Gå til innhold

Nettet overbelastes, lamper blinker og sikringer ryker: Elbilen pekes ut som syndebukk


Anbefalte innlegg

Og pga det så er det ikke noe problem med strømnettet ? Dette problemet er blitt belyst av meg, og mange andre. Men det er blitt avfeid av "ekspertene" her inne.

 

Lurer på hvem som hadde rett gitt :-)

Det er vel ingen som har sagt at det ikke finnes noe punkt i strømnettet som må oppgraderes ved overgangen til elbil. Det vil måtte byttes ut noen trafoer der nettet er svakt, og kanskje til og med oppgradere noen overføringslinjer, mens det meste av nettet vil takle det helt fint. Som NVEs analyse viser:

 

"Den gjennomsnittlige belastningen fra elbillading er lav, og resultatene viser at strømnettet i Norge vil tåle en forholdsvis stor overgang til elbiler."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et problem som er belyst av flere opp gjennom de siste par årene. Dette er blitt latterliggjort av "ekspertene" på TU. Ikke noe problem i det hele tatt har omkvedet vært.

 

Nå består bilparken av ca 4% elbiler, og problemet er allerede tilstede. Hvordan skal det gå når det er 10 ganger så mange ? Ikke noe problem det heller ?

 

Plutselig så var det ikke så dyrt å sette opp hydrogenstasjoner likevel :-)

Hydrogen produsert av strøm er verre for strømnettet enn elbiler. Man trenger ca 3 ganger mer strøm per km med hydrogen vs batteri, og der elbilene blir fordelt utover i strømnettet vil hydrogenstasjonene i all hovedsak komme som store punktlaster i bynære strøk. Det vil da måtte bygges store nye strømlinjer inn til byene.

 

Som ett eksempel, så vil en hydrogenstasjon som skal støtte forbruket til 2000 hydrogenbiler (med 13.000 km/år) ha et gjennomsnittlig behov for ca 2 MW. Skal man kun produsere hydrogen på de tidene der annet strømforbruk er lavt, la oss si 25% av døgnet, så krever det 8 MW.

 

Med ca 2,5 mill personbiler, så vil det være behov for 1250 slike hydrogenstasjoner, altså vil totaleffktbehovet kunne være opp mot 10 GW. Det utgjør i området 5-20 store nye linjer med såkalte "monstermaster".

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja dette var nok en " bombe" for nettselskap og myndigheter, Enova osv? De har bare tenkt energi, lite effekt. Vindmøller og solceller + elbiler, det var fremtiden! Store utbytter til kommuner.

Nå må vi som kjører vanlige biler på ny subsidiere det offentlige strømnettet slik vi har subsidiert inn elbiler på vei og båt?

 

Legg om til 400 volt, sett inn spenningsregulering, forby oppvarming med strøm, fjern overharmonisk, faseballansering, maksimalvokter. Enkle ting dette.... men lobbyister styrer?

Lenke til kommentar

Det største problemet med det hele, er at myndighetene gjør hele samfunnet avhengig av strøm, uten å tenke over konsekvensene. Ved et alvorlig strømbrudd er hele eller deler av samfunnet kaputt. Det "morsomme" er at der det finnes nødstrøm, er dette basert på dieselaggregater. Snakk om å bite seg selv i halen.

Jeg tror det er noe som heter "batterier" som på magisk vis klarer å lagre strøm. Ja, det høres helt utrolig ut. Som Science Fiction.

 

Det vil til og med visstnok bli tilgjengelig for boliger:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Powerwall

 

Ja, for det er helt umulig at dieselaggregater kan erstattes av noe annet. Situasjonen i dag vil selvsagt vare evig, for ny teknologi kommer aldri til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Hydrogen er løsningen. Mye billigere å bygge noen fyllestasjoner for hydrogen enn å ruste opp hele nettet i Norge. Hydrogen er også mye mer brukervennlig og miljøvennlig da det kan lages av overskuddskraft. Elbiler er BARE tull!

 

Blir Elbilen mindre tull om den drives av hydrogen?

Sett deg inn i ting før du kommenterer. Hydrogen kan lages av overskuddsstrøm og fra nettet når strømmen er billig. Dette påvirker ikke problemet i artikkelen.

Batteribilen kan lagre overskuddstrom naar strommen er billig 3 ganger mer effektivt enn noe hydrogen produksjon. Den kan ogsaa lagre overskudd av lokal strom i naerheten. Dette er gjerne om natta nar forbruket er minst og det mest kapasitet i nettet. Jo flere som har batteribil jo mer overskuddstrom lokalt kan lagres. Dette paavirker heller ikke problemet som er nevnt i artikkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke er montert pedaler i elbilene koblet til en dynamo slik at man kan lade batteriet mens man kjører. Tenk om vinteren når det blir kaldt og man må spare på batteriet og slå av alt av varme og vifter. da blir jo dette en vinn vinn situasjon. Kanskje man unngår da å tømme strømnettet for strøm på kalde dager. P= U x I = tråkk i veg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et problem som er belyst av flere opp gjennom de siste par årene. Dette er blitt latterliggjort av "ekspertene" på TU. Ikke noe problem i det hele tatt har omkvedet vært.

 

Nå består bilparken av ca 4% elbiler, og problemet er allerede tilstede. Hvordan skal det gå når det er 10 ganger så mange ? Ikke noe problem det heller ?

 

Plutselig så var det ikke så dyrt å sette opp hydrogenstasjoner likevel :-)

 

Og hva kreves for å produsere hydrogen i den skalaen som trengs? Strøm. Ca tregangen det som kreves for å drifte samme antallet batteribiler.

 

Istedenfor å utsette problemet med underdimensjonert elnett bør man utruste nettet for fremtiden. Vi blir jo ikke færre i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et problem som er belyst av flere opp gjennom de siste par årene. Dette er blitt latterliggjort av "ekspertene" på TU. Ikke noe problem i det hele tatt har omkvedet vært.

 

Nå består bilparken av ca 4% elbiler, og problemet er allerede tilstede. Hvordan skal det gå når det er 10 ganger så mange ? Ikke noe problem det heller ?

 

Plutselig så var det ikke så dyrt å sette opp hydrogenstasjoner likevel :-)

 

Problemet skalerer ikke med antall elbiler og det forsvinner når de lokale utbedringene er gjort. Det går ikke på den totale kapasiteten eller overføringene mellom regionene, men på sikringsskap og trafoer nært inntil husene. Og det hjelper selvsagt også at ikke alle sammen har 22 kW lader, induksjonstopp, Quooker, boblebad og IR-badstu i hver sin hytte.

 

Casen for hydrogenbil er altså fremdeles svært dårlig. Ikke kan den lade hjemme, den må innom stasjoner, du får mindre rekkevidde per krone, mer avansert dilldall i bilen. Men på større fremdriftssystemer kan det hende ulempene ikke er så store. Er visstnok noen som skal teste med hurtigbåter snart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hydrogen er løsningen. Mye billigere å bygge noen fyllestasjoner for hydrogen enn å ruste opp hele nettet i Norge. Hydrogen er også mye mer brukervennlig og miljøvennlig da det kan lages av overskuddskraft. Elbiler er BARE tull!

 

Blir Elbilen mindre tull om den drives av hydrogen?

Sett deg inn i ting før du kommenterer. Hydrogen kan lages av overskuddsstrøm og fra nettet når strømmen er billig. Dette påvirker ikke problemet i artikkelen.

Er da ikke bedre å fylle den strømmen rett på bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Batteri er fint det men det trengs en primærkilde som ikke tappes fra ledninger.

Jeg sliter med å skjønne hva du mener med dette utsagnet... Hva slags "primærkilde" skulle man ha som ikke "tappes fra ledninger" ?

 

Slik jeg har forstått det sliter netteierne med dårlig utbygde nett som ikke klarer å distribuere strøm til sluttbruker når man plugger i elbilen/starter stekeovnen, som igjen forårsaker lokalt spenningsfall. For meg høres det ut som det enten er behov for å bygge ut et mye kraftigere sentralt nett (som vil være så og si ubelastet mesteparten av døgnet), eller å bygge ut batteribuffere i de områdene hvor man har problemer med "brown-outs", slik at de kan supplere strøm når det sentrale nettet ikke klarer å levere.

 

Man kunne jo for eksempel gi folk et alternativ, f.eks. bensin.  Eller hybridbiler med et lite batteri og bensin som rekkeviddeforlenger som rekker til kort daglig kjøring for mange, men som ikke gir rekkeviddeangst eller at man er avhengig av å lade.Det kan fylles raskt på fyllestasjoner på noen få minutter.

 

Eller, hvis forurensning og fornybart er grunnen til dette transportskiftet, så kunne man legge til rette for at folk kunne kjøpe/bruke hybrid med Hydrogen som rekkeviddeforlenger. Mer effektivt enn bensin, og betydelig billigere når produksjonen  har kommet igang er det sagt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er da ikke bedre å fylle den strømmen rett på bilen?

 

Jo. Batteri er mer effektivt enn Hydrogen.  Batteri er mer effektivt enn Hydrogen. :dremel: Batteri er mer effektivt enn Hydrogen.

 

Men Hydrogen som rekkeviddeforlenger kan gjøre  at folk sin hverdag blir mindre stressa rundt lade-problematikk.

I og med at batteri-hybrider med Hydrogen  også vil kunne lades hjemme for 5-10 mil, kan DU  :w00t:  fortsatt lade hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her sitter jeg og formelig renner over med sympati for Lyse.

 

Kanskje om de istedet for å betale ut nesten alt av et 800 millioner kroner overskudd i utbytte hadde brukt noe av midlene til å utbedre nettet sitt, hadde de sluppet å sitte her og skylde på kundene for stabilitetsproblemene som ene og alene Lyse har ansvaret for.

 

 

Boholm i Lyse sier at nettet er dimensjonert ut ifra prognoser om befolkningsvekst og utvikling, men at det er ikke laget for «en vekst inn i himmelen».

 

Nei det er klart det er vanskelig å både bygge ut for en realistisk vekst og samtidig betale ut bonuser og utbytte. Men vi ser jo hva de har valgt.

Men herregud så etterpåklok du skulle være da. Det hadde vært latterlig å ikke legge prognoser til grunn for utbygging av strømnettet og bare kastet bort kommunens(innbyggernes) penger på noe de kanskje ikke får bruk for. Det er lett for oss å innse problemene nå, men prognoser er nettopp prognoser og ikke noen magisk glasskule.

 

Veldig mange bra innlegg i denne tråden, men besserwisserne kan dra lenger ut på landet. Kjør på med oppgraderinger av nettet for å ta unna trafikken og fordel gjerne strømprisen likt ut over døgnet ved hjelp av AMS.

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg liker dårligst med AMS er den åpenbare muligheten for at nettselskapene pålegger effektavgift nærmest uavhengig av effektsituasjonen i nettet. Hvorfor skal noen straffes for å lade elbilen med 22kW på et tidspunkt når nettet faktisk tåler det?

 

Og den muligheten er det 100% garantert at de kommer til å benytte seg av.

Dette er det vel allerede eksempler på?

Hvis en slik prising skal være lovlig må den basere seg på realtime belastning i nettet.

Ellers blir det umulig for forbruker å tilpasse sine vaner, og det vil heller ikke få noen "utjevnende effekt" fordi man ikke kan tilpasse forbruket etter den reelle belastningen.

 

Sammen med AMS-måleren MÅ man få på plass en eller anenn realtime effektpris-indikator. Denne kan ikke være på en eller annen nettside, da man vel ikke kan forvente at alle steder har internettilgang?

Den bør være på et eget display ved strømmåleren eller lignende.

 

Uten dette, vil en effektprising i stor grad kun være en måte å loppe oss forbrukere på.

Ikke bare blir vi loppet, men oppfordres til å fyre med ved. Ikke bare hyggefyring på lørdagskvelden, men rundfyring hele døgnet i kuldeperioder. Akkurat det luftkvaliteten i byene ikke trenger. Hele AMS er en gedigen fiasko satt i gang av kraftbransjen som har sittet med henda i lomma siden markedsliberaliserignen i begynnelsen av 90 tallet. Litt spark i ræva fikk de 2007 hvor litt høstvinder på Vestlandet fikk råttne stolpekurser til å falle som fyrstikker. Makan til unnfallenhet og skamløst å ofre folkehelsa til egen suboptimalisering.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er et problem som er belyst av flere opp gjennom de siste par årene. Dette er blitt latterliggjort av "ekspertene" på TU. Ikke noe problem i det hele tatt har omkvedet vært.

 

Nå består bilparken av ca 4% elbiler, og problemet er allerede tilstede. Hvordan skal det gå når det er 10 ganger så mange ? Ikke noe problem det heller ?

 

Plutselig så var det ikke så dyrt å sette opp hydrogenstasjoner likevel :-)

 

"Hydrogen-elektrisk er  så lite effektivt" visst, at det er bedre å la sol, vind og hav  forbli ufanget. Ihvertfall her på tu.no   :ph34r:

 

Den første omfattende kostnadsberegningen av et nasjonalt hydrogen-nett som ble gjort i 2009, stipulerte regningen til 1,5 milliarder euro. Senere har teknologikostnadene falt og eurokursen steget. Møller-Holst mener anslaget står seg godt.

https://www.abcnyhet...rogen-enn-elbil

 

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

 

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

 

«Akkurat hvilken metode som er mest aktuell er ikke poenget. Det som er viktig er at Norge kan tilby CO2-fri hydrogen til Europa basert på naturgass i store mengder. Den gode nyheten er at vi allerede har mesteparten av infrastrukturen på plass. Og vi vet også hva vi skal gjøre med all CO2-en som vi fanger. Vi har nok plass i havets kjeller.

Velger vi denne løsningen for gass så slipper vi ikke ut CO2, og da kan vi slutte å kalle naturgassen for «skitten». Produktet vi selger er hydrogen. Og den er miljøvennlig.»

http://forskning.no/...t-glass-helmelk

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

"Hydrogen-elektrisk er  så lite effektivt" visst, at det er bedre å la sol, vind og hav  forbli ufanget. Ihvertfall her på tu.no 

Hvis vi skulle fanget all solen, så hadde vi dekket energibehovet til menneskeheten i hvert fall 1000 ganger. Så åpenbart er det bedre å la veldig mye energi forbli ufanget. Vi bør fange minst mulig energi, men samtidig dekke behovet. Fanger man mer energi enn nødvendig er dette bortkastede ressurser som samtidig medfører naturødeleggelser.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi skulle fanget all solen, så hadde vi dekket energibehovet til menneskeheten i hvert fall 1000 ganger. Så åpenbart er det bedre å la veldig mye energi forbli ufanget. Vi bør fange minst mulig energi, men samtidig dekke behovet. Fanger man mer energi enn nødvendig er dette bortkastede ressurser som samtidig medfører naturødeleggelser.

Det som virkelig er bortkastet er å bygge en enorm overkapasitet av sol og vind fordi man ikke har noe rimelig buffer. Da er hydrogen en av mange løsninger. Man får mye stål til trykktanker for det 1 TWh med batterikapasitet koster.
Lenke til kommentar

 

Her sitter jeg og formelig renner over med sympati for Lyse.

 

Kanskje om de istedet for å betale ut nesten alt av et 800 millioner kroner overskudd i utbytte hadde brukt noe av midlene til å utbedre nettet sitt, hadde de sluppet å sitte her og skylde på kundene for stabilitetsproblemene som ene og alene Lyse har ansvaret for.

 

 

Boholm i Lyse sier at nettet er dimensjonert ut ifra prognoser om befolkningsvekst og utvikling, men at det er ikke laget for «en vekst inn i himmelen».

 

Nei det er klart det er vanskelig å både bygge ut for en realistisk vekst og samtidig betale ut bonuser og utbytte. Men vi ser jo hva de har valgt.

Men herregud så etterpåklok du skulle være da. Det hadde vært latterlig å ikke legge prognoser til grunn for utbygging av strømnettet og bare kastet bort kommunens(innbyggernes) penger på noe de kanskje ikke får bruk for. Det er lett for oss å innse problemene nå, men prognoser er nettopp prognoser og ikke noen magisk glasskule.

 

Veldig mange bra innlegg i denne tråden, men besserwisserne kan dra lenger ut på landet. Kjør på med oppgraderinger av nettet for å ta unna trafikken og fordel gjerne strømprisen likt ut over døgnet ved hjelp av AMS.

Selv Lyse bør se at det kan komme en større utgift i nettet med alle elbiler og ny TEK17 som tillater full oppvarming av alle typer bygg med kun strøm.

Nettleie i Lyseområdet er svært lav, en kan gjerne øke den uten det betyr noe 4-5 øre/kWh er pris i dag.

Støtter forslag om lik nettleie over hele landet, flott med økt strømpris....

 

Kraftselskapet Lyse er en indirekte skatt, det har ikke noe stor samfunnsnytte slik mange tror.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke er montert pedaler i elbilene koblet til en dynamo slik at man kan lade batteriet mens man kjører. Tenk om vinteren når det blir kaldt og man må spare på batteriet og slå av alt av varme og vifter. da blir jo dette en vinn vinn situasjon. Kanskje man unngår da å tømme strømnettet for strøm på kalde dager. P= U x I = tråkk i veg.

Dytt heller bilen. Da lader du batteriet, styrker kroppen og holder varmen.

Lenke til kommentar

Selv Lyse bør se at det kan komme en større utgift i nettet med alle elbiler og ny TEK17 som tillater full oppvarming av alle typer bygg med kun strøm.

Nettleie i Lyseområdet er svært lav, en kan gjerne øke den uten det betyr noe 4-5 øre/kWh er pris i dag.

Støtter forslag om lik nettleie over hele landet, flott med økt strømpris....

Jeg har ingen tro på at de ikke har vurdert elbiler og ny TEK17 heller. Når selv du (ingen offense, men Lyse jobber tross alt med dette) ser dette nå i etterkant så har de helt sikkert vurdert det. Men vi skal ikke mange år tilbake før det var ganske utenkelig å se for seg det enorme elbilsalget vi ser nå.

 

Kraftselskapet Lyse er en indirekte skatt, det har ikke noe stor samfunnsnytte slik mange tror.

Hva mener du med det? Ja, det er teknisk sett en indirekte skatt og har ikke noe spesiell effekt på omfordeling, men det er uten tvil en enorm inntektspost for kommunene som kommer beboerne til gode. Så jeg er sterkt uenig i det om at det ikke har noe stor samfunnsnytte. Poenget mitt er at det er noe helt annet enn om pengene går rett i lomma på en rik investor som bare sitter med pengene i bingen sin. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det som virkelig er bortkastet er å bygge en enorm overkapasitet av sol og vind fordi man ikke har noe rimelig buffer. Da er hydrogen en av mange løsninger. Man får mye stål til trykktanker for det 1 TWh med batterikapasitet koster.

Jeg utelukker ikke at det kan finnes bruksområder for hydrogen. Batterier er en stor del av løsningen, men til f.eks sesonglagring av energi er hydrogen bedre. Men for å få til dette trenger man ikke hydrogenbiler eller fyllestasjoner.

 

Ved store solcelleparker kan man sette opp tanker, elektrolysator og brenselcelle. Det er alt man trenger. Så kan man produsere hydrogen 24/7 i 6-8 måneder for så å produsere strøm på forbrukstoppene i 2-4 mnd.

 

Til å begynne med trenger man heller ikke tanker eller elektrolysør. Man kan bare tilsette noen prosent hydrogen til naturgassnettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...