hvorfor skal jeg vente med å sette på tørketrommelen? Er det viktigere at nettleverandøren får unnlatt forvaltningsansvaret sitt enn at ungene mine får rent og tørt treningstøy? Folk bruker den strømmen de trenger og det er ikke opp til nettleverandørene å blande seg inni dette. Innbyr man til samarbeid derimot, kan både tidsstyring av gulvvarme, elbillading og utsette varmtvannsberedere om morgenen være fornuftige ting å få satt i system, men igjen: dette er ikke linjen som nettselskapene legger opp til. Hadde man innledet til samarbeid, så hadde ikke effektavgift vært nødvendig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men Hydrogen som rekkeviddeforlenger kan gjøre  at folk sin hverdag blir mindre stressa rundt lade-problematikk.

Hvilken ladeproblematikk? Bilene får bare bedre og bedre rekkevidde, og det kommer bare flere og flere ladestasjoner.

 

Dagens elbiler har mer enn nok rekkevidde for de aller fleste.

 

Batteriene kan vare lengre, om man lader opp rett før avreise om morgenen, så de ikke blir stående fullada så lenge.

Når batteriet er fulladet så stopper vel ladingen, så det brukes ingen ladesykluser.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

...hva utgjør elektrisifiseringen av Nordsjøen i dette bildet? Monstermastene ble vel nødvendige for å få kraft til vestlandet for å få kraft til nordsjøen som kan sende gass til europa, så vi kan kjøpe strøm for å sende ut til plattformene osv... er plattformbehovet utslagsgivende / følbart på gridet i Norge..?

Lenke til kommentar
En hytteeier på Hvaler måtte betale effektavgift en onsdag i oktober, da han var over for å vinterstenge hytta. Brukte 4-5000 watt på støvsuger og el-panel ovner da han ikke ikke ville bruke peisen (for å møkke til den også). Ente med å betale 6-700kr for 50kWt denne ene dagen (107kr pr kw/mnd) (bare å Google artikkelen).

 

 

Jeg er enig med at dette er en urimelig prismodell. Hvis strømselskapene får bestemme dette selv, med monopol i hvert sitt distrikt, vil det bli svært aggressiv prising. Sånt må man bare protestere mot, med fakler og høygafler. Men det er likevel lurt å styre forbruket med prising. Høyere takst på toppene (frokost og middag) og for høyere effekt - gjerne døgnbasert i stedet for månedsbasert. Det gir også et marked for litt smartere dingser, f.eks. en varmtvannsbereder som er stor nok til å ta unna morgendusjingen, men som i ukedagene ikke begynner på ny oppvarming før litt ut på formiddagen.

Lenke til kommentar

 

En hytteeier på Hvaler måtte betale effektavgift en onsdag i oktober, da han var over for å vinterstenge hytta. Brukte 4-5000 watt på støvsuger og el-panel ovner da han ikke ikke ville bruke peisen (for å møkke til den også). Ente med å betale 6-700kr for 50kWt denne ene dagen (107kr pr kw/mnd) (bare å Google artikkelen).

 

 

Jeg er enig med at dette er en urimelig prismodell. Hvis strømselskapene får bestemme dette selv, med monopol i hvert sitt distrikt, vil det bli svært aggressiv prising. Sånt må man bare protestere mot, med fakler og høygafler. Men det er likevel lurt å styre forbruket med prising. Høyere takst på toppene (frokost og middag) og for høyere effekt - gjerne døgnbasert i stedet for månedsbasert. Det gir også et marked for litt smartere dingser, f.eks. en varmtvannsbereder som er stor nok til å ta unna morgendusjingen, men som i ukedagene ikke begynner på ny oppvarming før litt ut på formiddagen.

 

Skal folk slutte å spise frokost og middag? Eller skal folk ta nattskift for å unngå straffeavgift?

 

Om samfunnet faktisk kollapser fordi folk er våkne sånn ca samtidig får heller storsamfunnet ta grep. F.eks med "staggered" arbeidstid i det offentlige, slik at ikke alle er på jobb samtidig. Å motta straffeavgift for noe folk har null og niks kontroll over fører bare til en ting, hat mot systemet.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

En hytteeier på Hvaler måtte betale effektavgift en onsdag i oktober, da han var over for å vinterstenge hytta. Brukte 4-5000 watt på støvsuger og el-panel ovner da han ikke ikke ville bruke peisen (for å møkke til den også). Ente med å betale 6-700kr for 50kWt denne ene dagen (107kr pr kw/mnd) (bare å Google artikkelen).

 

 

Jeg er enig med at dette er en urimelig prismodell. Hvis strømselskapene får bestemme dette selv, med monopol i hvert sitt distrikt, vil det bli svært aggressiv prising. Sånt må man bare protestere mot, med fakler og høygafler. Men det er likevel lurt å styre forbruket med prising. Høyere takst på toppene (frokost og middag) og for høyere effekt - gjerne døgnbasert i stedet for månedsbasert. Det gir også et marked for litt smartere dingser, f.eks. en varmtvannsbereder som er stor nok til å ta unna morgendusjingen, men som i ukedagene ikke begynner på ny oppvarming før litt ut på formiddagen.

 

Skal folk slutte å spise frokost og middag? Eller skal folk ta nattskift for å unngå straffeavgift?

 

Om samfunnet faktisk kollapser fordi folk er våkne sånn ca samtidig får heller storsamfunnet ta grep. F.eks med "staggered" arbeidstid i det offentlige, slik at ikke alle er på jobb samtidig. Å motta straffeavgift for noe folk har null og niks kontroll over fører bare til en ting, hat mot systemet.

Effektavgift griper utidig inn i livsutfoldelsen til folk.

Eksempel: Dere skal ha middagsgjester en sommerkveld.

1. Dere vasker og dusjer før gjestene kommer :

VV berder = 3000w

Vaskemaskin = 2000w

Oppvaskmaskin er satt på for å være klar for middagsservise ette måltid = 2000w

2. Dere bor i en blokk og har en fin veranda på 20m2 men det er litt kaldt denne sommerkvelden:

To stk 1000w infra terrassevarmer = 2000w

Varmluft blåsovn langs gulvet mot beina = 2000w

EL grill da kull og åpen flamme er forbudt i sameiet = 3000w(?)

Kona lager saus og steker garnityr på induksjonsovnen = 3500w

 

Altså full rulle en fin men litt kald sommerkveld foregår samtidig = 15,5kw og la oss si at det er 7-8kw mer en vanlig hverdagsforbruk.

Dette er selvsagt den sagen i mnd hvor dere bruker mest effekt, men hvorfor i helv#%te skal dette straffes med nærmere 800kr i effektavgift?? Når ble man en samfunnsfiende av å være gjestfri å invitere venner på besøk?

Hva skulle man gjort annerledes for å unngå effektavgift? Ha ett dieselaggregat i bakhånd???

Alt foregår på sommeren hvor effektbehovet i nettet er svært lavt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er enig med at dette er en urimelig prismodell. Hvis strømselskapene får bestemme dette selv, med monopol i hvert sitt distrikt, vil det bli svært aggressiv prising. Sånt må man bare protestere mot, med fakler og høygafler. Men det er likevel lurt å styre forbruket med prising. Høyere takst på toppene (frokost og middag) og for høyere effekt - gjerne døgnbasert i stedet for månedsbasert. Det gir også et marked for litt smartere dingser, f.eks. en varmtvannsbereder som er stor nok til å ta unna morgendusjingen, men som i ukedagene ikke begynner på ny oppvarming før litt ut på formiddagen.

Skal folk slutte å spise frokost og middag? Eller skal folk ta nattskift for å unngå straffeavgift?

 

Om samfunnet faktisk kollapser fordi folk er våkne sånn ca samtidig får heller storsamfunnet ta grep. F.eks med "staggered" arbeidstid i det offentlige, slik at ikke alle er på jobb samtidig. Å motta straffeavgift for noe folk har null og niks kontroll over fører bare til en ting, hat mot systemet.

 

Effektavgift griper utidig inn i livsutfoldelsen til folk.

Eksempel: Dere skal ha middagsgjester en sommerkveld.

1. Dere vasker og dusjer før gjestene kommer :

VV berder = 3000w

 

Det kan du utsetje. Med ein vanleg vamtvasstank kan du utsetje oppvarminga i alle fall i 3 timar, utan at vatnet i tanken har blandar seg nok til at varmtvatnet i springen vert lunka.

 

Vaskemaskin = 2000w

Oppvaskmaskin er satt på for å være klar for middagsservise ette måltid = 2000w

Med mindre du kokar både kleda og serviset, er det ikkje lange tida desse brukar opp mot 2 kW. Har du planlagt at gjestane dine skal hjelpe deg med å henge klede til tørk? Viss ikkje kan du nok utsetje den klesvasken ein time eller to. På mi vaskemaskin er det eit eller to trykk på ein knapp.

 

2. Dere bor i en blokk og har en fin veranda på 20m2 men det er litt kaldt denne sommerkvelden:

To stk 1000w infra terrassevarmer = 2000w

Varmluft blåsovn langs gulvet mot beina = 2000w

Dette er luksusforbruk. Det er berre rett og rimeleg at du betaler effektavgift for det. Vanlege folk med vanleg inntekt og vanleg forbruk finn eit pledd eller set seg inn i varmen. Eg vil ikkje betale for utbygging av nettet fordi du ikkje gidd å finne deg eit pledd. Det får du finansiere sjølv ved å betale effektavgift.

 

EL grill da kull og åpen flamme er forbudt i sameiet = 3000w(?)

Kor mange 16A-kursar har du ute på terrassa?

 

Kona lager saus og steker garnityr på induksjonsovnen = 3500w

Heftig. No har du sprengt inntakssikringane mine, i alle fall (einebustad med 3x32A 230V TT, elektrisk oppvarming). Og dette meiner du er rimeleg for eit husvære i ei blokk!? Eg reknar med at du er med å spleise på oppgradering, sidan du meiner dette er normalt forbruk som ein ikkje skal betale noko ekstra for?

 

Altså full rulle en fin men litt kald sommerkveld foregår samtidig = 15,5kw og la oss si at det er 7-8kw mer en vanlig hverdagsforbruk.

 

Dette er selvsagt den sagen i mnd hvor dere bruker mest effekt, men hvorfor i helv#%te skal dette straffes med nærmere 800kr i effektavgift?? Når ble man en samfunnsfiende av å være gjestfri å invitere venner på besøk?

Om du var rekna som ein samfunnsfiende, ville du nok verte straffa med meir enn 800 kroner i effektavgift.

 

Du sløser med ein felles infrastruktur (straumnettet), og difor må du betale ei ekstra avgift. Det er rett og rimeleg at ein regulerer tilgongen til felles offentleg infrastruktur, og betaling er ein akseptert måte å gjere det på som ikkje straffar nokon urettmessig.

 

Ikkje er det nytt heller. Fram til 70-talet var det vanleg å få opp til 3 kW effekt veldig billig. Straks du trakk meir enn 3kW starta overforbruksmålaren, og forbruket vart veldig dyrt. Mange meiner at det var ein tabbe å avskaffe den ordninga, for det har gjeve folk ein idé om at høg effekt ikkje kostar noko ekstra.

 

Hva skulle man gjort annerledes for å unngå effektavgift? Ha ett dieselaggregat i bakhånd???

Koplingsur på VV-tank: 2kW

Utsetje klesvask: 2 kW

Pledd eller gå inn: 4kW

 

Det er meir enn halvparten av forbruket. Du kan evt be kona om å skru ned plata under sausenebbet eit hakk, so ikkej sausen svir seg.

 

Alt foregår på sommeren hvor effektbehovet i nettet er svært lavt.

Då er det ikkje sikkert du må betale effektavgift heller, avhengig av modellen som vert vald. Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømforbruket pr innbygger går ned, antall innbyggere opp. Voldsom sentralisering. Tidenes byggeboom, men likevel mener Sturle S at "luksusdyr" som bruker terrassevarmer for 10-12kr (istedenfor pledd) en kveld i juli rett og rimelig kan takke seg sjøl for effekttariff på 450kr...

 

Jeg mener at nettselskapene ikke overholder forvaltningansvaret sitt. Det er ikke luksus å ha strøm nok i Norge. Nettselskapene må innordne seg sin posisjon i samfunnet.

Det er ikke folket som skal tilpasse seg nettselskapene:, -Det er nettselskapene som basalleverandør som skal tilpasse seg folket. Nettselskapene må komme ned fra sin høye hest og begynn å jobbe _for_ og ikke _mot_ folket.

 

Det værste med effektavgift er at det vil øke vedfyring betydelig og dermed påføre store helsemessige skader og dertil store helseutgifter påført storsamfunnet. Mye mer negativt enn å bygge ut nettet. Vi har stor nok utfordringer med eldrebølgen enn om man ikke skal slite med fler syke pga luftforurensing.

 

Altså bygg ut nettet, glem effekt tariff, men oppfordre folk frivillig å sette uketidsur på varmtvann bereder, gulvvarme og elpanel ovner samt lade elbil om natten. Bruk gjerne AMS til dette, og støtte fra Enøk fondet, så skal vi nok få dette løst sammen uten incentiver er for mer vedfyring og uten å provosere befolkningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Joda, men igjen - det er da ingen fornuft som sier at alle elbiler skal hurtiglade hjemme kl 16.30.

Det gir mer mening å lade hele natta.

Jeg er 100 % enig med deg. Derfor tror jeg på den enkleste form for laststyring/-planlegging, altså at man begrenser hvor store laster som kan oppstå langt ute i fordelingsnettet. En slik styring kan gjerne være i form av at både netteier og installatør sier et enkelt "nei" når en forbruker f.eks. krever en 32 A 400 V kurs til garasjen sin fordi han vil lade elbilen på x antall minutter i stedet for hele natta.

 

 

 

Slik jeg har forstått, så kan man på alle elbiler og ladbare hybridbiler stille inn når lading skal foregå uavhengig av når kabelen kobles inn, og man kan styre at den ikke går over 80 % av kapasiteten i batteriet. Dvs, selv om du plugger i kabelen i det du kommer hjem i tidsrommet 16:30-17:00, så starter ikke ladingen før 02:00, og stopper opp når batteriet når 80%.

 

Og må man ha strøm me en gang, så kan man stille denne ene gangen inn som unntaket, f.eks. om man skal kjøre til hytta senere på kvelden.

 

 

 

Joda, men igjen - det er da ingen fornuft som sier at alle elbiler skal hurtiglade hjemme kl 16.30.

Det gir mer mening å lade hele natta.

Jeg er 100 % enig med deg. Derfor tror jeg på den enkleste form for laststyring/-planlegging, altså at man begrenser hvor store laster som kan oppstå langt ute i fordelingsnettet. En slik styring kan gjerne være i form av at både netteier og installatør sier et enkelt "nei" når en forbruker f.eks. krever en 32 A 400 V kurs til garasjen sin fordi han vil lade elbilen på x antall minutter i stedet for hele natta.
Hvorfor de du 100% enig i en problemstilling som er helt virkelighetsfjern?

Det er da omtrent ingen elbiler som hurtigladere hjemme. De fleste lader på 10A (leaf eGolf trillingene etc) mange av de kun 8A. Teslaer lader på 13A. Det er også mange som lar bilen stå uten å lade, da batteriet holder til fleire dager. 22kw på Tesla til hjemmelading er kun ett retorisk argument som funker på de som ikke vet bedre.

 

Induksjonsplatetopper bruker minst 30% mindre strøm, og over noen hundre abonnenter vil effekten utjevnes og strømbesparelsen (og dermed lavere effekt) være dominerende. Det er rett og slett ikke troverdig at strømforbruket er så "overraskende" at dyktige nettleverandører blir tatt på senga. Det er unnfallenhet og dårlig vedlikehold og fraværende vilje til å ta investeringer som har skapt dette etterslep de ikke klarer å håndtere. Denne planen pågått imange år, med at forbrukerne skal tilpasse seg nettleverandørene, istedenfor at nettleverandørene overholder sitt forvaltningssansaver og samfunnskontrakten som leverandør av basalbehov.

Dette fungere dårlig når man misbruker tilliten til forbrukerne, og hiver ut beskyldinger mot elbiler og induksjonstopper, og skal frata befolkningen mulighet til å spare på strømmen med luft-luft VP og nattsenking og gi incentiver til at familier skal gamble med liv og heiste med å kjøre tørketrommel på natten, med risiko for å brenne ihjel unødvendig.

 

 

Induksjonstoppen bruker vel gjerne mer effekt i det den starter opp, men sparer strøm totalt fordi den blir umiddelbart varm, og den reagerer bortimot med en gang på effektendringer, som f.eks når den slås av.

 

https://www.tu.no/artikler/magnetisk-matlaging/259389

 

 

 

 

En hytteeier på Hvaler måtte betale effektavgift en onsdag i oktober, da han var over for å vinterstenge hytta. Brukte 4-5000 watt på støvsuger og el-panel ovner da han ikke ikke ville bruke peisen (for å møkke til den også). Ente med å betale 6-700kr for 50kWt denne ene dagen (107kr pr kw/mnd) (bare å Google artikkelen).

 

 

Jeg er enig med at dette er en urimelig prismodell. Hvis strømselskapene får bestemme dette selv, med monopol i hvert sitt distrikt, vil det bli svært aggressiv prising. Sånt må man bare protestere mot, med fakler og høygafler. Men det er likevel lurt å styre forbruket med prising. Høyere takst på toppene (frokost og middag) og for høyere effekt - gjerne døgnbasert i stedet for månedsbasert. Det gir også et marked for litt smartere dingser, f.eks. en varmtvannsbereder som er stor nok til å ta unna morgendusjingen, men som i ukedagene ikke begynner på ny oppvarming før litt ut på formiddagen.

 

Skal folk slutte å spise frokost og middag? Eller skal folk ta nattskift for å unngå straffeavgift?

 

Om samfunnet faktisk kollapser fordi folk er våkne sånn ca samtidig får heller storsamfunnet ta grep. F.eks med "staggered" arbeidstid i det offentlige, slik at ikke alle er på jobb samtidig. Å motta straffeavgift for noe folk har null og niks kontroll over fører bare til en ting, hat mot systemet.

Effektavgift griper utidig inn i livsutfoldelsen til folk.

Eksempel: Dere skal ha middagsgjester en sommerkveld.

1. Dere vasker og dusjer før gjestene kommer :

VV berder = 3000w

Vaskemaskin = 2000w

Oppvaskmaskin er satt på for å være klar for middagsservise ette måltid = 2000w

2. Dere bor i en blokk og har en fin veranda på 20m2 men det er litt kaldt denne sommerkvelden:

To stk 1000w infra terrassevarmer = 2000w

Varmluft blåsovn langs gulvet mot beina = 2000w

EL grill da kull og åpen flamme er forbudt i sameiet = 3000w(?)

Kona lager saus og steker garnityr på induksjonsovnen = 3500w

 

Altså full rulle en fin men litt kald sommerkveld foregår samtidig = 15,5kw og la oss si at det er 7-8kw mer en vanlig hverdagsforbruk.

Dette er selvsagt den sagen i mnd hvor dere bruker mest effekt, men hvorfor i helv#%te skal dette straffes med nærmere 800kr i effektavgift?? Når ble man en samfunnsfiende av å være gjestfri å invitere venner på besøk?

Hva skulle man gjort annerledes for å unngå effektavgift? Ha ett dieselaggregat i bakhånd???

Alt foregår på sommeren hvor effektbehovet i nettet er svært lavt.

 

 

Meget godt eksempel på hvordan effektleddet gir en vesentlig feil effekt på forbrukerens normalbruk. Ser du har fått noen kommentarer på hvordan man kan utsette noe av den strømbruken, men når fotballdraktene/treningsutstyret må gjøres rent, om ikke annet for å slippe å ha svettestankende treningstøy liggende på badet når man har gjester, så må det være opp til enhver å vurdere selv.

 

Slik jeg ser det, så blir dette litt som nettleverandørene holder på. Man selger mere kapasitet enn de kan levere, så når de naturlige toppene oppstår, så blir det problematisk. Og det er selvsagt forbrukerens feil, ikke nettleverandøren eller strømleverandøren i dette tilfellet som har underlevert på hva de selger.

 

Samme sak får vi se eksempler på når nedbøren er ekstra høyt. Det koster å levere anlegg som tåler toppkapasiteten de burde ta høyden for, og så kommer alle formaningene om hva forbrukeren må gjøre.

 

Siden dette er offentlig eide selskaper så tillates det at de ikke leverer i forhold til avtalen de har med forbrukeren, og når etterslepet tar de igjen, så skal selvsagt forbrukeren betale oppå det igjen.

 

Burde egentlig stilt eierne foran rettsapparatet for å ha brukt pengene på utbytte fremfor vedlikehold og oppgraderinger man måtte forvente at kommer. Men de som tar avgjørelsene blir ikke stilt ansvarlige, så da fortsetter man i samme leia. Og vi som forbrukere må betale enda mere av lønna vår for å dekke opp for det vi egentlig allerede har betalt for over skatteseddelen og gjennom nettleie og andre avgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hva skulle man gjort annerledes for å unngå effektavgift? Ha ett dieselaggregat i bakhånd???

 

Ikke hatt et så høyt strømforbruk! Hvis du bruker mye trenger du å betale mye. Du argumenterer som at å sitte ute i kald luft og så varme opp den kalde uteluften (finnes det noe norskere?) med et fellesgode er en slags grunnleggende menneskerettighet i stedet for et heftig luksuskonsum. Hvis man vil ha ekstra mye, så kan man betale ekstra mye, men helst en høyere takst pr kWh og ikke et flatt tillegg pr mnd fordi man gikk over grensen én gang.

 

 

Skal folk slutte å spise frokost og middag? Eller skal folk ta nattskift for å unngå straffeavgift?

 

 

Om samfunnet faktisk kollapser fordi folk er våkne sånn ca samtidig får heller storsamfunnet ta grep. F.eks med "staggered" arbeidstid i det offentlige, slik at ikke alle er på jobb samtidig. Å motta straffeavgift for noe folk har null og niks kontroll over fører bare til en ting, hat mot systemet.

 

 

Nei, samfunnet kollapser ikke og menneskene skal ikke slutte å spise. Dynamisk prising gjennom døgnet er vanlig i mange land, f.eks. USA, Frankrike og Storbritannia. Modellen med 800 kr i "bot" fordi du har gått over effektgrensen i ett sekund er jeg mot (som jeg skrev over), men høyere priser for høyere effektuttak er jeg for. Da finner nok folk fort ut at et pledd er en god investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei nei... Dette er blanke løgn og svartmaling fra a til tesla x. Det er faktisk opptil flere debetanter og debeonkler her inn i DETTE forumet (!) som har sakt KLART og TYDELIG ifra når noen ubetydlige noksakter har våget å forsiktig ymte frempå om at noe slikt kunne skje at dette er bare tull og at elbilen ALDRI vil kunne finne på å overbelaste elnettet på noen som helst måte. Tenk TU at dere i det hele tatt kunne finne på å antyde noe slikt?

 

Eller fra alvor til spøk. Kanskje man skulle begynne å lytte litt til hva fornuftige og oppegående mennesker advarer mot og ikke sitte m hue i sandkassa og leke vis. Vet noen elbilfantaster har "løst" problemet ved å ville innføre regimer for når hvordan og hvorfor elbilen skal lades og at man skal tvinge ladingen til å skje på nattestid for det løser alle problemer for alle og dekket alles behov, for det har de bestemt, men hvor mange elbiler har vi nå ? 20%? Mindre? Og problemene har allerede begynt å melde seg.

 

Batteri er fint det men det trengs en primærkilde som ikke tappes fra ledninger.

 

NVE har analysert et scenario med 1,5 millioner elektriske personbiler på veiene i 2030.

 

«Et slikt antall elbiler kan gi et økt strømforbruk på omtrent 4TWh», tilsvarende en økning på tre prosent av Norges strømforbuk, skriver NVE.

 

3% med 1,5 millioner biler...

Lenke til kommentar

NVE har analysert et scenario med 1,5 millioner elektriske personbiler på veiene i 2030.

«Et slikt antall elbiler kan gi et økt strømforbruk på omtrent 4TWh», tilsvarende en økning på tre prosent av Norges strømforbuk, skriver NVE.

 

3% med 1,5 millioner biler...

 

Det er vel det ekspertene her på forumet kaller "cherry picking", hvor man plukker ut en svært liten del av en rapport, og hevder at det er sannheten.

 

Det rapporten egentlig sier, er at den totale økningen på sentralnettet utgjør kun 3% med 1.5 mill elbiler, og at det er en liten økning som sentralnettet burde klare, forutsatt liten del av sammenlagring, altså at ikke for mange lader på samme tid.

 

Det rapporten også sier, er at

 

Analysene som er utført gir en indikasjon på hva som blir konsekvensen ved en storstilt

elektrifisering av personbilparken. Scenario 2 og 3 er ment å illustrere en full elektrifisering, og
ut i fra resultatene kan det se ut til at over en tredjedel av alle fordelingstransformatorene har
for liten kapasitet og må skiftes ut.
 
Selv om NVE antar at en fullelektrifisering av personbilparken vil skje langt frem i tid, kan vi
ikke utelukke at det i enkelte områder kan oppstå kapasitetsproblemer innen få år. Spesielt utsatt
er strømnettet til hyttefelt som er dimensjonert for lave laster uten elbillading. Dette er også noe
nettselskapene selv er bekymret for

 

NVE's rapport levner liten tvil om at økt lading av elbiler vil utgjøre et problem for lokalnettene mange steder, og at store oppgraderinger vil trenges.

 

Nå antar man jo at en slik elektrifisering er noe som ligger mange år frem i tid, og at det norske elnettet innen den tid vil være oppgradert til å tåle større belastning, men per i dag skal det fint liten økning til før nettet er overbelastet mange steder.

Ut i fra beregningene til NVE har distribusjonsnettet kapasitet til en økning på 0,9 kW pr. husholdning.

 

NVE skriver også at smarte målere, differensierte priser og/eller effekttariff sannsynligvis må til for å jevne ut forbruket fra elbilene.

Dette er jo noe som i stor grad rammer de som ikke har elbil, som uansett må benytte strøm på visse tider, mens elbileierne slipper unna med billigere strøm enn folk flest, fordi de kan lade på natten.

 

For å si det på en annen måte, vi må alle spleise på en oppgradering av strømnettet, som kommer som en følge av at flere lader elbiler. De som i stor grad må betale for dette, er sannsynligvis de som ikke eier en elbil, men som bruker mesteparten av strømmen på normal kveldstid.

 

Det blir litt som når vi alle spleiser på bygging og vedlikehold av veier, det vil si "vi alle" inkluderer jo ikke elbileiere, som ikke betaler veibaserte avgifter.

 

https://www.nve.no/Media/4117/nve-notat-om-transport-og-kraftsystemet.pdf

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å bruke ordet "syndebukk" er er negativt ladet og ikke på sin plass.

Jeg ser ikke annet at netteierne og planleggerne ikke har fulgt med i timen.

Er det en overraskelse at forbruket øker og elbilene er en del av forklaringen?

NEI, det er selvfølgelig ikke det!

Og det har bare såvidt begynt.

Det er ikke noe problem med nok strøm og i den andre enden betales det for strømmen som leveres.

Så nettselskapene burde være glade for et marked som er i vekst.

Tesla har på få år bygd ut ladestasjoner over hele verden og her klages det over at man må bytte trafoer og forsterke nettet på noe som man garantert får dekket utgiftene på.

SLUTT Å KLAGE , BRUKE ORD SOM SYNDEBUKKER, BRETT HELLER OPP ARMENE OG START/FORTSETT OPPGRADERING AV NETTET.

 

Mvh, Sverre Samdal

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... 

Det er vel det ekspertene her på forumet kaller "cherry picking", hvor man plukker ut en svært liten del av en rapport, og hevder at det er sannheten.

...

Hvorfor nevner du da ikke scenario 1? Er det fordi det er det scenarioet som sier at det blir minst problemer? Og at det tilfeldigvis er et scenario som ligner veldig på hvordan hjemmelading foregår i dag? I dag settes stort sett biler til lading utpå kvelden en gang, altså når øvrig effektbruk i hjemmene allerede er på vei ned.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor nevner du da ikke scenario 1? 

 

Fordi det scenarioet antar at bilparken i mindre grad er elektrifisert, at ladeeffekten er lavere, og at sammenlagringen, altså samtidig lading, er svært lav, rundt 25%.

 

Scenario 1 er vel ytterpunktet, altså "best case", mens Scenario 3 til en viss grad er "worst case", av hva NVE ser for seg i 2030.

 

Ettersom det med dagens hjemmeladere tar mer enn halve døgnet å fulllade bilen, så er det mer realistisk med langt høyere grad sammenlagring enn 25%, samt at poenget var å se på hva som skjer med flere elbiler, altså elektrifisering i større grad enn Scenario 1.

 

Scenario 1 er i utgangspunktet satt opp for å havne akkurat på 0.9kW økning per husholdning, altså akkurat innenfor det NVE anser som grensen for hvor mye forbruket kan økes.

 

Scenario 2 er langt mer realistisk etter min mening, men dette ligger jo åpent tilgjengelig i rapporten for alle som ønsker å se, sammen med NVE's notater om strømnettet og elbilparken.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dermed burde de betale spotpris for overskuddskraft for solkraft. Subsidiere batteriebackup for hus og gå i bresjen for å påvirke elbil/kraftprodusenter for å ha toveisutveksling av kraft.

 

Nedbygging av mer moderne oljefyrer, iallefall i distriktene, var et feiltrinn, nye moderne oljefyrer har vel en virkningsgrad på nærmere 90%, mens fyring med ren elvarme fra oljekraft har virkningsgrad på 50%, om overskuddsvarme ikke blir brukt for oppvarming.

 

Problemene er vel hovedsaklig om vinteren, da varmebehovet er høyt og virkningsgraden på varmepumpa synker..

 

Det er mange ting vi kan gjøre for å bedre stabiliteten og bruke energi på fornuftig måte. Som f.eks. å bruke energien fra nedkjøling i datasentere til oppvarming av bygg. Hva med datasenter i underetasjen i større blokker, spesielt i nordomerådene. Det er bare for "ekspertene" og de styrende "makter" tenke mer helhetlig. Da vil ikke dette være noe problem i det hele tatt. Strømlinjer over hardangervidda hadde vært unødvendig om de så på alternative løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom det med dagens hjemmeladere tar mer enn halve døgnet å fulllade bilen, så er det mer realistisk med langt høyere grad sammenlagring enn 25%, samt at poenget var å se på hva som skjer med flere elbiler, altså elektrifisering i større grad enn Scenario 1.

En gjennomsnittlig bil kjøres 35 km/dag. En elbil bruker rundt 7 kWh på 35 km. Med ett gjennomsnittlig forbruk er det da normalt å lade 3 timer på en 10A kurs, ikke ett halvt døgn.

 

Så klart finnes det situasjoner der man vil lade lengre. F.eks kommer jeg hjem med veldig lite strøm på batteriet, så tar det ca 30 timer å lade til 100% (15A kurs). Men skal man se på nettet som en helhet så må man se på gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...